[SR] Paard knalt constant gigantisch over zijn eigen grenzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

[SR] Paard knalt constant gigantisch over zijn eigen grenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 02:14

Mijn paard is bijna 23 jaar. Heeft bij mij tot aan z'n 20e in de sport gelopen, daarna mocht hij lekker met pensioen. Of hij het zo lekker vond (of vindt), betwijfel ik...

Voordat hij met pensioen ging was het een paard die álles voor je wilde doen. Hij vond alles leuk. Een paard die heel graag hard voor je wilde werken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat hij geen zin had. Hij was makkelijk heet te krijgen en ook al maakte je een buitenrit van 4 uur, ook de terugreis liep hij nog te hupsen en te springen en vrolijk te zijn :# Of je nou 1 keer op een dag reed of dat je - bij wijze van - 4 keer op een dag wilde rijden, ik weet zeker dat hij het prima gevonden zou hebben!
Dus kortom (voor mij) een geweldig karakter. Alleen nu wordt het toch wel een stuk lastiger.

Tuurlijk had ik langer door kunnen gaan met hem in de sport. En ik geloof ook dat hij dit zo gedaan zou hebben, maar na zwaar herstel van een peesblessure en op advies van de VA heb ik besloten dat het voldoende was voor hem. Zijn beenwerk is gewoon niet meer sterk genoeg en wilde ik hem niet nog verder kapot rijden.

Zijn pensioen bestaat nu voornamelijk uit buitenrijden, dit doe ik zo'n 4 keer in de week. De overige dagen 'stoei' ik met hem in de bak. Daarnaast komt hij elke dag eruit hetzij in de bak, of in de stapmolen en als het weer het toelaat in het land.
Dressuurmatig doen we nauwelijks meer. Ik vind het zelf moeilijk met hem om in de bak te rijden, omdat hij het zo leuk vindt en makkelijk oppakt, maar ook dat ik bang ben dat ik hem overvraag: hij geeft zijn grenzen niet aan.

Ook tijdens het buitenrijden is hij af en toe te sterk om hem in een normaal tempo te houden. Ik hou mijn hart wel eens vast wanneer hij er weer zo tussenuit naait en hetzelfde in de bak: hij maakt zulke gekke sprongen, dat ik nog steeds verbaasd ben dat hij met z'n 22 jaar nog zo erbij loopt.

Wanneer hij 'vrij' is en in het land loopt is het ook zo'n idioot. Hij kan niet rustig grazen, maar is altijd met zijn neusje bij de grond en aan het eten en lopen tegelijk. Hij houdt zijn omgeving nauwlettend in de gaten (hij ligt niet zo goed in de paardengroep := ) en af en toe maakt hij weer een sprint van achteren naar voren.

Ik vind het lastig: ik wil Mirk natuurlijk nog jaren 'heel' houden. Maar hij lijkt zelf daar het niet zo mee eens te zijn. Tuurlijk kan hij niet inzien wat voor gevolgen zijn gedrag kan hebben. Dit gedrag maakt hem ook heel leuk en sprankelend, maar ik ben bang dat het eens goed mis gaat.

Hij staat trouwens minimaal op krachtvoer, dus daar kan het niet aan liggen :)

Hebben jullie ook (oudere) paarden die dit gedrag vertonen? Hoe gaan jullie daarmee om?

mick75

Re: [SR] Paard knalt constant gigantisch over zijn eigen grenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:48

Ik denk, aan de hand van wat jij schrijft, dat je paardje gewoon in z'n koppie niet toe is aan pensioen. Hij wil graag werken en heeft nog bergen energie, geef hem dan (deels?) wat hij wil. Zet hem een paar dagen per week gewoon aan het werk als voorheen, eventueel wat aangepast maar maak het hem niet te makkelijk. En wissel het eens af. Zet maar eens een laag sprongetje neer, doe eens een moeilijker oefening tussendoor.

Het ene paard is met 22 jaar stok oud en gedraagt zich ook als hoogbejaard, het andere is nog springlevend en voelt en gedraagt zich ook nog als een jong ding. Behandel hem niet als een bejaarde, hij wil nog en hij kan blijkbaar nog. Mischien liggen zijn grenzen wel veel verder dan die van jou op het moment?

