Hoe ga ik hiermee nu verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

Hoe ga ik hiermee nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 12:53

Hoi mede bokkers,

Eindelijk na jaren van dromen is het uitgekomen. Ik ben de trotse eigenaresse van een 2,5 jarige merrie (x paint - rijpaard) Een pony van 1.53 m die echt toe is aan wat meer dan alleen maar in de wei staan.
Ik heb in mijn leventje al menig pony in en doorgereden (voor een handelaar) maar altijd op de 'boere' manier.

Nu ik een eigen dier heb, heb ik besloten om voor een andere manier te kiezen. Met deze wil ik een band opbouwen (dat had ik eerder nooit, ze werden toch weer verkocht). Hierom wil ik met grondwerk beginnen, maar ben er nog niet uit op welke manier.
Monty Roberts, Parelli, Inge Teblick... Ik heb alle 3 de boeken liggen en gelezen, ik kan alleen mijn draai nog nergens in vinden.

Nu ben ik met haar wel al wat begonnen. Bij ons op stal staat nog iemand die er redelijk wat vanaf weet (van Monty Roberts in haar geval). Probleem is alleen dat ik het idee heb dat mijn pony haar niet zo op prijs stelt.

Nu ging het de afgelopen week 'redelijk' maar gisteren ging het weer mis (is de 2e x).
Met de regel in mijn achterhoofd van Parelli : "Het paard heeft gelijk" wat hij ook doet, hij doet het
omdat hem dat het beste lijkt.
Objectief teruggekeken klopt dat ook. Mijn pony vond gisteren alles interesanter dan mij.
- de buurman - een vliegtuig dat overkwam gevlogen - de mensen op de camping..
En ik stond er wat verloren mijn stalgenoot aan te kijken hoe ik hier het beste op kon reageren.
Mijn houding was dus enorm afwachtend en zeker niet als zijnde 'leider' waarna mijn pony het heft maar in
eigen hand nam, eruit peerde waarbij ik soms nog wat achter haar aansleepte (ivm net niet kunnen houden) en zelfs tot 2x toe haar kont naar me toe keerde.
Stalgenoot commentaar: Probeer haar vanuit haar kont (3e cirkel) van je weg te drijven.

Nou vergeet het maar, ik was gewoon lucht voor haar. Ik kon met mijn longeertouw staan te draaien en dreigen wat ik wou, ze bleef maar omhoog kijken zonder zelfs maar haar oortje mijn kant op te bewegen.
Uiteindelijk heb ik haar wat stappen achteruit laten zetten om het toch goed af te sluiten en terug op stal gezet.

Maar zo gaat het niet verder. Ik hang tussen wal en schip en kan mijn paard zo geen duidelijkheid verschaffen waardoor het uiteindelijk fout zal gaan als we op deze weg doorgaan.

Nu komt het er voor mij op neer dat ik een keuze moet gaan maken:
1) Ga ik stap voor stap beginnen met Parelli (ik heb de dvd's en boekjes van serie 1 al thuis liggen) in de hoop dat dit goed aanslaat bij ons beide.
2) Schakel ik 1 keer in de 2 weken een instructrice in voor grondwerk en werk ik hier zelf aan verder.
3) Ga ik verder zoals we het vroeger deden, dus over een jaartje gaan longeren en laten wennen aan bit en zadel en een tik als hij echt niet wil luisteren.
4) een combinatie van 1 en 2
5) iets anders namelijk......... (graag onderbouwd)

Graag onderbouwend commentaar, ik weet hoe sommige zijn en ik zet dit topic niet neer om zomaar afgezeken te worden. Ik kan heus tegen kritiek mits daar goede argumenten voor zijn en zal er dan graag iets mee doen.

Sommige dingen zijn niet al te uitgebreid uitgelegd, dit heb ik gedaan omdat het al een lang verhaal is, wil je bepaalde dingen nog verduidelijkt weten, vraag dit dan en dan leg ik het uit.
Ik vraag om verschillende meningen van jullie dus respecteer elkaar hierin alsjeblieft zonder een ander aan te vallen.

