Ik probeer er zo veel mogelijk aan te doen om haar bezig te houden.
Rond 7u krijgt ze krachtvoer, appels en hooi; op de middag krijgt ze hooi, als het donker wordt (nu dus al om 17u) gaat ze op stal met hooi en om 21u krijgt ze terug krachtvoer en hooi (dubbele portie en plakje stro (wat bedoeld is om haar heel de nacht bezig te houden, maar het is altijd volledig opgegeten tegen de ochtend)
In de zomer stond ze 4 à 6 u op de wei en voor de rest in de "paddock" rond haar stal
nu kan ze maar 1 uur buiten als het droog is om de wei te sparen, ze zit wel steeds op de paddock
's nachts zit ze binnen
Ze wordt 5 à 6 keer per week gereden (1 keer springen, 1 keer longe, 2 à3 keer dressuur en/of wandeling)
Aanpalend zitten 2 schapen en een koe, maar daar kijkt ze niet echt veel naar. Er komen kippen in de wei, daar kijkt ze ook niet naar tenzij ze durven in haar stal te gaan. Dan MOETEN ze eruit. Ze hoort ook paarden van achter de bomen, maar daar reageert ze ook niet op. Ze is wel altijd zeer nieuwsgierig en moet op alle nieuwe dingen gesabbeld hebben. Ook de bomen snoeit ze mooi bij tot ze er niet meer aan kan.
Ze lijkt nu redelijk gelukkig, maar met een maatje erbij zou dit misschien toch beter zijn voor haar?
Het probleem is dan wat moet je er bij steken (pony, shaap, geit) en hoe weet je zeker dat ze dat wel leuk vind.
Ze doet niet moeilijk als ik met andere paarden gaat wandelen, maar het blijft een (dominante) merrie.
Ook mag er geen groot dier bij want de weide is anders te klein om in goede conditie te houden.
Ik dacht aan een shetlandpony, maar ik stel mij enkele practische vragen:
- merrie of hengst (of ruin, maar kosten voor castratie zie ik niet zitten)
- wat met de weide? de pony zou onder de afscheiding door kunnen en zo te veel gras binnen krijgen.
- pony wordt waarschijnlijk dan ook best 2 maal per jaar gevaccineerd tegen rhino en influenza+tetanus. Of is die rhino niet nodig als de pony nooit uit de wei komt? Of met andere woorden wat zijn de kosten voor vaccins + ontworming per maan/jaar voor een shetlandpony. Ik veronderstel dat 2 keer per maand hoeven zelf bijraspen voldoende is voor zo'n onbereden ponytje
-ik ben ook bang dat het dan helemaal niet klikt, als mijn hond durft in dr weide gaan dan komt ze afgestormd om hem weg te jagen
Of is een geit ofzo dan voldoende en goedkoper/makkelijker in onderhoud? Ik wil dat mijn paard gelukkig is, maar vrees dat ik mij een hele hoop kosten en moeilijkheden op de hals haal. Ik heb mijn handen al vol met 1 paard.
Met de hond van mijn vriend komt ze wel goed overeen:

alvast bedankt voor de reacties

). Is niet duur, en kost maar heel even tijd om het neer te zetten en te gaan halen.
Nou ja, bij wijze van spreken dan.
Is er dan al zoiets beschreven? haha