Hengstengedrag onophoudelijk in alleenstaande stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Hengstengedrag onophoudelijk in alleenstaande stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:17

Ik zit met een probleem die ik deze keer niet kan oplossen en hopelijk kunnen jullie mij tips geven?

Ik heb een hengst thuis van nu ruim 16 jaar oud, hij stond bij ons thuis sinds we verhuisd waren en dat was januari 2008, dagelijks weidegang en s'nachts binnen buiten in de zomer mocht hij binnen en buiten.
Mijn ouwe man kreeg al een soort van prépensioen.
Nu in maart 2009 ligt mijn jonge merrie out na een operatie aan haar been dus m.a.w maanden tot zeker een jaar geen werken meer voor haar.
Ondertussen had ik mijn hengst terug op een stal gebracht met binnenpistes en andere faciliteiten om hem terug in het werk te steken.
Daar stond hij naast een hengst die ruin werd en ze konden af en toe aan elkaar aan door het gaatje van waar het eten wordt doorgegeven.
Nu had ik hem eens een nacht thuis genomen zodat hij van de weide kon genieten want op stal ging dit niet met alle paarden rondom en geen degelijke afsluiting.
Die nacht was een regelrechte hel, hij stond te roepen, te schreeuwen en brullen en best vanal te stampen in onze stal...
Iets wat we nog nooit hebben meegemaakt, de dag erna heb ik hem maar retour gestuurd omdat hij de buren mee wakker maakt.
Ik dacht dat het kwam door een logee paardje dat hij er jaloers op was en maar bleef roepen op hem.

Niets was minder waar, hij staat sinds gisteren één week bij ons en het spelletje blijft zich maar afspelen, hij loopt vrijuit s'nachts want anders maakt hij kabaal.
Nu heb ik gemerkt dat hij eigenlijk op zichzelf schreeuwt als hij in zijn stal zijn weerspiegeling ziet in de betonplex platen, echt hengstengedrag, zoals hij tegen een andere zou schreeuwen als ze aan elkaar ruiken.

Ik ben een beetje hopeloos, ik heb geprobeerd met de muren vuil te maken, het glimmende zicht weg te halen waar hij zich in ziet maar het werkt niet meer.

Zijn stal staat in een weide apart dus geen paarden rondom hem, hij gaat overdag binnen en buiten maar nu blijkt dat hij overdag hetzelfde doet, manlief is vandaag thuis en zei me dat hij niet ophoudt met zichzelf ruzie te maken.
Gelukkig gaat het s'nachts goed en maakt hij geen ruzie met zijn weerspiegeling.

Vraag me nu af waarom plots zo'n gedrag? Hij is de braafste hengst die je je kan inbeelden, maakt nooit zo'n kabaal...
En buiten rubberen matten aan de wanden hangen en herverven van de betonplexplaten zodat deze niet meer glanzen weet ik het niet...

Een hopeloze bokker...

Caira

Re: Hengstengedrag onophoudelijk in alleenstaande stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:21

Dus eigenlijk staat hij nu volkomen alleen?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:23

Ja een alleenstaande stal in een weide maar op zo'n 50 meter rechtover staan onze mini's maar die ziet hij niet omdat de deuren nog te groot zijn.
Maar hij kruipt altijd in een hoek en staat dan als een hengst te schreeuwen... is allesbehalve fijn s'nachts als je wakker wordt...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:25

Volgens mij voelt hij zich gewoon alleen, op de vorige stal kon hij immers neuzen. Ik ben dan ook van mening dat je geen enkel paard alleen kunt en mag houden.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:25

Hengsten kunnen altijd en zomaar ineens gedragsveranderingen laten zien.
In dit geval door wisselingen van stal, eerst wel dan weer geen soortgenoten in het zicht.
Spiegelingen (levensgevaarlijk trouwens) wel werk, geen werk....etc etc..

Hij is even helemaal de weg kwijt. Als hij lief was is hij dat nog steeds, al speelt frustratie hem nu parten.
Nu zie je eigenlijk pas het "echte hengst zijn" in hem.

