Paard verveelt zich heel erg in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geak_Nena

Paard verveelt zich heel erg in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:47

Hallo bokt,

Ik heb nu ongeveer 4/5 maanden mijn nieuwe paard. En hij is gewend om altijd binnen staan maar aangezien wij een wei genoeg hebbe kon die bij ons ook naar buiten. Maar daar zit het probleem dat die niet in de groep kan omdat hij gewoon in een hoek gezet wordt en ze met zijn 2e tegen hem gaan trappen.
Nu gaat hij elke dag 2/3 uurtjes toch naar buiten appart met onze fries waarmee hij heel goed samen kan. Maar daarna gaat die weer naar binnen. Nou zit zich het probleem dat hij zich op stal ernstig verveelt.
Hebben jullie tips?

Ik zelf dacht al eraan om zo'n stalbal te kopen en die op te hangen maar werkt dit ook echt?

Alvast bedankt,

Groetjes
Jill

Palmera

Re: Paard verveelt zich heel erg in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:50

Zorgen dat je je paard toch buiten kunt zetten. Maak maar een andere groep met andere paarden, of zet hem b.v wat langer met die fries samen buiten. Desnoods in een paddock. Je kunt een paard niet 22-23 uur per dag binnen houden. Een stalbal lost dat probleem niet op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:50

Waarom niet gewoon een draadje afzetten zodat hij en de kudde langzaam aan elkaar kunnen wennen?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:51

waarom staat hij maar zo kort buiten, is daar een reden voor?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:08

En je kan hem niet samen met de Fries langer buiten laten staan? Dan langzaam proberen steeds een ander paard erbij te zetten.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 01-09-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:10

Je lost het probleem niet op door te kijken wat je in stal kunt veranderen hij hoort gewoon vaker naar buiten te kunnen dan drie uurtjes weidegang.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:30

nou het komt niet door het nieuwe paard dat die niet buiten kan staan bij derest, maar door mijn pony, deze heeft hem de eerste keer dat ze samen stonden een wond tot op het bot gemaakt wat 2cm bove de pees zat. En ik wil hem niet meer erbij zetten,en dat ikhem dan kan laten inslapen want dat had niet veel gescheeld.

Ik wil hem niet zolang buiten hebben omdat hij het niet gewend is en hij een probleem heeft met plassen, hij plast buiten niet, alleen in de stal als die hoog in het stro staat. En als die zijn plas ophoud krijgt hij buikpijn vandaar. Een padock heb ik niet en buiten zetten in een andere kudde gaat niet omdat hij thuis staat.

Edit * spelling controle :o

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:30

niemand meer?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:33

Ik denk dat je fout bezig bent als je iets wil verzinnen zodat hij zich binnen zou moeten amuseren. Een paard hoort niet 21 à 22 uur per dag op stal. Verzin iets zodat hij buiten kan staan. Laat hem bijvoorbeeld in een apart afgezet stuk wennen aan de groep en laat de groep aan hem wennen zodat ze op termijn gewoon samen lekker naar buiten kunnen de hele dag.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:35

Citaat:
Ik wil hem niet zolang buiten hebben omdat hij het niet gewend is

Dat is een reden van likmevestje, sorry hoor. Je kan hem er toch aan 'laten wennen'. Voor een paard is het heel natuurlijk om buiten te staan en dat ze hun plekje in de kudde moeten vinden is ook logisch.
Anders zet je je pony toch met een ander apart, als die hem steeds moet hebben?
Mijn paard plaste ook niet buiten, totdat ze niet meer binnen kwam en toen moest ze wel. Dus dat komt ook vast wel goed.
Een bal of andere rommel in de stal is geen oplossing.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:37

Hij gaat echt wel plassen als hij hoge nood heeft hoor, ook buiten!! Maar een keer een flinke trap gekregen of gegeven is altijd het risico van een paard in een groep zetten de eerste paar keer!
Hier laten we een nieuw paard de eerste dagen alleen staan en kijken wat voor soort paard het is. Een dominante komt in een andere groep als een paard dat erg onderdanig is b.v.
Als ik een idee heb van het paard en waar hij of zij zich thuis zal voelen, gaat ( meestal) eerst de leider van het groepje samen met het nieuwe paard. Als dat goed gaat...en dan staan we er met een paar mensen bij met longeerzwepen, dat als het mis gaat we in kunnen grijpen..gaat het volgende paard erbij enz. enz.
Een boel werk/tijd, maar het minst gevaarlijk voor het "nieuwe" paard.
Tot nu toe is dat eigenlijk altijd goed gegaan.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:37

weet je ook waarom hij niet plast?
mischien doet hij dat wel omdat het dan opspat tegen z'n benen aan, dus mischien een stukje in het land doen met iets op de grond zodat het niet opspat.

