Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DaimyTeun schreef:Als ik mijn pny vast zet dan trakt ie zich zelf elke keer los.
Ze heeft in 1 maand nu 3 halstertouwen kapot getrokken.
Waar ligt dit aan?

Merlijn schreef:(@ Nadesh:4 maanden is dus al rijkelijk laat, hoe jonger hoe beter en makkelijker voor veulen en eigenaar. Die eigenaar was helemaal niet zo gek bezig, ik neem wél aan dat hij er bij bleef staan)
Irma_Maandag schreef:Bezem op d'r kont zodat ze naar voren schiet als ze gaat hangen. (Enkel wanneer er geen angst in het spel is)

Nadesh schreef:Merlijn schreef:(@ Nadesh:4 maanden is dus al rijkelijk laat, hoe jonger hoe beter en makkelijker voor veulen en eigenaar. Die eigenaar was helemaal niet zo gek bezig, ik neem wél aan dat hij er bij bleef staan)
Nou, ehhh, Hij stond er wel bij, maar hij dééd niets, ook geen tik naar voren![]()
Gewoon laten martelen tot ze het op zou geven.
Daarom ben ik ook weggegaan, was er net een week, dus dan zeg je er ook niet zo makkelik iets van.
Heeft me nog weken bezig gehouden, hoe het met het veulen zou gaan, maar had het lef niet om terug te gaan.
Irma_Maandag schreef:_natliii : bij dat soort paarden gebruik ik vaak een heel lang halstertouw (of longeerlijn), welke ik door een vastzetring aan de muur heen haal. Wanneer ze dan uit angst gaan trekken, kun je gewoon touw laten vieren. Met een lang touw kun je gewoon poetsen en doen, terwijl je met de andere hand het touw vasthoudt (of tussen je knieën houdt bij het uitkrabben van de hoeven). Kun je ook gewoon alleen werken met het dier. Wel even alle benodigde spullen vooraf en binnen handbereik klaarleggen. Op den duur kun je dit vaak weer uitbouwen, totdat er wel normaal kan worden vastgestaan.
samed schreef:Paard gewoon lekker los laten staan. Je kunt een paard ook aanleren om stil te blijven staan, zonder dat je hem vast zet.
Over een veulen vast zetten. Het kan ook op een andere manier. Een veulen laten "hangen" aan een touw is erg paardonvriendelijk. Als je rustig begint, bereik je veel meer met dat veulen. Ik heb veel gewerkt met merries met veulens en ik deed het altijd op een rustige manier. Eerst lekker poetsen met touw los, dan is proberen te wandelen aan touw en daarna voorzichtig beginnen met vast zetten.