Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

Depressief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:20

Hallo

Paar weken geleden ben ik bij een paard wezen kijken. Toen nog een aantal keren.
Mijn besluit is toen geweest om serieuzer over de koop na te gaan denken.
Ik heb de aankoop keuring laten doen. Alles is prima in orde.
Vanaf het begin is mij verteld dat zij depresief is vanwege het overlijden van haar vorige eigenaar.
Omdat van mening ben dat ieder wezen recht heeft om te rouwen. Heeft zij dat ook.
Dus dat is voor mij geen belemmering om haar te kopen.

Dit is in het kort de achtergrond.

De keren dat ik geweest ben heb ik haar iedere keer geborsteld vind ze heerlijk.

Ook lekkere dingen voor haar mee genomen.

Nu komt zij binnen kort naar mij toe.

wat zouden jullie de eerste dagen weken met haar gaan doen.

Graag jullie advies

Met vriendelijke groet,
Basb
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 22-01-10 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel gehaald

Caily

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:23

Lekker aan haar nieuwe huisje laten wennen, en op speelse/gezellige manier met haar bezig zijn! Tot niets dwingen, maar wel van jou kant contact willen maken zodat ze weet dat jij maatjes met haar wilt zijn.

Ik weet niet wat op de langere termijn je verwachtingen zijn en om wat voor paard het gaat? Mocht je willen rijden, ga dan op een ontspannen buitenritje!

Maar iig nog veel succes met haar, en super dat je haar alsnog een kans geeft!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:24

Wat ik de eerste tijd met haar zou doen is: haar vooral de tijd geven. Dus lekker borstelen, gewoon bij haar zijn in de wei zodat ze aan je went, haar de tijd geven om te wennen en eventueel wat wandelen. Ik had er nog nooit van gehoord dat een paard kan rouwen om de vorige eigenaar, het klinkt me wat vreemd in de oren maar wie weet is het wel waar. In dat geval is het jouw taak om te laten zien dat jij ook een leuke eigenaar bent, zodat ze op den duur wat vrolijker wordt en je meer met haar kunt gaan doen. Veel plezier in ieder geval met je nieuwe paard :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:25

mijn pony heb ik eerst 2 dagen rust gegeven op de wei, en daarna ben ik met haar gaan spelen en knuffelen.
ze kende geen mensen, dus dit was heel belangrijk voor haar.

Ga leuke dingen met haar doen (spelen, knuffelen, kroelen borstelen en rijden) en geef haar de ruimte om ook gek op jouw te worden.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:27

Ik zou eerst eens vragen wat het het paard hiervoor altijd gedaan heeft toen zijn baasje nog leefde. Wat was het ritme van de dag, wanneer kwam hij uit het land, kreeg hij eten, kwam hij van stal of ging hij naar stal, werd hij bereden en zoja, wat werd er gedaan, werd hij gepoetst en op welke tijden etc. Zonder inderdaad te overvragen in het begin. Ik denk dat het probleem eerder daar ligt. Succes in ieder geval met het oppeppen van het paardje!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:27

dat een paard depri kan zijn door het missen van een persoon heb ik bij het paard van mijn zusje gezien. Zij ging studeren in Antwerpen en kwam dus alleen in het weekend naar hem toe, wij deden er wel van alles mee maar hij werd lusteloos, viel terug in bespiering etc. Dus het kan echt wel. Ik zou lekker gaan borstelen wandelen etc zodat ze je goed kan leren kennen, en rijden...tsja sommige paarden vinden dat juist fijn! mijn zusjes paard mistte het werk juist heel erg...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:29

Paard heeft geen verdriet omdat eigenaar overlijdt, dat praten wij mensen de paarden aan.
het is een kudde dier, valt de leider weg accepteren ze gewoon een ander, zeker als die ander ze voert want dat is het belangrijkste voor een paard
Gewoon vaak gaan en de leider zijn dan accepteert ze het vanzelf..

