19 jarige ruin gaat weer merries dekken??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskia_drost

19 jarige ruin gaat weer merries dekken??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:31

Normaal leg ik hier niet zo snel een probleem voor maar zit nu toch een beetje met mijn handen in het haar...

Het geval zit zo: Ik heb een 19 jarige ruin. Mijn moeder heeft hem op zijn 4de gekocht en hij is dan ook daarvoor geruind. (weet niet op welke leeftijd precies, maar goed)
3 jaar geleden ben ik naar een andere stal verhuisd waar hij elke dag van het jaar lekker buiten komt. d.w.z. 's zomers dag en nacht op het land en 's winters op de paddock. De ruinen en merries staan bij elkaar.
Dit is eigelijk nooit een probleem geweest, ook niet op de vorige stal, maar nu sinds vorige winter begon hij opeens op 1 bepaalde merrie te springen (te willen dekken) Dit hebben we gelukkig op tijd ontdekt en die merrie is toen naar een andere paddock verplaatst. Probleem was over want bij de andere merries waar hij bij stond deed hij dit niet.

Nu sinds 2 weken zijn bij ons de zomer klanten weg en zijn de vaste paarden op 1 land samen gevoegd. Dit jaar stonden de meeste merries apart om zo 2 rustiger groepen te krijgen (wat prima lukte) Maar nu komt het, hij heeft gister weer een merrie proberen te dekken en vandaag is dat ook daadwerkelijk gelukt... nou ja gelukt, echt dekken kan natuurlijk niet ;) maar hij heeft er bij de merrie ingezeten.
Bij de merrie kwam allemaal viezigheid eruit en heeft ook nog is een dikke pees.

Om een lang verhaal kort te maken, weet iemand hoe/waarom mijn ruin dit 'opeens' doet? Of wat ik er aan kan doen?
Ik ga morgen wel even bellen met de dierenarts maar wou graag weten of iemand hier, hier ervaring mee heeft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:34

Het gaat hier niet om een medisch probleem, maar heeft meer met het gedrag te maken.
Ik verplaats het daarom van MD naar OPG.

Tevens heb ik de offtopic reactie verwijderd.

saskia_drost

Re: 19 jarige ruin gaat weer merries dekken??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:36

okey, dank je. Wist niet zeker waar het te plaatsen.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:41

Ik heb mijn 21-jarige ruin laatst ook op het land gezet met alleen maar merries.
Hij is al voor zijn derde gecastereerd.
En ja hoor, 1 merrie spontaan hengstig en meneer maar dekken. Heeft het in het verleden ook wel gedaan, maar toen heb ik het van anderen gehoord, en nu zelf gezien. Hij begon er zelfs bij te "brullen" .
Na een dag was het over, toen wilde deze merrie niet meer, een andere merrie nog wel, maar meneer niet meer.

Nu is het wel een ruin met charmes voor merries, zelfs de meest zure merries komen met de oren naar voren naar hem toe als ze hem zien.

Dus naar mijn idee gewoon gedrag en niet iets om je zorgen over te maken.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:42

Normaal gesproken zou ik zeggen dat het een hormonaal probleem is, maar het gekke is dat hij voorkeur lijkt te hebben voor een bepaalde merrie. Waarschijnlijk kan je DA morgen uitsluitsel geven.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:53

IJp schreef:
Dus naar mijn idee gewoon gedrag en niet iets om je zorgen over te maken.

Nou ja, ik maak me eigelijk wel zorgen... hij is er bij die merrie echt ingegaan. Het gevolg is ook dat er nu dus andere oplossingen gezocht moeten worden voor de wintermaanden m.b.t de paddocks. Ze zouden namelijk bij elkaar komen staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:30

De merrie waar IJp het over heeft, dat is mijn merrie _O- Toen ik het zag schrok ik ook best wel, dus heb ik het gezegd tegen de staleigenaresse en zij zei dat het in principe niet zoveel kwaad kon. Hengstigheid die dusdanig sterk is dat de merrie een ruin daadwerkelijk toelaat om te dekken houd maar 2 a 3 dagen aan. Als de ruin het daarna nog in z'n hoofd haalt om alleen maar in de buurt te komen zal de merrie hem duidelijk maken dat zij daar niet van gediend is. Bij mijn merrie heeft het ook maar heel kort geduurd en de rust is weer compleet teruggekeerd op de wei :) Natuurlijk is het in jouw geval vervelend gelopen aangezien de merrie erdoor gewond is geraakt. Maar tenzij je ze uit elkaar haalt kan je niet meer doen dan alleen afwachten tot de hengstigheid van de merrie met een paar daagjes weg is. Aan de andere kant, als je ze nu uit elkaar haalt en van de winter weer bij elkaar zet zal het hele gedoe weer opnieuw beginnen, dus of dat nou de meest verstandige keuze is...

