Merries makkelijker om mee te werken dan hengsten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Merries makkelijker om mee te werken dan hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 10:17

Hee bokkers!

Laatst vertelde mij iemand dat merries over het algemeen gemakkelijker zijn om
mee te werken dan hengsten. Ik doe vrijheidsdressuur met een Shethengst een
een Hafruin die meent dat 'ie hengst is. Ze zijn top in de omgang, maar je merkt
toch wel dat ze nog echt, vooral de Haflinger!, bezig zijn met hun mannelijkheid
en toch soms wat lomper. Zo ken ik een meisje die een merrie heeft waarmee ze
vrijheidsdressuur doet en graag met zo min mogelijk optomingen
rijd. Deze pony geeft geen KICK, net zoals de merrie van mijn andere vriendin. Het
zal vast ook aan het karakter liggen, Shilas en Flip (Shet en Haflinger) zijn toch vrij
dominant en energiek. Hebben jullie hier al eens dingen over gehoord en wat is jullie
mening?

:evaw:

Captain

Re: Merries makkelijker om mee te werken dan hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:33

Volgens mij is het inderdaad zo dat merrie's harder voor je werken omdat ze in de kudde ook naar de leider moeten luisteren. Het verschilt natuurlijk ook per paard! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:41

Ik ben van mening dat het helemaal ligt aan het paard en niet aan het geslacht.
Een hengst is meestel erg sensitief, maar kan ook goed bot uit de hoek komen qua gedrag. Maar een merrie is 'vaak' ook wat nukkiger en die heb je soms ook sneller beledigd.
Dit zijn allemaal eigen ervaringen, maar ik heb nu (mag ik zelf wel stellen) behoorlijk wat paarden voorbij zien komen, maar kan niet een hele duidelijke lijn trekken. Want de gedragingen heb ik ook vice versa vaak voorbij zien komen....
Mijn ruin denkt ook dat hij nog hengst is (qua gevoeligheid) het is een zeeer sensibel paard waar niet iedereen mee kan werken. Maar kan zo ook 10 merries opnoemen die datzelfde hebben..
Tis maar net welk paard je voor je hebt. En karakter van vader/moeder spelen ook mee!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:43

[***] schreef:
Ik ben van mening dat het helemaal ligt aan het paard en niet aan het geslacht.
Een hengst is meestel erg sensitief, maar kan ook goed bot uit de hoek komen qua gedrag. Maar een merrie is 'vaak' ook wat nukkiger en die heb je soms ook sneller beledigd.
Dit zijn allemaal eigen ervaringen, maar ik heb nu (mag ik zelf wel stellen) behoorlijk wat paarden voorbij zien komen, maar kan niet een hele duidelijke lijn trekken. Want de gedragingen heb ik ook vice versa vaak voorbij zien komen....
Mijn ruin denkt ook dat hij nog hengst is (qua gevoeligheid) het is een zeeer sensibel paard waar niet iedereen mee kan werken. Maar kan zo ook 10 merries opnoemen die datzelfde hebben..
Tis maar net welk paard je voor je hebt. En karakter van vader/moeder spelen ook mee!

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik vind ook dat het per paard verschilt.

chook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:52

Mischien makkelijker, lijkt mij wel, maar ik heb ook gehoord dat merries heel lastig kunnen zijn als ze hensgstig zjn, en waneer ze een veulen hebben, klopt dit, of is dat fabel ?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:04

Denk ook dat 't vooral aan het paard zelf ligt :j
Als je kijkt in de kuddes, zijn merries meestal de paarden die samenwerken,
de hengst verdedigd en zorgt voor nageslacht. Zijn ook vaak op hunzelf als
ze zoeken naar een kudde, als ik me niet vergis :j

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:40

mijn ervaring is dat een merrie meer vraagt om vertrouwen; je moet echt laten zien dat je goed bent maar als je ze eenmaal hebt gewonnen zullen ze bereid zijn vrij veel voor je te doen, zolang je je status van betrouwbaar en rechtvaardig ophoudt.
Hengsten daarentegen hebben een groot spel waarin je je elke dag moet laten zien, het is elke dag een groot spel om vertoon en uitstraling en elke dag wordt je aan de tand gevoeld.

