Dingen die je kan doen met een jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loechest

Dingen die je kan doen met een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:38

Hallo allemaal!
Ik was benieuwd naar wat de bokkers doen met jonge pony's of paarden. Ik ga namelijk een pony inrijden en hij is nu nog maar 2,5 en ik ga op zijn 3e beginnen met inrijden met begeleiding. Ik longeer hem nu al en hoeven krabben lukt ook aardig. Alleen ik vroeg me af wat je nog meer met zo'n beestje kan doen zodat hij afwisseling krijgt! Ik heb al zelf wat ideetjes maar ik zou graag meer willen!
-Longeren
-Poetsen
-Wandelen
- ??

Groetjes!

HorseTopShop

Re: Dingen die je kan doen met een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:40

Oefenen met opzadelen
misschien wat vrijheidsdressuur?

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:43

Ja, ik ga met opzadelen beginnen als hij wat ouder is, er is ook nog geen zadel voor hem ;) . Een hoofdstel kan hij ook al in :D . Vrijheidsdressuur is een goed idee, wat houd dat precies in? :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:44

Waarom zou je nu al gaan longeren? Dat is nog niet echt goed voor zo'n jong dier.
Gewoon nog lekker aan half jaar met rust laten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:46

Moet kunnen hoor op 2,5 jarige leeftijd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:47

Dat vind ik werkelijk te zot voor woorden. Zet zulke jonge beesten gewoon lekker in de wei.

Ik zie nu dat je je post hebt aangepast. Mijn post slaat op jouw verwijderde opmerking dat jij een enter zelfs al aan de longe laat werken Mathes.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 10-11-09 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:48

Inspannen begint ook al op een leeftijd van 2,5 jaar. Ik vind het niet te jong.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:48

Ik ben begonnen met longeren omdat hij het dan al een beetje leert en dan heeft hij iets te doen, krijgt hij wat meer conditie. Het is niet zo dat ik hem heel intensief laat lopen, gewoon stappen op de hoefslag en dat gebeurt maar 1 x in de week, de rest staat hij lekker in de wei, hij heeft de hele zomer tot nu alleen maar in de wei gestaan en niemand die hem aandacht gaf (totdat ik kwam :P ). Hij ís al bijna drie hoor! Eigenlijk zou hij van de zomer moeten beginnen met inrijden maar toen kwam de eigenaar er toch nog achter dat hij te jong is.

sunshine244

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:52

Opzich kun je wel een beetje beginnen met longeren.Kan hij aan je stemhulpen wennen.Alleen niet te gek doen(maar daar ben ik niet bang voor) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:54

Wat ik het liefst doe met een beestje van 2.5:

Met stip op 1: ernaar kijken als 'ie in de wei loopt met soortgenoten, liefst gemengde kudde zodat 'ie door paarden opgevoed wordt. Kan geen mens tegenop.

Verder:
regelmatig even uit de groep, leren vaststaan, lekker keertje poetsen, voorbereiding op hoefsmid, keertje uit wandelen zodat 'ie alvast mooi verkeersmak wordt en nieuwe dingen gaat zien, keertje schrikparcoursje lopen, voorbereidende oefeningetjes aan de hand (wijken voor druk, over balkjes lopen, dat soort werk), eens een singeltje om etc. Als 'ie een beetje cool in 't koppie is is het misschien ook leuk om 'm alvast eens als handpaard te leren mee te lopen, daar leren ze een hoop van omdat je een ouder, ervaren paard als leider gebruikt, en lekker rechtuit buiten is een prima manier om te beginnen met begeleid beweging geven! Mooi al wat stemhulpen aan koppelen bij het grond- en handwerk, daar heb je straks met longeren en later inrijden groot plezier van.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:59

Moooi, daar heb ik wat aan!
Dat kijken doe ik ook al, alleen hij staat nu in een wei bij de rest van de manege paarden en dat is echt een kudde alleen heeft hij niet zoveel vriendjes. Hij staat altijd alleen. Dus nu probeer ik altijd als ik hem pak met dezelfde haflinger van iemand en maar hopen dat ze vriendjes worden :P :P

Hij is al heel braaf met alles, hij loopt gerust langs allemaal vreemde dingen, hij ziet ze niet eens. Je bedoelt handpaard naar buiten zegmaar? Ja, dat is een goed idee. We mogen niet zomaar naar buiten op de manege, want als ze wegrennen dan hou je ze ook niet meer. Er is wel een landpaadje waar we altijd over wandelen, dat ga ik dan eens doen! :D Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:03

Je begint met een handpaard ook niet op buitenrit, dat oefen je eerst in een omheinde ruimte. Mooi leren meelopen, stoppen, meedraaien met sturen etc.
Wel begeleiding bij zoeken hoor, dat kun je niet in je eentje!

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:06

Dankje Sonja!
Hihi, heb nu alweer zin om naar hem toe te gaan maar dat word dit weekend weer.;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:10

Ik wandelde regelmatig met m'n merrie toen ze zo jong was.
Door het bos, langs de weg, maar ook door het dorp als er markt was of als de fanfare speelde. Zo werd ze echt bomproof.

Toen ze 2 was heb ik aan de lange lijnen met haar gewerkt (gewerkt = rustig 2x per week een kwartiertje "spelen"). Net als tijdens het wandelen gaf ik haar dan stemcommando's.
Toen ze ruim 2,5 was heb ik haar op m'n gemak voor de kar beleerd (super licht wagentje).

