Halster aandoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icoon_tje

Halster aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:53

Hallo,
Ik mag sinds een half jaartje een paard verzorgen. Het is een holsteiner merrie'tje, heel lief beestje.
Ze is op het moment 1,5jaar. Ik ben druk bezig om haar vanalles te leren.
Nu ook het halster aandoen. Ze heeft hier in het verleden eigenlijk weinig ervaring mee :(...
Nu doen we dit steeds met een wortel.
Het probleem is dat ze op een zeer grote weide staat, dus wanneer het haar niet aan staat gaat ze rennen.
Mijn vraag is nu of jullie tips hebben om een halster makkelijker aan te leren doen???
Ik heb nl zeer weinig ervaring met het 'mak maken' van veulens...
Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:59

Het is niet zo makkelijk als ze echt onder het omdoen van het halster uit kan komen als ze op het land staat. Is er echt geen mogelijkheid om haar even in een kleinere paddock te zetten, of desnoods op stal?

Ik heb alleen een advies: probeer het halster niet over de oren heen te schuiven. Ga links naast de schouder van het dier staan, kriebel uitgebreid op de schoft. Maak het gedeelte van het halster los bij de gesp, haal je rechterarm over de hals heen, hou het lange flapje vast dat over de nek heen moet, met je andere hand de gesp aan de linkerkant van het hoofd. Halster even laten zakken, neusje erin, lange flap achter de oren langs en vastmaken.

Hou er rekening mee dat het om- en afdoen van het halster het spannendst is, als ze het eenmaal omhebben is het uiteindelijk hetzelfde als dat wij een horloge dragen, dat voelen ze niet meer. Als je het halster om hebt gekregen, meteen weer afdoen en mindstens 10 keer herhalen tot ze geen krimp meer geeft. Daarna halster af (ze zouden er wel in kunnen blijven hangen) en de volgende dag weer proberen.

Je moet dit echt dagelijks oefenen, als het een gewoonte worden moet. Niet stoppen voordat het is gelukt, anders krijg je het tegendeel: paard leert zo dat halster niet hoeft.

En juist daarom is het zo belangrijk dat je het dier niet de kans geeft om eronderuit te komen door weg te rennen. Kun je de omstandigheden niet zo krijgen zoals je ze voor het oefenen nodig hebt, doe dan niets. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, afleren is veel moeilijker, zo niet onmogelijk.

En als het op dit moment met een wortel lukt, zou ik daar gewoon gebruik van blijven maken.
Probeer het eerst met het losmaken van de nekband, gaandeweg kun je ook proberen om het halster over het hoofd aan en af te doen.

Ga geen uren lopen oefenen, dat werkt vaak averechts. Een 1,5 jarige is een peuter, die kan zich geen uren concentreren. Sluit positief af, en die beloning met dat stukje wortel mag in het begin best...

Icoon_tje

Re: Halster aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:06

@ Cassidy: Dankje voor de raad. Ik heb nu aan de eigenaar gevraagd of hij niet een padock kan maken, vermits de weide zo groot is... Hij ging dat wel eens doen. Dus dan zal het misschien beter lukken... We krijgen het halster meestal wel aan, maar het duurt wel eventjes. Eenmaal ze het aan heeft reageert ze niet meer. Maar het is wel een heel gedoe eer het aan is. Zonder wortel niets (ze is wel slim :p)... Ik dwing haar nu ook nog niet echt, we doen het wel rustig aan, ze is ook nog jong he.... Maar ik wil haar toch stilletjes aan vanalles leren...

Hebben jullie nog tips? Een touw aan het halster lukt al helemaal niet :( Ze trekt het helemaal uit mn handen en rent dan heel hard weg. Gevolg: Ze trapt op haar touw en wordt nog gekker... Dit werkt dus totaal niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:12

Doet de eigenaar niets met het dier? En wil hij nieteens de mogelijkheid creeren dat jij veilig en efficient met het dier om kan gaan? Dan zou ik heel snel stoppen met verzorgen....
Een dier dat leert om de benen te nemen als er een halstertouw aan het halster zit (en zo te lezen is dat al een paar keer gelukt) is niet makkelijk te corrigeren. Zelf bij een anderhalf jarige zul je wat kracht moeten gebruiken om dat weer recht te breien. In dit geval zou ik met een touwhalster, en een longeerlijn gaan werken. Touwhalster, omdat het toch wat meer inwerkt dan een gewoon stalhalster, en een longelijn, zodat het dier niet na 1m al het touw door je handen heeft getrokken.
O, en trek handschoenen aan, voorkomt brandblaren.
Hoe oud ben je en hoe zwaar weeg je? Een anderhalf jarige is al snel 200 kg, als die met vaart er vandoor gaat, moet je wel wat gewicht in de schaal kunnen gooien om hem tegen te houden. En de leeftijd van het dier maakt het ook mogelijk om even voorzichtig aan grondwerk te beginnen, wijken voor druk bijv. Ook en vooral aan dat hoofd.

