Paard wat de trailer uitstormt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Paard wat de trailer uitstormt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:11

Hallo,

Sinds een ongelukje met de vrachtwagen op mijn stage van vorig jaar, hebben wij moeite met het opladen, maar ook zeker afladen van mijn paard. Dit terwijl ze hiervoor nergens geen moeite mee had. Mijn vader was zelfs in staat het paard alleen op en af te laden. Dit is nu absoluut niet meer het geval.

Het opladen gaat prima met een longe, wanneer ze op de trailer staat is er ook niks aan de hand. Echter het afladen is gewoon gevaarlijk. Zodra ze voelt dat de druk van de stang achter haar verdwijnt vlíegt ze werkelijk de trailer af. Zeker met een anderhalfpaard trailer waarbij de stang in zijn geheel moet worden weggehaald, zorgt dit nog als eens voor enge situaties (een stang welke nog half vast zit en mijn vader tegen z'n hoofd krijgt, een deken welke achter de nog half vaste stang blijft haken etc). Vorig weekend op concours weer hetzelfde. Ik ben toen zo ontzettend kwaad geworden dat ik haar overal heb lopen schoppen waar ik kon. Ookal had ik handschoenen aan, de brandblaren stonden in mijn handen en m'n vader kon nog net op tijd de stang van zich weg drukken terwijl die nog half vast zat. Misschien zat ik wel hartstikke fout, maar dat was het hoogte punt. Eenmaal thuis ging ze voor haar doen aardig rustig de trailer af. Echter was het dit weekend weer raak, gelukkig hadden we toen een 2 paardstrailer mee, de stang klapt als het ware in waardoor er geen gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Toen ben ik rustig gebleven, ookal kookte m'n bloed.

HELP! Wat kan ik doen????

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:12

is gewoon te leren, gebruik de zoekfunctie en dan krijg je heel wat topics: http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken

enneh, dat schoppen gaat niet werken, beheers jezelf en ga gewoon oefenen tot het wel gaat.

even mezelf qouten uit ander topic:
Citaat:
de tip om in het andere topic te kijken is al gegeven, maar zal m nog eens herhalen;
leer je paard achterwaarts de trailer uit te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar 1 pasje op de klep te doen, even te wachten en dan weer achteruit, dan 2 pasjes even wachten en weer achteruit, 3 enzovoort.... Maar ga vooral niet in 1 keer helemaal de trailer in, eerst kleine stapjes dan pas helemaal.
Het paard leert dan dat achterwaarts gaan helemaal niet zo eng is als hij denkt dat het is en je probleem is opgelost, stuk goedkoper dan een voorlader te kopen
Laatst bijgewerkt door cissy op 11-11-09 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:13

Ik ken een meisje die dit ook met haar pony heeft. Zij gaat met de rug naar de pony staan en laat hem met de longeerlijn eruit. Als je dit telkens doet word het steeds minder.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:15

Bij ons op stal staat ook zo'n pony die de trailer uitstormt zodra de stang weg is. dat heeft al verschillende halsters en touwen gekost. De longe eraan klikken en zo eruit laten lopen gaat noghet beste.

millennium

Re: Paard wat de trailer uitstormt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:19

Ik knip er zoiezo altijd een longeerlijn aan en die doe ook niet het hoofdstel om op de trailer, dan heeft ze al haar tanden uit haar mond liggen. Het is verder in omgang een reuze makkelijk en opgevoed paard.
Met de vrachtwagen had ze na het ongeluk ook erg veel moeite, daar wou ze én niet op, en mocht ze er eenmaal af dan ging dat in een noodtempo met een reuzensprong. Echter omdat we de hele zomer met de vrachtwagen op concours zijn geweest, is dit er nu helemaal uit en is er niks meer aan de hand. De trailer blijft echter lastig met afladen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:20

cissy schreef:
is gewoon te leren, gebruik de zoekfunctie en dan krijg je heel wat topics: http://www.bokt.nl/forums/search.php?ke ... mit=Zoeken

enneh, dat schoppen gaat niet werken, beheers jezelf en ga gewoon oefenen tot het wel gaat.

