Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lex1993

Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:19

Hallo,

Hierbij een onderwerp waar ik graag even mijn mening en verhaal over kwijt wil.

2 jaar geleden ging ik samen met mijn ouders en zusjes op vakantie. Op dat moment waren mijn oom en tante bij ons thuis om op de paarden te passen. Toen we na een week terug kwamen, zagen wij dat mijn paard vreselijk tegen de muur had geslagen, zelfs zo erg dat het helemaal kapot was. Zijn hakken waren er ook niet zo best aan toe. De oorzaak hebben we nooit echt gevonden, waarom hij dit is gaan doen. Ik ben toen is gaan kijken op internet en vond uiteindelijk de oplossing. KLUISTERRIEMEN! er stonden veel verhalen dat dit wordt toegepast bij paarden in de natuur zodat ze niet te ver weg kunnen lopen, en dat het zielig is. Vorig jaar heb ik een paar van deze riemen gehaald. en heb ze om de achterbenen van mijn paard gedaan. Niet zo heel laag, maar gewoon boven de kogel. eerst vond hij het niks en wilde er niet mee lopen. Na een paar weken ging dit steeds beter. Hij krijgt ze om als hij smiddags binnen komt en gaan savonds met voeren weer af. Mijn paard weet het nu precies, want smiddags als hij de riemen ziet, zet hij zijn benen al bij elkaar en met het afdoen hetzelfde verhaal. Ook loopt hij gewoon door zijn hele stal heen. Het is echt de ideale oplossing! Hij slaat nu niet meer, ook als we de riemen een keer vergeten om te doen. :D

Groetjes....

Jullie mogen van mij reacties plaatsen en ook ervaring uitwisselen.

Lex M1+6
B+6

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:50

Geconditioneerd dus om niet meer te slaan, maar de stress en frustratie die hij kennelijk heeft als hij in zijn box staat, gaat echt niet weg door het je paard onmogelijk te maken die stress en frustratie te uiten... Idem met luchtzuigbanden en dergelijke: dat zijn non-oplossingen en symptoombestrijding. Hij zet zij voeten al bij elkaar: daar springen de tranen je toch echt van in de ogen?! :n
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-10-09 12:25, in het totaal 4 keer bewerkt

PBA_

Re: Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:52

ik vind dit persoonlijk onder dieren mishandeling vallen. Symptoon berstrijden is leuk voor jou maar zeker niet voor het paard. Het probleem moet opgelosd worden. Paarden zijn loop dieren en mogen dus niet gekluisterd worden.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:18

dan zou ik toch eerst proberen uit te vinden waarom hij tegen de wand slaat.Je doet nu alleen aan symptoom bestrijding en zoals hierboven al gezegd word..de stress blijft..Misschien eens hulp inschakelen van iemand die er verstand van heeft??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:45

Hoe vaak komt jouw paard uit zijn box?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:47

het is fijn dat jouw probleem opgelost is!

Maar is zijn probleem ook opgelost?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:51

Arm dier.. dit valt inderdaad onder dierenmishandeling. Ik zou me toch meer verdiepen in de oorzaak..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:52

Ik zie dit net als mijn voorgangers meer als symptoombestrijding dan het aanpakken van het daadwerkelijke probleem... Je paard verveeld zich waarschijnlijk de pestpokken. Leuk dat jij geen last meer hebt van het trappen tegen de want, maar het daadwerkelijke probleem heb je waarschijnlijk niet opgelost :n.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:52

Ik vind dit toch echt wel heel naar klinken :( |( voor het paard is het nu een gewoonte. Maar ik vind dit echt zo stom, tel er breekt brand uit dan moet je de box open kunnen doen en moet je je paard de wei op kunnen (jagen) en niet eerst al die rambam los gaan maken, je verteld zelf al als je ze vergeet dat hij het dan niet meer doet WAAROM ZITTEN ZE ER DAN NOG OM?
als een kind huild ga je toch ook niet de mond dicht tapen en als die stil is het er af halen :(
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 20-10-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:53

nou fijn dat jij nu de deur heel houdt, maar ik ben het eens met degenen boven mij! Dit is alleen maar symptoombestrijding en doet niks aan het echte probleem, namelijk dat jouw paard een hekel heeft aan op stal staan :+

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

ben het eens met alle bovenstaande.. hij is het vast niet van plezier ineens gaan doen, zeker niet als hij zijn benen kapot slaat.. dan is er echt wel meer aan de hand, mss een inklemming van de N. ischiaducus waardoor hij slapende zeurende benen krijgt als hij op stal staat?? noem maar een zijstraat

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

Helemaal eens met al mijn voorgangers.
Je bestrijd enkeld de symptomen niet de oorzaak.
Het probleem is er nog alleen zie jij het niet meer maar je paard heeft er nog net zoveel last van!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:58

Ik denk dat de kans heeeeel klein is dat dit serieus is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:00

Dat denk ik ook! :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:06

Of het serieus is of niet,ken enkele paarden die dit hebben en is het dierenmishandeling...nee.
Is het ideaal...nee...absoluut niet,alles beter dan kapotte benen en de kans op onherstelbare schade.

