hoe maak ik mijn paard zindelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonte_bente

hoe maak ik mijn paard zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:38

hallo,

mijn 3.5 jr ruin (vorige maand gecastereerd) poept en plast voorin zijn stal en staat daar dus ook de hele tijd op te trappelen, wat resulteerd in een ontzettend smerige bende.
hij staat op vlaslemen en de achterste helft van zijn stal gebruikt hij niet! daar spaar ik mijn vlas op uit maar de voorste helft....... :( !!!!
elke dag schep ik er een hele kruiwagen uit! :Y)
onze andere paarden zijn eigenlijk vrij zindelijk.... vaste plas en poepplek dus erg makkelijk EN zuinig met vlas.
bij bente moet ik er elke week eigenlijk 2 pakken inkiepen op een onderlaag van 4 pakken!!
de afmeting is 3.5 bij 4 met een totaal open front ,dus groot zat omdat hij ook dagelijks buitenkomt.

heeft iemand tips hoe ik zijn stalmanieren kan veranderen ?
- vlas in hoek scheppen werkt niet want hij trekt het weer gewoon over het schone heen |o

geerke

Re: hoe maak ik mijn paard zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:41

geen idee...het ene paard is schoner dan het andere.
Hengsten zijn over het algemeen schoner...mijn fries loopt nieteens door zijn eigen poep heen.

Kun je niet een paar drollen in de hoek leggen?
Misschien begrijpt hij het?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:43

wat bij ons hielp was steeds de drollen op een vaste plek neerleggen. telkens weer, zal even duren

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:47

tja dan moet ik dat maar gaan proberen
ik hoop dat hij het ermee eens is....
had ik al verteld dat hij heeeeeel veel wit heeft?! :j :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:50

Je moet de drollen van een merrie of ander paard neerleggen in je stal dan gaat hij op die plek peopen en plassen!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:53

shilady schreef:
Je moet de drollen van een merrie of ander paard neerleggen in je stal dan gaat hij op die plek peopen en plassen!

heey daar had ik nog niet aan gedacht, dat doet hij in de wei/paddock ook!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:21

Gewoon efen vragen of je van je buurman of buurvrouw wat drollen mag :P Laat maar weten of het goed is gegaan

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:24

bonte_bente schreef:
shilady schreef:

heey daar had ik nog niet aan gedacht, dat doet hij in de wei/paddock ook!

Dat doen de meeste paarden, dat is ook de handigste methode om toe te passen. Laten we hopen dat het werkt! :)

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:26

laten we het hopen!!!

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:16

Mijn paard poept netjes op 1 plek :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:02

geerke schreef:
geen idee...het ene paard is schoner dan het andere.
Hengsten zijn over het algemeen schoner...mijn fries loopt nieteens door zijn eigen poep heen.

Kun je niet een paar drollen in de hoek leggen?
Misschien begrijpt hij het?

hengsten schoner? nou in mijn ervaring niet hoor, heb er twee op stal gehad, en die waren het smerigste van allemaal, die piesen echt overal.
zou inderdaad eens proberen met mest van een ander paard kijken hoe ie daar op reageert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:06

Hengsten/ruinen plassen automatisch meer in het midden van hun stal. Dat is vrij logisch :P
Ik vrees ook dat je er weinig aan kunt doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:08

mijn hengst is wel hel erg schoon op stal. !! gelukkig.
Altijd in het midden een cirkel wat eruit kan en dan is het weer schoon.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:13

Nou, wij halen maar zo drie kruiwagens viezigheid (er ligt stro) uit één stal. De ergste smeerkees van stal presteert het om de stal binnen een uur om te toveren in een bende en na een paar uur is de stal één grote plas/poepbende en is er geen droog strootje meer bij .. en hoe leer je dát dan af? De stal gaat dus elke keer met uitmesten helemaal leeg. Het betreft hier overigens een merrie.
Een andere merrie presteert dit ook af en toe en de oudste van het stel verstoppelt de boel graag; voor het oog is het schoon maar als je iets optilt komt het toch tevoorschijn (maar daarbij kan je dus nog enigszins sorteren tussen 'dit kan nog een dagje mee en dit niet meer'.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:14

onze tinker ruin van 10= 8jr hengst geweest, poept helemaal achter in de stal vlak langs de muur op daar plast hij ook enigsinds rechts langs de rand rest van de stal is schoon..

paard van Maggie_eddy is ook zindelijk links in de hoek poepen en iets daarvoor plassen maar wel op een plek!

onze welsch merrie was ook zindelijk.

het is dus wel degelijk mogelijk daarom wil ik het proberen.