Als jij hem "gewoon" aan het werk zet, ben jij diegene die de grenzen bewaakt, en dit paard geeft aan dat zijn grenzen nog lang niet bereikt zijn. Leeftijd zegt niet alles he! Er zijn paarden die op betrekkelijk hoge leeftijd (lees: dik in de 20) nog wedstrijden winnen en niet moe te krijgen zijn.

Vergelijk het voor het gemak eens met mijn schoonpa. Is 80 jaar oud, fietst dagelijks minstens 100 kilometer met uitschieters naar 250 kilometer, weer of geen weer. Is fysiek zo sterk als een olifant en gaat kapot als ie een dag niet mag fietsen. Ondanks dat ie dementerend is! Andere mensen van zijn leeftijd zitten achter de geraniums ongelukkig te wezen, en kunnen amper nog boodschappen halen. Leeftijd zegt niet alles!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 03:16

Thnx voor je antwoord :)... Het klopt inderdaad dat hij nog niet aan pensioen toe is tussen z'n oren... Maar fysiek is hij dit wel. Hij heeft dus een zware peesblessure gehad (twee keer maar liefst) en hier moet gewoon goed om gedacht worden dat zijn pees niet weer overbelast wordt. (volgens VA zou dit nooit meer helemaal goedkomen, maar wonder boven wonder loopt hij gewoon goed). Daarnaast heeft hij artrose (ook niet gek voor een ouder paard) en daarbij is het ook belangrijk het werk goed op te bouwen.

Een goed voorbeeld is twee weken geleden. Ik haalde hem uit z'n stal, hij was stokkreupel. Dierenarts erbij gehaald, los in de bak gegooid en ja hoor... daar ging hij op drie benen gigantisch aan de kletter. Hij gaat gewoon maar door, hoe maakt hem niet uit; pijn of geen pijn...

Snap je?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 03:23

Moe maken met dingen die hij wel aankan, fysiek dan? Het lijkt erop dat ie bezig gehouden wil worden, denk dat ik zou proberen hem vooral moe in het koppie te maken. Nieuwe dingen doen, mischien vrijheidsdressuur? Iets waar ie z'n tanden figuurlijk in kan zetten en wat 'm bezig houdt zonder hem fysiek teveel te belasten. Is altijd lastig met paarden die in hun koppie nog jong zijn maar fysiek wel echt oud. Omgekeerd is makkelijker.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:46

lees even mee zit met het zelfde euvel

oudje die op buitenrit 4 uur lang danst omdat wij m graag
in de stap houden ivm oa artrose ..

met mijn bijrijder is die al paar keer aan de kletter gegaan omdat ze dat gewoonweg niet houd

in de bak , rustig rijden gaat goed tot die het zat word en gaat dan aan de kletter

als we m aan het werk zetten
is die braaf vind die heerlijk
maar heeft daar de dag erna er helaas echt last van
daarom willem we m dus niet meer actief aan het werk hebben

dubio dubio ..

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:00

ik heb een paardje van 30 die herstelt is van een peesblessure,
Maar ik weet ook met rijden nooit waneer het genoeg is geweest,
maar dan niet omdat ze niet ophoud,
maar omdat ze niet begint,
ik ben bang dat ik haar teveel haar gang laat gaan nu,
want als we klaar zijn met rijden zweet ze niet eens een klein beetje ,
maar dan ben ik ook weer bang dat als ik haar niet haar gang laat gaan ,dat ze haar pees weer overbelast..
Ik wil ook graag nog een beetje werken met haar,want die energie heeft ze zeker nog wel,

Maar ik volg dit topic even mee,
want ik weet er ook geen raad mee,en mischien staat hier iets in dat ook van toepassing is voor joyce :)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:21

Thnx... meer mensen met dit 'probleem' dus... :)

@ mick... Dt is dus het lastige dat ik niet weet waar fysiek zijn grens ligt! Ik kan dit niet aanvoelen. Ik weet ook niet of ik hem moe moet maken in zijn hoofd... Het is net als met mensen denk ik: mensen die zich graag fysiek inspannen moet je ook niet vragen om hard te studeren... Maar ik wil het wel een keer proberen. Lijkt mij wel leuk zo'n 'omscholing', kijken hoe hij het oppakt... (en kijken waar ik de info wegkan plukken!)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:49