Randie het paard mistte de routine die ze gewend was, niet de persoon..neem kudde, kuddegedrag en leider als voorbeeld

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:31

de routine was niet veel anders die wij deden met hem hoor :), zelfde tijden, zelfde verzorging etc. Alleen minder rijden en meer longeren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:31

Helemaal mee eens Echwel.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:35

Hallo

Dank jullie wel voor je snelle antwoorden.

om eerlijk te zijn ben ik nog van de oude school zeg maar.
20 jaar gelden voor het laatst op een paard gezeten.

Dus spelen met een paard is erg nieuw voor mij ik heb op you tube geken.
Ook een site spelen met paarden.

Ik vraag mij dus af wat en te spelen met een paard.

Ik ga met haar recreatief rijden ik wil wel dressuur doen b proef. En kijken hoever we komen.

Met als uitgangs punt.

Het paard is er niet voor de dressuur.
De dressuur is er voor het paard.

Verder spreek mij heel erg NH aan. Ik vind dat geweldig veel bekeken veel over gelezen ook hier. dat is wat ik wil met haar.

Basb

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:36

Weet het paard wel dat de oude eigenaar overleden is? Heeft hij de dode eigenaar gezien? Want ik denk dat je alleen dan eventueel kunt spreken van echte rouw bij een paard.
Is dat niet het geval dan lijkt het mij meer van slag zijn doordat de dagelijkse routine is veranderd. Sommige paarden hebben daar meer last van dan andere.

EDIT: Oh... Echwel was me al voor :D

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:38

Ik ben het ook eens met Echwel.

Zo ken ik een man die een toppaard hard. Hij voerde hem elke dag, ze waren gek op elkaar en dat paard hinnikte als een gek naar hem als hij de man zag. Toen werd het paar verkocht naar Amerika; een 2 maand later herkende het paard de man niet eens meer.

Hetzelfde paard echter hebben ze langs zijn eerste eigenaar gebracht, de man in kwestie zat in een rolstoel. En weet je wat het paard deed? Hij ging buigen voor de man (dit kon het paard al hoor, voor shows ed). Echt op zo'n manier van, dankjewel, ik waardeer je of iets dergelijks. Dus het heeft een beetje twee kanten vind ik. Maar degene die hem voert wordt toch wel als leider gezien inderdaad.

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:42

top dat je dit paard nog een kans geeft,en k zou gewoon lekker aan de slag gaan met et paard, borstelen wandelen, buitenritje maar eerst paar dagen laten wennen aan nieuwe omgeving!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:52

Mijn paard had geen rouw, maar was wel flink van slag en al zijn vertrouwen kwijt. De eerste paar dagen heb ik hem eigelijk met rust gelaten, aan zijn stal en wei laten wennen. Ik heb hem daarna veel geborsteld, met hem gewandeld, en heel veel tegen hem gepraat .. langzaam aan wat dingen in de bak gedaan en gelongeerd en uit eindelijk er eens op gestapt. Met als eind resultaat dat hij mij nu volkomen vertrouwd.

Succes ermee! :)

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:57

Hallo

Dat leiderschap daar sta ik achter. Als een kuddeleider of roedelleider weg valt staat er gelijk een ander.
Dat geeft rust en orde ind e kudde.
De routine zal wel moeten veranderen omdat zij op een manage komt te staan.

Wat ik in het algemeen lees is dat tijd geduld en natuurlijk liefde centraal staat.

Voor de tweede keer een andere stal.

Zij is van haar oudestal naar de pensionstal gegaan waar ik haar beken en gekocht heb dus veel verandering.
Er hebben ook verschillende mensen op haar gereden.

Wat betreft emoties bij een dier. Daar kun je van mening over verschillen.

Ik vond haar verschikkelijk lief. Ze kwam iederen keer kroelen zeg maar lekker tegen me aan staan en zo.

Ik ben voor haar gevallen. Ik hoop dat zij ook voor mij valt.

Ik denk dat ik goed moet kijken naar haar gedrag.
Haar interesee.
Met een duidelijk hand van mij.

Of zit ik er naast.