Over hoe het komt is moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk staat deze merrie wel wat hoger in rang, bij ons waren ook de meest bazige merries ineens heel hengstig. Maar ik heb wel vaker een ruin op een merrie zien klimmen hoor, dus echt een probleemgeval is jouw paard niet :=

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:34

als die van mij de kans krijgt staat ie ook op iedere merrie te springen .. denk dat het gewooon natuurlijk gedrag blijft en zodra die merries t toe laten dat t 1d1a1n gewoon gebeurt en anders niet..
hij heeft nu dus waarschijnlijk toestemming van die merries om erop te mogen .

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:59

De dierenarts is vanmiddag langs geweest. Hij heeft een dubbele dosis hormonen gekregen en nu is het dus kijken hoe die zich houd.
Met de merrie in kwestie gaat het gelukkig ietsje beter en staat vandaag even apart.
De merrie was inderdaad wel heel erg gewillig en liet het dus ook toe. We gaan nu kijken hoe we het de wintermaanden op de paddock gaan doen. waarschijnlijk de periodes dat zij hengstig is dat ze om-en-om op de paddock gaan voor die paar dagen...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:58

waarom heeft hij hormonen gehad dan, en welke?
Van meer mannen hormonen wordt het toch erger? Heeft ie vrouwen hormonen gehad dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:00

Mijn pony begon daar op zijn 13e ook ineens mee. Ook maar bij één merrie, en hij had zijn hele leven bij merries in het land gestaan.
Na een tijdje is de merrie naar een andere groep gegaan en konden ze elkaar alleen over de draad zien, stonden ze de hele dag naar elkaar te staren en aten geen hap gras meer.
Onze conclusie: verliefd :+

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:48

zodiacje schreef:
waarom heeft hij hormonen gehad dan, en welke?
Van meer mannen hormonen wordt het toch erger? Heeft ie vrouwen hormonen gehad dan?

Wat het precies is en hoe het heet weet ik niet. Maar mijn dierenarts schijnt het vaker te geven aan ruinen die óf veel vechten in het land óf ook merries willen dekken... Dus ik vertrouw hem maar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:51

Het is gewoon natuurlijk gedrag en dat je ruin een voorkeur heeft voor een bepaalde merrie is net zo natuurlijk. Jij duikt toch ook niet met elke vent in bed? Waarom een paard dan wel??

Je kunt dit gedrag wel onderdrukken met hormonen maar dat is symptoombestrijding. Zolang de ruin het beleeft doet en er geen halve verkrachting van maakt, dan is een beetje gezonde aandacht voor de hygiëne van bepaalde delen (zowel merrie als ruin) voldoende.

Ruinen die een merrie met geweld dekken, kun je inderdaad beter scheiden. Ook een grote ruin op een kleine merrie is niet zo wijs.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:04

ikke schreef:
Je kunt dit gedrag wel onderdrukken met hormonen maar dat is symptoombestrijding. Zolang de ruin het beleeft doet en er geen halve verkrachting van maakt, dan is een beetje gezonde aandacht voor de hygiëne van bepaalde delen (zowel merrie als ruin) voldoende.

Kan de ruin de geslachtsdelen van de merrie dan niet beschadigen?
Of andersom?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:11

zodiacje schreef:
ikke schreef:

Kan de ruin de geslachtsdelen van de merrie dan niet beschadigen?
Of andersom?

