paard teveel energie of door een andere omgeving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard teveel energie of door een andere omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 20:44

Mijn paard is afgelopen vrijdag verhuisd naar andere stalling met weidegang,hij kreeg voor mij doen bij de vorige stal teveel energierijk voer,grote weide met volop gras,en ook nog een sportbrok werd er gevoerd,kon ook merken aan mijn paard dat hij ontplofde hij was niet te rijden en had ook nog eens 1,5 week stilgestaan,maar wel elke dag weidegang,ben nu inmiddels verhuisd naar andere stalling,waar ik mijn paard zelf verzorgd en weet wat hij nou binnenkrijgt,het is juist een super braaf paard normaal goed verkeersmak enz.heb hem al 5 jaar zelfs,nou wou ik vandaag buitenrijden het was een drama kop erop en willen bokken en alleen maar hard willen,en schrok overal van,hij was niet ontspannen buiten te rijden wat kan hier de oorzaak van zijn door de verhuizing en hoelang kan het duren,zodat je weer relaxed kunt rijden,want ken dit echt niet van hem :Y) ga zovaak met trailer op pad naar een vreemde omgeving dan niks aan de hand...hij hinnikt ook alles bij elkaar als ik van de weide afga en naar een rijbak toe ga wat hij ook nog niet kende vreemde bak maar toch..reacties welkom wie herkent dit en wat zouden jullie doen,want hij is met buitenrijden momenteel echt gevaarlijk... ;( wat normaal dus niet is..

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:52

Hoe oud is je paardje?

Mijn pony heeft dit ook een tijdje gehad toen ze zo'n 6/7 jaar was. Ik heb haar al vanaf haar 3e, en tot dat ze die leeftijd kreeg kon ik heerlijk buiten rijden, ook alleen. Van het ene op het ander moment werd ze buiten totaal onhandelbaar. steeds omdraaien en naar huis rennen, hinniken en gewoon niet vooruit te krijgen. Als ze dan eenmaal van huis was ook echt onzettend veel energie ze stond gewoon op ontploffen elke keer. Nu, een jaar later is er zomaar niks meer aan de hand en kunnen we weer lekker naar buiten.

Wat ik wil zeggen is dat het ook een fase van hem kan zijn. In combinatie met krachtvoer en een nieuwe omgeving uit zich dat misschien heel sterk. Ik zou hem nog lekker even laten wennen, en misschien eerst maar even laten afkoelen in de bak oid. in ieder geval tot het weer veilig is om naar buiten te gaan. Steeds kleine stukjes weer doen, je merkt vanzelf wanneer het beter word. Heb geduld +:)+

succes :)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:01

[quote="PN_anne"]Hoe oud is je paardje?

hij is 15 jaar ;)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:04

Ik heb mijn paardje ongeveer 4 maanden geleden verhuisd en ik ken het precies. Die van mij is echt enorm braaf en nadat ik was verhuisd begon ze te steigeren en bokken als ik van het erf af wilde. Buiten was ze ook niet te houden en briesen als een gek. Overal bang van en steeds hard willen rennen en bokken. Ook in de bak was ze veel voorwaartser en allerter dan normaal. Dit heeft een paar weken geduurd en nu is ze weer net zo braaf als ze was. Kan weer met een los teugeltje buiten rijden. Ze hebben mij toen gezegd dat een paard ongeveer 6 weken de tijd nodig heeft om een beetje te wennen aan een nieuwe stal en een nieuw ritme. Het kan bij mij ook aan het voeren hebben gelegen want op de nieuwe stal voeren ze heel anders (beter).

Ik zou dus eventjes rustig aan doen met hem en lekker laten wennen aan de nieuwe stal, nieuwe vriendjes en alle nieuwe dingen. Bij mij heeft dat iig geholpen. Succes!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:10

touchofpink schreef:
Ze hebben mij toen gezegd dat een paard ongeveer 6 weken de tijd nodig heeft om een beetje te wennen aan een nieuwe stal en een nieuw ritme.

