Kan niet vaststaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Kan niet vaststaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:58

Hallo allemaal! *D

Ik weet echt niet wat ik hieraan kan doen, ben veel gewend maar dit is drama.
Hier komt het:
Heb nu sinds ongeveer 2 weken een harstikke leuke nieuwe uitdaging.
2 arabiertjes rijden, ben ik natuurlijk harstikke blij mee. Maar een uitdaging is geen uitdaging als je er niks meer voor hoeft te doen.
Dit gaat dus over een Poolse Arabische volbloed merrie, en een Egypthische Arabische volbloed merrie.
Het probleem zit bij de Egypthische, Farah.
Meet Farah:
Afbeelding

Deze dame kan (nouja, wilt) dus niet vaststaan.
Ze zijn 2 zomers terug beleerd door Wim Vonck, normaal gesproken doet hij daar ongeveer een week over, maar bij Farah dus zoiezo al 6 weken. Het is dus een pittige, lastige tante. Daarna zijn ze eigenlijk alletwee weer op het land gezet en verder weinig mee gedaan. Maar een paard moet natuurlijk regelmatig bekapt enz worden. Hoefsmid kwam, Farah werd vastgezet en Farah ging totaal door het lint. Ging ook door tot het einde, haar hoofd lag open, eigenarresse was in elkaar getrapt en ga zo maar ff door. Nu ben ik dus met ze bezig en de Poolse, Ksinnia, kan ik prima vastzetten, en ondanks dat ze een beetje bangig is, ook vrijwel alles mee doen. Maar Farah niet. Die is bijna overal bang voor, meelopen aan het touw ed gaat allemaal prima, met poetsen blijft ze ook stilstaan en kan ik gewoon haar hele lichaam poetsen terwijl ik zelf het touw vasthou, maar zodra ik naar de plek loopt waar ze vastgezet moeten worden, en ik doe een poging gaat het weer fout. Nu ben ik zelf dus aan het proberen om haar te poetsen op die plek, zodra ze wegloopt zelf stilblijven staan, een beetje het idee dat ze vaststaat dus. En dan ook pikt ze dat niet van me.
Heeft iemand tips oid hoe ik dit kan verhelpen?

En dan had ik nog een algemene vraag, ik hoor van verschillende personen dat Egypthische arabieren vrij moeilijk van karakter zijn, moeilijk in de omgaan en zulke dingen. Heeft iemand meer ervaring met dit ras? Ik heb altijd met friezen gewerkt en het enige wat ik van de arabier weet is dat ze heel gevoelig zijn. Verder heb ik geen ervaring met dit ras.
Ik hoop op veel reacties!

Alvast bedankt voor het lezen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:06

ik vind 6 weken een veel beter termijn om een paard te beleren dan een week. Verder zijn arabieren zalige paarden mits ze wel vertrouwen hebben en dat lijkt te ontbreken bij deze paarden. Ze reageren ook anders dan een fries paard, voor jou dus ook een nieuwe uitdaging. Heb je wel eens wat grondwerk gedaan, anders zou ik daar mee gaan beginnen, voor jezelf heel leerzaam, de band wordt veel beter en zal ook voor deze jonge paarden heel goed zijn. Cursus freestyle heeft mij veel geholpen. Succes !

Daisy01

Re: Kan niet vaststaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:09

Dankje voor je reactie. Ja het ging hier alleen om zadelmak maken en een rondje hobbelen, het doorrijden zou thuis gedaan worden.
Ik ben met de Poolse Arabier al lekker aan de gang. Met Farah ben ik inderdaad een band aan het opbouwen. Lekker spelen, gewoon lekker knuffelen, beetje uitdagen, af en toe eens proberen te longeren, alles op ons gemakje. Maar ik zit er toch wel mee dat ze niet vast kan staan. Het is gevaarlijk voor haar, maar ook voor mezelf.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:14

Ik gebruik voor mijn paard een "veer" zeg maar die een heel stuk kan mee veren..
Hij kon eerst ook niet vaststaan maar doet het nu super!!!