Alvast bedankt voor het lezen!

westernjo

Re: Hoe ga ik hiermee nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:59

Ik heb ook een jong paard gekocht vorig jaar en nu al een heel eind in de goeie richting, maar zonder mijn stalgenootjes was het gigantisch misgegaan denk ik, of in ieder geval was het dan nooit zo snel zo goed gegaan. Om kort te zijn: zoek hulp, en probeer verschillende stijlen uit, waar je paard het beste op reageert zou ik dan mee door gaan. Ben benieuwd hoe het afloopt!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 14:05

Je geeft zelf al aan dat je je niet helemaal thuis voelt in die boeken....

Waarom doe je niet iets heel anders?
Waar jij je prettig bij voelt..

Toen mijn paardje 2,5 was ben ik met haar gaan wandelen.
En natuurlijk gaat er eerst vooraf dat ze luistert, niet luisteren was bij mij Back..Back Back Back...tot ik vond dat het genoeg was..
en steeds weer een stapje verder durven zetten, voel je eigen gevoel daarin..

Er zijn zoveel verschillende dingen om spelenderwijs om te gaan met je jonge paard...

Ik kan je wel tips geven enz, PM maar als meer wilt weten :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:51

Bedankt voor jullie reactie´s alvast. Jullie hebben het beide over ´andere dingen´.

Toegegeven, daar kan ik niet veel mee, wat houden die andere dingen in dan?

Samen wandelen hoef ik op dit moment niet te proberen, ik ben bang dat een van ons dan verongelukt. Heb in ieder geval genoeg inzicht dat ik dat nog niet ga uit proberen.

Nog een vraag, zijn er ook mensen die met hun paard al vroeg zijn begonnen met grondwerk, waar hebben jullie voor gekozen en hoe hebben jullie dat aangepakt?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:57

Ik zou iets doen waar jij je goed bij voelt, waar jij wat van af weet. Om nu met een nieuw paard met een nieuwe methode te beginnen... dan heb je alles nieuw. Verder is ze nog maar 2.5 dus ik zou sowieso niet teveel uitspoken. Als ik dit zo lees, zou ik voor een combinatie gaan van 2 en 3. Dus gewoon over (half)jaartje gaan beleren zoals jij dat kan, en eventueel voor (en tijdens) die tijd eens wat lesjes grondwerk meepakken. Zelf nu gaan prutsen met die stalgenoot klinkt niet heel vertrouwd, zeker omdat ik lees dat je er zelf geen vertrouwen in hebt.
Zonder die lessen grondwerk zou ik me nu beperken tot paardje poetsen en corrigeren als ze te veel heen en weer loopt, en stukjes aan de hand lopen en gewoon corrigeren als ze je omver loopt zoals je dat gewend bent.
Succes! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:04

Ik zou goede hulp nemen, in goede intructeur is ook bij grondwerk de beste oplossing voor problemen net als bij problemen achter of op het paard.

Het is echt makkelijker met iemand die je op de juiste momenten zegt wat je moet doen en je een beetje mental support geeft.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:29

@temeraire; Keuze 3 wekt bij mij de meeste weerstand op. Zoals ik het heb beschreven, de boere manier. Dat hield bij de handelaar dus in.
- men neme een paard, hoofsdstel en zadel.
- men zet het paard een aantal keer met bit en zadel in de stal en laat hem daar maar even drammen, gaat vanzelf over.
- zodra dat over is gaat hij mee de longeercirkel in, men longeerd hem net zolang tot hij staat te klapbuiken (zoals dat hier wordt gezegd).
- dit doe je ook met de beugels eraan. Zodra hij er niet meer van schrikt laat je iemand anders het paard vasthouden en ga je erop zitten.
- Je stapt wat rond en draaft ook alvast wat, hij kan er maar vast aan wennen.
- Na een keer of wat (in de hoop dat je altijd bent blijven zitten) ga je los in de bak en rijd je hem voor aan mensen die geinteresseerd zijn in een 'ingereden' paard van een jaar of 3...
- ow ennuuh luisteren ze eens niet, dan 'gift ze mar un schup' want anders zijn ze jou de baas..