Ik had het over ruinen die het beleeft doen. Die richten geen schade aan. Wel is het van belang om alle edele delen schoon te houden.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:01

Dan meld ik me nog even, de eigenaresse van de bewuste merrie. Ze is inmiddels niet meer hengstig maar staat nog steeds apart op een paddock. Haar hele lijf is beurs. Ze is ook ruim 10 centimeter kleiner dan de ruin van Saskia. Als ik mijn paard gedekt wil hebben wil ik er liefst zelf bij zijn, en dan ook liefst nog in de vorm van een veearts met een rietje. Met andere woorden: ik ben wel bang voor baarmoederontstekingen en ik vind het niet nodig dat we Inimo (de ruin) en Bridie (mijn merrie) over stuur laten worden vanwege teveel aan hormonen. Voor Bridie's lijf is dit niet goed, dat is wel duidelijk, maar ook voor Inimo is het niet goed, hij heeft vorige week in de sloot gelegen en daar al pijnlijke achterbenen aan overgehouden en al dat gespring op een merrie werkt volgens mij niet gunstig. Ik ben Saskia heel dankbaar dat ze meteen actie heeft ondernomen richting veearts en ik zal Bridie in de gaten houden. Qua paddock-bezetting voor de wintermaanden lijkt er een oplossing in zicht waarin Saskia en ik ons in kunnen vinden. Onze paarden misschien niet, maar dat is dan maar niet anders. Ik spring ook niet bij Jan en allemaal in bed wanneer ik zin heb, dus deze twee lovers blijven ook gescheiden ;-).

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:07

Hey Diane, ze moeten het maar doen met alleen naar elkaar kijken haha ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:27

Dat maakt het allemaal een stuk spannender!

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:33

Nou, de hormonen-spuit heeft blijkbaar niet geholpen want gister zat ie er alweer bovenop... _-:(

Nog even met de staleigenares gesproken, en toch maar besloten dat hij, samen met zijn vriendin (waar hij overigens nog nooit is opgesprongen...) apart op een paddock gaan.
Dat is denk de verstandigste keus, voor zowel inimo als voor Bridie (de merrie is kwestie) maar ook de overige merrie's

Ik blijf het erg vervelend vinden, maar ik heb hem al 100x gezegd dat hij dit niet mag doen, maar hij luistert gewoon niet :+

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:43

Hij doet het ook maar bij twee merrie's: bij een 22 jarige Trakehner merrie en bij 3,5 jarige Bridie. Beide dames zijn niet echt van het afwijzen van de mannen (misschien wel een x-chromossom te veel = vrouwelijke vrouw). Vorig jaar is hij begonnen met Mystic, zo begreep ik van de staleigenaresse. En dit jaar heeft hij opnieuw een gewillig slachtoffer gevonden in Bridie. Die staat nu apart van de groep op de paddock met nog drie merries en dat gaat uitstekend. Rust alom.... ;-).

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:46

Mijn ruin had dit ook afgelopen voorjaar.... ook 19.. misschien zit het in de leeftijd ;)

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:50

haha ja hoe ouder hoe gekker!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:21

midlife crisis :))

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:43

Misschien heeft hij dementie, zit hij weer in z'n jeugd, dus denkt ie dat ie weer hengst is. :P
Vervelend probleem, snap wel dat je niet weet wat je nu moet doen. Hopelijk vind je snel een oplossing, succes.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:55

Het kan hormonaal zijn maar ook een dominantie kwestie.
Aangezien hij voorkeur heeft voor merries denk ik dat hij daar over wil domineren.
Mijn merrie werd ook constant gedekt door een shetje en zij is ook niet zo assertief }:0.
Het klinkt cru maar je kan het in principe afleren door een flinke tik tegen zijn buik te geven als hij dat doet.
Zo doen ze dat in de natuur namelijk ook, dan slaat de merrie ook naar achter.
En zo leer je het op een "natuurlijke" manier af.
Mijn veulen "dekt" nu ook alles wat los en vast zit, hij heeft mij ook geprobeerd te dekken, 1 tik met het halster touw tegen de buik en gedreigd met mijn voet dat hij afstand moet bewaren en heeft het nooit meer gedaan.
Dito met een shet die hij 1x heeft geprobeerd te dekken.
Hij doet het ook bij moeders, zij is niet zo assertief en hij blijft er maar opspringen.

Dus ik zal eigenlijk bijna aanraden om ze samen te zetten (onder toezicht) en elke keer als hij erop springt een jetsa te geven.
Als je hem niet betrapt kan hij het moeilijk afleren ;).
En anders idd apart zetten van alle merries die hij probeert te dekken.
(daarom hebben wij denk ik ook een merrie en een ruinen kudde :))