`help`arabier van 14 jaar niet ingereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maillecheval

`help`arabier van 14 jaar niet ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:18

Hallo,

Ik heb sinds kort een arabier, ruin van 14 jaar. Hij is niet ingereden. Hij heeft zijn hele luxe leven zowat doorgebracht in de wei.
Ik ben nu begonnen hem `gewoon` uit de nieuwe kudde te halen, te borstelen en wat te laten lopen in een kleiner gemaakte buitenbak.
Maar dat gaat al mis. Hij wil niet meelopen, is ontzettend schrikkerig, vastzetten en borstelen is bijna onmogelijk(hij is continu aan het rondlopen, kijken naar alle kanten en aan het schrapen met
zijn voorbeen). En in de bak heb ik alle moeite zijn aandacht te krijgen(hij blijft gewoon staan en kijkt naar zijn kudde).
Aan het touw achter mij aan lopen door de bak gaat nu redelijk(alleen als er geen afleiding is zoals andere mensen en vreemde geluiden), over het erf lopen vind hij erg spannend en ik merk gewoon dat hij helemaal niets kent en vooral het kleinste geluid hem laat schrikken.
Sinds een week ben ik met hem aan het oefenen dat hij gerust door het poort kan lopen en er niets engs gebeurt. Elke dag is het hetzelfde `spel?` Tot ik hem de eerste keer zover heb duurt het zeker 10 a 15 min. Dan krijgt hij meteen een snoepje. Vervolgens zet ik hem vast, snoepje, borstelen, snoepje.
Ik laat me heel veel tijd met alles zodat hij kan wennen. Soms doe ik ook niets en blijf een tijd bij hem staan, een beetje masseren(kan nu aan zijn oren komen)noem maar op.
Daarna ga ik rondjes draaien en vervolgens weer door het poort terug. Dit herhaal ik alsmaar weer.
En toch nog geen dag dat hij er meteen erdoor loopt.
Ik vraag me af of ik niet toch een keer het zweepje erbij moet pakken. Op een tik met het touw reageert hij niet. Moet ik strenger met hem zijn en een keer echt goed tikken? Of maak ik daarmee meer kapot? Is het misschien verstandig hem aan het werk te zetten en met longeeren te beginnen? Hij is immers al 14.
Ik ziet er echt ff doorheen met dit dier. Heb zoiets nog niet meegemaakt.
Als er iemand nog tips heeft zijn ze van harte welkom.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:19

Mischien toch professioneel laten doen, klinkt niet best zo.. :o

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:21

Begeleiding zoeken :j

Er zijn vaak topics hier op bokt van mensen die vragen hoe ze hun veulen moeten leren meelopen etc.
Standaard reactie is dan: goede begeleiding zoeken.
In feite moet je hier precies hetzelfde doen,
alleen dan is je paard een paar honderd kilo zwaarder,
dus ook stukken gevaarlijker..

Ervaren begeleiding lijkt mij dus de beste optie.. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:21

Ja dat wilde ik ook voorstellen, is mss wel zo veilig. Hoe beter het gebeurt hoe meer plezier jullie samen nog zullen hebben..

Nickas

Re: `help`arabier van 14 jaar niet ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:53

Ik zeg ook: begeleiding zoeken...
Maar ik wil ook zeggen dat je best aardig bezig bent en er de tijd voor wil nemen. Hartstikke goed, zo doe je niets overhaast en breng je geen schade toe verder. Geweld lost niets op als bij bang lijkt te zijn.
Wat je voor nu wel kan doen, is vaak achter elkaar door de poort gaan. Je neemt hem mee, hij twijfelt maar komt uiteindelijk toch met je mee. Dan draai je weer om en ga je weer door de poort. En weer. En weer...
Hoe lang het ook duurt, net zo lang tot hij 'gewoon' volgt zonder te twijfelen.
Als je dit zo iedere keer herhaalt als je bij hem bent, zal je zien dat hij uiteindelijk er geen probleem meer van maakt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:55

Wat doe je voor zijn aandacht te krijgen?