Snappen jullie nu waarom ik 'liever niet' voor die methode ga..?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:10

Ik heb een 3.5 jarige merrie, die ik vorig jaar met 2.5 heb gekocht.
Ook ik heb gekozen voor de kant die jij op wil gaan, veel grondwerk en een band opbouwen.
In het begin heb ik veel gelezen, maar ik had niet echt bij 1 bepaalde 'stroming' zoiets van: dat past bij mij (en bij haar!).
Ik heb van verschillende stromingen de dingen uitgepikt die mij goed bevielen, ongeveer eens in de maand komt een instructrice langs voor grondwerk (zij is richting monty roberts en aan haar heb ik echt heel veel!) en voor de rest volg ik gewoon mijn intuitie.
We wandelen voor de rest veel buiten, waar onze band ook hechter van wordt.

En onthoud wat Parelli ook zegt: Zelf heb je soms een baaldag en heb je nergens zin in, dit heeft je paard ook wel eens. Respecteer dat!
Vooral bij een jong paard heb ik gemerkt dat ze een tijd wat werklustiger zijn en soms ook een tijdje wat minder willen. Dat respecteer ik en dan ga ik gewoon even tutten met haar en kijk ik de volgende dag verder.

Moraal van het verhaal :P kijk wat voor jou en voor je paardje werkt, ga uit van je intuitie en laat je goed begeleiden. Hopelijk heb je hier wat aan!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:14

ik vind dat je altijd moet zorgen voor geduld, vooral als je er veel plezier aan over wil houden, doe het rustig aan en laat je paard aan jou wennen en jij aan je paard..

en dan zou ik me echt nog meer gaan verdiepen in de methode van Monty Roberts, echt gaaf wat die man kan en doet!
maar ik merk het zelf ook dat het niet zo moeilijk is om van je traditionele manieren af te stappen en de andere manier toe te passen. nu ken ik parelli niet goed maar ik denk dat je daar ook wel een goed paard van krijgt!

en natuurlijk speelt wat je zelf wil de grootste rol!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:17

NoaSky schreef:
@temeraire; Keuze 3 wekt bij mij de meeste weerstand op. Zoals ik het heb beschreven, de boere manier. Dat hield bij de handelaar dus in.
- men neme een paard, hoofsdstel en zadel.
- men zet het paard een aantal keer met bit en zadel in de stal en laat hem daar maar even drammen, gaat vanzelf over.
- zodra dat over is gaat hij mee de longeercirkel in, men longeerd hem net zolang tot hij staat te klapbuiken (zoals dat hier wordt gezegd).
- dit doe je ook met de beugels eraan. Zodra hij er niet meer van schrikt laat je iemand anders het paard vasthouden en ga je erop zitten.
- Je stapt wat rond en draaft ook alvast wat, hij kan er maar vast aan wennen.
- Na een keer of wat (in de hoop dat je altijd bent blijven zitten) ga je los in de bak en rijd je hem voor aan mensen die geinteresseerd zijn in een 'ingereden' paard van een jaar of 3...
- ow ennuuh luisteren ze eens niet, dan 'gift ze mar un schup' want anders zijn ze jou de baas..

Snappen jullie nu waarom ik 'liever niet' voor die methode ga..?

_O- heel herkenbaar helaas, maar je omschrijft het leuk.

