Er staat bij mij in het dorp, een hele lieve pony. Ik kom er vaak langs met mijn hond, vandaar dat het me opvalt.
Dier staat al 2 jaar alleen op de wei, en de eigenaar is helaas laatst overleden. Sinds ik hier woon (3 jaar) komen er iedere zondag 2 meisjes. (ik schat ze op leeftijd van 13/14 jaar)
Mogelijk is dit hun verzorgpony, en ik geef toe, ik heb ook mijn fouten gemaakt op die leeftijd.
Maar sinds enkele weken (maanden!) valt mij op, dat de meisjes erg verkeerd met de pony omgaan. Ze zadelen het dier op, stappen op, galoperen meteen door de weide, en slaan de pony over een zelf gemaakte hindernis. (witte schrikdraad-paaltjes zijn de balken, en twee of vier emmers zijn de staanders. Ga zo maar door)
De pony vertoont duidelijk verzet. Mogelijk omdat de meisjes te groot zijn (pony is 1.20, en de meisjes mijn lengte, ongeveer 1.70), of omdat het zadel niet past, of omdat de pony van uit het niets, zonder een warming up en conditie, plotseling 50 cm moet springen.
Vandaag kwam ik de meisjes weer tegen. Ze maakten een buitenrit, zonder zadel, (wel met cap
) en de pony wou ergens niet langs. Nou de zweep werd goed gebruikt, (zweepslagen zag je op de opgezette vacht, als je snapt wat ik bedoel) en het meisje wat er opzat, schopte wild met haar benen in de buik. Tegenlijker tijd "stuurd" ze de pony de kant op waar ze heen wil.(pony heeft ook wondjes bij mondhoeken, en het bit zaagde lekker in de mond van het dier.)
Nu is het zo, ik zou hier graag wat van willen zeggen. Iedere maandag/ dinsdag, zie ik de pony weleens lopen of staan. En stijf! Ik vind het niet kunnen hoor.
Maar goed, ik wil geen bet-weter wezen, maar ik heb toch wel een beetje verstand van paarden en pony's en omgang. Ik zie duidelijk wat er gebeurd, en zou graag de pony willen helpen.
Maar hoe kan ik dit het beste oplossen/regelen/ aanpakken???