Basb

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:01

Geef het paard de tijd en dan niet 2 dagen! Das veel te kort.
Mijn merrie was al wat ouder en best moeilijk, het heeft wel een jaar geduurd voor we echt wat met elkaar konden doen. Hoop dat het bij jou (iets) sneller gaat.
Hoop niet dat die manege er eentje is van 24/7 binnen? (dan zou ik depressief blijven als paard :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:02

Basbokito schreef:
Ik denk dat ik goed moet kijken naar haar gedrag. Haar interesee.
Met een duidelijk hand van mij.
of zit ik er naast.

Nee hoor, spot on :) Het paard heeft een eigen persoonlijkheid, en die zul je misschien niet meteen kunnen zien, het is juist leuk om te ontdekken wie je paard is. Als je dan ondertussen goed laat merken waar je grenzen liggen en verder een aardig mens voor haar bent weet zij ook waar ze aan toe is. Een band is er niet zomaar, die moet je natuurlijk opbouwen. Maar het is daarbij wel handig als paard en mens elkaar respecteren. Voor een paard is het heel makkelijk om duidelijk tegen jou te zijn, kun jij ook duidelijk zijn op een manier die het paard begrijpt? Als dat je lukt ben je al een heel eind.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:18

Hallo

hestejente schreef:
Maar het is daarbij wel handig als paard en mens elkaar respecteren. Voor een paard is het heel makkelijk om duidelijk tegen jou te zijn, kun jij ook duidelijk zijn op een manier die het paard begrijpt? Als dat je lukt ben je al een heel eind.

Ik heb altijd honden gehad en honden afgericht. Heb nu 4 duitse doggen en twee bulterriers.
Duidelijk zijn naar een hond is mij niet vreemd. Roedelleider zijn ook niet. Dus grenzen aangeven ook niet.

De paarde taal die ik geleerd heb 20 jaar geldedn is een paard regeren met harde hand. Heb daar altijd heel veel moeite mee gehad. Het breken van een paard was heel normaal.
Weigerde ook met sporen te rijden. Dat was al een paleis revalutie.
En springen zonder helemaal.

Ik wil niet meer regeren met harde hand.

Dus moet ik voor mezelf daar een weg in vinden. Kudde dieren zijn altijd heel duidelijk naar elkaar.

Ik moet eerst maar eens paarde taal leren.

Basb

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:26

Paardentaal is heel boeiend en je paard zal je zeker helpen }> Bedenk dat een paard een prooidier is, in tegenstelling tot een mens of hond. Houd dat steeds in je achterhoofd wanneer je met je paard bezig bent en zijn lichaamstaal observeert. Wat ook heel leerzaam kan zijn is een kudde paarden (bijvoorbeeld in de wei) bekijken. Wat doen ze, wie is de leider en hoe kun je dat zien. Dat soort dingen. En wat je ziet kun je dan toepassen met je paard. Mijn paard zal bij voorbeeld niet zo snel in een rechte lijn op mij af komen lopen. Doet hij dat wel dan is hij iets van plan, of ik heb eten. Een van de twee. Dat soort dingetjes zijn erg leuk om met een paard uit te vogelen :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:56

ik wens je in ieder geval veel plezier met je paard..! Goed dat jij naar het dier zelf en zijn behoeftes kijkt, en wanneer jij het dier structuur bied en wat routine zal hij jou snel genoeg als vervanger zien. Mits dit natuurlijk ook in combi gaat met andere sociale dingen :)

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 10:52

Hallo

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Het geeft veel stof tot nadenken.

Basb

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:07

wat ik trouwens nog niet voorbij heb zien komen is een leuk paardenvriendje voor je paard :).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:15

is het een merrie??
eigenlijk zou ze dan een kindje moeten hebben.

en
Citaat:
Wat betreft emoties bij een dier. Daar kun je van mening over verschillen

ik geloof er ook in :j maak duidelijk aan je paard dat je niet de plaats wilt innemen van de oude baas....dat zou je dus nooit kunnen he?
zeg dat je er bent om dat je dat fijn vind,en omdat je het zo'n lief paard vind...
maar denk er wel om,dit soort paarden die dit gedrag vertonen zijn echt het slimste soort op aarde hoor,voor je het weet veranderd ze in een draak.
beetje uitkijken met voeren uit de hand,daar worden paarden te hebberig van.