even mezelf qouten uit ander topic:
Citaat:
de tip om in het andere topic te kijken is al gegeven, maar zal m nog eens herhalen;
leer je paard achterwaarts de trailer uit te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar 1 pasje op de klep te doen, even te wachten en dan weer achteruit, dan 2 pasjes even wachten en weer achteruit, 3 enzovoort.... Maar ga vooral niet in 1 keer helemaal de trailer in, eerst kleine stapjes dan pas helemaal.
Het paard leert dan dat achterwaarts gaan helemaal niet zo eng is als hij denkt dat het is en je probleem is opgelost, stuk goedkoper dan een voorlader te kopen

Dit heb ik al geprobeerd, maar omdat ze al zo lastig de trailer op gaat, wordt het laden hier alleen maar lastiger door.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:24

dan moet je dus eerst het laden oefenen, dan komt het uitladen vanzelf mee... Ook dat is gewoon te trainen, kijk maar tussen al die topics. Ik ken je verhaal niet maar als je het aan me kwijt wilt zet het in de PB, dan krijg je mn telefoonnr en babbelen we dan verder. Zie ook mijn site voor tips over trailer laden, ik doe dat nl ook als hobby. Misschien kan ik je dan wat tips geven.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:26

Mijn jonge paard had dit ook. Ik heb idd heel wat meegemaakt wat dat betrefd (ook het geval dat ze bleef haken met dek tegen stang omdat ik zo snel de stang er niet uit kon krijgen). Maarre na een tijdje oefenen ging t steeds beter. Heel rustig eraf deed ze niet maar wel redelijk normaal. Mijn manier is met biks/brood proberen dat ze blijft staan. En omdat ik niet altijd hulp had, haalde ik de stang er al uit voordat ik de klep opendeed. Dan deed ik haar voor aan de longe en gaf haar wat lekkers. Trekken maakt het erger dus ik gaf haar wel de ruimte. En ook al ging ze er heel hard af, als ze eraf was bleef ze staan en beloonde ik haar. Zoals ik zei, na tijdje oefenen ging ze er al veel rustiger af!
Het is wel vaak angst dus wees voorzichtig met wat je doet anders wil ze er straks ook niet meer op.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:51

Ik heb het afleiden ook geprobeerd met appels, maar zodra de stangdruk weg is, heeft ze dat meteen door en zijn die appels niet interessant meer. Dit doe ik dus ook niet meer aangezien ik haar dan in principe "beloon" voor haar "foute" gedrag, en dat is natuurlijk wel het laatste wat ik wil.

Het is verder geen probleem om haar te laten staan met de klep naar beneden en enkel de stang ervoor. Ze is op de trailer gewoon braaf en het boeit haar niet zoveel. Het probleem ligt dus echt bij die druk van de stang.

Naar mijn idee is ze ook niet bang maar neemt ze mij gewoon in het ootje, aangezien ze op de trailer echt nergens last van heeft. Ook met trailerladen, ze wil er niet op tenzij je met de longe komt. Dan stapt ze rustig de trailer op en blijft kalm wachten tot dat de stang ervoor zit. Ze heeft niet de neiging in paniek te raken of terug te rennen. Op concours loopt ze vaak helemaal zonder longe de trailer op.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:59

Onze merrie ging ook altijd als een dwaas van de trailer af. We hebben het afgeleerd door net te doen alsof we de achterstang weghaalden. Daar komt ze dan met haar kont tegen aan. Voorlopig kan je je paard in de trailer een stapje voorwaarts doen en dan snel de achterstang weghalen. Aan de voorkant vasthouden werkte ook bij ons niet.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:36

Ik heb ook nog een mogelijke trainingsmodule voor je. Hierbij maak ik gebruik van het dually-halster.
Je leert het paard eerst hoe dit halster werkt en zorgt er zo voor dat jij hem voorwaarts en achterwaarts kunt bewegen. Dit doe je niet op de trailer, maar bijvoorbeeld in de bak. Je zorgt dat je paard eerst volledig meewerkt.
Daarna kun je op de trailer gaan oefenen.