Van ruinen kun je eisen, hengsten kun je vragen en merries moet je zeg maar in drievoud schriftelijk indienen zo werd mij ooit verteld (toen ik net met hengsten ging werken).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:49

Ik denk dat die laatste opmerking van KDS in veel gevallen (uitzonderingen zijn er altijd) de spijker op de kop slaat :j

De meeste professionele trainers die ik ken hebben meer moeite met merries dan met ruinen/hengsten.
Zelf heb ik ook zo'n merrie die je eerst een aai moet geven (of beter: een wortel, omkopen werkt echt!). Vervolgens rustig poetsen, met opzadelen rustig het zadel erop, geen ruk aan de singel en het bit er "ff" inraggen want dan vertikt ze het die dag nog iets voor je te doen...
En het belangrijkste: niet opstappen en vanaf seconde 1 eisen dat ze hard voor je werkt, want dan krijg je een rodeo. Je kan een hoop van haar vragen, maar opstappen en direct druk erop heeft gewoon geen zin :)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:08

misschien is dat het met merries, ze staan wat gereserveerde ten opzichte van je; het idee "je moet het wel verdienen" en dat dan elke dag weer. Waarbij een hengst je op een heel andere manier toetst, namelijk of je er wel bij bent; of je klaar bent, of je standvastig bent, welk spel ze er nu van kunnen maken. Merries zoeken niet zozeer direct naar het spel maar naar het vertrouwen voor het spel kan beginnen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:29

Euh nee hoor het is juist omgekeerd.
Het is de dominante merrie die de kudde leid, niet de hengst !! De hengst verdedigd de kudde en dekt de merries.
Het is steeds een merrie die de kudde leid in het wild op enkele uitzonderingen na.
Dat een hengst de kudde leid is een fabeltje ontstaan door de mens die het verdedigende gedrag van de hengst als leiden verstond, maar dat is verkeerd !
Over het algemeen zijn hengsten wat moeilijker mee om te gaan omdat ze zo sensibel zijn & wat last hebben van hun hormonen wanneer er merries in de buurt zijn, het zijn gewoon echte macho's maar als je daar weet mee om te gaan is zo'n hengst nog helemaal niet zo moeilijk. Voor trucjes aanleren zijn hengsten net ideaal, ze werken graag, zetten hun temperament om in werk, ze zijn vaak heel intelligent.
Bij cavalia, appasionata zijn het allemaal hengsten, op een paar ruinen na..

Merries daarintegen zijn misschien niet zo moeilijk in omgang omdat ze geen rondlopende brok testosteron zijn in tegenstelling tot een hengst maar voor trucjes aanleren zijn ze vaak wat moeilijker. Dit omdat een merrie liever zelf leid, merries zijn vaak koppiger, nukkiger ..ze kunnen net als wij vrouwen hun dagje niet hebben en dan heel zuur zijn ..
Ook profiteren ze wat, dan heb je ze een trucje geleerd, ze kunnen het en dan doen ze erna alsof ze van niets weten ..terwijl je heel goed weet dat die oefening goed bevestigd is.
Vaak hoor je de mensen dan zeggen 'het is een echte merrie hé!'.
Een merrie heeft een heel sterk karakter, dat moet ook wel om een kudde te kunnen leiden. En dus ook in omgang met mensen tonen ze dat sterke karakter.

Helemaal ideaal voor trucjes is een ruin.
Dit omdat zij geen last hebben van de hormonen :P (tenzij te laat gecastreerd en ze hun ng hengst voelen) en niet het koppige, sterke karakter van de merrie hebben.
Ruinen zijn vaak meer meegaand, iets makkelijker in omgang.
Er zijn natuurlijke uitzonderingen ;)

Ik lees/hoor dit wel vaker..het is een misverstand dat hengsten steeds wild zijn en de leider zijn ..dat is echter een fabeltje, een foutje die je wel vaker tegenkomt. ;)
Laatst bijgewerkt door Niisj op 27-08-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:31

Persoonlijk werk ik veel grager met hengsten. Merries kunnen een knop omzetten en dan alleen maar gekker en drukker worden. Hengsten kun je op hun flikker geven en nemen dat beter aan. Dat is mijn ervaring althans.

