Hoever mag een hoefsmid gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:14

Nou was gister de hoefsmid bij ons en een aantal pony's waren vervelend en kregen dus een klap met de vijl van de hoefsmid.
Ook stijgerde er eentje en die kreeg een trap in zijn buik.
Nu snap ik wel dat het zwaar is als hoefsmid om zoveel pony's te doen en dan bij elk paard je geduld te bewaren.
Maar wat vinden jullie? Hoever kan een hoefsmid gaan? Tolereren jullie het als een hoefsmid je paard een klap geeft als hij of zij zich niet gedraagd?
Brand los :Y)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:16

Als mijn pony zich écht misdraagt en het in zijn hoofd haalt om te klauwen, trappen of stijgeren naar de HS, dan mag hij mijn paard echt wel een klap verkopen, anders doe ik het zelf wel...

Met een vijl slaan vind ik net iets te ver... Maar een corrigerend tik kan voor mij best.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:18

Ik ben er altijd bij en corrigeer indien nodig mijn paard. Maar mocht het nodig zijn dan mag mijn smid mijn paard ook corrigeren. En dan een corrigerende tik of trap prima. Niet met vijl daar ben ik niet van gediend. En een smid hoeft van mij ook niet te blijven trappen o.i.d. Maar een corrigerende tik of klap als mijn paard dat verdient...ja dat mag mijn smid.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:18

ja soms staat die van mij ook echt wel eens te etterbakken en dan mag hij haar best een pedagogisch tikkie verkopen, maar schoppen daar zou ik niet zo gecharmeerd van zijn.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:19

bij mij zou die hoefsmid direct kunnen vertrekken.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:21

Als hij echt vervelend is dan mag mijn smid echt wel een uithaal geven! Pas was de hoefsmid er, en paardlief duwde hem helemaal tegen de muur aan, wat hij bij mij ook wel eens deed als je hem om wou hebben. Toen heeft hij m ook helemaal omgeduwd, weliswaar met grote moeite, maar het probleem is nu wel over!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:21

slaan met gereedschap NOOIT!
een schop onder zijn pens(ruin) vind ik geen probleem als ze echt lopen te klieren

verder vind ik dat de eigenaar zijn paard dient op te voeden, niet de hoefsmid
dus kan je paard nog niet eens normaal voetjes geven, verwacht dan ook niet dat de smid hem gaat inleren

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:23

Met vijl vind ik niet kunnen, maar een corrigerende tik als paardje echt loopt te vervelen snap ik wel. Hangt er trouwens wel van af als een paard het naar de hoefsmid gaan al vervelend vind word het er op deze manier natuurlijk niet beter op, maar als hoefsmid moet je ook niet over je heen lopen (figuurlijk dan, letterlijk natuurlijk ook niet.)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:23

spatter schreef:
slaan met gereedschap NOOIT!
een schop onder zijn pens(ruin) vind ik geen probleem als ze echt lopen te klieren

verder vind ik dat de eigenaar zijn paard dient op te voeden, niet de hoefsmid
dus kan je paard nog niet eens normaal voetjes geven, verwacht dan ook niet dat de smid hem gaat inleren

Nee dat begrijp ik, de paarden zijn ook normaal opgevoed. Er was alleen een veulentje bij die nog nooit bij de hoefsmid was geweest. Die was bang en stijgerde.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:27

Ligt eraan wat het paard doet (al vind ik slaan met gereedschap wel te ver gaan).
Als een paard vreselijk vervelend zou doen en de hoefsmid geeft het paard een 'normale' tik zou ik dat niet erg vinden.
Maar ik heb ook weleens gezien dat een mishandeld paard die was gered bekapt moest worden.
Paard vond het vreselijk eng en toen liep de hoefsmid het paard keihard in zijn buik te trappen.
Paard was net een zak met botten dus vond dat echt te ver gaan.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

Dus als ik het goed begrijp trapt hij een veulen omdat die stijgerde en voor het eerst bij de hoefsmid was?
Ik zou meteen zeggen dat hij niet meer welkom was en van mij mocht hij niet verder gaan.
Wat een idioot, beessie moet het nog leren..

Tsja ik heb het geluk dat die van mij zo mak als een lammetje is bij de hoefsmid dus een corrigerende tik is niet nodig.
Hangt ook af waar, ik zou woest zijn als ie haar op het hoofd zou slaan.
Bij het opzadelen is ze wel eens erg vervelend en dan krijgt ze hem weleens op haar hals maar verder echt niet.
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 31-08-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

Ik ben er ook altijd bij als de smid bezig is. Nu is hij zelf ook niet van het slaan van paarden, maar als ze een tik verdient krijgt ze die toch ook echt. Laatst was me smid ook bezig en ik ging even koffie voor hem halen, zie ik vanuit de kantine dat ze bij ze onderrug bezig was met friemelen en het was ineens hap. Nou die heeft toen gelijk een elleboogje terug gekregen.
Verder slaan met gereerdschap? No way, k zal hem s met een vijl slaan :D

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:30

Ik zie nu ook staan dat tie dat bij een veulen had gedaan? Nou die kon van mij part gelijk het erf af gaan met die vijl in z'n je weet wel..

