paard reageerd agresief *dominantie probleem*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

paard reageerd agresief *dominantie probleem*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:56

Beste bokkers,,

Ik zit een beetje met het volgende probleem en ik krijg van alle kanten andere verhalen te horen.
Nu ben ik nieuwschierig hoe jullie dit zouden oplossen!

IK heb een haflinger merrie van 2 jaar en 8 maanden, het is opzicht geen onvriendelijk paard en ze wilt ook graag blij je zijn. Maar toch vertoont deze merrie vreselijk veel dominant gedrag.
Wat voorbeelden hiervan:

1- We waren begonnen met longeren(lees stappend)Dit verliep alle tijd erg goed, oke ze moest alles leren maar ze deed wel harstikke haar best. Ik heb haar altijd direct beloont voor goed gedrag en direct gecorriceerd op slecht gedrag! Ineens ging alles mis ze begon heftig te bokken en steigeren en hard door de longeerbak te rennen. Ik heb dit alles goed aangepakt door rustig en een ontspannen houding aan te nemen, de instucteur op stal hielt een oogje in het zeil en ineens begon ze ook met gericht trappen naar mij. Hierop heb ik wel mijn zweep gebruikt om haar op afstand te houden, enkelt had het weinig baat. We hebben vol gehouden en nadat ze 1 rondje normaal heeft kunnen stappen zijn we direct gestopt. Een week later werdt dit gedrag alleen maar erger ze trapte werkelijk bijna het licht uit mijn ogen, het was echt 1 groot drama en iedereen vroeg zich af wat ik nog in de bak stond?(veel te gevaarlijk) Maar ik heb de strijd niet opgegeven en uiteindelijk heeft mevrouw netjes 1 rondje gestapt en zijn we weer direct gestopt.

2- Zodra zij haar zin niet krijgt begint mevrouw met drammen en als ze dan nog haar zin niet krijgt dan gaat ze even flink los(lees: steigeren bokken trappen ineens op het rennen zetten) Ik hou haar wel in bedwang maar het is wel heel erg vervelend!!!

3- ze kan moeilijk vrije ruimte tussen haar en mij accepteren (hiermee trainen we *grondwerk*) Zodra ze ook maar iets van mij afstand moet nemen gaat dus het zelfde verhaal in als het longeren wordt echt ontzettend boos en trapt gericht naar mij en gaat als een gek lopen schudden met haar hoofd!

Voor de duidelijkheid! Ze is bij mij nooit verwent. Bij mensen die waar ik haar kocht is ze heel erg verwent mocht alles wat ze wilde en kreeg alles. Toen ik haar gekocht had heb ik haar ook naar de opfok gebracht.
Laatst sprak ik de mensen waar ze vandaan komt(fokker) En die vertelde dat melody altijd een heerlijk paard was en nooit niet dominant is geweest. Kortom moet het dus gebeurt zijn bij de eigenaar voor mij!

Ze doet wel netjes de commando's opvolgen die ik haar geleert heb: Stap, draf, en halt en achterwaats. Ook als ik me lichaam naar haar toe draai staat ze direct stil. Dit alles doet of aan lijdtouw of los maar dan moet ik wel mee stappen of rennen.

Voor misverstande te verkomen als ze dus als een gek door die bak heen crosst dan loopt ze niet over me heen.

Nou ben benieuwd hoe jullie hier naar toe kijken

Groetjes

Mandyke

Re: paard reageerd agresief *dominantie probleem*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:06

Ben je zeker dat het niet spelen is?? Bij ons staat iemand met een fjord die vroeger geen land kon bezeilen met hem, constant steigeren, bokken, rennen, ... maar die deed dat niet uit kwaadheid of dominantie maar omdat hij erg graag wou spelen. Hij daagde die dame als het ware uit om met hem te spelen zoals paarden met elkaar spelen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:41

nee dit is echt geen spelen. Ze wil gewoon per definitie haar zin hebben en staakt door dit gedrag

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:49

naar mijn idee ben je goed bezig door consequent te zijn.
maar ik vraag me af of de merrie niet ergens last van heeft ipv dat het dominantie is, bijv haar gebit of rug.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 13:53

ze is nog geen 2 maanden geleden nagekeken in haar mond, ze eet ook gewoon normaal niet dat je denkt dat er iets mis zou zijn. ze draagt verder ook helemaal geen bit. Rug zou kunnen maar lijkt me sterk. Dan zou ze toch ook last moeten hebben als ze dingen doet die ze wel netjes doet?

ze draagt nog helemaal geen tuig. Enkelt een touwhalster. en het longeren gewoon aan haar gewone halster

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:13

Ik zou weer even terug gaan naar de basis. Het longeren nog even daarlaten.