Ik werk in de dravers en vind het dan leuker om met de hengsten te werken. Lekker gek af en toe, maar ik vind ze zachtaardiger dan pismerries.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:02

Haha het hun dag niet hebben en spontaan oefeningen 'vergeten' die ze de maanden (zoniet jaren) ervoor prima konden, idd :D

Je hebt van die dagen, dan kom je op stal en ipv een blije 'huhu' krijg je een sjaggo blik. Halster om, paard uit de box en voor je het weet hangt er een paardengebit in je bovenarm.
Dat zijn dus de dagen dat je ze het beste in een bakje/weiland kan flikkeren, paar uurtjes later er weer uit en weer op stal. Morgen weer een dag :j

En als je net die dag een belangrijke les/clinic/wedstrijd hebt, is dat pech hebben ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:41

Zelf vind ik hengsten vaak wat flegmatieker dan merries. De merries die wij meegemaakt hebben, op 1 na, waren allen werklustiger. De hengsten (later ruinen) wat luier, gauwer afgeleid en wat minder voorspelbaar. Je kunt er merries bij hebben die tijdens de hengstigheid erg lastig zijn.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:35

ik heb juist hele werkwillende hengsten gehad, hoewel ze vaak een wat zwaarder verleden hadden gehad waren ze helemaal nit flegmatiek, maar dat is misschien heel erg afhankelijk van hoe je het vraagt? Ik denk dat je bij een hengst moet vragen en niet eisen, dat pikken ze niet. En bij een merrie moet je altijd rekening houden met der humeur... dat kan van het een op het andere ogenblik wisselen, maar als je hun vertrouwen hebt weet je wel precies wat je er aan hebt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:45

KDS schreef:
Ik denk dat je bij een hengst moet vragen en niet eisen, dat pikken ze niet. En bij een merrie moet je altijd rekening houden met der humeur... dat kan van het een op het andere ogenblik wisselen, maar als je hun vertrouwen hebt weet je wel precies wat je er aan hebt.

Tja heb dus precies andersom de ervaring. Merries vragend en hengsten wat meer afdwingen. Zijn ook lang niet zo gauw gepikeerd dan merries.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:49

Zoals hier reeds gezegd is: ligt helemaal aan het karakter van het paard. Er zijn super meewerkende merries, ruinen en hengsten net als er een heleboel meer 'afgeleide' merries, ruinen en hengsten zijn.
Uit eigen ervaring heb ik altijd liever met ruinen gereden en gewerkt. Ze waren bij ons vaak minder wisselvallig. De hengst is ook leuk om mee te werken, maar in zijn geval wat 'lomper', verliest sneller zijn concentratie en wil graag imponeren.
De merries zijn bij ons wisselvalliger, de ene dag zijn ze in staat tot alles, de volgende dag is een simpele nageeflijkheid er teveel aan. Maar ik heb ook een merrie gehad die nog véél werkwilliger was als alle ruinen.
Zoals ik al zei: dit is op eigen ervaring afgestemd op misschien een 15tal paarden. En het ligt volgens mij voornamelijk aan het karakter.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:51

Joolien schreef:
Persoonlijk werk ik veel grager met hengsten. Merries kunnen een knop omzetten en dan alleen maar gekker en drukker worden. Hengsten kun je op hun flikker geven en nemen dat beter aan. Dat is mijn ervaring althans.

Ik werk in de dravers en vind het dan leuker om met de hengsten te werken. Lekker gek af en toe, maar ik vind ze zachtaardiger dan pismerries.