Afbeelding

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:15

Daar heb ik nooit aan gedacht Tamara!! En die is gewoon bij een ruitsportzaak te krijgen? Bedankt, hier heb ik wat aan. Stel, ze word gek, kan ik haar via de veilighiedsclip weer losmaken..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:20

Daisy01 schreef:
Daar heb ik nooit aan gedacht Tamara!! En die is gewoon bij een ruitsportzaak te krijgen? Bedankt, hier heb ik wat aan. Stel, ze word gek, kan ik haar via de veilighiedsclip weer losmaken..

;) :D

Succes ermee!!!!
Het heeft mij echt super geholpen want meneer staat heel relax vast nu..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:21

Sommimge paarden leren nooit vast te staan. Onze (half-arabische) pony van inmiddels 18 wil het ook echt niet. Pony is doodbraaf maar zodra je hem vastzet begint hij te trekken en te steigeren net zo lang tot hij los is. Alleen als er achter hem een muur is en hij staat heel los (hij voelt ook als hij schrikt geen begrenzing) dan blijft hij staan. Wij laten hem in alle andere gevallen dus maar meestal los staan. Dan verzet hij geen stap. Vanmiddag is hij zelfs door de smid zo beslagen. Gaat super. Maar zet hij hem vast is de stal te klein. Kan je dit paardje ook niet leren gewoon los stil te blijven staan?

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:21

Dus jij had een beetje hetzelfde probleem? Ik kijk nu op de Ooteman site maar daar zie ik hem niet. Maar bij de meeste ruitersportzaken zijn ze wel verkrijgbaar?

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:23

@ Bleu Sky, Tuurlijk kan dat, als het echt niet lukt doe ik dat ook. Maar het liefst heb ik natuurlijk wél dat ze vaststaat. Als ik in de rijhal ga rijden oid is het wel noodzakelijk dat ik haar vast kan zetten natuurlijk. Maar wat ik in mijn post was vergeten te vermelden is dat ze ook gek word als ik de staldeur dicht doe als ze erin staat. De stal komt uit op een paddock, dus dient meer als schuilstal.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

Gezien dit paard blijft vechten, zal ze dit ook doen aan een veer/elastiek en als dit toch knapt kan dat wel eens voor nog meer verwondingen lijden (denk maar aan een elastiekje dat knapt als je het tussen je vingers hebt...auw!)

Ik denk dat je dit óf moet oplossen met geduld en vertrouwen, of inderdaad leren stilstaan.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

Je paardje loopt ook net zo hard weer achteruit met veer hoor!
Ze is namelijk bang dus ook voor zo'n blauw gevaarte wat mee rekt.
Ik denk niet dat het heel erg helpt maar je kan het proberen.
Zet je paardje tijdens het poetsen niet vast maar gooi het touw over de balk of tralies zonder vast te zetten.
Als hij toch naar achteren loopt wat hij uiteraard zou doen komt hij er al snel achter dat hij los staan..maar zorg wel dat hij niet weg kan rennen en de weg op rent.
Doe dit in een paddock of stal..
Dus niet vast zetten maar wel met halstertouw poetsen en ergens over heen gooien..dan zal hij vanzelf merken keer op keer dat hij niet vast staat en er niets aan de hand is..

Ik zou zeggen probeer het en daarna eventueel met een veer maar ik denk dat het zo wel goed komt..
En steeds als het paard weg loopt omdat hij denkt dat hij vast staat steeds weer op dezelde plek terug zetten en heel zachtjes behandelen,geen zweep schoppen of andere dingen.
op een gegeven moment blijtf hij staan omdat hij door heeft dat hij niet vast staat.

Succes!!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:25

Daisy01 schreef:
Dus jij had een beetje hetzelfde probleem? Ik kijk nu op de Ooteman site maar daar zie ik hem niet. Maar bij de meeste ruitersportzaken zijn ze wel verkrijgbaar?

