Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:35

Gelieve eerst dit verhaal te lezen. (als het verkeerd staat, zou het dan verplaatst kunnen worden?)

Het gaat om een 3-jarig trekpaard waar we (nog) niet mee aan het werk willen, maar meer vertrouwen willen schenken in mensen, omdat dit oneerlijk is voor het paard. Het paard heeft ook absoluut geen schuld.
Het is een paard met karakter, je kunt er hele goede vrienden mee zijn, maar doe 1 ding verkeerd en je kunt het vergeten.
Het paard heeft altijd in de weide gestaan, en hoefte er alleen uit om bekapt te worden, of naar de keuring.

Oké, ik ga nu zo kort mogelijk mijn vraag proberen te omschrijven.
Het paard heeft helaas een heel vervelend iets meegemaakt met het halster (paard stond bij mensen in de wei, en die mensen zouden er op letten. Het halster is dus afgezakt tot boven de ogen, en is daar vastgegroeid.) Ik denk dat hierdoor de angst is ontstaan want mens doet halster om. Even voor de duidelijkheid: je kunt aan alles merken dat dit niet een of ander spelletje is, wanneer je in de weide komt kruipt het in een hoekje en begint overal te poepen, staart tussen de benen, zweten enz. Ik mag sinds kort weer in de weide komen, en mag haar een beetje aaien tot op zekere hoogte. Het paard staat nu zonder halster in de weide, aangezien we niet weer zoiets mee willen maken.

Ik wil dit paard meer vertrouwen schenken in ons mensen, veel dingen er mee doen, zodat het paard ook het idee krijgt dat hij niet altijd de weide uithoeft voor een keuring e.d. Zodat het geen oneerlijke vangpartij wordt om haar uit de wei te krijgen, waarbij het paard veel stress krijgt.

Ze staat op het moment bij een jaarling in de weide die het nogal moeilijk maakt om contact te maken met het paard, aangezien de jaarling de volle aandacht eist. Maar zonder die jaarling is er niks mee te beginnen (logisch, paard kent niks anders).

Heeft iemand een idee waarmee ik kan beginnen?

Edit; paar dingen toegevoegd.

Kim14

Re: Hoe krijgt dit paard weer vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:18

Het zou dan wel handig zijn als iemand hier op zou reageren?

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:22

Het zou ook best handig zijn om je geduld te bewaren, het is immers al haast half 12 en niet iedereen heeft hier nu nog zin in.

Ik denk toch dat het een kwestie is van paardje zoveel mogelijk verwennen. Proberen te aaien, poetsen indien dit gaat, en ook zeker niet tever gaan. Rustig opbouwen, dat kost heel veel tijd, helaas. Paard zal toch op een gegeven moment jou gaan herkennen, en zo kun je hem ook gaan vragen om naar jou toe te komen. Niet teveel met brokjes gaan knoeien, maar wat lekkers is zeker af en toe wel op zijn plaats. Verder valt er naar mijn idee niet heel veel te doen. Eer je kunt gaan werken met dit paard, moet hij je eerst wel accepteren voor langere tijd in zijn buurt. En dat kost tijd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:23

Pfffffff..... daar heb je nogal wat zeg. Wat zielig (en nee, geen penny-aanval. Ik vind dit echt zielig) voor dat paard!

Wat ik zou doen is het paard alle tijd die ze nodig heeft geven om aan de mens te wennen. Laat haar merken dat je niet iedere keer naar de wei komt om wat met haar te doen. Ga bijvoorbeeld een boekje lezen in de wei, en verwacht niet dat ze naar je toe komt. Misschien gebeurt dit de tweede keer ook niet. Is wel een methode voor mensen met heel veel geduld. Uiteindelijk is ze misschien nieuwsgierig genoeg om naar je toe te komen.
Doet ze dat niet, dan zou je wat lekkers kunnen meenemen. De jaarling zal daar wat van willen hebben. En als ze merkt dat er wat te halen valt, wie weet dat het trekpaard dan ook wel wat komt halen. Ook weer voor mensen met veel geduld. Wanneer ze dan naar je toe komt, en je kunt haar aaien, is het denk ik de eerste paar keer verstandig om niet meer te doen dan dat. Probeer haar niet te pakken, en doe dat pas wanneer ze uit zichzelf bij je blijft staan en dat ook min of meer ontspannen doet. Het is wel zaak dat je regelmatig wat met haar/ bij haar in de buurt doet.
Ik vind het super van je dat je haar de tijd wil geven, en dat je haar niet onder druk wil zetten. Ik heb ook zo'n paard (zij het niet getraumatiseerd): wanneer hij te veel druk krijgt, mentaal of fysiek, ben je hem kwijt. Is niks eigenwijzigs aan, een bezweet, kakkend, snurkend paard is niet eigenwijs. Hij heeft een gebrek aan vertrouwen, in zichzelf en/of in zijn nieuwe mens.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:25

Ja sorry. Maar aangezien het al heel vaak gelezen is en niet op gereageerd is..