De trailer moet je met de achterklep richting de muur zetten op een meter afstand. Langs de klep (richting muur) zet je aan beiden kanten hekken als afsluiting neer. En je paard staat hier tussen. Dan ga je trainen door steeds een stapje voorwaarts te gaan en stapje achterwaarts. Laat hem de eerste keer rustig met zijn billen de muur aanraken, zodat hij weet dat die er staat. Steeds ga je een stapje verder vooruit, maar zet het paard iedere keer zo ver achteruit tot die de muur weer raakt. Hij zal dan niet zomaar hard achteruit vliegen, omdat hij weet dat daar een muur staat. Pas wanneer dit goed gaat en je dit vaak herhaald hebt (iets van 15 keer helemaal de trailer in en uit) dan ga je verder.
Je kunt dan de hekken weghalen en het weer een aantal keer oefenen. Daarna kan de trailer steeds een stukje verder van de muur verplaatst worden. Gaat hij er dan weer hard achteruit, dan ga je een stapje terug, door bijvoorbeeld de trailer weer dichter richting de muur te zetten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, want dit is inderdaad een gevaarlijke situatie

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:55

Dit is geen trainen, maar het creëren van een levensgevaarlijke situatie.
Omdat:
Zelf sta je namelijk dan ook in de gevarenzone om klem te komen tussen paard en muur. Als het paard met een klap achterwaarts komt wil jij niet tussen kont en muur terecht komen.
en ook:
Je paard knalt met geweld tegen de muur en kan daardoor ernstig geblesseerd raken.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 20:48

Milou_Ginger schreef:
Ik heb ook nog een mogelijke trainingsmodule voor je. Hierbij maak ik gebruik van het dually-halster.
Je leert het paard eerst hoe dit halster werkt en zorgt er zo voor dat jij hem voorwaarts en achterwaarts kunt bewegen. Dit doe je niet op de trailer, maar bijvoorbeeld in de bak. Je zorgt dat je paard eerst volledig meewerkt.

De trailer moet je met de achterklep richting de muur zetten op een meter afstand. Langs de klep (richting muur) zet je aan beiden kanten hekken als afsluiting neer. En je paard staat hier tussen. Dan ga je trainen door steeds een stapje voorwaarts te gaan en stapje achterwaarts. Laat hem de eerste keer rustig met zijn billen de muur aanraken, zodat hij weet dat die er staat. Steeds ga je een stapje verder vooruit, maar zet het paard iedere keer zo ver achteruit tot die de muur weer raakt. Hij zal dan niet zomaar hard achteruit vliegen, omdat hij weet dat daar een muur staat. Pas wanneer dit goed gaat en je dit vaak herhaald hebt (iets van 15 keer helemaal de trailer in en uit) dan ga je verder.
Je kunt dan de hekken weghalen en het weer een aantal keer oefenen. Daarna kan de trailer steeds een stukje verder van de muur verplaatst worden. Gaat hij er dan weer hard achteruit, dan ga je een stapje terug, door bijvoorbeeld de trailer weer dichter richting de muur te zetten.

Bedankt voor je advies, maar ik vind absoluut een gevaarlijke methode wat je mij probeert uit te leggen. Mijn paard zal werkelijk tegen de muur omhoog klappen als die achteruit loopt (ookal oefen je dit eerst in stapjes)

Bedankt maar sorrie :)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:20

Ik zie zo snel nog niet de oplossing die je ook zou kunnen proberen. Bij het uitladen, een longeerlijn achter de kont houden.. Zal niet direct in een keer goed gaan, maar misschien, omdat ze dan iets druk blijft houden, gaat het langzaam aan rustiger?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:00

als je er een longeerlijn achter houdt als een paard achteruit stormt krijg je zelf brandblaren en je paard ook.... geen goed plan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:07

ik had een voor mijn dochter een pony die het ook deed, echt ik werd er doodziek van, kind 2 x in de week in de stress ( ponyclub was al niet meer leuk ) elke keer blaren op kinderklauwtjes

ik heb hem op een dag zo,n opflikker gegeven dat hij bijna door de voordeur er uit kwam, maar helaas dat hielp ook maar voor een week. daarna heeft manlief een systeem bedacht in de trailer, een katrolletje aan het dak, een kettingkje aan de balk, zo hoefden we er niet meer achter te staan om de stang los te maken en duvelde hij zo uit het doosje

ook niet optimaal maar wel veiliger voor mams en de kinders, nu heb ik een fautras trailer waar ze schuin instaan, daarmee was het probleem voor ons opgelost. ( helaas is de pony drie weken later gaan hemelen )

sterkte ik weet zo gauw geen oplossing, een ramp is het zeker

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:33

millennium schreef:
Bedankt voor je advies, maar ik vind absoluut een gevaarlijke methode wat je mij probeert uit te leggen. Mijn paard zal werkelijk tegen de muur omhoog klappen als die achteruit loopt (ookal oefen je dit eerst in stapjes)

