Mijn Fjord Castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChellFJORD

Mijn Fjord Castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:05

Ik krijg in oktober mijn Fjord van dan 6 maanden oud,
nu is mijn vraag.
hij komt van schitterende lijnen,
is het verstandig als ik hem als die ongeveer 2 jaar is laat castreren?
als hij gewoon nergens last van heeft?

Graag Antwoord *D

X

aslo

Re: Mijn Fjord Castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:54

Tja, als je geen fokambities hebt dan zou ik 'm straks fijn laten castreren. Is gewoon prettiger voor je paard, geen hormonen die opspelen, kan ie met anderen in de wei etc.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:56

Als je er niet mee wilt gaan fokken zeker weten castreren. Anders gieren er allemaal hormonen door zijn lijf waar hij niks mee kan.
Als je er mee wilt gaan fokken, hij papieren heeft en te handelen is zou ik hem hengst laten.

ChellFJORD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:03

jaa dat is het probleem, hij komt uit helew mooie lijnen, maar ik wil eerst afwachten of het wel echt een hengst word voor de fok.
maar niet dat ik dadelijk over 2/3 jaar denk nee hij word gecastreerd en ik laat hem castreren dat die toch die trekjes blijft houden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:06

Wat is zijn lijn ?

Ik heb zelf toendertijd ook een 4 maanden oud hengstveulen gekocht (Fjord). Onderhand is hij nu 3,5 en nog steeds hengst :D En hij gaat in 2010 naar de hengstenkeuring.

Je kan afwachten hoe hij groeit natuurlijk, maar kans dat hij de hengstentrekjes houd is groter dan natuurlijk :j. Ook heb je maar heel weinig kans dat een hengst door komt he ;)

Edit: Ik zie dat het Reinar is, en vader van zijn moeder :D?
Is hij dit jaar ook op keuring geweest ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:57

Een kennis van me heeft geprobeerd haar hengst te laten keuren als dekhengst. Dat kost je veel tijd, je moet alle proeven die daarbij horen goed uitvoeren, dus veel trainen. Ook kost het je veel geld! Vruchtbaarheidstesten, gezondheidstesten e.d komen allemaal voor rekening van de eigenaar.
Dus denk er goed over na, mocht je dit uiteindelijk willen!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:11

Als je er niet mee wilt fokken is castreren beter. Dan kan hij lekker spelen met vriendjes!

Ondanks dat fjorden "koele kikkers" zijn, zijn de hengsten ook druk! Een ruin is minder druk en dat is wellicht ook fijner voor jezelf? Een fjord blijft als ruin ook gewoon karakter houden. :j

Leuk hoor, oktober is nog zo ver weg, zeker als je er zo naar uit kijkt!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:34

ChellFJORD schreef:
hij komt uit helew mooie lijnen, maar ik wil eerst afwachten of het wel echt een hengst word voor de fok.

Voor de fok hoef je hem geen hengst te houden (niet bruut bedoeld hoor, wel informatief), maar wil je hem bij het stamboek aanbieden als hengst, dan wordt hij niet geaccepteert vanwege zijn grote witte aftekening op het hoofd. Bij een dekhengst mogen er namelijk, vanuit het stamboekreglement, geen witte aftekeningen op het hoofd voorkomen.

Je kunt wel, afhankelijk van wat je kan en wil, hem langer hengst houden voor de uitstraling. Al verschilt ook dit per paard. Ik ben op het moment bezig met twee ruinen, de een gecastreerd rond de leeftijd van 1 jaar, de ander was 2. Beiden kunnen zich behoorlijk macho gedragen, soms de op 1 jaar gecastreerde ruin nog meer dan de 2 jaar gecastreerde...zegt dus lang niet altijd iets.

Nadeel van langer hengst houden is dat je hem alleen in kan scharen met hengsten en ruinen. De hormonen in het voorjaar sterker worden en interesse voor andere paarden/merries groter wordt met bijbehorende baldadigheid soms.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:56

En hoe jonger ze gecastreerd worden, hoe minder risico eraan vastzit.
Hoe langer je wacht, hoe dikker de zaadstrengen zijn en hoe lastiger de castratie dus verloopt.
Als je geen dekambities hebt, gewoon laten castreren.
En daarbij is het vaak lastiger om een hengst ergens te stallen. Dat willen ze niet overal :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 02:05

Good stallions make great geldings.

Een goede hengst wordt een fantastische ruin.

Ongeacht de bloedlijnen: wees eens even kritisch: kun jij een hengst aan? Heb jij de financiele mogelijkheden om hem te promoten? Sterker nog: ben jij bereid om iedere keer als jij met je hengst omgaat, ogen in je voor en achterhoofd te houden?

Als je op een van die vragen met nee antwoord, is het toch te adviseren om je hengst te laten castreren...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 02:14

:x

laat hem lekker hengst tot je alles eens goed hebt uitgezocht (kosten, eisen etc etc )

wees zeker van jezelf
krijg je problemen kun je altijd nog ruinen (maar wees er wel optijd bij !! maw als je ook maar enigsins het idee krijgt van ga ik dit aan kunnen dan is de keus al klaar)

zowizo zou ik hem zeker hengst laten tot minstens zijn 2e dus geeft dat je zowizo genoeg tijd om alles eens goed door te spitten en te bedenken
mischien verander je wel van gedachten of mischien komt er wat anders door de bocht, je weet maar nooit

niet overhaast beslissen ruinen kan snel genoeg ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 02:32

Een hengst zover krijgen dat het een dekhengst wordt, is voor de meeste niet weggelegd. Ik zie in je profiel dat je pas 16 bent. In dat geval lekker ruinen, voor jou en je paard zoveel fijner! Paardje kan lekker de wei op met elk paard, en jij kunt overal rijden zonder bang te zijn dat ie opgefokt raakt van merries.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:26

chocobroodje schreef:
Een hengst zover krijgen dat het een dekhengst wordt, is voor de meeste niet weggelegd. Ik zie in je profiel dat je pas 16 bent. In dat geval lekker ruinen, voor jou en je paard zoveel fijner! Paardje kan lekker de wei op met elk paard, en jij kunt overal rijden zonder bang te zijn dat ie opgefokt raakt van merries.

