Zit met een groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Zit met een groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:40

Hallo,Ik weet niet of het hier goed staat, hoop van wel anders verplaats het maar.
ik zit met een groot probleem en hoop dat jullie me mss kunnen helpen met tips. Flame die heeft zomereczeem en heb gisteren een deken gehaald en omgedaan. Vandaag is hij hier dus mee op de wei gegaan. Maar de andere paarden hebben hem verschrikkelijk liggen opjagen. Er is een paard, de zwarte, die echt met open mond op hem afgaat hem in een hoekje jaagt en dan erop los stampt en bijt. :( Hij pakt echt afentoe gewoon Flame vast en sleurt hem dan een stuk mee door de wei ;( . Heb hem juist binnengezet want dit was al een uur aan de gang aan het gaan. Mijn paard zijn hele rug zit vol wondjes ;( dus kan even niet rijden maar dat is niet erg hij is toch ng jong. En hij heeft een dik been ;( Mijn paard is nu dus helemaal gestrest en staat nu wat in zijn stalletje hooi te eten.Ondertussen begint de boer daar tegen mij te foeteren dat ik ze zie vliegen dat mijn paard geen eczeem heeft en dat ik niet zomaar iedereen moet geloven ( is bevestigt door de veearts maar dat vind hij onzin) en dat ik dat ding maar moet afdoen want hij schuurt zich helemaal niet. Het komt er dus ook op neer dat die deken slecht voor me paard is en dat ik hem van alles aandoen ;( .Ik probeer juist alles te doen om goed te zijn voor mijn paardjes. Maar wat moet ik hier nu mee doen? Als ik hem met deken op de wei zet dan vermoord die zwarte hem haast als ik hem zonder deken zet dan schuurt hij zich open :( Wat zouden jullie doen?

groetjes Nieky1993

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:43

Een andere stal zoeken waar de eigenaar meer begrip heeft voor de situatie?
En anders hem appart in een wetje zetten evt met een maatje...
Ik zou iig hem niet terug in die groep zetten als het echt een uur achter elkaar aanjaagd :(:)

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:44

Als de boer zo tegen mij tekeer zal gaan, zal ik gaan kijken of mijn paard naar een andere stal kan... Heeft hij gelijk geen last meer van dat zwarte paard.

En anders kunnen ze misschien gescheiden staan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:47

Rond de tijd dat de vliegjes komen even op stal zetten... dus rond zonsopgang en zonsondergang.
Als je daar wilt blijven tenminste.
En dan het paard zonder deken in de wei zetten.... kijken hoe dat gaat.
Iig niet meer blootstellen aan al die aanvallen.... dat kan niet.

wellicht is een andere plek een optie? Anderzijds kun je elders misschien ook tegen dit probleem aanlopen... ik heb er nog nooit van gehoord.
Lag hij zonder deken wel goed in de groep?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:50

Ninx schreef:
Anderzijds kun je elders misschien ook tegen dit probleem aanlopen... ik heb er nog nooit van gehoord.

Die van mij reageren ook als een ander een deken opheeft en hun niet :(:) Dus het is wel mogelijk dat een paard daarop reageerd :(:)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:53

Ninx schreef:
Rond de tijd dat de vliegjes komen even op stal zetten... dus rond zonsopgang en zonsondergang.
Als je daar wilt blijven tenminste.
En dan het paard zonder deken in de wei zetten.... kijken hoe dat gaat.
Iig niet meer blootstellen aan al die aanvallen.... dat kan niet.

wellicht is een andere plek een optie? Anderzijds kun je elders misschien ook tegen dit probleem aanlopen... ik heb er nog nooit van gehoord.
Lag hij zonder deken wel goed in de groep?

Andere plek wordt nog steeds naar gezocht maar is niet zo eenvoudig. zonder deken lag hij goed in de groep, hij is wel de jongste van de groep dus hij staat zo goed als in de laagste rang en die zwarte vloog ook wel met moment naar hem uit maar dat was dan even. Moet wel zeggen dat de groep waar mijn paarden instaan altijd goed en rustig was totdat die zwarte erbij kwam en sindsdien merken we ook aan de andere paarden dat ze niet lekker in hun vel zitten. Het rare is dat mijn andere paard van de winter met winterdeken MET hals stond en toen deed hij er niks tussen. Het lijkt haast of die het echt of Flame heeft gemunt ofzo.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:54

Ook al zet je ze rond zonsopgang en ondergang binnen, die beestjes zitten er toch. Misschien in mindere mate, maar last hebben ze er wel van (spreek helaas uit ervaring).
Ik zou eerst eens een gesprek hebben met de staleigenaar met eventueel je een van je ouders/ouders erbij. En misschien kun je eens praten met de eigenaar van het zwarte paard?
En anders inderdaad de groep splitsen?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:54

Kimberleij schreef:
Als de boer zo tegen mij tekeer zal gaan, zal ik gaan kijken of mijn paard naar een andere stal kan... Heeft hij gelijk geen last meer van dat zwarte paard.