Geef hem duidelijkheid, routine in of wel of niet werken, routine op welke stal hij nu thuis hoort. Ontneem de spiegelingen en bovenal geef hem een vaste stalmaat. Een paard waarvan hij weet dat die er altijd is en blijft! Voor de rest goed onder apel zetten zodra hij zich "misdraagt".

Succes

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:30

Helaas heb ik geen andere oplossing voor de stalling, misschien komt het inderdaad door de andere paarden waar hij naast stond maar toen we verhuisd waren kwam hij ook van een grote stal naar zijn stal op de weide met zijn kleine maat in de weide ernaast, samen kunnen ze niet want hij valt hem aan.
Hij staat nooit alleen buiten maar zelf dat houdt hem niet tegen.
Werken doet hij voorlopig niet meer daar ik hem op pensioen ga/wil zetten.
Tuurlijk ben ik ook niet van het gedacht om een paard alleen te laten, ze zijn thuis nu met 5.
Overdag staan de mini's buiten en naast hem op de weide, niet met hem want dat is levensgevaarlijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:32

maar hij kan wel met ze neuzen en kriebelen?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:33

:j Ja tuurlijk onder de draden door kunnen ze aan elkaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:35

Dan zou ik hem lekker terugzetten naar die andere stal, blijkbaar is hij niet op zijn gemak.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:35

Ik vrees dat er niets anders op zit dan die weerspiegeling weg te halen van de stal muren.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:40

Vertoont hij het gedrag alleen in de stal? Dan zal de spiegeling een van de grootste boosdoeners zijn.
Hij vecht dan nl tegen een "niet bestaande vijand" die hij dus maar niet kan domineren en dat frustreert hem.

Kan hij de mini's zien zodra hij opgestald is?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:42

Caira schreef:
Dan zou ik hem lekker terugzetten naar die andere stal, blijkbaar is hij niet op zijn gemak.

Dat zal zeker een optie worden als het niet op te lossen valt, vind het sneu want daar staan ze in zeer kleine stallen en voor hem eigenlijk geen weidegang of zéér beperkt en bij ons heeft hij een zeer grote stal en dagelijks weidegang...

Zou het kunnen dat het ligt aan het paard dat naast hem stond dat die hem niet met rust liet?
Eens hun ramen open waren zat hij altijd met zijn neus in onze hengst zijn stal door het voedergaatje, maarja dat had ik niet in de hand als je overdag werkt en je niet daar kan zijn om de vensters dicht te houden.

Ik heb hem nu al ruim 8 jaar en hij heeft nog nooit zo'n gedrag vertoond, altijd een engeltje geweest.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:44

zoetjes schreef:
Vertoont hij het gedrag alleen in de stal? Dan zal de spiegeling een van de grootste boosdoeners zijn.
Hij vecht dan nl tegen een "niet bestaande vijand" die hij dus maar niet kan domineren en dat frustreert hem.

Kan hij de mini's zien zodra hij opgestald is?

Ja enkel op stal, verder is het gedrag nog altijd zoals vroeger.
Verder niet gedekt dit jaar dus daar ligt het niet aan volgens mij.
Volgens mij vecht hij ook tegen zijn weerspiegeling... maar raar dat dat opeens opkomt en niet 5 maand geleden tot meer dan een jaar geleden toen hij daar ook in stond, hij is namelijk maar 4 maand op de manege geweest om hem wat te werken.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:49

Hmmm dat vrees ik dat er meer aan de hand is. Kan combinatie van weerspiegeling en gemis van een "groot soortgenoot" zijn.
Dat ie gefrustreerd is mag duidelijk zijn, daarnaast ook dat hij niet meer aan het werk is. Teveel veranderingen tergelijktijd.
Te veel aan energie, verveling, hij gaat zoeken... wil een bezigheid. Krijgt hij die niet van buitenaf dan zoekt hij het zelf op, oa. in de spiegelingen.