Ik heb ook zo'n speel appel gevalletje in de stal, maar m'n pony kijkt er nooit een keer naar,
In het begin kon mijn pony ook niet buiten hoor omdat ze het niet gewend was, omdat ze dan snel dikke beentjes kreeg van de eiwitten of van het suiker ofzo, dat moet opgebouwd worden dus dat vind ik niet een reden van likmevestje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:40

een paard 22 uur op stal is gewoon sneu.
paarden redden zichzelf wel, en plassen heus wel als ze moeten.

opbouwen dat moet zeker! :) in de zomer... ivm eiwitrijk gras..
op dit moment kan er niet veel misgaan..

zet een stuk land af.. en zet dit verveelde dier lekker buiten...
Laat hem maar wennen...

je hebt niet de mogelijkheid dat hij zelf naar stal kan lopen?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:41

Het is geen optie om hem buiten te zetten met de rest van de kudde zoals ik al zei, wordt hij door mijn pony getrapt. De fries wordt ook door haar getrapt maar hij rent weg. En mijn nieuwe paard niet. Die blijft staan, en trapt terug.

En met het plassen heeft hij altijd al, en nee dat komt niet goed. En mijn pony zet ik niet met een andere apart omdat ze bij de kudde hoort. En ik ga het niet zo ver laten komen met ingrijpen met longeer zwepen en dergelijke. Hij gaat niet meer de kudde in. Dus dat is zoiezo uitgesloten :D

Hij heeft niet de mogelijkheid om naar stal te lopen omdat aan die kant de grote wei is en daar staan de andere paarden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:45

kan je je wei niet in tweeen delen?
dan kan de fries en je nieuwe paard samen staan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:46

Paarden hebben rangorde in kuddes.... hij zal dus in de kudde moeten worden opgenomen....
Jammer dat je je paard dus blijkbaar geen vrijheid gunt.. vind ik erg jammer!
Hoe simpel is het om een weilandje even te splitsen.. of de kudde te verzetten zodat hij wél naar stal kan lopen?

Ook een plasprobleem wordt vanzelf opgelost... ze gaan écht wel als ze moeten! je hebt haar pas 4/5 maand... en dan al zeggen dat het niet gaat lukken?

maargoed ik verlaat dit topic..
Ik vind dit not done tegenover dit dier.

Succes met de stalverveling op te lossen.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:48

Jolliegirl jij krijgt even een pb'tje.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:50

Is prima, reageer er straks wel even op :)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:52

Zet gewoon een hoekje wei af voor het paard, zet haar alleen met de fries en anders maar alleen in dat stukje, dan staat ze iig buiten.
Als 1 draadje er tussen niet werkt, zet er dan een dubbel draadje tussen zodat de andere paarden ook niet aan haar kunnen ruiken.

dorieeen

sommig mensen hebben hun paarden wel gewoon volop in de sport lopen en die kiezen er voor om hun paard op stal te zetten, & een paard dat vol op in de sport loopt zou ik ook niet bij anderen in het land zetten. stel je voor dat dat je hele paard verk.loot...
TS heeft de vraag of je iets voor je paard kan bedenken op stal. niet of ze hem binnen of buiten moet zetten...

aerdenhout1

Geak_Nena schreef:
Het is geen optie om hem buiten te zetten met de rest van de kudde zoals ik al zei, wordt hij door mijn pony getrapt. De fries wordt ook door haar getrapt maar hij rent weg. En mijn nieuwe paard niet. Die blijft staan, en trapt terug.

En met het plassen heeft hij altijd al, en nee dat komt niet goed. En mijn pony zet ik niet met een andere apart omdat ze bij de kudde hoort. En ik ga het niet zo ver laten komen met ingrijpen met longeer zwepen en dergelijke. Hij gaat niet meer de kudde in. Dus dat is zoiezo uitgesloten :D

Hij heeft niet de mogelijkheid om naar stal te lopen omdat aan die kant de grote wei is en daar staan de andere paarden.

Weet je TS...ik zou me toch eens meer gaan verdiepen in het het wezen paard!
Het ingrijpen met longeerzwepen is eigenlijk nooit nodig! Het is alleen een voorzorgsmaatregel! Hoe hard denk je trouwens dat een klap van een paard aankomt als het om de rangorde gaat?? Geloof mij...vele, vele malen harder dan dat wij als mens kunnen met een zweep!

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:54

ik ben ook absoluut neit tegen het gebruik van een longeerzweep hoor helemaal niet hoor je mij ook absoluut niet zeggen.
Maar ik geef alvast aan dat ik daar niet aan ga beginnen

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:55

Als je zoveel land hebt, dan maakt het waarschijnlijk niet uit als er nóg 1tje bijkomt ? Kijk dan naar een ander ponietje erbij, een shetje ofzo ?
Alles beter dan op stal :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:56

dorieeen schreef:
sommig mensen hebben hun paarden wel gewoon volop in de sport lopen en die kiezen er voor om hun paard op stal te zetten, & een paard dat vol op in de sport loopt zou ik ook niet bij anderen in het land zetten. stel je voor dat dat je hele paard verk.loot...
TS heeft de vraag of je iets voor je paard kan bedenken op stal. niet of ze hem binnen of buiten moet zetten...

Dan praat je over SPORT... en niet over paardenwelzijn..
Een paard hoort NIET 22 uur per dag in een stomme stal van 4 bij 4...

ze gaat wel de discussie aan over in het land. wat dus betekend dat ze er wel bij nadenkt.
Dan zijn tips altijd handig :)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:02

wie heeft er gezegd dan dat hij 22 uur per dag op stal staat?