Leeftijd maakt ook niet alles ?
Toen ik Tootje kocht was ik ook 16 en nu ook nog hengst :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:00

Amber_ schreef:
chocobroodje schreef:

Leeftijd maakt ook niet alles ?
Toen ik Tootje kocht was ik ook 16 en nu ook nog hengst :)

hier ben ik het helemaal mee eens.
ik zou hem hensgt laten, zolang als jij merkt dat hij nog goed hanteerbaar is en lief is. als je denk van nou wordt het me toch te lastig of ik wil toch niet met hem gaan fokken kan je hem altijd nog laten castreren.

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:09

Ik heb eens gehoord dat als je een paard op vroege leeftijd (ong. 1 jaar oud of wat vroeger) castreerd nog 3 à 4 centimeter groter word ( ik weet het niet zeker hoor, ik heb het gewoon ergens gehoord)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:17

Hmm ik heb het gehoord, maar een hengst groeit weer langer door hoorde ik ;).
Dus zit je alsnog op zelfde hoogte :D.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:16

Amber_ schreef:
Hmm ik heb het gehoord, maar een hengst groeit weer langer door hoorde ik ;).
Dus zit je alsnog op zelfde hoogte :D.

naar mijn weet groeit een hengst tot een jaar of 5 en een ruin tot een jaar of 7 ??
en gaat een hengst de breedte in en een ruin de lengte,, :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:21

ruinen of niet ruinen drachtig of niet drachtig
een paard zijn uiteindelijke hoogte word daar door nooit beinvloed !

dat zijn 1e klas fabeltjes

dat is genetich bepaald
andere dingen dragen uiteraard wel mee zoals voeding bv weinig eten slechte groei maar gooi je daar dan weer voer in (wel is waar op jongere leeftijd (voor hun 7e ) groeien ze toch weer door)

ieder paard groeit tot hun 7e door

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:27

En je hebt gedoe met hengsten, die ruiken gewoon dat je een vrouw bent, en dat kan link worden dan wordt hij heel dominant, niet te vertrouwen dus.

Dat is ook de reden dat het vaak goed gaat tussen de hengsten en mannen, dan tussen de hengsten en vrouwen.

Ik zou hem maar gewoon lekker laten castreren, wanneer het kan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:58

mischien een stomme vraag waarom is mijn hengst dan een lammetje als ik weer eens vlaggetjes weken heb ???

daar ben ik het dus ook absoluut niet mee eens

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:00

Tja bij een vriendin van mij en die heeft weer een hengst van haar vriend, nou die was heel braaf en lief met zadel en hoofdstel erin, niets aan de hand en toen alles eraf gehaald en werd hij link, toen moest haar vriend eraan te pas komen om hem weg te halen.

Maar dat verschilt per paard.

En heb je gewoon geluk.

Zelf hoef ik geen hengst hoor echt niet, al had ik er wel eentje gehad, een arabier, en die was dan weer erg lief en gehoorzaam en voorzichtig naar mij toe, en weer een draak naar mannen toe.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:06

dan is het of gewoon een on opgevoedde hengst of hij heeft een voorkeur die ook wel eens merries en ruinen hebben

ik ken er meerdere en het maakt absoluut niet uit of een man of vrouw det dier hanteerd

het enige verschil is dat een man simpelweg meer kracht heeft om een on opgevoedde hengst aan te kunnen
en zelfs daar heb ik weinig tot geen moeite mee

dat hengsten gedoen is gewoon een enorm opgeblazen gebeuren ja je hebt de hormonen maar als je gewoon normaal en consequent met die dieren om gaat (zoals met elk paard ! ) is er weinig aan de hand

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:27

Als Annabel (Bella) zegt dat hij een witte aftekening heeft op het hoofd, en hij is van Reinar dan zal ze het wel weten. Dan heeft het voor het stamboek geen zin om hem hengst te laten, hoe goed zijn afstammeling ook is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:20

Ragdollcat schreef:
En je hebt gedoe met hengsten, die ruiken gewoon dat je een vrouw bent, en dat kan link worden dan wordt hij heel dominant, niet te vertrouwen dus.

Dat is ook de reden dat het vaak goed gaat tussen de hengsten en mannen, dan tussen de hengsten en vrouwen.

Ik zou hem maar gewoon lekker laten castreren, wanneer het kan.

ehm, dit is voor mij dus echt onzin.
Ik heb diverse hengsten gereden en verzorgt, dr was dr geen 1 die dacht, heel een vrouw, ik wil dekken!
Je hebt overwicht over een paard of niet, dat is niet geslachtsgebonden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:22

verder zou ik hem niet te jong laten castreren, de hormonen zorgen er ook voor dat een paard goed ontwikkeld wat betreft stevige botten spieren en pezen.

Bij honden worden reuen die jong zijn gecastreerd, vaak wel groter maar ook slapper, dit is bij paarden volgens mij ook zeer zeker het geval.
hormonen doen meer bij een hengst dan alleen maar aan merries denken!

Ik zou minstens wachten tot hij een jaar is, mits hij al heel snel lastig is.