Ik geloof ook zeker dat dit tijd gaat kosten, en dat heb ik er ook voor over. Bedankt voor je tip! :). Bedoel je trouwens dat ik er mee bezig moet in de weide, of moet ik m meenemen naar de poetsplaats o.i.d ?

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:25

Je zou kunnen proberen om het vertrouwen weer terug te krijgen , lekker te poetsen in het weiland .
veel knuffelen en belonen .
niet steeds het weiland in gaan om iets met haar te doen , maar laat haar jou kant op komen .

het beestje is goed het vertrouwen kwijt :n

hoop dat het weer goed komt .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:26

Hoe wil je haar meenemen naar de poetsplaats als je haar geen halster om kan doen?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:28

Zoiets hebben wij ook in de wei. Die van ons staat bij 2 oudere paarden die erg rustig zijn. Die van mij kun je zo pakken en die andere ook. Nu zetten wij de hele weg af naar de stal, (moet bij jou wel te den zijn) en we leiden ze naar stal. Dat jonge ding loopt tussen 2 oudere paarden in en loopt rustig mee. De eerste weken zetten we hem in stal en geven hem wat brok. Niet te veel mee doen. Na dat wij merken dat pony( in dit geval) aandacht lijkt te zoeken door bij de deur van de box te gaan staan om wat brok in dit geval, dan geven we hem een aai over zijn snuit, heel beheerst, en daarna de brokjes.
Zo leert hij dat we geen aartsvijanden zijn maar alleen het beste met hem voor hebben.
Wij zijn inmiddels weer zo ver dat we hem kunnen borstelen. hoofstelletje omdoen en eventueel kunnen rijden.
Let wel dit gaat om een welshje van 8 jaar. Was totaal verwilderd en al een jaar niet in handen geweest. Werd vaak weg gejaagt door de meiden als ze bij hun paard kwamen. Dus een totale no no.
Rust en kalmte is de enige remedi.
In een land hebben ze te veel vrijheid en kun je zitten waar je zit maar het werkt niet. Rustig begeleiden naar stal en daar eerst niets doen..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:30

Kim, zulke dingen kosten vooral héél veel tijd en heel veel geduld. Voor elk paard zal de benadering weer anders zijn, ik heb zelf ondanks alle adviezen vooral mijn gevoel gevolgd.
Wil je weten hoe ik het aangepakt heb (mijn paard was nog 'iets' getraumatiseerder dan die van jou), dan kun je Ben's Blog (zie onderschrift) van achter naar voren doorlezen.
Ik heb Ben nu bijna een jaar en nu kom ik pas op een punt dat ik denk 'ja... misschíen zit ik er dit jaar nog wel op...'

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:30

hestejente schreef:
Pfffffff..... daar heb je nogal wat zeg. Wat zielig (en nee, geen penny-aanval. Ik vind dit echt zielig) voor dat paard!

Wat ik zou doen is het paard alle tijd die ze nodig heeft geven om aan de mens te wennen. Laat haar merken dat je niet iedere keer naar de wei komt om wat met haar te doen. Ga bijvoorbeeld een boekje lezen in de wei, en verwacht niet dat ze naar je toe komt. Misschien gebeurt dit de tweede keer ook niet. Is wel een methode voor mensen met heel veel geduld. Uiteindelijk is ze misschien nieuwsgierig genoeg om naar je toe te komen.
Doet ze dat niet, dan zou je wat lekkers kunnen meenemen. De jaarling zal daar wat van willen hebben. En als ze merkt dat er wat te halen valt, wie weet dat het trekpaard dan ook wel wat komt halen. Ook weer voor mensen met veel geduld. Wanneer ze dan naar je toe komt, en je kunt haar aaien, is het denk ik de eerste paar keer verstandig om niet meer te doen dan dat. Probeer haar niet te pakken, en doe dat pas wanneer ze uit zichzelf bij je blijft staan en dat ook min of meer ontspannen doet. Het is wel zaak dat je regelmatig wat met haar/ bij haar in de buurt doet.
Ik vind het super van je dat je haar de tijd wil geven, en dat je haar niet onder druk wil zetten. Ik heb ook zo'n paard (zij het niet getraumatiseerd): wanneer hij te veel druk krijgt, mentaal of fysiek, ben je hem kwijt. Is niks eigenwijzigs aan, een bezweet, kakkend, snurkend paard is niet eigenwijs. Hij heeft een gebrek aan vertrouwen, in zichzelf en/of in zijn nieuwe mens.

