Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:41

*lekkere overdreven onderwerp tekst he :+ *

Mijn fjordenmerrie van 18 heeft haar hele leven al alleen gestaan, naja alleen met schapen en geiten en koeien maar nog nooit echt samen met andere paarden.

Nu kan ze waarschijnlijk vanaf november en dan zoiezo tot april 2010 bij mijn vriendin haar ruin staan maar ik twijfel een klein beetje de punten waar ik mee zit zijn:

* Mijn merrie is nu heel erg op mensen gericht (tis net een hond) zal ze hierin qua gedrag veel kunnen veranderen?
* Hoe zal het gaan als ik haar bij haar vriendje weghaal om bv te gaan rijden? zal ze hierin niet meer meewerken?
* Mocht ze voor de nacht van haar vriendje worden gescheiden zal ze dan gaan schreeuwen enz?

Het is niet dat ik het mijn merrie niet gun hoor! maar vraag me gewoon af in hoevere mijn pony zal gaan veranderen qua karakter enz.
Ze ziet nu wel andere paarden staan en ook als ik bij de buren rij zijn daar zijn paarden maar nooit heeft ze er echt mee samen gestaan.
Gun het haar heel erg maar wil gewoon weten wat de veranderingen voor mij ook zullen zijn dan

Wie kan me hier het een en ander over vertellen of heeft het meegemaakt enz.

Wachtff

Re: Paard altijd alleen samen zetten bij andere paarden (Help?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:43

Ik snap zowiezo niet dat je haar alleen hebt laten staan, hopelijk komt de dierenbescherming snel in actie want dan gebeuren dit soort dingen niet meer!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:45

haha meen je dit serieus? laat die dierenbescherming maar eens dieren die echt in nood zitten helpen ;)

Maar goed om zo'n reactie als die van jou vroeg ik niet ik vroeg hoe mijn merrie in gedrag zal veranderen..

Mijn merrie is momenteel ook heeeeeeul zielig hoor :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:46

Gewoon proberen, paard van mijn stalgenootje had ook al heel lang niet meer samen gestaan met paarden en ook lang alleen op een weitje met wel zicht op paarden. Hij vertoont licht autistisch gedrag, dat zeker, maar dat kan ook aan hem zelf en aan zijn verleden liggen. Paardengedrag is m af en toe niet helemaal duidelijk, maar mijn merrie is heel geduldig met hem en zo gaat het eigenijk heel goed samen :j

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:47

http://www.kidsforanimals.nl/imgupload/ ... agne_3.jpg

te sneu dit...

Wel goed dat ze nu (al is het na 18! jaar) weer kan spelen en met soortgenoten mag omgaan!
En om voor jouw even on-topic te blijven: Tuurlijk veranderd ze! Als ze jou 18 jaar op een wei alleen (koeien/schapen zijn geen soortgenoten), hoe zou jij dan reageren als je ineens een mens zag?!
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 09-10-09 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:47

Stiekem ben ik het wel met Royen eens.

Maar verder: ja, je merrie kan van gedrag veranderen. Ze gaat nu samen staan met andere paarden, wat inhoud dat ze een deel wordt van een kudde, hoe klein dan ook. Dit kan inhouden dat ze doorkrijgt dat ze dominant is, en dat ook naar jou uit gaat proberen. Ook kan het zijn dat ze het land niet meer zo makkelijk uit wilt. Dit laatste is GOED. Het houdt in dat ze zich prima voelt bij haar paarden vriendjes.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:49

ik heb mijn 2 pony's ook alleen in een weide staan wel langs mekaar.
gewoon puur omdat ze anders niet meer gemakkelijk te rijden waren voor mijn nichtje roepen naar mekaar trekken naar makaar toe en dergelijke.

mijn jaarling en mijn ander groot paard en de shet staan wel samen omdat mijn groot paard er niks om geeft om te moeten rijden terwijl de ander in de weide enz staat.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:49

Royen schreef:
http://www.kidsforanimals.nl/imgupload/ ... agne_3.jpg

te sneu dit...