Het kan namelijk zijn dat je teveel van haar wilt. Ook al is het voor jou al ontzettend rustig, sommige paarden zijn gewoon jonger in hun kop dan hun leeftijd. Het kan zijn dat hij dit nog helemaal niet trekt.

Daarbij vind ik dat grondwerk de basis moet zijn. Hier kun je de rangorde al bepalen en op de grond dingen leren die erop toepasbaar zijn.

Als dit dus niet goed gaat, beheers je imo de basis nog niet goed, en moet je dus eerst daar aan werken voor je verder gaat.

Als het daadwerkelijk dominantie is en geen verzet tegen het overvragen, dan merk je dit ook bij gewoon grondwerk en kun je ddat ook het beste daar oplossen.

Ik raad je aan haar 1 à 2 weken stil te zetten, en dan het grondwerk weer oppakken. Hele simpele dingen.

Ikzelf denk niet in 'het paard zijn zin geven', als het paard geen zin heeft, wil ik weten waarom en dát veranderen. Ik wil SAMEN rijden en SAMEN lol hebben. Natuurlijk is er een verschil tussen puberen en geen zin hebben. Denk alleen niet dat dat hier aan de orde is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:15

op mijn vorige stal hadden we een paard staan die helemaal versleten was in zijn rug door een ongeluk die bij een vorige eigenaar zou zijn gebeurd en er met dat paard is doorgereden.
dit paard was bijna altijd braaf maar kon soms heel erg gemeen zijn.
beest is nagekeken, history is achterhaalt en uiteindelijk hebben ze hem maar in laten slapen omdat hij heel erg veel pijn zou moeten hebben en het gewoon een heel braaf paard was zodat hij je er niet iedere keer afbokte.
ik zeg niet dat jou paard iets heel erntigs zou moeten hebben, maar ik wil hier mee aangeven dat het best kan dat je paard niet altijd "eng" doet, als het pijn zou hebben.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:42

Als het geen spelen is denk ik ook dat je het paard overvraagt. Ze is immers nog geen 3 jaar. Zo'n jong paard moet in de eerste plaats paard kunnen zijn samen met andere paarden. Uiteraard kan je je grondwerk oefenen met haar maar alles met mate. Ik zou haar ook even rust geven en even niet met haar werken en het daarna op een heel rustig tempo terug wat opbouwen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 17:36

Ik kan jullie vertellen dat het niets te maken heeft met overvragen. Pony liep 4 weken 1x per week aan de longeerlijn en lees dan wel op een simpele en paardvriendelijke leer manier. We zijn hier mee gestopt omdat ze zo raar begon te doen. Sinds dien doet ze in haar dagelijkse gedrag het zelfde. ze loopt hele dag op de wei maat maatjes en leeftijdgenootjes dus ook dat kan het probleem niet wezen. Melody is niet elke dag aan het werk hooguit 2 a 3x per week en dan maar voor korte duur ong 15 minuutjes

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:44

Dan zou ik er eens een instructeur in NH bijhalen. Misschien dat die je kan vertellen waarom je paardje doet wat ze doet en hoe je dit moet aanpakken. Wij kunnen hier wel gokken natuurlijk maar zolang je een paard niet in het echt bezig ziet kan je ook geen gericht advies geven.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:59

Er komt a.s weekend iemand om te kijken ben erg benieuwd dus.

naompie1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:30

is het niet zo dat ze niet de wij in gaat een paard van 2jaar en 8 maanden die hebben veel energie en krijg ze wel genoeg aandacht nog 1 tip als je der op der donder geef doe dat dan meet een iets hoogere stem en maak grote rondjes met longeren

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:19

prissey, in mijn ogen ben je super goed bezig. dit is wel degelijk dominant gedrag!
het punt is, je hebt een haflinger, en dan ook nog eens een merrie.
wat wel kan helpen, probeer in al je handelingen bij en met je paardje meer dominantie uit te stralen, gewoon in je houding. maak je "groot", kijk haar niet in de ogen (dat doet een leider niet), gedraag je maar arrogant naar haar. in aanvang zal ze hier op reageren met hoofdschudden. maar wanneer jij hierdoor aangeeft dat je echt boven haar staat, zal ze weer terug dat volgzame paardje worden.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:35

