HELP krijg me paard niet te pakken!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flicka09

HELP krijg me paard niet te pakken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:12

we hebben nu zins een maandje een nieuwe pony maar krijgen haar niet te pakken.
ze komt naar je toe als je dr wilt pakken maar blijf op 5 meter van je afstaan als je dan naar haar toe loopt loopt ze van je weg, ik heb al van alles geprobeerd maar weet niet meer wat ik moet doen.

ik heb geprobeerd:
dr lief te benaderen en lief praten
boos worden
met voer (voer eet ze wel uit je hand maar je hoeft maar je vinger te bewegen en ze is weer weg)
dr wegjagen

ben zondag een uur bezig geweest uit eindelijk geprobeerd met voer heb dr te pakken gekregen heb dr toen beloond en lief gepraat met een knuffel en weer los gelaten later kreeg ik dr weer te pakken na die 2de x gaf ze het op en liep weg (dan maar geen eten). maar nu blijf ik steeds met dit zitten ze maakt er een spelletje van, en weet niet meer hoe ik dit kan oplossen.

hebben jullie nog ideeën??

xTamay

Re: HELP krijg me paard niet te pakken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:18

Had ik ook met een verzorgpony, ik bleef gewoon heel lang staan, met het hoofdstel in mijn hand(uit de wei halen he)Had snopeje in mijn hand, ging eerst zo naar hem toen, als ie weg liep dan bleef ik gewoon zolang staan totdat ie naar mij kwam, bij mij werkte het, maar het is een twijfel of het bij jou werkt

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:22

het boeit dr niet of je er nou 5 min. staat of 5 uur

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:23

Ik weet hier niet veel van af hoor maar ik heb er het een en ander over gehoord en misschien kun je er wat navraag over doen.
(Het kan zijn dat wat ik nu zeg niet helemaal klopt dus vraag het even na, en als iemand nog toevoegingen heeft geef ze!)
Het paard heel erg opjagen, eigenlijk gewoon bang maken (klinkt cru) en vraag hem dan heel simpel (is het niet eigenlijk) om weer 'vriendjes' met je te worden. Als jij de enigste daar ben zal hij waarschijnlijk de veiligheid bij jou zoeken, jij hebt hem op zijn donder gegeven dus zal hij het weer goed willen maken. (dit heb ik een beetje gebaseerd op de honden en de verhalen over join ups als ik mij niet vergis in de naam)

Succes

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:25

Met voer lokken doe ik niet aan, heb altijd het idee dat je bij een slim paard dan op een gegeven moment met een ton voer bij de ingang van de wei kan gaan staan. Wel kan je het paard meteen op stal een brokje geven, of pas nadat je met hem gewerkt hebt, maar dat die weet stal=eten en niet alleen werken. Je kan hem ook af en toe meenemen uit het land en in plaats van rijden alleen borstelen of een stukje wandelen.
Verder in het land, probeer niet recht naar het paard toe te lopen. Laat je schouders en hoofd wat hangen, als je recht op een paard afloopt met je schouders naar achter en hoofd omhoog kan je wel eens een teken afgeven dat je ze juist wegjaagt.
En hang het halster om je schouder, leg eerst het halstertouw om de nek. Dan heb je er al vast.
Op het moment dat het paard weg van je loopt, probeer een schouder naar haar toe te draaien en jou hoofd richting haar hoofd. Je staat dan dus ten opzichte van het paard naast de flank. Misschien dat je dat met longeren ook kan oefenen? Dat is een teken waar veel paarden op vertragen of stil gaan staan.
Negeren werkt soms ook, heel veel geduld voor nodig en ik vind het ook niet DE methode zeg maar. Maar het schijnt bij sommige mensen goed te werken. Gewoon in de wei gaan zitten, rug naar het paard toe. Op een gegeven moment worden ze nieuwsgierig. Maar dat kan echt uren duren, dus dat zou ik je niet als 1e tip aanraden;).

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

De wei een heel stuk afzetten.. En ik was eerst ook 2 uur bezig een half jaar geleden.. Tja, dat duurt nu gewoon even.

Dus de wei een heel stuk afzetten..
Opjagen als ze weg loopt.. voer geven als ze wel komt..
En stil blijven staan, pak desnoods een stoel en een boekje! Haha...