ohw ja en als we dan toch aan het vermenselijken zijn dan moet je eigenlijk ook met het paard naar het graf toe..
kijk die heeft niet gezien waar de oude baas is heengegaan he?
kijk...dan kan dat dier ook weer verder

verklaar me maar voor gek,maar als je dat doet dan is toch oke? :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:27

Idd wat rust geven, dat heeft elk paard trouwens nodig in een nieuwe omgeving.
En poetsen en knuffelen, das allemaal super, je zal wel zien wat het paardje er van zegt.
Een paard kan best depri zijn om een verloren maatje, waarom niet over een verloren baasje? (heb zo iets hier in mijn achtertuin meegemaakt dus ik weet over wat ik spreek, gelukkig waren er geen doden).
Ik vind het super van je dat je zo met het beestje wil omgaan, en we zullen je dan ook nog wel in de NH forums zien :P
Ik denk dat een wandeling aan de hand/zadel ook wel erg leuk zou kunnen zijn voor beiden, de omgeving zien, elkaar wat beter leren kennen.
En na wat dagen kun je lekker wat grondwerk oefeningen doen en haar enthousiast maken voor werk en jou.
Ik heb het dan over wat longeren, leid oefeningen (achteruit, stoppen enz) en misschien wat balkjes. Zie je direct wat het paardje kan.
Zou trouwens niet te lang wachten met werk, paard zal er denk ik eerder deugd van hebben om iets te doen.
Veel succes!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:41

Hoi Basb,

Allereerst wat leuk dat je een paard gaat aanschaffen!
Omdat je zelf al aangeeft dat het 20 jaar geleden is dat je met paarden bent omgegaan,is het misschien leuk om met je paard wanneer hij een beetje gewent is,een grondwerk cursus te gaan doen.

Je leert daar heel veel over het gedrag van paarden en hoe je een goed leiderschap aan je paard kunt geven,heb wel een aantal leuke adressen met verschillende methodes mocht je intresse hebben,aangezien leiderschap aan een paard toch nog anders is als aan een hond.

Want de meeste mensen gaan als ze een puppy kopen ook een puppycursus doen,dus waarom niet een cursus doen met je paard als je die aanschaft en de nodige ervaring mist? ;)

Verder zou ik wanneer je paardje er is,eerst even rust geven,paarden doen er altijd wel even over om te wennen aan de nieuwe situatie,sommige zijn al in een week gewent,maar mijn ervaring is dat de meeste er toch wel zeker een maand over doen om zich thuis te gaan voelen,zeker als er veel verandering van management is.
Ga lekker veel met hem wandelen,poetsen,grazen,grondwerk en leuke dingen doen!

Waar je paard komt te staan,is daar wel veel contact met andere paarden,gaan ze dagelijks de weide op ?
Het is meestal ook belangrijk voor een paard om zich goed te gaan voelen wanneer hij minimaal 1 goede vriend op zijn nieuwe plek krijgt!

ellepel schreef:
is het een merrie??
eigenlijk zou ze dan een kindje moeten hebben.

Sorry maar wat is dit voor advies? waarom zou ze een kindje moeten hebben als het
een merrie is ???

en
Citaat:
Wat betreft emoties bij een dier. Daar kun je van mening over verschillen

Ik geloof er ook dat dieren/paarden emotie's kunnen vertonen,maar als je beneden geschreven tekst serieus bedoelt ga je wel een beetje erg ver vind ik.. denk niet dat een paard naar een graf hoeft te gaan om afscheid te gaan nemen van de oude baas,hoe kom je erbij ?
of was het nou toch sarcastisch bedoelt en ben ik weer zo blond nu ?

ellepel schreef:
ohw ja en als we dan toch aan het vermenselijken zijn dan moet je eigenlijk ook met het paard naar het graf toe..
kijk die heeft niet gezien waar de oude baas is heengegaan he?
kijk...dan kan dat dier ook weer verder

verklaar me maar voor gek,maar als je dat doet dan is toch oke? :D