Hoe betere band met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rooslinde24

Hoe betere band met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:01

Weet niet of het hier goed past?
Maar, hoe krijg je een betere band met een veulen.
Onderandere dan :

Bij in de stal zitten, naast liggen, poetsen, aaien, knuffellen?
Na de wormenkuur is ie altijd ook heel schrikkerig ? Moet je opnieuw beginnen.
Maar mijn vraag is dus eigenlijk
Hoe ik een goede band kan opbouwen, dat ie ook echt mij leuk vind, inplaats van alleen ik het veulen?

Veulen is niet bang, alleen dan tijdje na de wormenkuur.
En tegen iedereen heel leuk.
Maar toch wil ik meer dan dat opbouwen.

Iemand tips?

CoopersB

Re: Hoe betere band met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:04

tijd,heel veel tijd met ze doorbrengen! hou het leuk! ga lekker poetsen en ik weet niet of dat het veulen al van de moeder af is(denk het wel) ga lopen! alleen,leren ze op jou te vertrouwen! ze moeten dan wel!

Hebben wij vandaag ook gedaan,veulen gister van de moeder af! doet het super(mist de moeder niet,moeder vind het vervelender als het veulen)vandaag lekker een stukje gelopen!

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:10

Ben ik ook zeker van plan :D

Alleen nu nog paar weekjes bij mama :P
( weet niet precies hoelang nog )

Als ik op stal ben , ook bij zitten poetsen knuffelen en als ie ligt lekker erlangs, :D

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:06

het veulen is van 2 mei en nu dus 6 maanden! ze was er aan toe!!

ja zeker doen! lekker bezig zijn! alles al aan wennen!

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:22

bezig zijn met het veulen poetsen en aaien en de benen en hoefjes en proberen dat je het hele veulen mag betasten zo doet ik dat al jaren bij mijn eigen veulen.dan krijg je steeds een betere band met het veulen .

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:24

ik maak al verschillende jaren veulens mak van mij eigen en van iemand anders.en alles laten wennen en geduld hebben.

bjorn_borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:24

Het heeft ook tijd nodig voor je haar of zijn vertrouwen kunt winnen.

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:26

dat klopt heeft tijd nodig.het ene veulen is wat bangerder dan het andere veulen.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:55

ja idd.

Ik heb ook alle geduld van de wereld :D
Ja dat had iemand op stal al gezegt, betasten bij plekken van benen hoefjes op tillen enzo ! :)

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:58

met veel geduld kun je veel doen met een veulen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:05

Idd veel tijd mee doorbrengen.
Heb sinds 2 weken een veulen erbij en het is zo'n makkelijke pony! Vind alles wel best, nieuwe dingen zijn 1x eng, rustig stil zetten, praten en daarna is het niet meer eng. voetjes optillen,dekentje op, wormenspuit ze vind het allemaal goed :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:11

Veel tijd met hem doorbrengen. Wandelen, poetsen, spelen. Ik heb nu een 2,5 jarige, heb hem gekocht toen die net een jaar was, nu loopt ie mee zonder te schrikken, loopt achter me aan in de wei, komt gelijk naar me toe als ik hem kom halen, kan een dekje, deken en een zadel op, wordt geborsteld, en wassen. Ik zou ook vooral vroeg beginnen met water, zodat hij daar aan went, die van mij vind het nog wel eens eng om afgespoeld of gewassen te worden.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 21:22

Woetske92, dankje! Zodra die van mama af is, kan ik ook veel meer met hem '' spelen '' tijd doorbrengen, nu nog mama dat is eng enzo haha, maar dat van dat water onthoud ik ;)

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:24

Bianca, hoe ga je dan echt te werk, al zijn ze nog bij mama?

Imeand anders nog iets waardoor je goed vertrouwen kunt winnen of een betere band maken ?

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:18

Ik zou persoonlij, de tijd dat het veulen bij mamma staat lekker laten staan! tuurlijk kun het het al leren een beetje met je mee te lopen! en af en toe eens in de wei te stappen! zodat ze weten wie je bent....
Maar wij beginnen pas echt als ze van de moeder af zijn! en dan ook echt de dag erna...
gaat altijd goed en worden fijne paarden!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 01:51

Ik lees even lekker mee! :D
Heb sinds een paar dagen een minishetten merrie veulen van bijna 5 maanden.
Dus alle tips zijn welkom ;)
Heb daarbij al een ruintje van 7 jaar,maar dit is mijn eerste veulentje.
Dus ondanks dat ik niet totaal onervaren aan een mini ben begonnen,is een veulentje toch weer andere koek :+
Merk dat ik best soms onzeker ben,of waarschijnlijk te voorzichtig met alles. :P
Komt ook bij dat deze kleine niet veel gewend is....ze stond wel op een kijkboerderij en kent dus mensen om zich heen.
Maar desondanks is ze toch best nog schrikachtig,had toen wij haar gingen halen voor het eerst een halstertje om,en kent verder niets.(behalve voorzichtig wat borstelen in bijzijn van haar mama).
Wel is ze ontzettend lief,en ben ik er ook totaal niet bang voor dat het allemaal goed komt met wat tijd en aandacht.
Weet ook hoe ik het moet gaan doen in theorie,maar nu nog de praktijk :D
Voor mij is les 1,hetzelfde behandelen als een ander paardje en niet als suikerbeestje.
Dingen waarvan ik niet wil dat ze het later doet,,,nu ook niet goed vinden.(steigeren,kappen,bijten).
Verder doe ik alles heellll rustig aan,en als ze straks goed gewend is aan de nieuwe omgeving en haar vriendje en ons,ga ik pas beginnen met wat borstelen en wat basis opvoeding.
Ben nu al blij als ze,als ik op mn hurken zit even voorzichtig komt en ik haar kan aaien of haar nek kriebelen :D