Nogmaals, neem geen risico. Laat de eigenaar het opvoeden opknappen, voordat er ongelukken gebeuren. En een touwhalster is een werkhalster, niet omlaten als je het dier losgooit of terug de wei inzet, komen brokken van!

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 09:17

@ Cassidy: De eigenaar zal nooit iets met het paardje doen hoor! Hij kent er nl. niet veel van. Daarmee heeft hij nu gevraagd of ik het wil doen. Op deze leeftijd is dat natuurlijk al laat... Ze heeft me gisteren nog op de grond gegooid. Ze schrok van iets terwijl we met haar bezig waren, en dus vertrok ze ineens (maar ik stond schuin voor haar) dus liep ze me pardoes omver!
Ik vind het ook gevaarlijk... Maar ik wil het wel proberen! Hopelijk gaat hij die longeerpiste snel klaar hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:55

Ik hoop dat je goed verzekerd bent...succes!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:17

Zoek hier iemand bij die ervaring heeft met jonge paarden.
Voor je eigen veiligheid en het welzijn van de jaarling.
Opvoeden van een jong paard is een klusje voor deskundige of in ieder geval mensen met veel ervaring. Met opvoeden creeer je de toekomst van het paard. fijne maat of levens gevaarlijk monster.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:03

mijn veulen toen ik hem had( 10maand oud ong), had ook geen ervaring met het halster die was der bang van (door omstandigheden met de vorige iegenaar) wij hebben hem dan aangekregen met een emmer eten het gat waar de neus door moet errond dat hij daar zo door moet uit eten.en dan de sluiting rond het hoofd.
mja is wel onhandig eigenlijk dat die op een grote weide staat.kan je de weide mss niet wat kleiner maken, desnoots vragen aan die mensen van wie die is. ik zou je aanraden, als je de stalband 1maal aan hebt niet meer uit te doen en oefenen er een stalband overheen aan te doen (voor de beweginen) hebben wij ook gedaan met de onze. en erna als die dat goe laat doen gwn eens los doen over de oortjes en trg. (maar dat zou ik dan doen in een stal is makelijker)erna stillaan ff voledig uit en direct trg aan en zo als maar langer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:07

Wat is in hemelsnaam een stalband? O, laat me raden, het vlaamse woord voor halsband, of zelfs halster?

Laat ik een ding duidelijk stellen: als jij wat met dit paard wilt bereiken zal dat knokken worden. Kun jij dat aan, en vooral, veilig aan: more power to you. In ieder ander geval zou ik toch echt mijn handen er vanaf trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:16

Dat moet je zonder ervaring niet aan beginnen.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:28

Cassidy schreef:
Wat is in hemelsnaam een stalband? O, laat me raden, het vlaamse woord voor halsband, of zelfs halster?

Laat ik een ding duidelijk stellen: als jij wat met dit paard wilt bereiken zal dat knokken worden. Kun jij dat aan, en vooral, veilig aan: more power to you. In ieder ander geval zou ik toch echt mijn handen er vanaf trekken.

wat is daar nu verkeert aan dat ik stalband schrijf?? zo een reactie, ja en in vlaams toch niks mis mee, zo overdreven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 01:16

Ten eerste: niet iedereen is het vlaams machtig.
Ten tweede: mensen die het vlaams niet machtig zijn, kunnen op het verkeerde spoor gezet worden, want niet iedere opmerking in het vlaams heeft dezelfde betekenis in het nederlands. Voorbeeld : ik verschoot ervan zoals de jongens genoten hebben (ik was aangenaamd verrast) Ergens van verschieten in het Nederlands is ergens onaangenaam verrast door zijn.

En lopen in het vlaams is rennen. Terwijl Lopen in het Nederlands gewoon wandelen is.

Een stalband is in het Nederlands geen begrip....

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 02:54

ik dacht bij stalband meer aan een band tegen luchtzuigen oid :')
maar even OT,
jij zegt dat je weinig ervaring hebt met het 'mak' maken van veulens..
Waarom haal je er dan geen deskundige bij, of vertel je de eigenaar dat hij maar een deskundige moet zoeken..
aangezien jij zoals uit je verhaal blijkt niet ervaren/zeker genoeg bent om een jong paard op te voeden..

kleine tip, als je het paard binnekort in een paddock hebt, dan moet je uitkijken dat hij ipv wegrent niet trapt oid.
naar mijn idee is het wegrennen een soort schrikeactie, en als hij niet genoeg ruimte heeft, kan hij in paniek raken..

misschien is het wat het met een join-up te proberen,
(monty roberts)
Meer info kun je vinden met google ;)

Veel succes verder!

