Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NoaSky schreef:@temeraire; Keuze 3 wekt bij mij de meeste weerstand op. Zoals ik het heb beschreven, de boere manier. Dat hield bij de handelaar dus in.
- men neme een paard, hoofsdstel en zadel.
- men zet het paard een aantal keer met bit en zadel in de stal en laat hem daar maar even drammen, gaat vanzelf over.
- zodra dat over is gaat hij mee de longeercirkel in, men longeerd hem net zolang tot hij staat te klapbuiken (zoals dat hier wordt gezegd).
- dit doe je ook met de beugels eraan. Zodra hij er niet meer van schrikt laat je iemand anders het paard vasthouden en ga je erop zitten.
- Je stapt wat rond en draaft ook alvast wat, hij kan er maar vast aan wennen.
- Na een keer of wat (in de hoop dat je altijd bent blijven zitten) ga je los in de bak en rijd je hem voor aan mensen die geinteresseerd zijn in een 'ingereden' paard van een jaar of 3...
- ow ennuuh luisteren ze eens niet, dan 'gift ze mar un schup' want anders zijn ze jou de baas..
Snappen jullie nu waarom ik 'liever niet' voor die methode ga..?
Vjestagirl schreef:Zou het helpen om een cursus te doen? Wat jij omschrijft is dominantie, jij bent lucht voor je paard, je kunt doen wat je wilt, maar dreigen en zelfs zwaaien met een touw maken geen indruk.
NoaSky schreef:@ Annikab, dank je voor je reactie! Inderdaad, ik merk ook goed als een van ons zijn dag niet heeft. Ik stop dan ook gewoon, ga nog even staan knuffelen en poetsen maar kijk de dag erna wel verder. Blij om te lezen dat dat bij jullie werkt!
Zoals al gezegd, wandelen durf ik op dit moment niet aan, ik wil niet dat er iets gebeurd waardoor bij een van de twee het vertrouwen breekt. Fijn ook dat je een goede intstructrice hebt, ben inderdaad al wat gaan zoeken op internet en heb er ondertussen al een enkelen opgeschreven.