paard uit de wei halen..niet zo simpel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

paard uit de wei halen..niet zo simpel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:50

Hallo,
sinds kort rijd mijn vriendin een 20 jarige Kwpn x merrie.
De merrie heeft 4 maanden in de wei gestaan zonder bereden te zijn geweest.
Nu heeft m'n vriendin haar terug opgepakt.
Ze staat met 2 andere paarden in de wei en soms nog met een shetlander.
Het probleem is dat het soms meer dan een kwartier duurt om haar uit de weide te halen.
M'n vriendin loopt ontspannen met het halster achter haar rug de wiede in richting paard.
De andere 2 paarden komen meteen naar je toe.
De merrie blijft verder grazen en doet alsof je er niet bent.
Als je dichter in de buurt komt,draaid ze zich om en galopeerd weg om een stukje verder weer te grazen.
Als het paard zich na een tijdje toch laat vangen beloond m'n vriendin haar.

mijn vraag is of jullie iets weten om haar sneller en gemakkelijker te vangen in de weide.

groetjes.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:57

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:57

Geduld en ook af en toe even in de wei gaan en wat lekkers geven als je niet gaat rijden.
En soms.... blijven het monsters }> wees maar blij dat je haar in ieder geval te pakken krijgt. Ik heb er een gehad waarbij ik eerst de hele club (7 stuks) binnen moest zetten en dan vervolgens madame naar binnen moest jagen }>

Michemelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:30

Mijn paard laat zich ook moeilijk vangen. Om hem één stap voor te zijn laat ik zijn halster om, dat scheelt al een stuk want dan hoef ik alleen nog een halstertouw eraan vast te klikken. En ik kan hem daar gelijk aan vastpakken mocht hij weg willen rennen.

Wat ik ook weleens heb gedaan is de andere paarden in de wei heel veel aandacht geven. (en eventueel wat lekkers) Dat kon mijn paard toch niet echt uitstaan en kwam uiteindelijk buurten om te kijken of ik me niet per ongeluk vergiste! *D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:43

wat wij vroeger wel deden is zulke paarden als je ze eenmaal hebt belonen en zodra ze de wei uit zijn een emmer aanbieden met een bodempje brok er in.
mee de wei uit gaan moet leuk zijn en aangezien de meeste paarden toch wel gek zijn op wat voer werkt ditr erg goed.
na enkele keren weten ze dat ze wat voer krijgen en kun je ze zo pakken.
wel pas voeren als je de wei al uit bent.
en als het goed blijft gaan kun je afbouwen naar niks voeren of buiten de wei gewoon een handje vol aanbieden

Cygnes

Re: paard uit de wei halen..niet zo simpel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:27

Misschien koppelt het paard, het uit de wei halen aan rijden. Zoals VHU zegt, zo nu en dan gewoon een snoepje gaan brengen, zonder dat je haar meeneemt. Verder vooral niet opgeven, want dan heeft het paard gewonnen en denkt ie dat ie de volgende keer hetzelfde trucje uit kan halen. Inderdaad ook belonen met eten/iets anders als ie wel komt.

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:30

Draai het spelletje eens om. Ze verwacht nu waarschijnlijk dat als zij wegrent, jij toch wel achter haar aan komt. Dat is leuk!
Door het spelletje om te draaien, zal ze er al gauw niks meer aan vinden. Dit heeft bij mij heel erg geholpen.

Dit heeft iemand ooit in een topic bij mij geplaatst:

De parelli catching game:

Loop de weide binnen, kijk naar zijn achterwerk en buig ook echt die kant op: een beetje zoals paarden naar elkaars kont kijken/happen als ze elkaar aan de kant willen hebben of op willen drijven.
Zwaai rustig met je touwtje richting achterwerk om het een beetje duidelijker te maken.
Heeft hij aandacht voor jou, dan stop je en draai je een kwartslag van hem weg. Zo nodig je hem uit jouw kant op te komen. Gaat hij door met grazen of negeert hij jou, loop je weer op hem af zoals ik hierboven beschreef.
Kijkt hij je aan, stoppen en wegdraaien. Negeert hij jou, weer benaderen etc.
Gaat hij echt van je weg lopen?
Jaag hem dan weg, zwaaiend met een halstertouw (niet gaan schreeuwen). Hij kies ervoor weg te lopen, dan zál hij ook lopen. Je geeft zeg maar veel druk als hij jou negeert.