Ja dan is het niet zo'n lekkere methode. Kan je niet voor de middenweg kiezen? Voor mijn gevoel zit er nog een enorm grijs gebied tussen 'boerenmanier' en parelli. Nou ja optie 2 vind ik iig een goed idee, als je daar nou mee begint, en daar wat ervaring in krijgt dan krijg je vanzelf meer ideeen over hoe je het beleren aan wil gaan pakken :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:18

Zou het helpen om een cursus te doen? Wat jij omschrijft is dominantie, jij bent lucht voor je paard, je kunt doen wat je wilt, maar dreigen en zelfs zwaaien met een touw maken geen indruk.

http://www.paardelarij.nl ik heb zelf hele goede ervaringen met de paardelarij. Mijn paard had ook besloten dat ze de baas was (of eigenlijk, dat ik het niet was). Samen hebben we de basiscursus grondwerk gedaan. Het heeft onze relatie iig heel veel goed gedaan! (kijk maar eens onder 'aan het woord' en dan Martine met Vjesta). Ze werken volgens Monti Roberts. Het fijne daar vind ik de aanpak 'we gaan gewoon beginnen en wat we tegenkomen lossen we op'.

Wat ik verder aan kan raden is wandelen in de bak. Gewoon n touwtje eraan en lopen maar. Je paard d'r neus niet voorbij jouw schouder. Doet ze dat wel? Stilstaan, achteruit lopen. Waar je op moet letten is dat als jullie vooruit lopen, jij vooruit blijft kijken. Jij bent de leider, dus jij weet waar je heen gaat, daar hoef je je paard niet voor aan te kijken. Als ze terug moet mag je je best omdraaien en breed maken, korte rukjes aan het touw geven. Maak maar indruk. Jij bent de leider, jij bent 'boos' en je paard moet daarnaar luisteren.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 22:21

@ Annikab, dank je voor je reactie! Inderdaad, ik merk ook goed als een van ons zijn dag niet heeft. Ik stop dan ook gewoon, ga nog even staan knuffelen en poetsen maar kijk de dag erna wel verder. Blij om te lezen dat dat bij jullie werkt!

Zoals al gezegd, wandelen durf ik op dit moment niet aan, ik wil niet dat er iets gebeurd waardoor bij een van de twee het vertrouwen breekt. Fijn ook dat je een goede intstructrice hebt, ben inderdaad al wat gaan zoeken op internet en heb er ondertussen al een enkelen opgeschreven.

@ Annelinnie, ook een goede regel die eerste... Moet toegeven dat die gisteren aan het einde voort ver te zoeken was van mijn kant... Ben er daarom ook mee gestopt hoor.
Vind Monty Roberts wat aan de uuuuuhm (hoe zeg ik dit zonder bokt over me heen te krijgen haha) "agressieve kant". Niet letterlijk vertalen graag, ik bedoel meer dat de join up me niet echt aantrekt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:23

NoaSky, wat jij zei over n join up had ik eerst ook. Maar het is zo 'hard' als een paard nodig heeft. Voor een flegmatiek paard is het prettig om te weten wie de leider is, omdat ze dan fijn bij jou kunnen komen, voor een dominant paard is het prettig omdat ze daarmee duidelijk hebben wie de leider is en niet meer steeds hoeven te vechten voor de rangorde.

Probeer het alleen niet zelf, als je het wilt gaan doen, doe het dan onder begeleiding.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:24

Ik heb mijn merrie als 3 jarige gekocht , heb altijd wel de wens gehad om met grondwerk en of VD bezig te zijn , maar het onbrak en onbreekt me aan ervaring !
Ik heb mijn jonge merrie van alles geleerd met geduld en tijd , zij bepaalde het tempo van leren .
Veel gewandeld comando,s op stem stap draf , hoo maar , terug ..
Toen ze 2 jaar en 9 mnd was een aan de longe gedaan enkel leren stappen op een meter of 4 , 5 van mij af en geen cirkels , gewoon grote lijnen .
Met 3 jaar in stap wel cirkels en draf erbij in grote lijnen .
Dit alles met een touwhalster .
Af en toe een bitje ingedaan tijdens het poetsen gewoon halster eroverheen .
Met 3,5 zadel erop rusig longeren , en met 3 jaar 9 mnd zelf erop . voorzichtig gas , rem en stuur erop gezet . En buitenritten gaan maken .
Met alles wat ik deed , deed ik hooguit 20 min. half uur . 2 a 3 x per week maximaal
Nu is ze 5 jaar en nu heb ik dagen erbij dat ik wel een uurtje rijdt
`heb dus min of meer methode 3 gebruikt maar wel op een vriendelijke paardwaardige manier .
Want zoals mijn instructeur van Balingehof zegt , Je beste vriend doe je toch geen pijn !
Vraag dingen die begrijpelijk zijn voor je paard of die hij kan leren begrijpen met geduld en duidelijkheid ..

