Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar je zal er veel tijd in moeten steken en geduld voor moeten hebben. Doe je wel eens aan grondwerken? Grondwerk is een mooi begin om je pony te kunnen desensibiliseren, ook met sprays gaat dat prima lukken. Ze moeten alleen even wennen aan het geluid en snappen dat het niets engs is. Je hebt meerdere (grondwerk)boeken die zich verdiepen in de desensibiliseren. Het is heel interessant om er meer over te leren en het is alleen maar voordeel voor jou en je pony
Stel dat je bij andere paaren bent iemand gebruikt spray voor zijn/haar paard. Dan wil je niet dat jouw pony in paniek raakt dus is het heel handig om eraan te werken voordat je in benarde situaties komt.
), maar het werkt wel 
) dat je als een paard iets eng vind, zoals de spray, juist door moet gaan. Het sprayen een 1 stuk door is minder 'eng' dan dat je elke keer weer opnieuw het knopje in moet drukken. Doordat je doorgaat merkt het paard vanzelf dat het niet eng is, of iig, dat hij er niet bang voor hoeft te zijn. Sonja schreef:Laat hem dat geluid maar eens 2 weken lang voor elke voerbeurt horen, als je al met de rammelende voerschep voor zijn box staat.
Wedden dat hij daarna niet meer bang is maar begint te kwijlen als hij een spuitbus hoort?
Het hielp bij haar een beetje om er op te gaan zitten, maar ja, om nou voor iedere keer sprayen je paard te zadelen
Als ik ts was zou ik voor wondjes zalfjes gebruiken ipv sprays, en vliegenspul op een doekje doen, of zelf antidaas maken en kijken of het paard aan een plantenspuit kan wennen.
en dus het geluid positief wordt voor het paard.
hestejente schreef:Tja, er zijn nou eenmaal paarden die zo'n spray eng vinden. Ken er ook een, ik wist niet dat ze het eng vond en begon te sprayen. Huppa, paard het hele erf overHet hielp bij haar een beetje om er op te gaan zitten, maar ja, om nou voor iedere keer sprayen je paard te zadelen
Als ik ts was zou ik voor wondjes zalfjes gebruiken ipv sprays, en vliegenspul op een doekje doen, of zelf antidaas maken en kijken of het paard aan een plantenspuit kan wennen.

) Toen hij aan dat geluid gewend was zijn we met een spuitbus in de lucht gaan spuiten, steeds dichterbij totdat we hem in konden spuiten. Dit heeft echt heel lang geduurd en nog steeds moet je het rustig aan doen. Maar hij blijft wel braaf staan.
Miss_Montana schreef:hestejente schreef:Tja, er zijn nou eenmaal paarden die zo'n spray eng vinden. Ken er ook een, ik wist niet dat ze het eng vond en begon te sprayen. Huppa, paard het hele erf overHet hielp bij haar een beetje om er op te gaan zitten, maar ja, om nou voor iedere keer sprayen je paard te zadelen
Je kan het wel zo 'oplossen' maar je kan het nooit voorkomen dat je paard er niet meer mee in aanraking komt. Als de pony alleen al in paniek raakt van het geluidje heb je gewoon een mega groot probleem zodra je op een poetsplaats staat naast andere paarden. Mocht degene naast je vliegenspray of antiklit bij zijn/haar paard willen gebruiken moet dat gewoon kunnen. Als het paard ernaast dan flipt, over het erf rent en gevaarlijke situaties gaat veroorzaken is dat niet erg handig en er kunnen gewonden vallen. Dat wil geen enkele paardeneigenaar op zijn of haar geweten hebben. In principe kan elk paard er gewoon aan wennen net als bij alle andere 'enge' dingen en daar hoeft zeker geen geweld of een 'stoeipartij' aan te pas te komen. Zoals de tip die Sonja geeft is ook erg handig om mee te werken, zeker het proberen waard.
hestejente schreef:Antiklit klinkt heel anders dan een vliegenspray uit zo'n houder onder druk. Vliegensprays en antiklitachtige dingen zitten in die stal in flessen die niet zo'n sissend geluid maken, bovendien is het paard niet bang voor het geluid maar voor het gevoel van zo'n spraysel op haar vacht. Kan dus prima in de buurt van besprayd wordende paarden staan
Sonja schreef:Laat hem dat geluid maar eens 2 weken lang voor elke voerbeurt horen, als je al met de rammelende voerschep voor zijn box staat.
Wedden dat hij daarna niet meer bang is maar begint te kwijlen als hij een spuitbus hoort?