Mij is verteld 3 tot 6 maanden dat een paard tijd nodig heeft om alles in zijn nieuwe omgeving te leren kennen.
Alles is vreemd, nieuwe soortgenoten die hij moet leren kennen, stallen hebben een andere geur , ander voer, andere tijden van voeren en naar buiten en binnen gaan, andere omgeving buiten het terrein waar hij nu verblijft.

Gun hem die tijd om alles op zijn gemak te leren kennen.

Paarden die vaker verhuizen in hun leven pakken het makkelijker op dan paarden die bijna nooit verhuisd zijn.

Joliinee

Re: paard teveel energie of door een andere omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:32

mijn paard was ook ineens totaal onhandelbaar met buitenrijden als zowel in de bak, en in de omgang was het al helemaal verschrikkelijk toen hij 6/7 jaar was. ik ben gewoon met alles doorgegaan, maar wel met hulp voorals ik ernaast lag, maar paar maanden laer was er ineens niks maar aan de hand.

heel veel succes

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:51

gun hem een paar weken om rustig te wennen.
die van mij heeft het ook wel eens gehad, was na een maand volledig gewend en weer helemaal de oude.
misschien dringt het nu pas tot hem door dat ie niet meer naar zn andere stal terug gaat en doet ie daarom even raar.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 10:56

touchofpink schreef:
Ik heb mijn paardje ongeveer 4 maanden geleden verhuisd en ik ken het precies. Die van mij is echt enorm braaf en nadat ik was verhuisd begon ze te steigeren en bokken als ik van het erf af wilde. Buiten was ze ook niet te houden en briesen als een gek. Overal bang van en steeds hard willen rennen en bokken. Ook in de bak was ze veel voorwaartser en allerter dan normaal. Dit heeft een paar weken geduurd en nu is ze weer net zo braaf als ze was. Kan weer met een los teugeltje buiten rijden. Ze hebben mij toen gezegd dat een paard ongeveer 6 weken de tijd nodig heeft om een beetje te wennen aan een nieuwe stal en een nieuw ritme. Het kan bij mij ook aan het voeren hebben gelegen want op de nieuwe stal voeren ze heel anders (beter).

Ik zou dus eventjes rustig aan doen met hem en lekker laten wennen aan de nieuwe stal, nieuwe vriendjes en alle nieuwe dingen. Bij mij heeft dat iig geholpen. Succes!

ging jij ook eerst niet meer buitenrijden dan of hoe deed jij dat?en wanneer kun je zoiets weer aandurven...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:22

Ik ben in het begin alleen naar buiten gegaan met hele brave paarden daar bleef die van mij rustiger bij. Ik had wel het geluk dat ik met meerdere mensen van mn oude stal verhuisd ben dus mijn paard had haar vriendjes om de nieuwe omgeving mee te verkennen. In de bak heb ik haar wel na een paar keer schrikken en aanstellen wat meer aangepakt.

Ik moet wel zeggen dat alle paarden waar ik mee verhuisd ben vanuit de andere stal een beetje kuren kregen. We hebben ze in het begin ook iets terug gezet in brok allemaal. Het zijn allemaal brave paarden die veel buitenrijden gewend zijn ook op onbekend terrein maar toch had die verhuizing wel een impact op ze allemaal!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:09

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn merrie, incluis het te energierijke voer op de oude stal. Compleet onhandelbaar na de verhuis!
De meeste paarden hebben het wel even moeilijk als ze pas verhuisd zijn. Hun hele wereld wordt overhoop gegooid en ze snappen niet waarom. Dus gewoon wat tijd gunnen. Ook zal hij als het ware een beetje moeten ontwennen van het te energierijke voer dat hij kreeg op de oude stalling, dat is niet zomaar op 1 2 3 uit z'n lichaam, dat duurt ook nog wel even.