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:18

Aah, wat leuk :D

CoopersB. Oke, ik doe nu ook echt alleen poetsen aaien en knuffelen :D Dat is toch wel goed ?
Ohja, en ik probeer al wel is halster om :P

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:25

ET_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:46

Heel veel tijd met ze doorbrengen, aandacht geven, lekker knuffelen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:48

heb vandaag mn ruintje erbij weg moeten halen(die besloot plots erop te springen en giga te gaan bijten).
Dus mijn kleine meid staat even alleen,wel met uitzicht op de kudde en een hek ertussen(waar ze ook constant ijsbeert) :(:)
Maar ze was al gewend alleen op stal,en heeft de afgelopen nacht voor het eerst gegeten van wat veulenbrokjes.
Dus in de nacht staat ze op stal,overdag lekker buiten,alleen wel afgescheiden van de rest,en nu ook gescheiden van mn mini ruintje.
Over een poosje maar weer opnieuw proberen.... ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:29

Schriktraining is ook al heel leuk om te doen. Over een groot plastic zeil wandelen, fietsband volhangen met vuilniszaksnippers en in de windhangen etc. altijd leuk.

Wandelen met je veulen is ontzettend leuk maar vergis je niet in hun kracht. Ik dacht ook leuk een keer een stukje te gaan wandelen (was niet de eerste keer) en ik heb alle hoeken van het stukje bos gezien en ben uiteindelijk al skiend over het erf gegaan. Trillende knieen en grote twijfel waren het gevolg. Veel van geleerd uiteraard en nu inmiddels 1 jaar verder zijn we veel minder grootmoedig en denk ik veel beter na.

Zo lief als ze zijn, ze kunnen zich zomaar 20 cm groter worden en op hun achterbenen zijn ze nog veel groter. Dus veel plezier maar denk goed na en wees voorzichtig.

Succes

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:38

Ik denk serieus dat een veulen tot een leuke paard opgroeit als e niet teveel knuffelt en het beestje terug laat knuffelen. Over een half jaar heb je een n(j)aarling die de grenzen gaat verkennen, aan alles van je gaat bijten en gewoon slaat als je hem/haar dan ineens terecht wijst.
Dat worden echt heel lastige paardjes!

Wat een veulen moet kennen (als veulen bij de mama al geleerd moet hebben) is dat de mens niet eng is, de mens ruimte nodig heeft waar het veulen niet zomaar in mag gaan staan en dat de mens het veulen overal moet kunnen aanraken en dat het veulen wijkt voor druk, netjes kan meelopen en voetjes geeft als dat wordt gevraagd.

Van knuffelen en veel lichamelijk contact met alleen de mens worden ze verrekte lastig. En daarmee ook gevaarlijker. Bovendien mag je slechts een paar minuten van hun concentratie vragen, daarna is het echt mooi geweest. Dus schriktraining? Nee, wacht lekker daarmee tot 3,5 wanneer je wat grondwerk kunt gaan doen.

Het beste wat je je paard uberhaupt kan geven is de keuze, ook de keuze om niet bij je te zijn. Daar leren ze meer van dan van geknuffel.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:25

oh, dus je denkt dat het beter is om niet te veel proberen een band te krijgen, te knuffelen en poetsen enzo? Maar pas echt als ze ouder zijn?

En halstertje om leren kan dat dan wel?
Ja toch? Tenminste mijn nicht zegt wel maar, proberen jullie halstertjes bijveulentjes om doen enzo, en dat gaat ook redelijk makkelijk.
Ik hoor ook dat het juist goed is om veel te knuffelen en goed mak te maken met aaien en poetsen..
Maar nu ik dit zo hoor, raak ik in de war. :?

Het is toch juist beter om nu jongs af aan te poetsen en rustig aan vertoruwen laten winnen?

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 16:30

Citaat:
aan alles van je gaat bijten en gewoon slaat als je hem/haar dan ineens terecht wijst.

Mogen ze nu ook niet ;), want ik snap wel wat je zegt dat ze dan later wel ineens worden '' gestraft ''
Dan raken ze ook wel in de war

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:54

Lijkt mij dat je best wel wat met je veulentje kan doen.
Maar overdreven tuttelen,knuffelen en overvragen zal niet goed zijn.
Maar gewoon af en toe wat aaien,halstertje bekend maken,of eens met een borstel wat proberen,lijkt me niet slecht ;)
Daar heb je later ook alleen maar gemak van.
Verder inderdaad wel gewoon veulentje laten,en lekker naar buiten met andere paardjes.
Heb nu zelf het probleem dat mijn ruintje het veulen telkens aanvalt(staan dus weer apart).
Maar vind dit verre van ideaal,en het veulen loopt ook constant langs het hek heen en weer.
Heb dus besloten haar binnenkort naar een nichtje te brengen(half uurtje hiervandaan met de auto) die een kleintje van ook ongeveer 5 maanden heeft.
Zodat ze daarmee samen kan staan voor een paar maandjes.
Als hier het pony gedeelte in orde is,komt ze weer terug en gaan we het fris proberen met ons ruintje.
Ontzettend balen voor mij,want uiteraard wil ik mn veulentje niet missen.(maar voor haar het beste lijkt me?)