@elise88
ze staan allemaal op vlasvezel.
toen ze in strostallen stonden voorheen.was het bij ons ook een zooitje maar stro-mest kan ik niet kwijt is veeeeeel meer als vlas!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:18

ik heb aan het begin toen ik mijn paard net had, de hopen mest achter in zijn stal gelegt, en nu doet die het alleen maar achterin :)
plassen doet ook wel vrij aan de achterkant, de voorste helfd van zijn stal is altijd schoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:48

bij mij komt er ook 1 pak stro in dan doe je ff elke dag plas en poep eruit en weer op strooien,,

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:46

ik gebruik geen stro maar vlas heb geen mogelijkheid een mestveld aan te leggen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 01:00

ik heb nu 2 weken aangekeken en geprobeerd "vreemde"mest in zijn stal te leggen maar hier heeft hij dus maling aan.
ik heb al het vlas naar achter geveegd en voor niks op de vloer in de hoop dat hij boven de vlas ging staan... maar hij krijgt het nu zelfs voor elkaar in zijn voerbak(die hangt buiten de stalmuur) te poepen.

heb zitten denken om hem kleiner te stallen ik heb pony stallen 2m bij 3 maar hij meet 1.70 en nog wat cmtrs.
dus dat vind ik dan ook weer niks.

vastzetten als een soort van standbox? maar is dat verantwoord? denk t niet

tja sta dus met handen in mn haar ik weet t niet meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:04

shilady schreef:

die van mij gaat brullen en erdoorheen rollen als er mest van een ander paard ligt :')

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:28

Misschien zeg ik echt iets heel doms nu.....maar ik heb wel eens mensen zien rijden met een mestzak achter hun paard. Misschien kan je paard met zo,n mestzak op stal als het echt zo'n groot probleem is?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 01:35

hmm nee hele dag met zo.n betuiging laten staan lijkt me niks.
het is niet het probleem DAT hij mest maar WAAR hij het neergooid!

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:42

Mijn ervaring is namelijk dat je een paard niet zindelijk kan maken. Het ene paard is nou eenmaal schoner dan het andere. Dus vandaar mijn gedachte: als je geen invloed hebt op waar hij het doet, dan maar voorkomen dat het waar dan ook terecht komt behalve in de zak.
Maar kan me voorstellen dat je het niks vindt hoor, alleen vastzetten lijkt me ook geen optie.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:47

shilady schreef:
Gewoon efen vragen of je van je buurman of buurvrouw wat drollen mag :P Laat maar weten of het goed is gegaan

_O- _O- _O- _O- zie het al voor me buuf heeft u wat stront voor me! ja als het werkt waarom niet

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:07

Een groot probleem idd, bij ons ook. We hebben er 6 op stal, waarvan 2 schoon zijn.
De rest is elke dag de hele stal nat, vies, en helemaal door elkaar gelopen. Ze hebben veel sociaal contakt onder elkaar. We hebben 2 hengsten op stal, waarvan 1 schoon, en een merrie die schoon is.
Mijn wat oudere ruin is de grootste smeerkees ooit. Altijd is zijn stal in het midden 1 natte, zompige bende. Wij strooien een basis bodem op met 2 of 3 balen, en vervolgens gaat elke dag de bende eruit, + 2 emmers schoon erin...

Werkt nog niet optimaal...Maar we zijn aan het experimenteren..

Wat ook een reden kan zijn, is als een paard niet op zijn plek is, of last heeft van concurentie buurman/ vrouw paard.
Als ik mijn ruin op de hoek zet, is hij schoner, dan wanneer hij in het midden staat.
De hengsten zijn erg schoon juist als ik ze naast een ander paard heb staan met enkel tralies ertussen, en aan de voorkant hebben ze volledig contakt. Kriebelen, jeuken, snuffel enz.

Een groot dilemma denk ik voor veel vlas-paarden- houders...

Wat bij mij wel erbij heeft geholpen, is gaten in mijn matten geboord! (Oude mestput onder de stallen) Minder urine wat dus het vlas hoeft op te nemen. Werkt zeker iets.