En wat denk je van 24/7 buiten? Dan kan hij zijn eigen energieuitstoot bepalen en hoeft niet alles er in een keer uit als hij uit zijn stal mag. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:57

Lief een ding...................

springt/sprint hij zich morgen kapot, dan is dat zo........ dan heeft hij een geweldig leuk leven gehad en tot het laatst plezier........... wat wil je eigenlijk nog meer?

mijn peerd is ook zo een showbeest.......... maar harstikke kapot, staat op het land en kan dan ook gewoon nog de hele boel gekmaken waarna hij weer een paar dagen kreupelt en zijn pootje dik is.........

gaat hij te ver in het zichzelf belasten, en de schade is niet meer terug te brengen tot acceptabel......... dan is het over, helaas.........

maar dan heeft hij het wel leuk gehad in zijn korte leventje!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:00

Inderdaad, je kunt hem de dingen die hij juist leuk vindt ontzeggen en dan gaat hij nog 5 of meer jaar mee.
Of je laat hem met volle teugen genieten met de kans dat ie misschien nog maar 2 jaar mee gaat.
Welk leven zal voor hem rijker zijn?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:11

Waar je nog even kritisch naar kunt kijken is de hoeveelheid krachtvoer.
Met mijn oudere paard (25) moet ik ook goed in de gaten houden dat hij niet over z'n grenzen gaat. Hij wordt druk van teveel eiwit. Brokken moet ik echt uit z'n menu laten. Hij krijgt muesli, wortelen en ruwvoer. En zoveel mogelijk buiten!
En verder denk ik idd dat je je paard echt z'n beweging kunt geven. Mocht het over z'n grens zijn, dan is het jammer. Maar ook de DA had het mis, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:34

KiWiKo schreef:
Lief een ding...................

springt/sprint hij zich morgen kapot, dan is dat zo........ dan heeft hij een geweldig leuk leven gehad en tot het laatst plezier........... wat wil je eigenlijk nog meer?

mijn peerd is ook zo een showbeest.......... maar harstikke kapot, staat op het land en kan dan ook gewoon nog de hele boel gekmaken waarna hij weer een paar dagen kreupelt en zijn pootje dik is.........

gaat hij te ver in het zichzelf belasten, en de schade is niet meer terug te brengen tot acceptabel......... dan is het over, helaas.........

maar dan heeft hij het wel leuk gehad in zijn korte leventje!

Geweldig advies, laat hem maar lekker gek doen, hij breekt zijn nek vanzelf. |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:36

hahahahaha peerd is al op leeftijd............ weet je wat je moet doen, ding op stal zetten en er nooit meer vanaf halen, dan weet je zeker dat hij zichzelf nooit wat aan zal doen....... en dan hopen dat hij nog 10 jaar leeft........... :D

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:42

Onder het zadel is hij best normaal hoor.. niet zo gestoord als in het land. Hij is alleen overactief.
24/7 in het land is hier (in het noorden) niet te doen. Daarnaast is het dus ook en nerveus paard, die een stalletje (om even rustig te kunnen vreten) nodig heeft.

Ontspannen toekijken hoe mijn paard zijn pootbreekt kan ik niet... Weet dat het een taaie is. En ja, hij is dan bijna 23, maar ik hoop dat er nog minstens een aantal jaartjes bijkomen, zodat hij in die jaren kan leren inzien dat hij nu toch eens rustig aan mag doen :D

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:46

Ik denk niet dat dat paard al aan toe is aan pensioen. Zoals je ziet en schrijft geeft hij het aan dat hij het heerlijk vind om te werken. Nou snap ik natuurlijk heel goed dat je hem geen pij wilt doen enzo, maar als ik jou was zou ik hem toch weer beetje bij beetje oppakken, dat hij toch het gevoel heeft van 'He, we doen weer eens wat.' Want zo maak je hem er ook niet vrolijker op. Je kan beter een paar korte heerlijke jaren hebben gehad met hem, dan hem nog langer bij je hebben en dat hij zo loopt te mokken.