Maar: zoekt hij contact met jou, al is het maar met een oortje dat jouw kant op draait, of hij kijkt jou aan, haal je direct de druk weg: je draait je om en loopt eventueel weg van hem.
Voorzichtig gluur je of hij de aandacht nog op jou heeft, zo niet: opnieuw druk geven. Eerst weer kijkend naar zijn achterwerk (je vraagt hem als het ware zijn achterhand van je weg te draaien zodat zijn hoofd jouw kant op wijst), eventueel rustig draaiend met je touw. Gaat hij weer lopen? Wegjagen, zwaaien met je touw. Laat hem maar goed doorlopen zolang hij jou verder negeert.
Maar let op zijn subtiele tekens om de aandacht op jou te vestigen.
Je pony leert zo dat als hij jou negeert, het vervelend is: je geeft druk, jaagt hem weg, hij móet lopen... Maar als hij naar jou toekomt, is die druk er niet. Bij jou vindt hij rust.

Sta je zo dicht bij hem dat je hem praktisch aan kunt raken, maar kijkt hij nog de andere kant op? Vraag hem zijn achterhand van je weg te draaien door weer naar z'n achterwerk toe te buigen, zwaai met je halstertouw en tik hem daarbij eventueel zachtjes aan (je zou dit ook kunnen oefenen als je hem al wél te pakken hebt en gewoon staat te poetsen ofzo).
Loop niet zelf naar zijn hoofd toe, hij moet naar jou toekomen.

Waarschuwing: de eerste keer kan dit láng duren. Je pony zal de link moeten leggen: ga ik lopen, dan moet ik blíjven lopen, kom ik naar haar toe, dan word ik niet opgejaagd.
Maar, zoals Parelli zegt: het duurt nooit langer dan twee dagen En dat moet je in je achterhoofd houden. Vooral de eerste keren kan het lang duren. Je pony moet het gaan begrijpen en zal je misschien ook een keer uitproberen: wie heeft het meeste geduld?
Maar als je deze manier consequent volhoud, eventueel zelfs als je hem uit de box haalt (maar dan zonder opjagen, alleen met kijken en zwaaiend halstertouw, eventueel daarbij aantikken), zal je zien dat hij uiteindelijk al naar je toekomt als je naar z'n achterhand kijkt.
De eerste keer dat ik het deed met een onervaren paard heeft het zo'n drie kwartier geduurd, paard moe en bezweet. De dag erna had hij na 10 zoiets van: wacht eens even, dit duurde gisteren ook heel erg lang. De dag erna stond hij na 1 rondje rennen bij me.
Het werkt dus wel

Het is wel handig om de eerste keren het weiland een stukje af te zetten als je hem wil pakken. Ik weet niet hoe groot het precies bij jou is maar voor jezelf is het fijner als het wat kleiner is de eerste keren.

Leer goed naar je pony te kijken, hoe is zijn houding, is hij met z'n lichaam 'om je heen' gedraaid, hoe staan z'n oren, z'n ogen...
Je moet de druk ook weer niet zover opvoeren dat hij echt bang van je wordt: kijkt hij naar buiten, is het lichaam van je afgedraaid, kijkt hij paniekerig... dat zijn ook al redenen om je druk weg te halen. Je moet dus goed oefenen om te kijken naar zijn subtiele signalen, maar je óók bewust worden van je eigen lichaamstaal etc.

Succes!

