Het geval zit zo: Ik heb een 19 jarige ruin. Mijn moeder heeft hem op zijn 4de gekocht en hij is dan ook daarvoor geruind. (weet niet op welke leeftijd precies, maar goed)
3 jaar geleden ben ik naar een andere stal verhuisd waar hij elke dag van het jaar lekker buiten komt. d.w.z. 's zomers dag en nacht op het land en 's winters op de paddock. De ruinen en merries staan bij elkaar.
Dit is eigelijk nooit een probleem geweest, ook niet op de vorige stal, maar nu sinds vorige winter begon hij opeens op 1 bepaalde merrie te springen (te willen dekken) Dit hebben we gelukkig op tijd ontdekt en die merrie is toen naar een andere paddock verplaatst. Probleem was over want bij de andere merries waar hij bij stond deed hij dit niet.
Nu sinds 2 weken zijn bij ons de zomer klanten weg en zijn de vaste paarden op 1 land samen gevoegd. Dit jaar stonden de meeste merries apart om zo 2 rustiger groepen te krijgen (wat prima lukte) Maar nu komt het, hij heeft gister weer een merrie proberen te dekken en vandaag is dat ook daadwerkelijk gelukt... nou ja gelukt, echt dekken kan natuurlijk niet
maar hij heeft er bij de merrie ingezeten. Bij de merrie kwam allemaal viezigheid eruit en heeft ook nog is een dikke pees.
Om een lang verhaal kort te maken, weet iemand hoe/waarom mijn ruin dit 'opeens' doet? Of wat ik er aan kan doen?
Ik ga morgen wel even bellen met de dierenarts maar wou graag weten of iemand hier, hier ervaring mee heeft.
Toen ik het zag schrok ik ook best wel, dus heb ik het gezegd tegen de staleigenaresse en zij zei dat het in principe niet zoveel kwaad kon. Hengstigheid die dusdanig sterk is dat de merrie een ruin daadwerkelijk toelaat om te dekken houd maar 2 a 3 dagen aan. Als de ruin het daarna nog in z'n hoofd haalt om alleen maar in de buurt te komen zal de merrie hem duidelijk maken dat zij daar niet van gediend is. Bij mijn merrie heeft het ook maar heel kort geduurd en de rust is weer compleet teruggekeerd op de wei
Natuurlijk is het in jouw geval vervelend gelopen aangezien de merrie erdoor gewond is geraakt. Maar tenzij je ze uit elkaar haalt kan je niet meer doen dan alleen afwachten tot de hengstigheid van de merrie met een paar daagjes weg is. Aan de andere kant, als je ze nu uit elkaar haalt en van de winter weer bij elkaar zet zal het hele gedoe weer opnieuw beginnen, dus of dat nou de meest verstandige keuze is...

.