Edit: spelfout

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:32

Kreeg het bange veulen, dat nog nooit bij de smid was geweest, een trap in zijn buik? _-:(
Of kregen er twee een trap vanwege steigeren?

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:33

Ik vind het ook niet kunnen, alleen als een veulen steigerd en bang is is dat meestal ook een teken dat dat de eerste keer is dat er iemand aan de benen komt ik vind het de taak van de eigenaar om een veulen op te voeden en niet die van een smid, maar slaan met een vijl vind ik niet kunnen.

Icecrystal

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:36

Sorry voor de verwarring!! Er waren meerdere pony's stuk of 20(shetlandpony's). 1 daarvan kregen een trap omdat ze stijgerde. Eentje beet de hoefsmid die kreeg een klap met de vijl. Het veulentje stijgerde ook en daar werd zn oor bij omgedraaid en naar beneden gedrukt. Volgens de smid was het onwil, geen angst. Stijgeren was uit den boze zei die.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:41

Absoluut not done! :(

Verder vind ik het de verantwoordelijkheid van de eigenaar dat een paard/pony zich fatsoenlijk laat bekappen, dus zelf je paard leren netjes voetjes te geven en stil te blijven staan.
Mocht dit bij de eigenaar zelf wel goed gaan maar bij de smid niet, dan dien je zelf bij de bekapping aanwezig te zijn om je paard/pony even toe te spreken.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:42

Ik heb met mijn vorige smid mee gemaakt dat hij mijn beetje ongeduldige enter met gereedschap sloeg en haar vervolgens trapte. Ze had weinig balans, redelijk normaal voor een enter, en was het nog niet gewend. Mijn toenmalige paard heeft hij ook geslagen die dag, hij kon dus vertrekken en niet meer terug komen.
Mijn huidige smid heeft heel erg veel geduld moeten hebben. Ze waren allebei bang geworden. Nu is de enter 8 en heel braaf bij de smid. Alleen het branden van de ijzers vind ze wat eng, maar een snoepje doet wonderen!

Zo'n hoefsmid kan echt je paard verknallen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:43

met een veulen moet de smid wat geduld hebben, ook met een dier met slechte ervaringen

eerlijk gezegd weet ik wel dat veel shetjes een ramp zijn voor een smid, het kost hun echt hun rug
en eentje die bijt >;) , dan vraag ik me af wie dat krengetje vast had want die moet dat voorkomen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:46

mootjah schreef:
Sorry voor de verwarring!! Er waren meerdere pony's stuk of 20(shetlandpony's). 1 daarvan kregen een trap omdat ze stijgerde. Eentje beet de hoefsmid die kreeg een klap met de vijl. Het veulentje stijgerde ook en daar werd zn oor bij omgedraaid en naar beneden gedrukt. Volgens de smid was het onwil, geen angst. Stijgeren was uit den boze zei die.

Sorry maar als ik deze smid was geweest was ik zelf al vertrokken :+ stijgerende pony een bijtende pony lekker als je daar je werk tussen moet doen. word helemaal mooi als je dan ook nog commentaar als je een tik uitdeeld.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:46

Wat is er gebeurd met geduld is een schone zaak en wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet. Hij bevestigt de angst/onwil van de pony met zijn gemep etc. Denk maar niet dat je pony's het zijn afgeleerd na zijn gedrag.

Ik weet niet wat je zelf hebt gedaan in het beleren etc. met hoefjes optillen maar goed.

Die gast was bij mij het erf niet meer opgestuurd.

Komt op mij over als een erg aggressieve kerel...

Maar ik ken hier maar een kant van het verhaal....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:48

Nijntje1987 schreef:
Wat is er gebeurd met geduld is een schone zaak en wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet. Hij bevestigt de angst/onwil van de pony met zijn gemep etc. Denk maar niet dat je pony's het zijn afgeleerd na zijn gedrag.

Ik weet niet wat je zelf hebt gedaan in het beleren etc. met hoefjes optillen maar goed.

Die gast was bij mij het erf niet meer opgestuurd.

Komt op mij over als een erg aggressieve kerel...

Op mij als iemand die zijn lijf heel wil houden.

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:49

Het ligt er idd aan.. De smid mag ze best wel een tik verkopen als ze dat verdienen..

Maar als ie met een vijl maar een poging doet, zal ik hem eens bewerken met diezelfde vijl!

suuzepuus

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:51

als een van mnpaardjes gericht zou trappen maag hij best wat terug doen maar niet zomaar. en ook niet als ze een beetje irritant zijn. gelukkig heb ik een zachte lieve hoefsmid die niet snel boos wordt. en bij mijn beestjes helpt een brul ook al hoor!

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:51

Daarom het zinnetje eronder:

Ik ken maar een kant van het verhaal...