Echt niet strenger worden. Daar maak je een bang paard mee kapot.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:58

begeleiding zoeken, je maakt zo meer kapot dan heel denk ik. toch ben je idd wel goed bezig, je neemt er de tijd voor en geeft hem vertrouwen, bij ons had een buurmeisje ook een arabier die nog niet ingereden was, zij heeft geen begeleiding gezocht en dit paard is helemaal kapot gegaan en verpest voor de rest van zn leven, en uiteindelijk geslacht omdat hij onhandelbaar werd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:18

14 jaar, 0 ervaring met de grote wereld buiten de wei. Dat mag je echt niet afstraffen, zijn gebrek aan ervaring en dus vertrouwen in zichzelf, mensen en zijn omgeving is zijn schuld niet.

Neem contact op met Eddy Modde (Parelli nederland). Parelli heeft een groot stuk paardenpsychologie in zijn lesstof zitten en daar zitten ook exemplaren als de jouwe bij. Als je het financieël aankan is een maandje daar voor je paard een goede basis om verder mee te kunnen.

In de tussentijd kan je het beste aan je stalgenoten vragen of die je kunnen helpen, door zijn vriendje uit de kudde ook mee mag nemen de wei uit. Dan heeft hij daar steun aan (moet vriendje natuurlijk wel heel braaf zijn en goed verkeers/bos/omgeving mak zijn.)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:24

ik zou heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik vind het tegenover het paard niet eerlijk om het nu nog te beleren...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:28

CarinaR schreef:
ik zou heel bokt wel over me heen krijgen, maar ik vind het tegenover het paard niet eerlijk om het nu nog te beleren...

Ik dacht eigenlijk hetzelfde. Laat je paard lekker paard zijn op het land en koop een ander.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:37

dat dacht ik eigenlijk ook. Paard is t zo gewend om 'wild' te zijn. al 14 jaar lang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:03

Ik ben het niet eens met degenen die zeggen dat dit een hopeloze zaak is, maar je moet wel weten wat je doet. Ik zou Parelli met hem gaan doen, uitgebreid grondwerk, en verder het inrijden aan een prof overlaten.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:06

CarinaR schreef:

Daar dacht ik eigenlijk ook aan, ik weet niet of het het paard goed doet om nu nog beleerd te worden. Als je het per se wil proberen dan kan je het doen, maar dan zoals iedereen al zegt: laat het aan iemand over die er verstand van heeft en ervaren is en als je er daarna zelf mee aan de slag gaat, zorg dan dat je goede begeleiding hebt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:10

Cassidy, ik ben ook niet van mening dat het een hopeloze zaak zal zijn... een vriendin van me heeft ook een paard van 10+ ingereden... maar stuitte tegen heel veel problemen op, dier was zo gewend in een kudde te leven...
Ik vind het gewoon tegen over het dier niet eerlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:10

Wat is je reden om dit paard te kopen? Verliefdheid? Uitdaging? Project?
En wat is je achtergrond? Hoeveel ervaring heb je met (probleem)paarden? Het klinkt me eerlijk gezegd in de oren alsof je geen ervaring hebt met wat moeilijker karakters. Geduld is mooi, maar ik mis een stukje inzicht in zijn problemen. Hij is uit zijn eigen, vertrouwde groep gehaald, in een nieuwe groep gezet en nu wil een mens ook nog dat hij alleen die groep weer uitgaat? Dat is heel veel om te verwerken, voor een paard dat ALTIJD in een groep heeft gestaan is het heel beangstigend om de groep te verlaten. Ik denk dat je nog steeds veel te grote stappen met hem wil nemen.
Wat is de reden dat een ruin op zijn 14e nog niet is ingereden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:12

Hoe vaak hoor je niet dat een paard, dat voor die tijd een andere taak had, omgeschoold gaat worden? Hoeveel dravers die uitgekoerst zijn, worden ingereden (al dan niet op oudere leeftijd) en verkocht als dressuurpaard? Is het in al die gevallen hopeloos?

Dit paard kent niet veel. Ja de kudde, maar geduld heeft hij niet geleerd. Dat kan wel, maar daar moet je tijd in investeren, en je moet weten hoe je zijn aandacht kunt krijgen zonder hard te worden of te intimideren.