Bedankt maar sorrie :)

Ik heb gemerkt dat dit erg goed werkt, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en hoe je het moet uitvoeren.
Helaas zien jullie het als gevaarlijk, ik heb andere ervaringen.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:37

Albert schreef:
Omdat:
Zelf sta je namelijk dan ook in de gevarenzone om klem te komen tussen paard en muur. Als het paard met een klap achterwaarts komt wil jij niet tussen kont en muur terecht komen.
en ook:
Je paard knalt met geweld tegen de muur en kan daardoor ernstig geblesseerd raken.

Je staat ten eerste naast het paard zijn hoofd, dus kom je niet tussen zijn billen en de muur in. Je staat dus op een veilige positie.
Ten tweede komt je paard niet met geweld tegen de muur. Je maakt hem duidelijk dat er iets achter hem staat en paarden zijn voorzichtig als ze dit weten. Dat zou je zelf ook zijn. Het paard rem je op deze wijze af.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:44

Ik neem aan dat ze achteruit de trailer uitstormt? Of draait ze zich om en zet ze het dan pas op een rennen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 09:15

ze kan uren stil staan op trailer, ook met de klep naar beneden en enkel de stang er voor, niks aan de hand.

Maar ... zodra de druk van de stang wordt weggehaald en ze door heeft dat ze ervan kan, stormt ze naar beneden.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 09:17

Milou_Ginger schreef:
Albert schreef:
Omdat:
en ook:

Je staat ten eerste naast het paard zijn hoofd, dus kom je niet tussen zijn billen en de muur in. Je staat dus op een veilige positie.
Ten tweede komt je paard niet met geweld tegen de muur. Je maakt hem duidelijk dat er iets achter hem staat en paarden zijn voorzichtig als ze dit weten. Dat zou je zelf ook zijn. Het paard rem je op deze wijze af.

Ik snap wat je bedoeld maar mijn paard is dermate gefocust op het uitladen, dat die er (denk ik) echt niet meer bij na gaat denken dat er de ruimte een meter na de laadklep stopt omdat daar een muur staat. Het klinkt mij nog te gevaarlijk, ik begin er ook niet aan, maar misschien heb je een filmpje van deze oefening? En dan ook met een paard welke nog nooit deze oefening heeft gedaan? Kan ik kijken hoe het in zijn werk gaat.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:27

Is het ook mogelijk om 2 stangen achter elkaar te plaatsen?
Je zou dan kunnen oefenen dat je er 1 achter weg haalt, maar je paard er niet uit kan omdat er nog een stang zit. En dat ie zo leert dat druk weg niet betekend eruit stormen?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:42

Milou_Ginger schreef:

De trailer moet je met de achterklep richting de muur zetten op een meter afstand. Langs de klep (richting muur) zet je aan beiden kanten hekken als afsluiting neer. En je paard staat hier tussen. Dan ga je trainen door steeds een stapje voorwaarts te gaan en stapje achterwaarts. Laat hem de eerste keer rustig met zijn billen de muur aanraken, zodat hij weet dat die er staat. Steeds ga je een stapje verder vooruit, maar zet het paard iedere keer zo ver achteruit tot die de muur weer raakt.
ik denk dat dit stukje even word vergeten, met het laden dus niet gelijk helemaal in de trailer zetten.
ik zou het zonder hekken doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:50

Dat met die hekken en muur lijkt me levensgevaarlijk in dit geval....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:59

ze leunt ws op de achterbalk? leer dr steeds van de balk af te komen en halt te houden,zodat ze niet voelt dat de balk weg is.dan en dat moet missch een poosje met meerdere personen met uitladen er een bezemsteel tegenaan houden en zo stap voor stap met de druk van de bezemsteel achteruit,ook kan je haar steeds van de bezemsteel af stil laten staan.
Ik heb er zo ook een die met een jump achteruit de trailer sprong en ik moet zeggen het gaat nu beter.