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:30

snap wat je bedoeld
dat is een soort van freestyle (hengst alfa merrie en kudde verhaal) heb ik ook al een beetje geprobeerd maar het land is te groot om er achter aan te moeten blijf hollen en werkt niet echt ze maakt er een spelletje van ze weet dat ze toch wel sneller is dan mij.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:31

eerst naar haar toelopen als ze dan niet komt, ga je in het midden van het weiland staan niet je paard aankijken en wacht je net zolang totdat ze komt ook al duurt dat 5 uur je moet geduld hebben, ik had dit ook met mijn pony.. en als ik dr nu roep komt ze aangerend.. dus heel veel geduld hebben.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:31

De clickertraining is er dus voor dat je je paard dus met etens beloningen kunt belonen maar dat hij dus wel weet dat hij niet altijd iets hoeft te verwachten (dit is de werking van het klikje)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:32

Mijn merrie kon zo ook af en toe het bloed onder mijn nagels uithalen. Die kwam altijd heel braaf, nooit problemen om haar te pakken of binnen te zetten. Maar zo een keer per maand/om de twee maanden kreeg ze het in haar hoofd dat ze niet wilde. Ze kwam dan wel, liet haar aaien, maar vanaf de moment dat je dan met halster aankwam was ze weer weg.
Goed, hier is het heel duidelijk dat het geen kwestie is van bang zijn of onzekerheid. Bij haar was ongeveer het enige dat werkte dan ook opjagen. Laat haar maar lopen, zelf beslissen dat ze moet lopen. Na een minuutje of tien (hoewel het ook al veel langer geduurd heeft )kwam ze dan braaf af, waarna ik haar gewoon kon meenemen....

Belangrijk is dan wel om écht te weten dat 't hier geen bang paard of id is..

edit: als het land te groot is: gewoon simpelweg een kleiner stuk afzetten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:32

IggyPop schreef:
De clickertraining is er dus voor dat je je paard dus met etens beloningen kunt belonen maar dat hij dus wel weet dat hij niet altijd iets hoeft te verwachten (dit is de werking van het klikje)

Ik heb de helft van het verhaal overgeslagen :o , clickertraining wil ook nog wel eens werken

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:34

sabina1998 schreef:
De wei een heel stuk afzetten.. En ik was eerst ook 2 uur bezig een half jaar geleden.. Tja, dat duurt nu gewoon even.

Dus de wei een heel stuk afzetten..
Opjagen als ze weg loopt.. voer geven als ze wel komt..
En stil blijven staan, pak desnoods een stoel en een boekje! Haha...

geef haar een stukje weiland ter grootte van een flinke longeerbak? dan kun je ook een longeerzweep gebruiken als het nodig is (wel vriendelijk natuurlijk :D )

flicka09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:35

ze staat 24/7 op het land hebben geen stal ze heb een halster om.
ik rij, longeer nu niet met dr omdat ik dan vind dat ik dr dubbel straf.

als ik naast dr sta of voor dr met hooi in me hand pakt ze het wel aan maar zodra ik me vinger omhoog doe is ze weg.

een stukje afzetten drufen we niet zijn bang dat ze in paniek raakt en alles kapot trekt en dr zelf verword

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:37

flicka09 schreef:

als ik naast dr sta of voor dr met hooi in me hand pakt ze het wel aan maar zodra ik me vinger omhoog doe is ze weg.

een stukje afzetten drufen we niet zijn bang dat ze in paniek raakt en alles kapot trekt en dr zelf verword

Inderdaad erg lastig, ik ga nog even nadenken en wat vragen en meingen uitwisselen met vrienden en dat laat ik het je nog weten!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:37

flicka09 schreef:

Nee joh! Bij mijn pony hebben we dat ook gedaan..

Als je dat gewoon met dat witte draad afzet, of ander draad als het maar geen prikkeldraad is.

Ze kan nu nl ook door het draad heen ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:38

ik blijf bezig, hier heb je misschien niet veel aan omdat het nogal een lange termijn oplossing is maar zoals je zegt, heb je haar nog maar een maand. Mijn vriendin had een aribier die ook helemaal gek werd als je hem uit de wei wilde halen, soms heeft een paardje tijd nodig om je te gaan vertrouwen en dan komt het vanzelf goed (het vanzelf goed klinkt nogal voorbarig maar soms ook heel erg waar).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:54

Ik denk ook dat wat " IggyPop" zegt waar is.
Kwestie van vertrouwen.
Alleen na 4 dagen niet komen[toen we der net hadden],kwam ze erna wel gewoon en kon je der gewoon pakken.Opeens was dat afgelopen en kan je der niet meer pakken.
Ze is ook erg kop [hoofd]schuw,lijkt wel of ze slaag gehad heeft int verleden.
Pony staat op mijn weiland en maak het elke keer mee dat ze niet wil komen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:55

Zijn al heeeeel veel topics over met heeeel veel goede ideeen! Eventjes de zoekfunctie gebruiken. Ik heb er ook last van hoor, precies wat jij zegt. Maar heb dat ergens anders al uitgebreid getypt, ff zelf zoeken :)

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:33

als hij een halster aanheeft zou het toch moeten lukken met een stuk brood ofzo.
die van mij komen vanzelf maar ik heb atijd iets lekkers bij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:18