Dat is geen vergelijking, pismerries hebben een hormonaal probleem dus die
kun je het niet aanrekenen.
Je moet wel van twee gezonde paarden uitgaan.
En op de meeste stallen mag je geen hengsten stallen en dat zal wel niet voor niets
zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:01

De reden dat je geen hengsten mag stallen, komt volgens mij eerder doordat als het daarmee fout gaat, het ook direct heel erg fout kan gaan. En je weet nu eenmaal niet van te voren hoe iemand met zijn paarden omgaat (qua kundigheid).
En daarnaast heb je veel stallen waar paarden in groepen naar buiten gaan, dat is met sommige hengsten simpelweg onmogelijk.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:18

Kijk, persoonlijk heb ik ook liever merries ookal kunnen ze zo koppig, zuur, onwispelturig etc zijn ...
Een merrie moet je zoals Yessy ookal zei, per dag bekijken ..de ene dag staat haar pet zo en de andere dag smijt ze ermee om het zo te zeggen :P
Maar dat is gewoon ik persoonlijk, dat ik liever merries heb .. je hebt dan zo'n beetje die vrouwenband vindk :D
Maar met hengsten en ruinen werk ik ook wel graag.
Het is gewoon bij iedereen anders ..
Net zoals ieder paard anders is ..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:22

Ik heb zelf totaal geen voorkeur, karakter vind ik het belangrijkste. Mijn dochter heeft duidelijk voorkeur voor ruinen/hengsten, maar heeft inmiddels toch wel heel veel schik met 'mijn' merrie ;)
Nu is dat ook gewoon een erg fijn dier, vrij stabiel, werklustig en heel veel potentie. Wel wat sensibel, dus zeker niets dwingen, maar vragen anders heb je een probleem.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:23

uiteraard is elk paard anders en is het dus nooit voor alle gevallen gelijk. Maar even een algemeen doorsnee hengst (zoals je ze nooit tegenkomt) en een doorsnee merrie (die lijkt wel nog zeldzamer is).

Hun "taak" ligt ergens anders, net als er verschillen zijn tussen man en vrouw. Het izjn cliche verschillen en de uitzondering bevestigt de regel; maar algemeen?

Algemeen kan ik uit mijn ervaring zeggen dat ik hengsten juist niet lomp heb meegemaakt en ruinen wel; maar goed om te horen dat anderen dat ook andersom meemaken!
Hengsten juist heel sensibel en zich bewust van hun omgeving, en merries zijn bij mij naar mijn idee altijd veel gevoeliger voor mijn eigen emoties en gevoelens en intenties. Maar misschien heb ik zelf gewoon andere emoties en gevoelens bij merries omdat bij een hengst ik vaak de rest vergeet en gewoon ga samenwerken?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:29

Ik vind hensten echt 100 keer makkelijker in de omgang dan sommige (pis) merries hoor.

desalniettemin, zou ik zefl heel graag een merrie hebben.
Omdat ik wel van paarden met gebruiksaanwijzing houdt :D

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:38

ik vind hengsten en ruinen makkelijker. merrie's staan onder invloed van hormonen. een goed afgerichte hengst is makkelijker dan een goed afgerichte merrie.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:45

Ik kan heel goed met mijn merries, maar ze hebben meer eigen wil dan de ruinen. Nee is ook echt nee.
Daar staat wel tegenover dat ze ook 100x moediger zijn. Ze zijn lang neit zo kijkerig en als ze iets echt eng vinden, lopen ze er juist op af i.p.v. weg te springen / om te draaien / weg te rennen.
De ruinen en hengsten die ik heb gereden, waren over het algemeen behoorlijk schijterig. Totaal niet stoer. Maar 'nee' kon wel vrij gemakkelijk omgezet worden in een 'nou, ok dan'. En dat maakt dat ik de ruinen en hengsten in het werk toch wat gemakkelijker vind. En de merries zijn/waren prettiger om relaxt op te zitten en mee door het bos te rijden.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:47

verschilt per paard lijkt mij? :p
alleen hengsten reageren beetje macho achtig bij merries.