Tinko.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:18

Ik zou inderdaad een halster op laten zodat het makkelijker is omdat je dan alleen nog maar een touw aan hoeft te klikken en wat iemand hier al zei af en toe gewoon de weide in om haar te pakken en dan alleen even een snoepje geven of meenemen naar voor in de wei en even poetsen en dan gewoon weer los. Mischien leert ze dan dat het soms best leuk is om mee te gaan met je :D

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:35

mijn welshje wil ook nooit mee ze moet eerst altijd 5 rondjes wei lopen en dan laat ze zich pas vangen.... meestal neem ik iets lekkers mee =)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:53

Of accepteren dat het soms gewoon onmogelijk is. Hier spreekt iemand die volgens mij ALLES geprobeerd heeft.
- door een volleerd iemand een join up, kreeg het niet voor mekaar
- uren in de wei zitten met een boek, geen succes
- insluiten, paard springt over hek
- achteraan lopen, paard blijft weglopen
- constant op plek paard gaan staan, paard loopt weg
- brokjes, hoeft ie niet
- eten, hoeft ie niet

ALLES heb ik geprobeerd, heb contact opgenomen met zijn oude fokkers in Engeland, naar het schijnt doen al hun paarden dit, en is dit een familiekwaal. Ik heb het dus leren accepteren. Als ik ga rijden, staat hij de hele dag in de stal, erg jammer voor hem, niks aan te doen. Ik rijd 2x per week, waarvan 1x in de ochtend, daarna mag ie naar buiten.
Hij heeft een vast ritme dat ie op 18.00 eten krijgt, hij krijgt GEEN brokjes in de wei. Niet naar binnen = geen brokjes. Naar binnen = lekker eten. Verder pak ik hem niet meer, maar laat ik hem zelf naar binnen lopen. Ik zet het hek van de wei open, en meneer kan in een rechte lijn naar de stal lopen. Dat werkt prima, maar ik moet niet proberen om hem midden op de dag te pakken te krijgen. Ik heb dit geaccepteerd, en me erop aangepast.

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:34

niet alleen de wei ingaan om haar te halen voor het rijden,
maar ook voor wat knuffelen en poetsen. ;)

zo heb ik het bij mijn pony ook opgelost... :o

_Retje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:11

Haha ik ken het wel dat een pony omdraait en weggaloppeerd... :Y)
Zoals hierboven ook al is genoemd, niet alleen pakken voor het rijden maar ook even met dr gaan knuffelen bijvoorbeeld in de wei.
Verder als het echt niet werkt en ze staat samen met 1 of 2 andere paarden in de wei die zich makkelijk laten vangen, kun je die er ook uithalen, af en toe komt het paard dan ook wel naar voren omdat ze jaloers word... Had ik ergens gelezen. :P

sjantaaaall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:23

Misschien denkt hij/zij dat ze dan moet werken. ik heb het zelf ook al eens gehad. Ze heetf het eerder nooit gedaan omdat ze het niet anders kende. nu ze een tijd op de wei heeft gestaan wilt ze niet meer anders. Pak haar eens een stukje mee en laat haar dan weer los, laat haar zien dat ze ook mee kan komen zonder dat ze moet werken, ga een stukje wandelen of zet haar in de stal en geef haar eten en ga haar poetsen.

Groetjes chantal

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:10

Geduld, Geduld, Geduld.
Ik heb ook uuuren in de wei doorgebracht. Eerst het hele vangen idd al. Andere paarden aandacht geven. Paarden nooit van voor benaderen, voelen ze zich bedreigd, maar vanaf de zijkant. Voordeel is dat deze merries fokmerries zijn, en de veulens meestal erg nieuwsgierig zijn :+ dan heb je die, en dan komen de moeders meestal ietsje dichterbij. Ik heb het wel met brokjes geprobeerd haar te vangen.
Als ik haar eenmaal had, was een stap vooruit zetten een ramp. Ik heb alles geprobeerd. Ervoor gaan staan, druk op t touw, loopt ze, belonen met brok, maar dat vond ik te verschrikkelijk. Zo won zij eigk nog, want zodra ze de stap naar voren deed, en daarna haar brok had gehad, liep ze toch die stap weer naar achter. Heeft geen zin dus.