Heel erg bedankt! Fijn dat je me begrijpt.
En zeker bedankt voor je tips, ga er zeker wat mee doen. Ik denk alleen dat het boekje lezen weinig word, aangezien de jaarling dan alle aandacht eist, me schopt en bijt als die haar aandacht niet krijgt. En daar heb ik ook weinig zin in, aangezien het paard waar het uiteindelijk om draait, hier ook fors van kan schrikken.

Nogmaals bedankt!:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:33

Eindje touw of desnoods zweepje mee voor de stoute jaarling. Die moet sowieso leren dat hij niet zomaar mensen mag bijten of trappen. Je hoeft ook niet letterlijk een boekje te gaan lezen, je kunt ook aan de omheining prutsen, onkruid weghalen, uitmesten, er is van alles te doen in een weiland :D Het gaat erom dat het paard de tijd en rust krijgt om de mens als een normaal en niet bedreigend fenomeen te leren zien.

Naar stal meenemen en daar dingen doen zoals hierboven beschreven lijkt me de volgende stap, wanneer het paard wat meer druk aan kan.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:35

Iedereen reuze bedankt! Het gaat trouwens om een klein stukje grond met voldoende gras.

Ik ben dan wel bang, dat als ze op stal komt te staan, dat ze dan eerst aan haar nieuwe eten moet wennen. En dat ze daar bijv. van aan de diarree o.i.d komt.

En het paard is wel te vangen, alleen vraag me niet hoe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:38

Vangen gaat alleen maar stress opleveren, lijkt me. Daarnaast is het een groot paard, en jij bent 14. Vang 'r dan in ieder geval niet in je eentje.

Van een handje brokjes of muesli zal ze niet zomaar aan de diarree raken ;) Wanneer je haar in de stal hebt geaaid kan ze toch weer naar buiten? Paard de hele tijd op stal houden levert alleen maar nog meer stress op.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:42

hestejente schreef:
Vangen gaat alleen maar stress opleveren, lijkt me. Daarnaast is het een groot paard, en jij bent 14. Vang 'r dan in ieder geval niet in je eentje.

Van een handje brokjes of muesli zal ze niet zomaar aan de diarree raken ;) Wanneer je haar in de stal hebt geaaid kan ze toch weer naar buiten? Paard de hele tijd op stal houden levert alleen maar nog meer stress op.

Sorry, dat had ik er niet van begrepen. Ik dacht gelezen te hebben dat het paard een aantal weken op stal zou moeten staan.

En ik ben er van overtuigd dat dit paard absoluut niet gemeen is. En er blijft altijd iemand toezicht houden. Waar ik dan later naar toe wil is om dit paard aan meer mensen te laten wennen.

Bedankt voor je reactie ;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:48

Nee zou hem inderdaad lekker laten staan waar hij staat, al staat hij er over een half jaar nog. Echt de tijd nemen, en met tijd nemen bedoel ik niet een weekje bij het paard hangen, maar ook écht tijd nemen. Dit kan heel lang duren, meenemen naar een poetsplaats of iets dergelijks zou ik inderdaad niet doen, vertrouwen opbouwen in de wei is belangrijker op dit moment. Je gaat er waarschijnlijk heel wat werk aan hebben. En inderdaad, die jaarlinger mag je ook best zijn plek eens wijzen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:50

Ben je gek! De hele tijd op stal, daar zou ieder paard van doordraaien. Het punt is dat je in een stal gemakkelijker bij het paard in de buurt kunt komen. Nadeel eraan is dat ze niet weg kan, en dat ze dus gestresst raakt wanneer de druk te groot wordt. Ieder paard moet weliswaar wennen aan druk (halster, voetje geven, zadel) maar doe dat bij dit paard dan zo dat ze er in haar eigen tempo aan kan wennen. En dat kun je naar mijn idee beter doen in een weiland dan in een stal, de stal is vreemd, weiland is vertrouwd, en ze heeft er de ruimte om weg te lopen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:55

