Speeltjes in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renates85

Speeltjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 19:47

De dagen worden alweer korter en bij ons staan de paarden alweer langer op stal dan op het weiland.
Straks in de wintermaanden hebben ze helemaal geen weidegang meer, daarom wil ik voor mijn jonge pony (die 3 jaar in de opfok heeft gestaan en veel vrijheid en maatjes heel de dag om haar heen is gewent) een speeltje in stal hangen/leggen om zich een beetje te kunnen vermaken.

Mijn vraag is welke speeltjes hebben jullie?
Doet het paard/pony er ook echt iets mee of zijn ze er zo mee uitgespeeld?

Groetjes

annehoe

Re: Speeltjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:50

takken in de stal hangen, en dan het liefste die met die witte velletjes (volgens mij zijn dat wilgen)
mijn oude pony vond het heerlijk om al die velletjes er af te trekken en het kan geen kwaad.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:50

Er is een site weet alleen niet meer hoe die heet :P met allemaal tips voor paardenspeeltje 1 heb ik onthouden gewoon een cola fles met gaten er in wel op letten dat het niet scherp is op hangen in de stal met snoepjes er of brokjes er in

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:52

Die met witte velletjes is een berk.
De soort paastakken zijn wilg.

Wilgen (vooral de takken van de knotwilg) vinden paarden erg lekker. Maar net als met alle voeding (MUV hooi) moetje het met mate voeren.
Een tak per dag is prima, dunne takjes kan je ook meer geven.
Maar ga niet een boom per dag voeren

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:54

ik heb ooit een voetbal in een hooinet opgehangen, lester had toen een stang boven zijn boxdeur en daar had ik die bal toen aan opgehangen zodat de bal alle kanten op kon slingeren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:57

let op wilgen is doping voor als je op wedstrijd gaat :P

verder kan je lick it ophangen,
een voerbal,
een knuffel veel paarden vinden dat ook leuk

verder was er vorig jaar geloof ik ook een topic over dit onderwerp. daar werden ook allerlei speeltjes voor paarden verzonnen

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:57

waarom zoek je geen stal , waar ze overdag in de padock mogen? ;)
ik zou nooit mijn paard 24 uur in zijn box zetten!
groetjes ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:00

Toen mijn paard kreupel was hing ik enkele keren per dag wat wortels aan een touwtje in het midden van de stal. Was wel een leuk zicht :)
Een lick-it vond hij eigenlijk helemaal niks.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:06

Een skippybal in de stal hangen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:11

Mijne vond een lick it juist helemaal geweldig maar die takken lijkt mij ook leuk.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:14

heey judith welke smaak had jij dan. De lick it die ik had was wortel nogwat, maar hij vond het echt niks.
Ik stond een keer in de winkel om me zo'n lick it aan te schaffen en daar lag de smaak honing.... Ik dacht: nee dat zal hij wel niet lusten. Ik neem maar wortel. Maar nee hoor, mevrouw haalt er haar neus voor op.

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:40

Zo dat zijn al aardig wat reacties,
het takken idee lijkt me een hele goede!

@ Brennie75:
Ja maar het is niet anders, in de omgeving rond den haag is het moeilijk een goede stal met dagelijks (ook in de winter) weidegang te vinden en een goede bak, tenzij jij er één weet, dan hoot ik het graag.
Waar ik nu sta is een hele gezellige en rustige stal, in de maanden mei tot en met oktober is er weidegang in de winter is dat er gewoon niet. Er is wel een paddock maar daar moet iedereen gebruik van maken, en kunnen ze niet uren achter elkaar in staan. Ik denk maar zo dat de zomers het weer goed maken!

Het idee van de cola fles van caj2008 vind ik ook een goede!
Heeft iemand van jullie ervaringen met van die plastic geurballen? (bv met appelgeur) waar ze mee kunnen spelen?

Of andere zelf bedachte speeltjes? Ik kon het topic van vorig jaar niet vinden....

Groetjes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:41

ht is inderdaad moeilijk te vinden in den haag, je komt dan eerder in wassenaar of leidschendam uit.
ja ik rij wat verder maar heb het er voorover!
succes ermee, groetjes van bren!
Renates85 schreef:
Zo dat zijn al aardig wat reacties,
het takken idee lijkt me een hele goede!

@ Brennie75:
Ja maar het is niet anders, in de omgeving rond den haag is het moeilijk een goede stal met dagelijks (ook in de winter) weidegang te vinden en een goede bak, tenzij jij er één weet, dan hoot ik het graag.
Waar ik nu sta is een hele gezellige en rustige stal, in de maanden mei tot en met oktober is er weidegang in de winter is dat er gewoon niet. Er is wel een paddock maar daar moet iedereen gebruik van maken, en kunnen ze niet uren achter elkaar in staan. Ik denk maar zo dat de zomers het weer goed maken!

Het idee van de cola fles van caj2008 vind ik ook een goede!
Heeft iemand van jullie ervaringen met van die plastic geurballen? (bv met appelgeur) waar ze mee kunnen spelen?

Of andere zelf bedachte speeltjes? Ik kon het topic van vorig jaar niet vinden....