Succes met je beestje :D

De methode zoals jij hem omschrijft vanuit de handelaar ken ik maar al te goed , heb in exact dezelfde situatie gezeten , en wist dit nooit meer !!!!
Hetzelfde als met de Join Up methode , niet mijn stijl ...
Krenken kun je je paard ermee ! En nu niet aub heel bokt in mijn nek , want gelukkig zijn er vele wegen die naar Rome leiden en voor iedereen is er een , die het beste bevalt .

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 22:27

Vjestagirl schreef:
Zou het helpen om een cursus te doen? Wat jij omschrijft is dominantie, jij bent lucht voor je paard, je kunt doen wat je wilt, maar dreigen en zelfs zwaaien met een touw maken geen indruk.

Ja dat is misschien wel eens een idee. Ben in ieder geval al van mening door jullie dat ik eens in de zoveel tijd iemand moet laten komen voor les.
Ga morgen in ieder geval vast beginnen met je tip!

Heb vandaag trouwens ook het touwhalster, leadrope, stick en string binnen gekregen dus zal ook eens kijken (als we beide in een goed humeur zijn haha) in hoevere ze 'aaibaar' is met de stick.

Zal eens op die site gaan kijken.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:27

NoaSky schreef:
@ Annikab, dank je voor je reactie! Inderdaad, ik merk ook goed als een van ons zijn dag niet heeft. Ik stop dan ook gewoon, ga nog even staan knuffelen en poetsen maar kijk de dag erna wel verder. Blij om te lezen dat dat bij jullie werkt!

Zoals al gezegd, wandelen durf ik op dit moment niet aan, ik wil niet dat er iets gebeurd waardoor bij een van de twee het vertrouwen breekt. Fijn ook dat je een goede intstructrice hebt, ben inderdaad al wat gaan zoeken op internet en heb er ondertussen al een enkelen opgeschreven.

Het wandelen heb ik eerst geoefend in de bak, gezorgd dat ze goed achter me blijft, stopt als ik stopt enz.
Daarna ben ik naar buiten gegaan met mijn schoonzus en haar merrie (soort van moeder voor mijn merrie).
En nu gaan we ook alleen naar buiten.
Oefenen en vooral veel belonen!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:34

Hoi hoi,

Je verhaal is wel typisch voor de handelaars inderdaad heh, het inrijden dan :) Ik kan me voorstellen dat je graag iets anders wil hoor. Wat inderdaad een goed idee is, is om te gaan lezen. Er zijn zoveel stijlen die allemaal hetzelfde doel hebben (paardvriendelijk met je paard omgaan), maar die ook allemaal weer net anders zijn. Deze boeken kan je doorlezen en misschien wat dingetjes proberen. Als je dan ergens tegenaan loopt kan je het weer (voorzichtig) op bokt zetten.... Cursussen doen zijn altijd goed. Wat hier al genoemd is- of Emiel Voest of wie dan ook. Het is gewoon fijn om iemand te hebben van buitenaf die onbezorgd en objectief naar jouw paardje kijkt.

Een cursusje grondwerk, daar zal je paardje ook niet meteen slechter van worden.

Wat overigens een superleuk boek is, is 101 horsemanship oefeningen. Daarin staan allerlei soorten oefeningen die je kan doen met je paard. Heel leuk.