Soms is het niet te achterhalen waarom een paard is gaan slaan en helaas kun je het ook niet altijd voorkomen.Probeer zo'n paard zoveel mogelijk afleiding te geven en...als je de kans hebt...geef hem een zeer grote box en span rondom schrikdraad.Dat wil ook nog wel eens helpen,maar dan moet de box wel heel ruim zijn ;) .
Er zijn ook nog andere manieren om ze het slaan af te leren,maar ik deel wel de mening dat paarden als deze zo min mogelijk op stal moeten staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:53

Ik vind het wel een goede oplossing trouwens, zou precies hetzelfde doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:55

Het is geen lange termijn oplossing,waarom niet de oorzaak van het slaan achterhalen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:02

ik weet iemand die kluisterriemen gebruikt heeft omdat zijn paard zolang hij kans ziet om aandacht te krijgen tegen de staldeur stampte, maar dat was alleen gedurende enkele weken en alleen op de momenten dat het niet meer te doen was. Maar nooit standaard.
Of ik dit ideaal vind, nee. 't is in de eerste plaats symptoombestrijding en je moet de oorzaak vinden en oplossen. MAAR al je paard z'n benen stukslaat en je hebt alle banale oorzaken uitgesloten (voldoende beweging, weidegang, voer, bezigheid,...) dan moet je iets doen totdat je weet wat er mis is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:30

Moderatoropmerking:
Ik heb even een paar berichten verwijderd. Het is niet nodig om in dit topic de herfstvakantie erbij te halen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:46

Tinky12 schreef:
Of het serieus is of niet,ken enkele paarden die dit hebben en is het dierenmishandeling...nee.
Is het ideaal...nee...absoluut niet,alles beter dan kapotte benen en de kans op onherstelbare schade.

Soms is het niet te achterhalen waarom een paard is gaan slaan en helaas kun je het ook niet altijd voorkomen.Probeer zo'n paard zoveel mogelijk afleiding te geven en...als je de kans hebt...geef hem een zeer grote box en span rondom schrikdraad.Dat wil ook nog wel eens helpen,maar dan moet de box wel heel ruim zijn ;) .
Er zijn ook nog andere manieren om ze het slaan af te leren,maar ik deel wel de mening dat paarden als deze zo min mogelijk op stal moeten staan.

Wat dacht je van gewoon op de wei zetten?
Het zal niet het eerste paard zijn (en helaas ook niet het laatste) wat rare gewoontes aankweekt om frustratie over opsluiting te uiten
Een grote box is evengoed een box.
Zo min mogelijk op stal, zoals je zegt, is idd het minste.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:50

liljebo schreef:
Wat dacht je van gewoon op de wei zetten?
Het zal niet het eerste paard zijn (en helaas ook niet het laatste) wat rare gewoontes aankweekt om frustratie over opsluiting te uiten
Een grote box is evengoed een box.
Zo min mogelijk op stal, zoals je zegt, is idd het minste.

Die grote box heeft betrekking op een box met schrikdraad ;) Dat mag niet te klein zijn omdat hij anders continu tegen een wand/draad kan stoten en dat mag absoluut niet.

Hoe graag we ook willen,soms kun je paarden niet(permanent) op de weide houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:53

Om het nu meteen maar op dierenmishandeling te gooien gaat mij wat te ver. De TS vertelt immers dat hij het doet als hij van buiten naar binnen wordt gehaald dus om te impliceren dat het paard alleen binnenstaat vind ik ook een beetje raar.
Er zijn best wat paarden die uit voernijd gaan trappen en er zijn er zeker bij die hun eigen gewrichten zo naar de rambam helpen (ik weet het want het manegepaard dat ik aantal malen per week bereed, is op deze manier aan zijn einde gekomen, onherstelbaar geblesseerd). Eenmaal aangeleerd, is niet zo makkelijk afgeleerd met alle schade (aan muur maar zeker ook aan de benen en gewrichten/hoeven van het paard) tot gevolg. Als dit paard gewoon kan lopen met die banden om en er rustig en niet paniekerig onder wordt dan zie ik er echt geen kwaad in. Wel interessant om te kijken of je het uiteindelijk weer langzamerhand kunt afbouwen en dan echt weer zonder kunt.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:44

Ik heb een merrie die doet/deed het ook. Ze doet het als andere paarden te dicht bij haar box komen.
Ik heb de boxwand naast haar nu dicht gemaakt. Zodat zij haar buurvrouw niet ziet. Ik zorg dat ze tegenover een paard staat, waar ze goed mee kan opschieten. Verder zoveel mogelijk buiten en als ze binnen staat, lekker veel ruwvoer. Ze slaat nog een enkele keer, maar dat is meer omdat ze dan ongeduldig is. Ze heeft eigenlijk nooit meer kapotte haken.
Moet er bij zeggen dat mijn merrie nu 5 jaar is en helaas niet sociaal is opgegroeid. Ze heeft tot haar derde bij haar moeder gelopen( was wel gespeend). De merrie had dan wel een ander veulen aan de voet. In de winter stond ze op stand en kwam ze niet buiten. Ik merk echt dat ze geen sociaal paarden gedrag heeft aan geleerd. Ze is erg op mensen gericht en kan heel lelijk en bazig tegen andere paarden doen.

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:48

Zijn er geen andere manieren te vinden..ipv kluisteren :S

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:54

natuurlijk wel de oorzaak van het probleem achterhaalen.
Maar daar is ze niet mee bezig en ook niet vanplan.