Groetjes

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:36

Je hebt ook een voederbal met gaatjes waar je voer in kan doen (ipv zelfgemaakte colafles) is niet duur en ze zijn er wel zoet mee! Daarnaast hebben wij pionnen opgehangen en ook die vervelen tot nu toe nooit!
die plasticgeurballen vind ik persoonlijk een beetje tricky, tenzij je ze ook in grotere maten hebt maar dat weet ik niet! Anders ben ik altijd een beetje bang dat ze er over vallen (overbezorgd? ;))

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:48

Bij die van mij ligt er een pionnetje in zijn stal. Af en toe doet hij er wat mee. Gelukkig staat hij het hele jaar door van 8;30 tot 16;00 buiten. =)

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:52

Weet niet of je pony op stro staat? Dit scheelt namelijk ook erg in de verveling! Als ze op zaagsel of vlas staan kunnen ze niet af en toe wat knabbelen, dus zal je voor meer alternatieven moeten zorgen, bij stro is dit minder nodig.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:42

ik heb ook een lick-it voor m'n knolletje, verder krijgt ze wilgentakken en verstop winterpeen in d'r box :D en krijgt ze kuil in een hooinet. en lekker buitenspelen met d'r vriendinnetje natuurlijk

die eerder genoemde colafles lijkt me leuk, maar kauwen ze die niet helemaal kapot?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:55

Mijn paard staat ook in de winter overdag in de wei (10.00-16.00 uur) maar dan heb ik nog speeltjes in de stal hangen tegen de verveling voor s avonds:
- jollyball geur: wordt niks mee gedaan
- lickitt: wordt niks mee gedaan
-Himalaya liksteen: hier doet ze wel wat mee
- Grote hooiruif met kleine mazen (dus niet die met alleen die vertikale stangen). Deze stoppen we helemaal vol met voordroog of hooi. Ze moet dan echt moeite doen om het eten eruit te krijgen. Mijn paard wordt snel dik en doet zo veel langer met haar eten. Zo kan ik haar toch onbeperkt voeren zonder dat ze tonnetje rond wordt.... en ze heeft lekker wat te doen!

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:47

ik heb een jollubal likkit en himala, ook een voetbal, maar mijn merrie doet er niks mee ze kijkt er niet naar om, wel heb ik een hooizak (dus geen net!!!) met hooi en daar speelt ze wel mee

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:05

Veel paarden hebben ook vaak een stokje aan een touwtje hangen.
Sommige kijken er niet naaar en andere hebben er veel plezier mee

Reankoeran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:58

ik heb een jollybal in zn stal hangen,
dat vind mijn pony echt heel leuk,
maar mijn pony is ook heel speels nog ;)

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:52

In de manege hangen in de stallen ook van die appel ballen maar de paarden kijken er nog niet eens naar

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:20

Ik vind het geweldig om die dingen uit te proberen en te kijken welk paard wat leuk vindt, dus ik heb aardig wat ervaring! :D
*bal waar voer in kan, vinden de meesten wel leuk, ik heb 2 ronde en één die aan de ene kant smaller is dan de andere kant en ze werken allemaal goed, ik heb 1 paard van de 7 die er niks mee doet, maar die wil helemaal geen speelgoed..
*lick-it, bij mij eten ze hem of bijna in één keer op of ze kijken er (soms na een paar happen) nooit meer naar om.
*lick-it met bal, één paard vind hem geweldig, valt m aan, plet m tegen de muur, de lick-it hoeft ie verder niet, het is echt de bal, hij heeft er al 2 versleten en is nu met zijn 3e bezig in 4 jaar tijd, de andere paarden vinden het niks.
*lick-it die rond kan draaien en je aan de muur moet schroeven, die heb ik in 1 box gehad, paard vond hem eerst heel leuk, zat er aan te likken en dan draaide het ding zodat ie m niet in 1 keer op kon eten, later keek hij er niet meer naar en viel die bal er steeds uit en was ie kapot.
*hooibal met grote spijlen, hadden we in de opfokstal, erg leuk tot mijn jonge hengst er één spijl tussenuit had lopen kauwen en er telkens met zijn hoofd in vast zat.... (we hebben wat gelachen met dat ding, de één gaf m een zwiep terwijl de ander er met open mond achteraan ging omdat die hooi wilde eten, soms sprongen ze met zn allen alle kanten op achter dat ding aan! :D )
*jollybal, vinden de meeste jonge dieren wel leuk, de ouderen kijken er in de box niet zo naar, we hebben ze nu in de paddocks liggen en daar spelen ze er (samen) vaak wel mee!
*plastic "appel" gaat snel kapot als ze er echt mee spelen, ik had één merrie die er uren lang tegen aan kon staan tikken, tot grote ergenis van haar buren...! Die heb ik toen maar een jollybal gegeven, toen vond ze het niet leuk meer.. :P

Zo... ik hoop dat je er wat aan hebt!
Ik denk dat zo'n voertonnetje voor de meeste paarden het leukste is, hier zijn ze er best een tijd mee zoet als ik er 2 handjes brokken in doe.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:37

@sparklingapp: wat heb jij voor strooisel in de stallen liggen ivm de voerballen. mijn paardje staat namelijk op krullen en vroeg me af of dit dan wel kan?

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:17

dat maakt volgens mij niet uit; een paard zijn lippen zijn zo gevoelig dat hij het lekkers er wel tussen uit vist hoor. doen ze met hooi toch ook?