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:23

Wij hebben ook een jaarling van nu 14 mnd oud en ik kan je zeggen we hebben onze handen er vol aan. Wij hadden er in het begin ook helemaal geen ervaring mee hoe je een jong paard moet aanpakken en hebben daar priveles ingenomen. Dat is het este wat we gedaan hebben. Het opvoeden van een jong paard is echt niet iets wat je zo maar even doet!!!!
En pas idd op als je je paard in een paddock zet, want wijhebben meegemaakt dat onze jaarling ergens van schrok zich, zich heel abrubt omdraaide tegen iemand aanliep die hierdoor ten val kwam en vervolgens liep ons veulen er dwars overheen!!! Echt een heel angstig gezicht om te zien en zeker iets waardoor ik nu nog steeds heel erg voorzichtig ben.

Mijn advies is dus: ga niet zelf lopen "sukkelen" want met alle goede bedoelingen (en die heb je zeker) eenmaal iets verkeerd geleerd is er niet zomaar weer uit! Zoek professionele hulp.

Overigens werkt de join-up bij onze jaarling wel heel erg goed. En volgens mij heeft zij er ook nog plezier in ook. En op die manier dwing je wel het respect af bij je jaarling.

Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:43

Ik geloof mijn eigen ogen niet wat ik hier zie. Omdat jullie onkundig zijn willen jullie meteen de Join Up op een dergelijk dier loslaten?

Lees voor het gemak deze sticky even door, zodat je je realiseert waar je mee bezig bent. En als je geen ervaring hebt met de Join Up, zou ik het al helemaal uit mijn hoofd laten om hem toe te passen, hij kan namelijk ook gruwelijk fout gaan.

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:33

maar je hebt zegmaar toch niet pats boem ervaring. je moet toch ergens beginnen? :?

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:40

Lynn_x schreef:
maar je hebt zegmaar toch niet pats boem ervaring. je moet toch ergens beginnen? :?

ja is idd waar , toen ik mn 1ste veulen had had ik daar ook nog niks van ervaring mee (maar ervoor heb ik wel eigenpaarden had) maar heb het ook moeten leren, ik heb daarbij wat hulp gekregen van de manege eigenaar.maar ik had dan ook wel langs de 1ne kant geluk dat mn veulen echt braaf was en ze accepteert alles direct gelijk nieuwe dingen, mn ander veulen is ook wat drukker maar alles verloopt ook goed.

beste is eerst vertrouwen te winnen in het veulen,mss eerst gwn in de weide zitten dat die zelf komt en zo af en toe wat borstelen en dingen rond het hoofd proberen doen en dan ja als de stalband aan is,hem aan laten.onze 1ne heeft hem ook altijd aan en den adere niet,de reden daarvoor is vreemde mensen kan hij niet aan zn hoofd verdragen om hem in de wei te steken dusja.

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:53

orpha_star schreef:
mijn veulen toen ik hem had( 10maand oud ong), had ook geen ervaring met het halster die was der bang van (door omstandigheden met de vorige iegenaar) wij hebben hem dan aangekregen met een emmer eten het gat waar de neus door moet errond dat hij daar zo door moet uit eten.en dan de sluiting rond het hoofd.
mja is wel onhandig eigenlijk dat die op een grote weide staat.kan je de weide mss niet wat kleiner maken, desnoots vragen aan die mensen van wie die is. ik zou je aanraden, als je de stalband 1maal aan hebt niet meer uit te doen en oefenen er een stalband overheen aan te doen (voor de beweginen) hebben wij ook gedaan met de onze. en erna als die dat goe laat doen gwn eens los doen over de oortjes en trg. (maar dat zou ik dan doen in een stal is makelijker)erna stillaan ff voledig uit en direct trg aan en zo als maar langer.

Dit lijkt me een prima idee! Ik ga dit zeker eens proberen. Ik ken de merrie goed, en ik weet dat dit bij haar misschien wel gaat lukken... Thx!

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:59

Ik zie hiet allemaal verschillende reacties. Ik ga eigenlijk wel wat akkoord met orpha_star. Je moet toch ooit eens beginnen met dingen aan te leren. Ik doe dit zeker niet bruusk! Ik laat haar ook steeds naar me toe komen voor wat vertrouwen te krijgen. En dan borstel ik haar wat enzo. Ik wil dit gewoon héél stilletjes aan allemaal aan haar leren. Ik kan haar nu helemaal borstelen e.d. dus dat is me ook al gelukt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:00

Lynn_x schreef:

Als je de JU echt wilt leren toepassen, volg dan een cursus. Ik zie alleen te vaak op bokt dat de JU geprobeert wordt, en beoefenaars (vaak kinderen met shetten die hem wekelijks drie keer meenemen omdat het zo schattig is dat het paard daarna als een hond achter je aanloopt) een demonstratie hebben bezocht en denken het te kunnen imiteren. En daarin schuilt het gevaar. Het kopieren zonder te weten waarom, en zonder je te beseffen waar je mee bezig bent.