Hallo iedereen ik zal even een kleine update geven:
Melody heeft nu 1x het hoofdstel ingehad gewoon even passen en opmaat gemaakt, dat ging wonderbaarlijk goed hapte in 1x het bit naar binnen en maakte geen enkel probleem. Ook oefenen we nu aan de leadrope ze moet dat achter mij lopen en zodra ik me omdraai naar haar toe moet ze direct stoppen. Dat leek erg goed tegaan tot melody dacht nou bekijk het lekker en flink begon te meppen en te draaien. Ik ben heel rustig gebleven en heb een relaxte houding aan genomen met hier en daar wat oplettendheid helaas heeft ze na 100x bokken en slaan mij 1x geraakt in mijn zij.. Hiervoor heeft ze direct de zweep gekregen. Mevrouw was geschrokken en stond in 1x stil...

Ik ben niet van het slaan maar het moest gewoon..

Verder wordt ze nu 1x per week gelongeerd door me stal eigenaaresse zij is ervaren met jonge paarden en haflingers.

Het is ook wel een beetje vooruit gegaan bijv met deken op en af leggen gaat steeds beter poetsen doen we ook zoveel mogelijk en dat gaat ook steeds meer met plezier.

Helaas hebben we nog heeeeeel veeeeeeel min punten maar ik ga nog niet opgeven.. ik heb voor deze pony gekozen omdat ik ze speciaal was voor mij.. Daarom vecht ik als een beer nu en zet door

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:37

naompie1234 schreef:
is het niet zo dat ze niet de wij in gaat een paard van 2jaar en 8 maanden die hebben veel energie en krijg ze wel genoeg aandacht nog 1 tip als je der op der donder geef doe dat dan meet een iets hoogere stem en maak grote rondjes met longeren

haai bedankt voor je tips en goede bedoelingen.. Maar ik weet wel wat een paard van 2 jaar en 8maanden nodig heeft... als ik de basis daarvan niet had geweten ... had ik nooit zo'n jong beestje in bezit gehad :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:39

Even een opmerking, Wat krijgt ze te eten> Vaak geven we al veelste veel krachtvoer met wat ze in verhouding aan werk moeten doen. Daarbij Geef je beestje van 2, 5 jaar afentoe eens een week rust dat je er niets mee doet. Ze is nog jong genoeg. Maar kijk vooral naar het eten. Veel mensen vergissen zich met jonge paarden daarin vaak. Ze hebben bijna niets nodig aan krachtvoer eerder meer ruwvoer zoals hooi enz. Vaak is dit gedrag wat je ziet als ze overlopen van energie en dus ergens iets teveel krijgen.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:44

melody krijgt maar een handje brokjes om voernijt tegen tegaan.. en voldoende hooi.. loopt derest lekker buiten dan weer klein handje brok en flink hooi.. om de dag soms zelfs om de 2dagen krijgt ze wat muslie in haar bal om 10 uur avond zware verveling tegen tegaan. melody eet snel haar hooi weg en kan zich uren vermaken met haar voerbal..

Ook krijg ze wat wortels. de muslie is met lage eiwitten en suikers uiteraard zonder haver

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:47

Wat noem je voldoende hooi? Hoeveel geef je per dag?

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:48

Mellow krijgt zoveel naar behoefte.. Onbeperkt dus..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:51

Is de NH-er dit weekend langs geweest?

Eerlijk gezegd denk ik dat je dit probleem niet oplos met bokt advies, het is daar net iets te ver voor. Wij kunnen niet zien wat er mis gaat, maar er is duidelijk een dominantieprobleem.
Zoals je hierboven beschrijft, ik zou haar misschien eerder op haar kop geven. Bokken (gericht) en draaien aan een lijntje is niet iets wat van mij zou mogen. Maar dat is zo heel lastig te beoordelen, wat er nu mis gaat. Ik kan wel zeggen, geef haar flink op haar kop, maar daar is het probleem niet direct mee opgelost. Want ze klinkt als eentje die precies op het juiste moment gecorrigeerd moet worden. En daar heb je toch echt proffecionele hulp bij nodig. Of in elk geval iemand met een lading ervaring.