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:59

Ik heb net een pony gekocht die opeens rare kuren heeft die ze nooit had hiervoor(volgens de oude eigenaar). Ze springt alsmaar uit de stukjes land naar andere stukjes, of ze loopt gewoon dwars door de stroom draden heen. Ik durf haar niet alleen op het land te laten want ben bang dat ze in de sloot springt. Verder was ze bij de bezichtigingen ontzettend lief en mak met lopen, nou dat is nu ook niet echt meer zo(en dan ben ik nog niet eens wezen rijden). Ik hoop ook maar dat het een kwestie van wennen is, misschien moet je het even de tijd geven.

Succes er mee!

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:07

Vaak moeten ze inderdaad wennen, mijn paard hiervoor was ook een stresskip vooral toen ze net op stal kwam alles eng keihard snurken stijgeren als ik haar op de poetsplaats wilde zetten...dacht echt bij mezelf waar ben ik aan begonnen, gelukkig was het maar een aantal weken over....

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:35

Imiddels staat mijn paard er nou 3 weken,met 2 andere merries,in de weide voelt hij aardig zichzelf omdat natuurlijk de merries er ook bijstaan,Maar wandel ik even over het terrein waar hij nu staat,wordt hij erg onrustig,een van de merries is ook nog ontzettend hengstig :Y) Krjg hem met rijden nog niet eens het erf af ;( is dit normaal heb mijn paard al 4 jaar en dit nog nooit meegemaakt met een pony heeft hij al eerder samengelopen en kon dan zo met mijn paard wegrijden maar nou ligt dit nog steeds aan de verhuizing of nog door het voer wat hij hiervoor kreeg?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:29

Het kan maanden duren eer je paard terug in z'n normale doen is, hij staat er nog maar 3 weken, heb geduld en het zal wel in orde komen. Probeer hem ook niet teveel te forceren, hij voelt zich duidelijk nog niet echt lekker in z'n vel.
Paarden hebben een groot aanpassingsvermogen maar het vraagt tijd eer ze zich helemaal kunnen ontspannen in een nieuwe situatie!

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:08

Mandyke schreef:
Het kan maanden duren eer je paard terug in z'n normale doen is, hij staat er nog maar 3 weken, heb geduld en het zal wel in orde komen. Probeer hem ook niet teveel te forceren, hij voelt zich duidelijk nog niet echt lekker in z'n vel.
Paarden hebben een groot aanpassingsvermogen maar het vraagt tijd eer ze zich helemaal kunnen ontspannen in een nieuwe situatie!

dus nog niet gaan rijden enzo?het is ook gewoonweg te gevaarlijk als je het nou wel doet,hij maakt zich zo sterk en wil alleen maar rennen enz..hoe moet je dit opbouwen en wat zou je al wel met je paard kunnen doen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:59

Kan je hem niet gewoon aan de hand meenemen om te gaan wandelen? Dat op zich is al veel minder stress voor een paard omdat hij jou dan kan zien en zich niet 'alleen' voelt.
Rijden mag je zeker wel hoor, maar ik zou het momenteel bij pistewerk houden en het buitengaan momenteel alleen aan de hand totdat hij zich zekerder voelt. Vanaf dat hij zijn emoties terug onder controle heeft zal je veel minder problemen ondervinden om naar buiten te gaan rijden, dan is hij er mentaal ook klaar voor, nu is hij dat duidelijk nog niet. Er gaat nog teveel in z'n kopje om.
Verder kan je ook grondwerk met hem doen en spelletjes met hem spelen zodat hij zich meer op jou richt en even vergeet dat hij in een nieuwe omgeving is waar hij zich nog niet helemaal op z'n gemak voelt.
Probeer vooral niet teveel van hem te vragen en in te schatten waar hij al aan toe is en aan wat nog niet. Bijvoorbeeld, als je hem het erf niet af krijgt forceer hem dan ook niet, hij heeft momenteel last van verlatingsangst (wat vrij normaal is bij verandering van omgeving), dit kan je aanpakken door hem zekerder van zichzelf te maken zodat hij er niets van maakt om alleen weg te gaan.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:05