Mvg, xDarkness.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:48

mijn veearts zegt altijd als je je paard het langst goed wil houden stop m dan in de vriezer!
lekker laten "werken" om m in de kop goed te houden en aandacht te geven,kalm aan met krachtvoer veel buiten en goed\ruim hooi.
Ik heb er zelf ook zo een en een jury vertelde me : die moet je blijven rijden tot ie dood onder je wegvalt,anders wordt ie ongelukkig. zo zie ik die van jou ook ,laat m lekker paard zijn en probeer de risico's die wij wel zien maar hij niet een beetje af te palen...succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:49

Mirkim schreef:
Onder het zadel is hij best normaal hoor.. niet zo gestoord als in het land. Hij is alleen overactief.
24/7 in het land is hier (in het noorden) niet te doen. Daarnaast is het dus ook en nerveus paard, die een stalletje (om even rustig te kunnen vreten) nodig heeft.

Ontspannen toekijken hoe mijn paard zijn pootbreekt kan ik niet... Weet dat het een taaie is. En ja, hij is dan bijna 23, maar ik hoop dat er nog minstens een aantal jaartjes bijkomen, zodat hij in die jaren kan leren inzien dat hij nu toch eens rustig aan mag doen :D

waarom zou je een 23 jarige van karakter nog moeten willen veranderen.......... dit is wie hij is, al 23 jaar lang.......... en dat zal misschien op een dag zijn dood worden............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:55

KiWiKo schreef:
hahahahaha peerd is al op leeftijd............ weet je wat je moet doen, ding op stal zetten en er nooit meer vanaf halen, dan weet je zeker dat hij zichzelf nooit wat aan zal doen....... en dan hopen dat hij nog 10 jaar leeft........... :D

Dat is weer een ander uiterste. Hier eens een paard jolig in de wei, ze moest stoppen voor de sloot en haar been hing er rot onder. Das een rotgezicht en ik zou het niet willen voor mijn paard.
En omdat het paard op leeftijd is, dan is het goed?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:58

@ knollentuin & Darkness, ik doe nog wel met mijn paard. Ik heb hier al eerder geschreven: ik maak 4 keer in de week buitenritten van ongeveer een uur. Hij staat 's ochtends in de bak met een vriendinnetje van hem. Hij heeft blessures, waardoor hij gewoon niet fanatiek dressuurmatig meer gereden kán worden. Als ik vrolijk de training weer oppak, rijd ik hem sowieso naar de kl*ten.

@ Kiwiko, je hebt gelijk... En dat maakt hem ook leuk... Ben idd een beetje Toos Emotiedoos..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:59

heee............. dat gebeurd, paarden krijgen ongelukken........ kan ook gewoon op stal gebeuren bij het vastliggen bijvoorbeeld.

Nee het is niet goed omdat het een paard op leeftijd is, het is goed omdat het paard zn leven tot volle glorie heeft kunnen leven, TS haar paard heeft een fijn leven gehad, heeft lol gehad in zijn dingetje die zij vroeg, heeft lol in zijn vrije tijd. Een kwalitatief goed leven.........

waarom zou ze dat NU van hem wegnemen? Geef hem het leven wat hij leuk vind, wat hij altijd leuk gevonden heeft........ en als zijn leuke leven hem noodlottig word, dan is dat zo........ beter een kort en goed leven dan een lang en slecht leven

@ Mirkim.......... kennut wel hoor, alles wat we liefhebben hebben we het liefst het langst om ons heen :) helaas ben ik nogal een boer :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:06

Ik bedoel ook niet dat je volledig met m aan de bak moet met m ,maar m wel aan de gang houden voor de 'schone schijn' zadel op en doen alsof... al is het maar een half uurtje stappen.
Ik denk dat het voor zo een paard ook belangrijk is dat ie in handen is,verzorgd wordt ,aandacht krijgt. hij heeft altijd graag voor je gewerkt ,hij ziet dat als een taak ,of ben ik dan toosemotiedoos?

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:13

maar ik hou hem toch aan de gang? :?
Hij krijgt aandacht van mij, hij wordt verzorgd door mij, hij mag werken voor mij... alleen de intensiteit is anders geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:15

en dat doe je super goed :D :D

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:17

hm... dat hoop ik maar :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:23

Ja hoor geen commentaar,ik had ook in mijn post erbij gezet dat je miss naar zijn krachtvoer zou kunnen kijken.
Ik snap dat de zwaarte van zijn werk aangepast is,hierdoor houdt hij dan dus duidelijk wel energie over waardoor ie gevaarlijk gaat lopen doen,dus energie arm voeren opperde ik in eerdere post *D