Hij kon in het begin niet vast staan nee..
Hij had er helemaal een hekel aan als hij kort vastgebonden werd en ging dan hangen..
SInds die veer (verkrijgbaar bij http://www.paardendrogist.nl) ging het beetje bij beetje steeds beter..
En nu staat hij gewoon vast als er geen plaats voor hem is in de paddock..
Met die veer kan hij nog gewoon lekker een beetje bewegen en om zich heen kijken, dat vond die van mij erg belangerijk!!!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 21:27

Bedankt voor jullie reacties! Ga er zeker wat mee doen. Zal kijken of ik aan een veer kan komen. Zoiezo vind ik de schrikhaak daarop wel handig. Er zijn vastzet haken in de paddock aan de muur bevestigd, dus ze kan geen kant op. Ik gebruik zeker geen zweep. Heb 1x me stem verhefd, dat verliep dus alleen maar averechts. Deze paardjes moet ik echt puur op vertrouwen en rust benaderen. Zweep laat ik dus lekker in de stal liggen. Haha.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:28

P.s Leuk paardje trouwens!!

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:30

Vastzet haken??zodat ze geen kant op kan?en vast staat?
Dat werkt alleen maar averechts en durft ze straks niets meer!!
Niet bang vast laten staan want dat word een trauma!!
Los laten dat dier zodat hij je vertrouwt!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:31

Daisy01 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ga er zeker wat mee doen. Zal kijken of ik aan een veer kan komen. Zoiezo vind ik de schrikhaak daarop wel handig. Er zijn vastzet haken in de paddock aan de muur bevestigd, dus ze kan geen kant op. Ik gebruik zeker geen zweep. Heb 1x me stem verhefd, dat verliep dus alleen maar averechts. Deze paardjes moet ik echt puur op vertrouwen en rust benaderen. Zweep laat ik dus lekker in de stal liggen. Haha.

Hoog in het bloed hé deze paardjes..
Weet er alles van heb namelijk een Engelse Volbloed.. ;)
Heel veel geduld dat werkt bij deze paardjes het beste..
Zodra je hun vertrouwen hebt gaan ze door het vuur voor je!!!!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:32

Mijn arabier heeft er ook wel moeite mee.
Hij kon eerst helemaal niet vaststaan, dan lag hij binnen een minuut op z´n rug. Maar tussen TWEE touwen dat ging dan weer wel. Zodra hij voelt dat hij vastzit wordt hij nerveus, maar het helpt heel veel als hij voelt dat hij wat heen en weer kan bewegen. Ook in de trailer heb ik hem bijvoorbeeld heel losjes staan (qua stangen) zodat hij een beetje voor en achteruit kan. Dan gaat het prima.

Tegenwoordig kan ik er bij weg lopen als hij tussen twee touwen staat, dat gaat nu heel goed. Maar als hij aan 1 touw moet staan , dan kan het gebeuren dat hij eerst een tijdje rustig staat, totdat hij in de gaten krijgt dat hij vaststaat, dan zie je hem onrustig worden en gaat het al heel snel mis (paniek). Ik heb een erg goede band met hem al zeg ik het zelf, dat zal er ook de reden van zijn dat het geen probleem is als ik er naast sta maar wel als ik weg loop bijvoorbeeld, dat trekt hij dan dus niet (nu nog niet).

Het beste advies wat ik je kan geven is: leen even een vriendin en laat haar even voor paal staan :D .
M.a.w. je maakt je paard eerst aan HAAR vast, je kunt daarbij idd zo flexibel koord gebruiken. Maar hem ruim vast, zodat je paard een beetje heen en weer kan lopen en laat hem ook eerst wat heen en weer stappen aan het vaste koord (je vriendin moet dus even muur spelen). Gaat hij trekken dan geeft je vriendin net zoveel toe als nodig is voor de veiligheid en jij vat het paard aan het halster tot hij weer rustig staat. NIET losmaken dus. Dan heel goed belonen en opnieuw "vast" staan. Verder zou ik de eerste 10x niet gaan.