Ik begrijp dat de nieuwe eigenaresse hem op het terrein waar hij altijd al is geweest wil gaan beleren. De kudde waar hij altijd al heeft ingestaan, staat om de hoek. In dit geval zou ik zeggen: paard verplaatsen naar een accomodatie waar het paard niet bekend is. Met hem gaan werken in een prikkelarme omgeving zoals een binnenbak, zonder andere paarden, en van daaruit met behulp van grondwerk, veel aandacht en uitvoerige tut- en poetssessies een band gaan opbouwen. Leer het paard vaststaan en laat hem ook zonder dat hij ziet dat er toezicht is, gerust een uur vaststaan. Hij moet geduld leren.

En nogmaals, als je je nu al stoort aan het draaien en schrapen als hij vast staat, had je er beter maar niet aan kunnen beginnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:18

Cassidy schreef:
Leer het paard vaststaan en laat hem ook zonder dat hij ziet dat er toezicht is, gerust een uur vaststaan. Hij moet geduld leren.

Dat zou ik met een bange arabier dus niet zomaar doen, als je een panieker hebt leert hij daarvan geen geduld, maar gaat hij volledig over de emmer en ben je nog veel verder van huis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:20

Zoiets moet opgevoerd worden natuurlijk. Maar deze suggestie valt bij mij onder de noemer "weten waar je mee bezig bent", en "weten hoe je zoiets aan moet pakken".

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:23

CarinaR schreef:

Hier ben ik het eerlijk gezegd ook mee eens....
Kijk,dat wij hier paarden van 9 nog beleren die al vanalles hebben gezien en vertrouwen hebben in de mens... oke.. tot daar aan toe..

maar 14, geen vertrouwen e.d....

als je het écht wilt.. dat dit dan alsjeblieft proffecioneel doen.. en een goéde uitzoeken! of onder begeleiding aan de gang...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:30

@ Jolliegirl, waarom denk jij dat een 14 jarige die nog niet veel heeft gezien automatisch geen vertrouwen heeft in de mens?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:30

Waarom zou het niet eerlijk zijn. Dat vind ik persoonlijk onzin.
Alleen moet je niet verwachten dat je hem uit de wei kunt trekken en hem even binnen no-time kunt hebben waar je hem wil hebben.
Nee dat gaat niet. Je hebt hier heel veel geduld voor nodig en nog meer geduld. Als je ongeduldig bent dan word je snel boos en dat werkt alleen maar averechts.
Met rijden zal ik nog echt wel even een tijd wachten. Eerst maar liefde geven en knuffelen en aan het handje stappen.
Langzaam aan uitbouwen en misschien eerst met grondwerk beginnen.
Als dit niet is wat je wilt zou ik er niet aan beginnen.
Succes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:40

Cassidy schreef:
Hoe vaak hoor je niet dat een paard, dat voor die tijd een andere taak had, omgeschoold gaat worden? Hoeveel dravers die uitgekoerst zijn, worden ingereden (al dan niet op oudere leeftijd) en verkocht als dressuurpaard? Is het in al die gevallen hopeloos?

die dravers zijn wel altijd in de hand geweest.
omscholen is dan toch een stuk makkelijker dan met een oudere groene beginnen. ;)

TS@ waarom heeft hij alleen maar in de kudde gestaan en waarom nu deze omscholing?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:48

Cassidy schreef:
@ Jolliegirl, waarom denk jij dat een 14 jarige die nog niet veel heeft gezien automatisch geen vertrouwen heeft in de mens?

Niet automatisch..
Ik maak dit gedeeltelijk op uit het verhaal... dit paard zal geen volledig vertrouwen hebben gok ik zo ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:52

Daar kon je weleens gelijk in hebben.
Maar stel eens: een paard dat al jong is beleerd en allerlei minder goede ervaringen met mensen heeft.
En een paard dat nog geen nare ervaringen heeft, alleen nog niet zoveel andere mensen heeft gezien.
Welke van de twee zal makkelijker te benaderen zijn als je weet hoe je het aan moet pakken? Het paard dat al de nodige trauma's in zijn leven heeft gehad, of het compleet groene paard dat als een blanco vel is wat je zelf in kunt vullen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:55

Maar hoeveel paarden van 14 zijn blanco? Deze heeft ook ongetwijfeld wel eens de hoefsmid en de dierenarts gezien dus helemaal blanco zal hij niet meer zijn.