Toen ze 4 was ben ik er pas op gaan zitten. In de tussentijd konden we lekker met paard en wagen op pad en dat ging super goed.

Bovendien ging het inrijden daardoor super gemakkelijk.
Door het werk voor de kar wist ze al wat een singel was, en accepteerde ze het zadel zonder problemen.
Ook stap, draf, galop, ho, links, rechts en achteruit kende ze prima als stem commando's.
Dus het enige waar ze aan moest wennen was gewicht op d'r rug, en dat ging prima.
Ik kon dus direct al met haar stappen, draven, galopperen, stil staan, links, rechts en achteruit vanaf het 1e moment.

Dat heeft een super gemakkelijk, leergierig, plezierig en bomproof paard opgeleverd :)

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:15

Haha, liep je met je paard over de markt?:P Zou der leuk uitgezien hebben! Ik heb hem zondag voor het eerst gelongeerd. Eerst zou iemand anders hem dus inrijden maar die ging weg en toen lieten ze hem links liggen want hij was ook nog te jong eigenlijk enzo. Toen heb ik 2 x gevraagd of ik hem mocht poetsen en toen gister dus gelongeerd en toen werd mij verteld dat ik hem mocht gaan inrijden. Hihi, stiekem wilde ik dat al heel lang, want ik was al vanaf dat hij kwam als wilde hengst al gek op hem. Helaas is hij heel vroeg gecastreerd.. Nu is hij wel echt een balletje geworden. Als hengst stuiterde hij de wei door. Nu slaapt hij zowat.;) Maargoed, ik banketstaaf maar door over hem. Bedankt iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:23

Ja, in het dorp... niet in de grote stad hoor ;) hahahaha

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:40

wandelen , regelmatig uit de groep halen, en vrijheidsdressuur. en lekker op de wei laten hij kan nog lang genoeg aan het werk

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:09

Ga zaterdag dan met hem aan de hand oefenen!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:44

Lekker spelen, wandelen en lekker paard laten zijn in het land het liefst in een gemengde kudde.

Longeren zou ik nog even achterwege laten omdat dit vooral voor de pezen en gewrichten een grote belasting is. Dit is dus niet erg goed voor zo'n jong paard. Eventueel zou je wel rustig en niet te vaak wat werk aan de lange lijnen kunnen doen zoals hypofocus al vertelde. Hierbij loop je veel meer rechte stukken waardoor het minder belastend is voor pezen en gewrichten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:06

Laat je paard gewoon nog even lekker van z'n jeugd genieten. De meeste veulens lopen tot hun derde in een koppel om lekker te spelen, eten én te groeien. Je kunt jaren zat rijden. De gezondheid van je pony/paard is je hopelijk toch meer waard dan een lintje en beker in je kast??
Ik heb een 4,5 jarige die pas 30 x onder het zadel is geweest. Ik ben haar ook rustig aan het opbouwen met longeren en rijden. Ik vindt het namelijk ook belangrijk dat een paard tussen zijn oren ook gezond blijft en niet begint te grijnzen omdat hij/zij "alweer" aan het werk wordt gezet. Langzaam opbouwen dus en neem er de tijd voor! Je kunt jaren rijden dus waarom zo'n haast?

Ik ben het ook erg met Sonja eens :D

Citaat:
Wat ik het liefst doe met een beestje van 2.5:

Met stip op 1: ernaar kijken als 'ie in de wei loopt met soortgenoten, liefst gemengde kudde zodat 'ie door paarden opgevoed wordt. Kan geen mens tegenop.

Wat je wel kunt doen is poetsen, hoeven krabben, deken opleggen, trailer laden, etc.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:32

grondwerk! heb zelf t boek van inge teblick gehaald (kan ff zoeken zijn:P) en daar staat heel nauwkeurig in beschreven hoe je grondwerk kunt opbouwen en leuk maken:) paardje leert er veel van, komt in goede conditie en je kunt ook stemhulpen gebruiken bij je lichaamstaal. bovendien heb je dan niet dat zn spieren nog niet goed zijn voor longeren.
t boek heel van spelen tot gymnastiseren, dus dat zegt denk k wel genoeg over de inhoud van t grondwerk zelf:) vind t zelf echt ideaal... longeren en wandelen gaat ook een keer vervelen:P

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:02

Wat ik wel is doe met een driejarige:
schriktraining, dsu over zeiltjes heen lopen en langs gekke voorwerpen gaan.
Ik vind het erg leuk om te doen, je pony leert er iets van en je bouwt ook nog eens een goede band op.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:08

Ik ben er vandaag achter gekomen dat hij droes heeft. ;(

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:53

Hé wat vervelend... maar..
Droes gaat ook weer over.. wel opletten; het is besmettelijk voor andere paarden. Dus kleren wassen als je thuiskomt..

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:57

Ja, het halster gebruik ik normaal ook voor andere paarden en daar zit het juist, zo'n bobbel bij die klip zegmaar bij ze keel dus die moet ik ook niet meer gebruiken totdat hij gewassen is. Moet ik niet vergeten! Ga hem nu niet veel laten inspannen. Dus kan voorlopig nog niet van al deze ideeën gebruik maken :P Had me er zo op verheugd, noouw :P