Uiteindelijk heb ik het geprobeer door haar steeds zijwaarts te laten lopen, dan moet ze elke keer haar voorbenen wel verplaatsen, zigzaggen dus. Dat heeft bij mij het best geholpen.
Ook staan ze natuurlijk in een kudde, en het is moeilijk om 1 paard uit een kudde te halen. Ik probeerde eigenlijk altijd een stalgenoot mee te nemen die evt een ander paard mee kan nemen, of achter (paar meter drachter) kan lopen met klein zweepje. Uiteindelijk ging het steeds makkelijker, maar geduld is een schone zaak.

Ik weet dat deze merrie het rijden niet geweldig vind, dus af en toe alleen naar stal lopen, dan poetsen, wat brok geven(wel belonen als je eenmaal op stal staat is belangrijk!) en dan weer lekker t land in.

Nouja, het zijn beetje dezelfde tips als die al gegeven zijn, maar het helpt wel;)

Groetjes Anouk

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:48

Mijn merrie liet zich eerst ook niet vangen. Ze ging je bedreigen en daarna wegrennen. Wat anderen hier al zeggen (ook eens pakken zonder eruit te halen, belonen, etc.) gaat wel helpen denk ik, maar dat zal niet heel snel gaan. Volgens mij is het enige wat echt werkt gewoon geduld hebben. Blijven pakken en belonen, niet achter haar aan gaan jagen, maar elke keer weer stoïcijns naar de nieuwe plek lopen op een rustige, maar zelfverzekerde manier, en na een tijdje (verschilt ook per paard), bedenk je opeens 'verrek, nu heb ik haar zomaar'. Ten minste, zo ging het bij mij wel. Eerst moet er weer een vertrouwensband zijn, plus dat zij weer moet weten dat je vriendin boven haar staat.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:53

Soms komt mijn pony Moonlight ook niet, ik neem bij het vangen altijd een snoepje mee voor bijde paarden. Als het halser om is beloon je ze met het snoepje, bij mij heeft dit erg geholpen en ze laten zich nu bijna altijd vangen. Wat je nooit moet doen is als je paard gaat rennen, erachter aan gaan. Dat heeft echt totaal geen zin bij die van ons, dan blijven ze rennen en dan ploegen ze heel de wei om.. }>

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:24

Misschien iets te eten meenemen dat werkt meestal wel!!

kleijwegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:39

ik ken dat.
ik neem altijd wat lekkers mee en dat werkt wel als ze blijft staan wat geven en dan weer weg lopen en dan nog een keer proberen. en als ze dan weer blijft staan dan de halster om doen en meenemen.
dat dee ik ook altijd maar dan dee ik niks met haar alleen poetsen en weer terug dat een paar keer per week.
want dan gaan ze het leuk vinden om mee te gaan met je

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:02

misschien 1/2 snoepjes in je zak stoppen & als je naar der toe loopt verschikkelijk overdreven in die zak gaat staan graaien alsof er wel een hele snoepjesplant uit zal komen? :')
als ze dan komt, EERST halster om & dan de snoepjes geven.
eerst de snoepjes kan verkeerd aflopen & dan ben je der weer kwijt! :Y)
haha, het klinkt dom maar het hielp mij dus écht wel! :)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:13

ik lees dit topic weer even mee, heb ook zo'n leuke draak die totaal niet mee werkt, en heb ook al heel erg veel geprobeert, wie weet vind ik hier wel weer wat nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:50

Gewoon heel vaak naar de wei toegaan met wat lekkers.
Ook als je niet gaat rijden en ook in je gewone kleren!
Niet er achter aan gaan rennen oid. :)