Wat ook heel belangrijk is- wees niet TE voorzichtig met je paard. Over je heen lopen is niet toegestaan, je meeslepen ook niet. Op zo'n moment kan je beter iets te stevig uit de hoek komen, dan helemaal niet. Snap je wat ik bedoel? Je hoeft er niet op los te slaan, maar een corrigerende maatregel mag best.

De oudere garde heeft heel veel goede dingen die je zo over kan nemen, niet alles wat "standaard en oud" is, is slecht....Enne, ook heel belangrijk- omdat het een dagje niet zo goed gaat, zegt nog niet dat je niks goed doet hoor! Iedereen heeft goede en slechte dagen, ook jij en je paardje....dus niet meteen onzeke rwordne, nergens voor nodig :)

Heel veel succes en vooral veel plezier, heb je ook al foto's van je paardje??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:43

@Elpharo , jij hebt het heel mooi verwoord .
Zo heb ik sinds een maand of 3 maandelijks hulp van Balingehof en dat gaat super super goed !!
Zij gaan om met het paard als paard maar wel als je vriend , dus zonder grofheid maar wel duidelijk :D
Geen idee waar TS woont , maar wellicht een idee om Balingehof eens om advies te vragen .
Zij doen ook grondwerk etc.
Ze hebben een mooie website ook !

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 22:46

@ Elpharo: haha sjah, als er tegen je gezegd wordt: Zie je nou wel, dat werkt niet. En door een andere stalgenoot: Daar ga je nog veel werk mee krijgen, daar ben je niet zomaar klaar mee (met een gezicht dat boekdelen spreekt) heb je zelfs mij op de kast.

En inderdaad, ben vaak TE voorzichtig, heb dit al vaker te horen gekregen met paarden. Maar goed, morgen weer een dag, ik hou jullie op de hoogte!

Even heel offtopic, heb wat foto's op hyves staan maar krijg er dus geen overgezet op 'mijn album' omdat die zegt dat het bestand te klein is. Maar jullie houden dit van me tegoed!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 22:46

Zelf in Drunen, paard in Helvoirt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:54

Je zou voor instructie in grondwerk kunnen gaan, zodat je ook in de praktijk leert wat je in de boeken leest.
En geef jezelf de tijd; ik heb een half jaar in de bak gestaan met een errug eigenzinne haf die doodleuk in de hoek stond te grazen. Wat ik ook deed; schreeuwen, slaan, janken...oplossing was rustig doorgrazen, mens zet je vanzelf terug in de stal :z

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:40

Met mijn vorige paard heb ik dit ook gehad ! \
Zie je nou wel het werkt niet , je kan het niet , veel werk mee krijgen !!
Juist een motivatie om ze eens een poepie te laten ruiken ! Zoek fijne instructie en zet hem op :D Ga ervoor

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:46

Het ziet er allemaal heel makkelijk uit, monty robberts, parelly enz.
Er komt veel meer bij kijken.
De mensen die hiermee begonnen zijn hebben vaak jaren lang observeren achter de rug.
Misschien dat jij dat ook eens moet doen.
Dan is het wel handig als jouw paardje in een groep staat zo kun je zien hoe die met andere paarden omgaat.
Ik zie dat heel vaak dat mensen vanuit een boekje beginnen, dat kan goed gaan, maar 9 van de 10 keer is je paard eens observeren helemaal niet zo slecht om zoiets uit te oefenen.
Veel plezier.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:27

Ik heb een nu inmiddels 5 jarige, ik heb ook een hoop boeken gelezen. Mijn fav. is het boek; Een paard is een paard van Mark Rashid. Erg goed geschreven boek, mark omschrijft veel praktijk situatie's en geeft voor veel voorkomende problemen praktische tips. Persoonlijk vind ik zijn werkwijze en methode fijn om te gebruiken en deze werken super goed voor mij en mijn paarden

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:57

Nog bedankt voor alle tips! Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb een stalgenoot foto´s laten maken.

Om niets dubbel te posten staan ze op NoaSky @ [GVL-ITP] Tot nu toe bereikt!

Mochten jullie nog wat weten of te melden hebben hoor ik het graag!