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:00

Lynn_x schreef:

Dat vind ik dus ook. En als ik steeds het moet overlaten aan iemand anders, dan zal ik het nooit zelf leren...
Ik weet dat het gevaren inhoud, maar ik wil het tenminste proberen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:03

Icoon_tje schreef:
Ik zie hiet allemaal verschillende reacties. Ik ga eigenlijk wel wat akkoord met orpha_star. Je moet toch ooit eens beginnen met dingen aan te leren. Ik doe dit zeker niet bruusk! Ik laat haar ook steeds naar me toe komen voor wat vertrouwen te krijgen. En dan borstel ik haar wat enzo. Ik wil dit gewoon héél stilletjes aan allemaal aan haar leren. Ik kan haar nu helemaal borstelen e.d. dus dat is me ook al gelukt...

Van mij mag je je gang gaan. Als het lukt, is dat alleen maar meegenomen. Lukt het niet, dan creeer je een probleem wat nog groter wordt naar mate de tijd verstrijkt. Een paard iets goed aanleren, gaat net zo snel als iets verkeerds aanleren. Eenmaal verkeerde dingen aangeleerd, zijn deze niet zomaar vergeten. Een goede basis qua opvoeding is de garantie op een gelukkig lang leven later. Een verkeerde basis is heel vaak het begin van een enkeltje slachthuis. Dus als je wilt proberen, en als het verkeerd gaat, je een paard verknalt, heb je iig geleerd hoe het NIET moet...

Icoon_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 23:11

Slachthuis? Is dat niet overdreven?
Ik krijg ook nog veel tips van een andere vrouw (zij heeft een fokkerij). En dus al véél veulentjes mak gemaakt. Ik vraag dus ook raad aan haar. In de toekomst zal ze mij misschien ook wel helpen met de grotere en belangrijkere zaken...

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:04

ik heb mijn veulen ook zelf alles geleert ,
maar die vn mij heeft nog nooit zo gereageert!
ze kwam altjid graag naar me toe en rende niet weg enzo,
ik zal als k jou was eerst eens vertrouwen winnen van het beestje.
dan laat ze wat meer toe hoop ik voor je !
verder zal ik nooit een halstertouw vastmaken.
het paard kan ze nek wel breken alstie er vandoor gaat!
dus die moet je los door het halster heendoen , zodat als die zich losrukt geen touw over de grond gaat.

en verders zou ik niet veel gaan doen met het paard.
laat hem maar gewoon lekker spelen enzo , anders gaat het idd een keer goed fout !

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:10

Cassidy schreef:
Icoon_tje schreef:

Van mij mag je je gang gaan. Als het lukt, is dat alleen maar meegenomen. Lukt het niet, dan creeer je een probleem wat nog groter wordt naar mate de tijd verstrijkt. Een paard iets goed aanleren, gaat net zo snel als iets verkeerds aanleren. Eenmaal verkeerde dingen aangeleerd, zijn deze niet zomaar vergeten. Een goede basis qua opvoeding is de garantie op een gelukkig lang leven later. Een verkeerde basis is heel vaak het begin van een enkeltje slachthuis. Dus als je wilt proberen, en als het verkeerd gaat, je een paard verknalt, heb je iig geleerd hoe het NIET moet...

ik veronder stel dat je ook ervaring hebt met veulens hoe je hier in het topic schrijft, dus dan ben jij ook van 0 moeten beginen,iedereen moet dit doen ik ben ook van 0begonen met een veulen iedereen rade het mij ook af maar ik zag het nut er niet van in , die mensen die het mij afgeraden hebben zijn ook van 0 moeten beginen dus, en Icoon_tje kent een vrouw die een fokkerij heeft dus zie ik niet in wrm ze het niet zou moeten doen?
iedereen is van 0 begonen,en uit jou fouten kan je leren.voor de volgende keer, en als ze de raad toepast dat hier word gezegt en dat die vrouw haar ook kan helpen zie ik helemaal geen probleem. ik heb ook alles al in mn 1tje gedaan met soms wat raad van de manege dus. en ze zijn prima opgevoed,geven voetjes netjes,lopen mooi mee, blijven mooi vast staan, en noem maar op, juist van water hebben ze nog wat schrik van de lans maar als het op heel licht staat valt het reuze mee dus beetje per beetje.

iedereen moet leren dusja