Wel goed dat ze nu (al is het na 18! jaar) weer kan spelen en met soortgenoten mag omgaan!

Even voor de duidelijkheid ik heb haar zelf nog geen 18 jaar hoor :+ voordat je met modder gaat lopen gooien ;)

en praat me niet over de Db doe zelf vrijwilligerswerk met dieren en zie zoveel dingen waarvan de db niet ingrijpt en dan heb ik het niet over een paardje wat alleen staat ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:50

Dodgy dus jouw plezier gaat boven het kudde gevoel van je paard?

Britt

Ik ben ook anti alleen staan, sommige paarden worden er zo dusdanig mee verpest dat ze nooit meer samen kunnen staan omdat ze elk paard de wei uitrossen bijvoorbeeld.
Een groepsdier mag nooit alleen staan, geiten etc zijn géén vervanging van een paard.

Als ik zie hoe het paard van mijn stalgenootje op mensen is gericht en hoe hij af en toe niks begrijpt van paardengedrag :n
Dat valt voor mij écht onder dierenmishandeling.

Wachtff

Daar ben ik me van bewust hoor ;)

Ik wist inderdaad niet dat jij haar nog geen 18 jaar hebt, maar op het moment dat je haar kocht had je haar bij een soortgenoot moeten plaatsen. Of in zicht daarvan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:51

SecretLIN schreef:
haha meen je dit serieus? laat die dierenbescherming maar eens dieren die echt in nood zitten helpen ;)

Maar goed om zo'n reactie als die van jou vroeg ik niet ik vroeg hoe mijn merrie in gedrag zal veranderen..

Mijn merrie is momenteel ook heeeeeeul zielig hoor :)

Nou, ik zou het wel serieus menen, volgens mij wordt het alleen staan behoorlijk onderschat. Gelukkig komt er steeds meer bewustzijn hierover (maar schijnbaar nog niet genoeg)

Ontopic: Je merrie zal best kunnen veranderen, maar hoe.... dat is niet te zeggen. Dat zul je echt zelf moeten ontdekken.
Tip: zet ze niet gelijk samen, maar zet er eerst een lijntje tussen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:51

Oke, dat ze minder makkelijk bij dr vriendje weg wil is geen probleem, rij dr alleen recreatief buiten enz en af en toe in de bak 1 keer per dag.

Het is eerst ook een kwestie van proberen of ze het uberhaupt samen kunnen vinden ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:52

1 ding: mijn 1,5jarige staat met een 27jarige ruin. Andere paarden slaat ze aan stukjes :+ Met die ruin gaat het goed. ze kan ook wel snuffelen met andere paarden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:53

Royen schreef:
Daar ben ik me van bewust hoor ;)

Ik wist inderdaad niet dat jij haar nog geen 18 jaar hebt, maar op het moment dat je haar kocht had je haar bij een soortgenoot moeten plaatsen. Of in zicht daarvan.

Nogmaals ze stond naast andere paarden van de buren dus ze stonden wel inzicht en als ze op ander land kwam stond ze naast de shetlanders van mijn andere buren tis niet dat ze nooit een ander paard heeft gezien ;) dus inzicht stond ze maar nu wil ik proberen of ze samen kan met een ander paard :)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:54

Vjestagirl schreef:

ik vind het gewoon geen god idee om de 2 pony's samen te zetten heb ik wel ge probeert maar was iedere avond een gezeik dan hadie een halve staart da had ie weer een hoef op zijn kont een beet in zijn nek

zou je zo je paard bij een ander wille zetten nou ik niet !!
dan heb ik hem overdag liever alleen lopen s avonds staan ze toch met zen alleen op stal en zijn ze toch samen

LadyLaura

Ik zou eerst kijken of je haar nog wel bij andere paarden kán zetten. Ik ken ook een ruin die 15 jaar zonder contact met andere paarden heeft geleefd en nu doodsbang en agressief is tegenover andere paarden.