Nee joh niet op stal laten staan. Mijn fout ik was niet duidelijk.
Paard mee nemen met de rest. Wat brokjes geven, niet te veel ivm overige weidegang. Daarna gewoon weer rustig naar buiten begeleiden. Niet te veel willen. Wel elke dag even doen.
Als je paard niet gewent is aan een stal is natuurlijk dit hele verhaal niet echt handig

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 12:13

Iedereen bedankt voor jullie reacties!
Heb net te horen gekregen dat het paard zaterdag naar de keuring moet :(:) ;(
Wel heb ik gezegt dat ik het paard wil wassen, toiletteren en alles. Aangezien ik liever geen vreemde aan dit paard wil zien trekken.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:23

Hoe kan je met zo`n paard naar de keuring ? Wat voor een keuring. Je kunt niet eens eens halster aandoen ? Ik voorzie een nieuw trauma voor het paardje...

maar goed, om antwoord op je vraag te geven...

geduld, geduld geduld. Echt, het toverwoord.
Ik heb hetzelfde meegemaakt.
Veel de wei in en niets vragen. Jouw aanwezigheid heeft ze echt wel in de gaten. Juist nu (zomer) is het mooi om "gewoon" aanwezig te zijn. Lees een boek ofzo in de wei.
Sta af en toe op en geef haar wat lekkers. Aai een keer, en meer niet. Hou dit een week vol. De week erop ga je de wei in en ga je poetsen. Gewoon lekker aandacht geven. Niets vragen verder. Ben je al wat verder, dan pak je een halstertouw waar je de uiteindes van aan elkaar maakt. Dus dan is het een hele grote opening. Die kun je dan proberen over haar hoofd te doen en om haar hals te hangen.. enz enz... stapje voor stapje... maar vooral... geduld !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:28

Naar de keuring 8)7 Dus naast een halstertrauma willen ze er nu ook nog graag trailervrees en weet ik wat allemaal bij? Paard zal ook een figuur als modder slaan op die keuring, een doodsbang paard... kom maar op met die premies :Y)
Wat voor eigenaar heeft dat beest joh. Maar weet je wat, laat je het ze toch lekker zelf uitzoeken? Niet mee bemoeien als ze toch naar de keuring willen, en vooral niet aan dat paard zitten. Ze zal je er niet meer van vertrouwen als je meewerkt aan het keuringgebeuren, en jou juist associeren met al het engs. Maar echt, wat een gestoordelingen lopen er rond, alsof je zo'n paard "even" aan mensen laat wennen 8)7

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:32

Ik snap het ook niet nee. Het is nogal oneerlijk voor het paard.

Ik wil dit dus juist doen voor het paard, maar zo word het dus ook niks. Daar baal ik wel echt van..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:43

Tja, de eigenaar moet het ook wel willen natuurlijk. En willen ze dat niet... dan is dat heel jammer voor het paard. Maar dan zou ik als ik jou was me er niet meer mee bemoeien. Hoe erg dat ook is.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:45

Pff vind het wel moeilijk. De eigenaar is mijn oom, en bij hem staan ook mijn pony's. En hij heeft dit aan mij gevraagd.

Hij heeft tot nu toe al mijn pony's gekocht, en mijn pony's staan daar gratis, krijgen goed te eten en alles. Dus het is wel anders om te zeggen dat ze het dan maar uit moeten zoeken..

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:48

Arm beesje ;(
Ga vaak naar hem toe,en ga bijv. in de wei zitten dan zal hij wel denken ah die doet mij niks en zal steeds dichter bij komen.
Maar hoe krijgen ze hem dan in de trailer? of op keuring?
Ga veel naar hem toe en praat tegen hem,dan gaat hij je aanwezigheid vertrouwd voelen ;)
Verder ja,er zullen wel wat meer tips Binnen komen weet niet precies wat voor advies ik je kan geven.

Veel succes ;)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:49

Als ze het halster eenmaal opheeft na een oneerlijke vangpartij e.d, dan is er opzich weinig aan de hand, maar dan heeft ze wel stress, en eigenlijk is ze aan het halster gewoon te bang om verzet te geven o.i.d.

Maar iig bedankt voor je bericht!.