Ze heeft een halster om en eet wel uit je hand.
Maar als je je vinger maar iets uitsteekt rent ze al keihard weg.
Gewoon heel veel geduld hebben en wachten totdat je haar vertrouwen heb gewonnen.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:22

tantjeuh schreef:
Mijn merrie kon zo ook af en toe het bloed onder mijn nagels uithalen. Die kwam altijd heel braaf, nooit problemen om haar te pakken of binnen te zetten. Maar zo een keer per maand/om de twee maanden kreeg ze het in haar hoofd dat ze niet wilde. Ze kwam dan wel, liet haar aaien, maar vanaf de moment dat je dan met halster aankwam was ze weer weg.
Goed, hier is het heel duidelijk dat het geen kwestie is van bang zijn of onzekerheid. Bij haar was ongeveer het enige dat werkte dan ook opjagen. Laat haar maar lopen, zelf beslissen dat ze moet lopen. Na een minuutje of tien (hoewel het ook al veel langer geduurd heeft )kwam ze dan braaf af, waarna ik haar gewoon kon meenemen....

Belangrijk is dan wel om écht te weten dat 't hier geen bang paard of id is..

edit: als het land te groot is: gewoon simpelweg een kleiner stuk afzetten.

Hihi, dat ken ik.
Inderdaad heel af en toe. Dan jaag ik haar ook op. Laatst was m'n vriend mee, ging ze bij hem staan knuffelen. Kom ik aangelopen, zoef weg, en dat hoofd erbij dan he xD

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:59

Mijn pony heeft het ook een paar keer gedaan... Ik heb haar nog niet zo lang en was een beetje bang dat het een gewoonte zou worden. :=
Liet daarom op den duur voor de zekerheid het halster aan en zodra het touwtje er aan zat, kreeg ze een snoepje.
Nu krijg ik haar eigenlijk zo weer te pakken, zonder halster en ook zonder iets lekkers. Ik heb het idee dat het bij mijn pony gewoon een paar keer 'uitproberen' was.

Als ze bij mij in zo'n bui was, hielp het om haar in een hoekje te drijven, dan kon ik haar zo pakken. Maar hiervoor moet je natuurlijk wel zeker weten dat je paard niet uithaalt of in paniek raakt. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:04

Het komt op mij over of ze nog niet voldoende vertrouwen heeft om zich te laten vangen. Staat ze met andere pony's? Hoe reageert ze als je haar niet wilt pakken maar gewoon wilt aaien of borstelen?

Hans vertoonde hetzelfde gedrag als jouw pony toen hij net bij mij was, alleen kon ik hem helemaal niet aanraken, want hij rende al weg als ik dichter dan 3 meter in zijn buurt kwam. Ik ben toen veel bezig geweest met de andere 2 pony's. Beetje met hen tutten en veel praten. Hij kwam dan steeds kijken en durfde steeds dichter bij te komen. Daarna vertrouwde hij het genoeg dat ik hem kon aaien. Dat heb ik uitgebouwd door eerst rustig te aaien zonder dat hij vast stond, dat ik aan zijn hoofd mocht komen enz. En toen heb ik voorzichtig het halster omgedaan en weer af en dat herhaalt een paar dagen. Daarna was het geen probleem meer om hem te pakken.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:59

flicka09 schreef:
snap wat je bedoeld
dat is een soort van freestyle (hengst alfa merrie en kudde verhaal) heb ik ook al een beetje geprobeerd maar het land is te groot om er achter aan te moeten blijf hollen en werkt niet echt ze maakt er een spelletje van ze weet dat ze toch wel sneller is dan mij.

Ja inderdaad. maar achter haar aanhollen is fout!

Je loopt naar haar toe, als ze gaat lopen welke kant ook op jij moet blijven stilstaan..

En de wei kan je toch kleiner maken?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:05

Soms helpt het om alle paarden behalve het paard in kwestie heel veel aandacht te geven, dat zij graag naar je toe komen. Dan gaat je paard zich wel realiseren dat je niet eng bent en dat het leuk is bij jou.
Ga je paard ook niet dadelijke uit de weide halen, maar knuffel er wat mee en ga weer weg, kom even laten terug, knuffel ermee, aai haar overal,... tot je uiteindelijk het halster zonder problemen aan en uit kan doen en je paard je ook niet altijd associeert met uit de weide, maar ook met leuke knuffelbezoekjes...

Ik heb het probleem zelf ook gehad en nu komt mijn paard vrolijk aangelopen als ik de weide in kom :D Dus zeker de hoop niet verliezen!

Bij ons op stal merk ik wel dat het de paarden zijn die telkens hetzelfde moeten doen (dus bvb dagelijks hun rondjes in de piste dressuren) die van hun baas weglopen en de paarden die veel afwisseling krijgen hun baasje meer gaan opzoeken in de weide.