Nogmaals keuzes maken, wél of geen pensioen. Niet dan wel aan het werk en dan weer niet. Paarden willen duidelijkheid!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:51

zoetjes schreef:
Nogmaals keuzes maken, wél of geen pensioen. Niet dan wel aan het werk en dan weer niet. Paarden willen duidelijkheid!

Ja hierin heb je gelijk... ik had hem beter niet terug gewerkt...
Bedankt alvast voor diegene die geantwoord hebben, zeer informatief!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:04

Veel succes hopelijk lost het zich snel op.

Pak em zo nu en dan eens aan de longe.... Als afbouwperiode zal ik maar zeggen.
Laat hem eens lekker uitrazen. Geef em veel aandacht, lange poetsbeurten etc..
Het is en blijft een "vent" en die willen graag op een voetstuk geplaatst worden en in de watten gelegd. :D :o
Ach, geef hem op zijn oude dag dat beetje trots....

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:05

zoetjes schreef:
Veel succes hopelijk lost het zich snel op.

Pak em zo nu en dan eens aan de longe.... Als afbouwperiode zal ik maar zeggen.
Laat hem eens lekker uitrazen. Geef em veel aandacht, lange poetsbeurten etc..
Het is en blijft een "vent" en die willen graag op een voetstuk geplaatst worden en in de watten gelegd. :D :o
Ach, geef hem op zijn oude dag dat beetje trots....

Zal ik zeker doen!
Bedankt!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:15

Volgens mij is ie gefrustreerd omdat hij zijn sexueele behoeftes niet kwijt kan := (om het maar even zo te zeggen...) Verder zou ik een shetlander in een zeer goed afgerasterd hekwerk in combi met schrikdraad bij hem in de wei zetten. Dan kunnen ze neuzen en heeft de hengst toch een soort van 'sociaal contact' met een soortgenoot. Als dit allen niet lukt zou ik hem laten castreren, hij dekt toch niet.

Jullie hebben gewoon even miscommunicatie. ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:18

aanrakingscontact heeft hij wel met onze andere mini's.
ze staan allen naast elkaar zonder problemen.
Dekken doet hij wel enkel dit jaar niet gedekt dus castreren doe ik voorlopig niet.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:23

Is hij dan niet eerder gefrustreerd omdat hij niet meer mag dekken? Veel hengsten krijgen het dan in hun kop. En hij reageert het af op zijn spiegelingen die hij maar niet kan domineren, waardoor hij nog bozer wordt?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:28

Oakland1990 schreef:
Is hij dan niet eerder gefrustreerd omdat hij niet meer mag dekken? Veel hengsten krijgen het dan in hun kop. En hij reageert het af op zijn spiegelingen die hij maar niet kan domineren, waardoor hij nog bozer wordt?

Denk je dat het dit ook kan zijn ookal heeft hij de laatste keer gedekt in mei 2008? ruim een jaar geleden?
Misschien wel...
DA komt deze namiddag onze merrie scannen op de manege die heeft stalrust nodig door haar beenoperatie, ik had ze eerst gewisseld, merrie bij ons en de hengst op de manege zo kon hij daar toch véél langer blijven maar ze was vreselijk moeilijk dus heb ik ze daar teruggebracht, ook omdat het haar omgeving nu is en ze daar rustig is.
Maar ik overleg het met de DA voor onze vent.
misschien hangt er ook een hormoonprobleem aan vast?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:31

Van schouwhengsten hoor je het ook, dat ze als maar gefrustreerder worden. En dus onhandelbaarder. Als de DA dan toch komt zou ik er eens naar informeren.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:35

Umm... Als ik jou zo hoor weet ik bijna wel zeker dat hij gefrustreerd is. Ik zou hem dan even een handje helpen (niet letterlijk) maar naar een kunst merrie brengen.

Zeker weten dat ie daar van op knapt! ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:53

Of zijn eigen merrie? Is dat niet wat?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:59

:D Ja zou super zijn maar die heb ik nog niet!