Succes ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:53

Haflingers zijn graag eters maar hebben eigenlijk niet meer nodig dan alleen hooi en dat handje kracht voer. Als je voldoende hooi geeft hele dag door dan hebben ze de rest niet nodig. En denk erom in wortels zit ook veel energie (suiker) Ook al verwacht je dat niet.. Alle andere dingen zijn bij een haflinger al snel overbodig mits je er meer mee gaat doen aan actieve dingen.

Gedrag kan geen pijn ergens van zijn? Je denkt echt aan dominatie> maar dan is het wel raar dat het zomaar ontstaat. Dat ze een periode testen als ze jong zijn klopt helemaal ze verkennen grenzen maar wat je omschrijft is wel ineens anders dan het paard wat je kocht.=.

Ze loopt wel voldoende buiten en in de kudde zodat ze daar afentoe ook straf krijgt voor haar gedrag? Vind het wel apart inderdaad als een paard ineens omslaat in gedrag.

bij mijn paard is het ook een periode heel erg geweest en die voelde zich toen blijkbaar niet thuis op de stal waar hij toen stond en daarbij iets teveel krachtvoer (zonder dat ik het wistP. Nu doet hij het erg goed en is weer de knuffel die ik kocht ondanks dat ik heus nog weleens op mijn strepen moet staan en concequent moet zijn maar dat is normaal.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:55

er is idd iemand langs geweest niet dit weekend maar daarvoor.. Ik heb adviezen gekregen om niet constant op haar kop te geven.. Als ik dus dat zou moeten doen bij elk probleempje ben ik heel de tijd aan het straffen.. Het contact moet ook leuk blijven met je paad. En als je een paard dus de hele tijd straft kan dit ook verkeerd uitpakken. Door je groot maken en relaxt te blijven merkt je paard dat je niet onder de indruk komt van hun dominerende gedrag.. Dit is het advies wat ik kregen heb en ik heb hier kleine profijt van tot nu toe. Ik weet dat bokt mijn probleem niet oplost maar adviezen en ervaringen zijn altijd fijn te vergelijken en te lezen

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 00:57

Ze loopt ruim 9 a 10 uur buiten in een kudde. Ze doet het erg leuk in deze kudde en ze lijkt mij niet ongelukkig

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:01

Klopt wat je zegt. Want dan is negatieve aandacht ook aandacht dan kan je nog beter helemaal neits zeggen en alleen als ze het heel goed doet overdrijven met belonen. Maar het is een lastig probleem denk ik zo. Pff..niet fijn. Moeilijk te zeggen wat je moet doen dan. MIsschien eens een cursus doen ergens met haar. Maar de meeste willen paarden van 2,8 jaar niet graag zien in de cursussen omdat ze dat vaak te jong vinden. Gemiddeld willen ze die pas zien vanaf 3,5 a 4 jaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:07

Prissey schreef:
er is idd iemand langs geweest niet dit weekend maar daarvoor.. Ik heb adviezen gekregen om niet constant op haar kop te geven.. Als ik dus dat zou moeten doen bij elk probleempje ben ik heel de tijd aan het straffen.. Het contact moet ook leuk blijven met je paad. En als je een paard dus de hele tijd straft kan dit ook verkeerd uitpakken. Door je groot maken en relaxt te blijven merkt je paard dat je niet onder de indruk komt van hun dominerende gedrag.. Dit is het advies wat ik kregen heb en ik heb hier kleine profijt van tot nu toe. Ik weet dat bokt mijn probleem niet oplost maar adviezen en ervaringen zijn altijd fijn te vergelijken en te lezen

Owh, begrijp me niet verkeerd hoor, het is niet de bedoeling dat je je paard grootst afstraft bij iedere fout die die maakt. De mijne mag best mij eens voorbij lopen, maar niet mij omtrekken. Ik denk dat daar er misschien iets mis gaat. Je op zich best op de goede weg bent, maar verkeerde dingen of op verkeerde momenten afstraft. Dat je paard daarin de leiding overneemt.
Als ze gericht naar je slaat, dan ben je veelste laat met het groot maken. Je paard mag, hoe jeugdig ook, er niet over na denken om in je richting te slaan, laat staan te raken. Betekend niet direct dat jij iets verkeerds hebt gedaan in de opvoeding, wel dat er nu, op dit moment een communicatie stoornis is. Waaraan dat ligt, is helaas iets dat wij vanaf de computer niet kunnen zien.
Dus, zorg dat er iemand is die jou precies op het juiste moment kan zeggen wat, hoeveel en hoe je iets moet doen, zodat je paard leert dat spelen leuk is, maar jij de baas blijft.