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:12

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:03

Ik ga mee met wat Liindii zegt! Dit heeft die van mij in de zomer ook wel eens en vaak neem ik dan wat lekkers mee. Als ik aan kom lopen schud ik al hard zodat ze het lekkers hoort, en dan reageert ze wel. Dan komt ze nog niet naar mij toe maar ik heb wel de aandacht en dan ga ik altijd naar de toe met het lekkers en even knuffelen enzo, nog niet gelijk het halster om doen en meenemen. Vaak komt ze daarna zelf met mee lopen als ik even met der geknuffeld hebt etc etc.
Succes :)

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:19

Cygnes schreef:
Misschien koppelt het paard, het uit de wei halen aan rijden. Zoals VHU zegt, zo nu en dan gewoon een snoepje gaan brengen, zonder dat je haar meeneemt. Verder vooral niet opgeven, want dan heeft het paard gewonnen en denkt ie dat ie de volgende keer hetzelfde trucje uit kan halen. Inderdaad ook belonen met eten/iets anders als ie wel komt.

Precies wat ik wilde zeggen :))
Ik heb dat ook een tijdje met mijn paard gehad. Iedere keer als ik met het halster aankwam dacht ze oh oh rijden! En weg was ze.
Toen heb ik een tijdlang ook alleen maar iets lekkers gegeven als ik haar te pakken had en daarna weer losgelaten. Nooit meer problemen gehad!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:26

Michemelle schreef:
Mijn paard laat zich ook moeilijk vangen. Om hem één stap voor te zijn laat ik zijn halster om, dat scheelt al een stuk want dan hoef ik alleen nog een halstertouw eraan vast te klikken. En ik kan hem daar gelijk aan vastpakken mocht hij weg willen rennen.

geen halster om doen hoor.. daar gebeuren de grootste ongelukken mee

check ook mijn berichtje in een ander topic http://www.bokt.nl/forums/posting.php?mode=quote&f=119&p=54727715:
naadjuuuh schreef:
bekend probleem.. heb dit ook (op verschillende leeftijden) met mijn merrie gehad..

en ik zeg spiegelen!!!

ik kon niet dichter dan 2 á 3 meter bij haar in de buurt komen en moest altijd allerlei fratsen verzinnen om haar te pakken te krijgen.. ik heb toen hulp van iemand gehad en sindsdien kwam ze gewoon naar me toe.. echt nog een enkele keer dat ik wat meer moeite moest doen.. haar probleem was dat ze niet graag bij de kudde weg wilde en als ik haar wilde pakken was ik te dominant en keek ik haar juist weg..

ik kan het beetje moeilijk uitleggen dat spiegelen, maar je maakt eigenlijk dezelfde stappen die zij doet en je stuurt haar soms de andere kant op dan zij wil.. dit doe je eerst terwijl je haar aankijkt.. dan kijk je haar niet meer aan en zigzag je een beetje naar haar toe.. en wacht evt totdat ze een stap richting jou maakt... doet ze dit niet kan je ook achteruit en vooral niet aankijken richting haar gaan tot haar neus je schouder raakt.. rent ze weer weg begin je weer overnieuw.. blijft ze staan dan aai je haar en loop daarna gewoon weg.. soms voel je dat je ze er nog niet aan toe zijn om naar je toe te komen en moet je gewoon weer even opnieuw beginnen..

probeer dit later of de dag er naar weer en dan pak je haar.. maar alleen als ze rustig blijft staan.. het moet niet zo zijn dat je haar snel moet grijpen.. als je haar hebt kan je een stukje wandelen of even mee naar de stal meenemen en weer terugbrengen..
je moet misschien wat vaker alleen maar naar haar toe gaan zonder dat je wat van haar wil..
belonen met eten doe ik altijd pas als ik bij de stal bent.. lokken met eten werkt misschien bij sommige paarden maar ook bij heel veel paarden niet..

je kan dit toepassen op een groot weiland, maar het is natuurlijk makkelijker als het wat kleiner is dan hoef je niet zoveel kilometers af te leggen.. en je zal geduld moeten hebben.. het kan best dat je zomaar een uur bezig bent de eerste keer, maar als je eenmaal door hebt hoe het moet dan heb je haar in no time..

ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt.. succes!!