Daarna laat je je vriendin staan maar maak je daarna het touw NAAST haar vast aan de muur. Weer aan een ruim touw. Blijf er zelf naast staan.

Oefen dit net zo lang totdat je vriendin verder weg kan gaan staan. En zo bouw je dat dan uit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:34

Een paniekhaak lijkt dan ook handig, maar let dan wel op dat de veer keihard terugveert naar de muur en dus nog terug kan slaan/tegen de arm/vinger/ect.

Wat ik deed met mijn merrie is het touw door de ring en dan wat om elkaar heen 'winden', zo kreeg ze toch wat druk, maar kon ze wel losser komen. Vaak kon ik haar dan optijd bij het touw pakken/afleiden en rustig terug laten gaan....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:35

Zet haar vast tussen 2 touwen (en paniekhaken) op een plaats waar vlak achter haar een muur/wand is
Zodat de muur eerder komt dan het trekken
Zo doe ik het al jaren, en leren ze zonder problemen vast staan

Zo'n veer vind ik toch wat griezelig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:41

Word een trauma! dit dier heeft al een gigantisch trauma,paarden zijn domme wezens, echter wat ze een keer geleerd en meegemaakt hebben vergeten ze nooit weer want hun geheugen is fenomenaal, dus poets haar maar losstaand op een andere plek en zorg eerst dat je het volle vertrouwen van haar hebt en dan kun je beginnen om wat dat vaststaan betreft heel voorzichtig vorderingen te maken, met zo'n elastisch geval heb je zelfs kans dat ze je achterover klapt omdat ze denkt weerstand te voelen die er niet is, niet doen dus.
Dit heeft niets met arabieren te maken maar met een trauma wat ze heeft meegemaakt,voordeel van een arabier is dat wanneer je hun vertrouwen hebt dat ze voor je door het vuur gaan.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:43

Echt zet je paard niet vast!het word een traumatische ervaring!!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 06:15

in een week beleerd? nou dat klink mij erger in de oren dan 6 weken. 6 weken is vrij normaal hoor.
Hoe staat ie vast? aan 1 touw?
veel paarden hebben daar heel veel moeite mee en staan liever aan 2 kanten vast, dan heb je gelijke druk.
dat touw (veer) die ik hier boven zie staat vind ik erg interesant, maar betwijfel of het t probleem met vast zetten aan 1 touw daarmee opgelost is.
een paard raakr in paniek als er spanning op komt te staan en dat komt op deze evengoed, maar ja proberen waard

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:12

Daisy: www.blockertiering.com
Werkt super, gegarandeerd succes, hij heeft er mooie video bij, je kunt hem online bestellen en wordt naar nederland verstuurd. ik heb er ook eentje, voor mijn huidige paard niet nodig, maar vorige had er veel baat bij.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:16

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:40

Daisy01 schreef:
Dankje voor je reactie. Ja het ging hier alleen om zadelmak maken en een rondje hobbelen, het doorrijden zou thuis gedaan worden.
Ik ben met de Poolse Arabier al lekker aan de gang. Met Farah ben ik inderdaad een band aan het opbouwen. Lekker spelen, gewoon lekker knuffelen, beetje uitdagen, af en toe eens proberen te longeren, alles op ons gemakje. Maar ik zit er toch wel mee dat ze niet vast kan staan. Het is gevaarlijk voor haar, maar ook voor mezelf.

ze kan NU nog niet vaststaan, geef jezelf en haar ook de tijd om te wennen en het te leren en misschien wordt het nooit wat dan vind je wel een manier. Garny, mijn arabier wilde voral met onstuimig weer ook wel eens wat schrikkeriger zijn dan zette ik hem ook niet vast, maar wel het touw door de haak en hield ik het uiteinde vast dat ging prima