Vjestagirl

'Zien' en 'een kudde vormen met' zijn 2 dingen die verschillen als appels en peren.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:55

Ik citeer: Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (weven), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:55

dodyg schreef:
Vjestagirl schreef:

ik vind het gewoon geen god idee om de 2 pony's samen te zetten heb ik wel ge probeert maar was iedere avond een gezeik dan hadie een halve staart da had ie weer een hoef op zijn kont een beet in zijn nek

zou je zo je paard bij een ander wille zetten nou ik niet !!
dan heb ik hem overdag liever alleen lopen s avonds staan ze toch met zen alleen op stal en zijn ze toch samen

Ja. Daar zet ik mijn paard bij in. Op een groot stuk land waar ze de ruimte heeft om weg te lopen als ze dat wil. En vaak als je ze een maandje laat staan hebben ze de rangorde bepaald en is het over.

En op stal zijn ze niet samen, tenzij je een groepsstal hebt. Op 3.5x3.5 of hoe groot je stallen ook zijn zijn ze alleen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:56

Wat punt 1 betreft: Toen ik mijn paard 5 mnd geleden kocht stond ie net 2 weken daar aan huis zonder andere paarden. Daarvoor wel altijd met paarden gestaan. Het was idd net een hondje, helemaal op de mens gericht, hinnikte als ze aankwamen. Hij had ook niks anders natuurlijk... (waren ze wel van plan geweest overigens)

Hij staat nu 5 mnd ops tal, of beter op de wei 24/7 met zijn maten. En hij is helemaal opgebloeid. Ja OK, het is geen hondje meer. Hij hinnikt niet als ik aan kom naar mij (oja, vorige week voor het eerst :+ ) en hinnikt wel naar de pensionhouder (VOER!!!) en zijn buurvrouw die in een andere wei staat. Maar vind ik dit erg? Nee. Het kuddegevoel vind ik veel belangrijker. Dus dat argument gaat voor mij echt niet op.

Dus ja, je merrie zal veranderen. En ja dat kan vrij rigoreus zijn. Beter gezegd: bereid je er maar op voor! En bedenk dat als ze vernadert dit betekent dat ze het fijn vind eindelijk met een paard te kunnen staan. Bedenk zelf alsof je 18 jaar bij de koeien, chimps of olifanten hebt geleefd en je komt ineens een mens tegen... Dan wil je ook niet zomaar daarvan weg gaan (vooropgesteld dat je weet dat je een mens bent en dat vroeger je is aangeleerd hoe ermee te communiceren).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:57

LadyLaura schreef:
Ik zou eerst kijken of je haar nog wel bij andere paarden kán zetten. Ik ken ook een ruin die 15 jaar zonder contact met andere paarden heeft geleefd en nu doodsbang en agressief is tegenover andere paarden.

Ze reageerd niet echt fel ofzo op andere paarden, uiteraard moeten we het voorzichtig aan proberen :) als het niet wil zou het heel jammer zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:58

Bij ons op stal hebben we twee aaneengesloten paddocks, maar mijn pony gedraagt zich compleet anders wanneer ze met zn tweeen in een paddock staat dan wanneer zij in de ene en haar maatje in de andere staat. Dan heb je gewoon een andere pony, veel meer timide, minder blij en vrolijk. Op mn vorige stal stonden ze ook altijd apart, vreselijk :n
Pony ging daar duidelijk van achteruit.

Staat ze vanaf april 2010 weer alleen trouwens?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:00

Je merrie zal waarschijnlijk veranderen en inderdaad...bereid je daar maar op voor en wees blij voor haar. Eindelijk kan ze paard zijn en daardoor veel minder op jou gericht zijn. Zal jammer zijn in het begin, maar ik vind niet dat je jouw eigen plezier voor het geluk van een paard kunt laten gaan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:00

Dat ze niet meer naar me zou hinikken of dat ze zich niet meer als een hondje gedraagt vind ik ook totaal niet erg maar wil me wel een beetje voorbereiden op hoe mijn merrie uiteindelijk zou kunnen gaan veranderen. Als ze het leuk vind met andere paard dan ben ik helemaal Happy snap ook wel dat met zn 2en leuker is als alleen of als een buurman/vrouw waar je alleen met je neus bij kan :P