'k heb m'n paardje net een maand geleden verhuist en in het begin hinnikte hij ook alles bij elkaar. dat jouw paard dat ook doet, is heel normaal. hij mist z'n oude, vertrouwde omgeving. geef hem de tijd om te wennen. de mijne was na 2 weken al een heel stuk rustiger. wat betreft dat buitenrijden: probeer vertrouwen met hem op te bouwen in deze nieuwe omgeving voor hem. rij hem desnoods eerst even in de wei/bak en daarna kort ritje buiten en bouw dat op. komt helemaal goed! tis gewoon ff allemaal wennen voor hem. succes!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:50

het heplt denk ik wel als je met hem gaat wandelen in de andere omgeving?

succes nog :)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 10:16

Ben inderdaad met hem gaan wandelen rond en om het erf,hij is dan inderdaad erg druk en sterk,en wil bij de ponies blijven,als ik naar de rijbak toe loop hinnikt hij ook alles bijelkaar en wil het liefste weer terug,denk inderdaad dat dit nog wel even gaat duren,hopelijk krijg ik gauw mijn vertrouwde paardje weer terug en kan ik weer heerlijk buitenrijden..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:48

Dat komt wel in orde ;) Alles op z'n tijd!

stalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:46

Een verhuizing heeft een behoorlijke impact op een paard. Alles wat vertouwd was, is opeens anders. Ik zou het zeker een paar weken tot een maand de tijd geven. Lekker veel naar buiten, veel ruwvoer en een beetje geduld. Meestal trekken ze vanzelf weer bij als ze helemaal gewend en op hun gemak zijn op hun nieuwe stek.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:34

Het is inmiddels nou 6 weken geleden,en er veranderd nauwelijks wat nog erg onrustig en is zichzelf niet meer,heb alveel gewandeld in de omgeving maar hij stopt overal en kijkt om zich heen van waar ben ik nou? hij snapt er niks van,hij rent soms ook als een gek door de weide onverantwoord om erop te gaan rijden,ben veel nu met hem aan het longeren,maar hij kijkt en schrikt ook veel en erg vele energie kan dit nu dus wel langer duren voordat hij op zijn gemak is?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:35

Het één paard is het andere niet hé. Bij sommige paarden kan het echt maanden duren eer ze terug helemaal op hun plooi vallen. Maar je bent duidelijk bezorgt en wij kunnen van achter onze computer jouw paard ook niet zien hé. Wordt hij aanvaard door de andere paarden waar hij mee samen op de wei staat? Wordt hij op een, voor jouw paard, goede manier behandeld door de andere mensen op stal? Heb je de indruk dat hij zijn stal gezellig vindt of denk je dat hij één van de andere stallen fijner zou vinden om de nacht in door te brengen?
Heb je een vaste DA die jou paardje reeds goed kent? Misschien kan je die eens laten langskomen?
Je kan ook eens iets met bachbloesems proberen, paarden reageren hier heel sterk op. Je hebt bachbloesems om bijvoorbeeld je paard rustiger te maken, om zich beter in z'n vel te voelen enzo maar hier moet je eens even op googlen want echt veel meer ken ik er ook niet van.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:47

Langzamerhand zit er iets verbetering in,het op stal zijn is nou al wel vertrouwd geen onrust meer,maar buiten de benen afspuiten op het erf op een plek vind hij nog erg spannend en blijft maar drentelen,hij is namelijk een rustige poets/waswplaats gewend..ben nou inmiddels begonnen met nervo-control te voeren,denk echt dat deze plek meer tijd nodig heeft,want hier is veel mee belevenis omheen,als waar hij hiervoor stond..

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:31

het is inmiddels nou net pas 6 weken dat hij er staat moet ik zeggen,heb hem 28 augustus verhuisd..