En anders kunnen ze misschien gescheiden staan?

Ja was ook behoorlijk overstuur en ga ng eens goed met mijn ouders erbij met hem praten.
We zijn nu mss al aan het denken om het snachts met zijn maatje buiten te zetten en overdag op stal/ paddock.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:56

Princesje schreef:
Ook al zet je ze rond zonsopgang en ondergang binnen, die beestjes zitten er toch. Misschien in mindere mate, maar last hebben ze er wel van (spreek helaas uit ervaring).
Ik zou eerst eens een gesprek hebben met de staleigenaar met eventueel je een van je ouders/ouders erbij. En misschien kun je eens praten met de eigenaar van het zwarte paard?
En anders inderdaad de groep splitsen?

Ik ga idd ng eens praten met de staleigenaar en ga dit ook voorleggen aan mijn ouders want hoe hij deed tegen mij vond ik redelijk onrespectvol. Het enige wat hem boeide was dat zijn wei kapot gelopen was nu :(
Het zwarte paard gaat overigens rond oktober naar een andere stal maarja dan heeft mijn paard ook geen deken meer op. Met de eigenaar van het zwarte paard wil ik wel praten maar weet niet zo goed wat ik moet zeggen eigenlijk :+

Anoniem

Re: Zit met een groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:02

Ik snap niet zo goed waarom een paar zonder deken wel geaccepteerd wordt en met deken niet...?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 12:33

bn net ng naar hem toegegaan hij stond beetje zielig naar buiten te kijken. Heb hem lekker ff wat slobber gegeven en een flinke prop hooi. Ng even naar zijn wondjes gekeken. Hij heeft toch een behoorlijke jaap op zijn kont en enkele op zijn rug. Mijn deken ziet ook best wel uit je ziet gewoon waar hij zijn tanden drin heeft gezet, gelukkig geen gaten erin maar hij is wel op die plaatsen waar hij gebeten is geraffeld ;( En dat voor een deken die net een dag oud is |( Snap idd niet waarom dat paard zo raar doet tegen mijn paard als die een deken op heeft

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:29

Misschien een rare vraag, maar wat voor kleur heeft je deken?
Sommige paarden hebben echt een hekel aan een bepaalde kleur (sommige paarden accepteren bijv. absoluut geen schimmels in de kudde).
Anders: eerst weer wennen met een touwtje ertussen? Waarschijnlijk heeft die zwarte niet eens doorgehad dat het jouw paard was en dat die al in de kudde hoorde...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:50

nieky1993 schreef:
bn net ng naar hem toegegaan hij stond beetje zielig naar buiten te kijken. Heb hem lekker ff wat slobber gegeven en een flinke prop hooi. Ng even naar zijn wondjes gekeken. Hij heeft toch een behoorlijke jaap op zijn kont en enkele op zijn rug. Mijn deken ziet ook best wel uit je ziet gewoon waar hij zijn tanden drin heeft gezet, gelukkig geen gaten erin maar hij is wel op die plaatsen waar hij gebeten is geraffeld ;( En dat voor een deken die net een dag oud is |( Snap idd niet waarom dat paard zo raar doet tegen mijn paard als die een deken op heeft

Heb je ze even uitgewassen met betadine en er wat klei o.i.d. opgesmeerd?

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:44

zoiezo een anders stal zoeken waar iemand wel normaal teegen je kan doen.. ik zal de deken af doen beter schuren dan een blessure door het opjagen.. maar als je hem met beatdine wast gaat de jeuk over..
succes,,

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:50

mBeau: De jeuk is ook niet te harden voor een paard hoor, die is werkelijk echt verschrikkelijk. En ZE is niet zomaar verdwenen met een betadine wasbeurt helaas.

Ik heb bij mijn huidige stal van mijn pony eerst gevraagd of er ervaringen waren met ZE. Hiervoor even gestaan bij mensen die er geen verstand van hadden en inderdaad, hetzelfde probleem als jouw dat ze het dus niet begrijpen.

Blijf zoeken, en heb je nog een tip gegeven over het aandoen van deken, in het ZE-topic.

Succes

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:52

Hallo, bedankt voor de tips.
Bn net weer bij hem geweest en heb de paarden, behalve de zwarte, een voor een bijgelaten in de paddock en ze deden echt niets ze zaten zelfs lekker te kroelen met hem. Denk dus echt dat het door die zwarte komt. Morgen gooien allen paarden in de wei behalve de zwarte en dan kijken of ze niet jagen. En na een uurtje of twee laten we die zwarte erbij en als ze dan gaan jagen dan weten we waar het probleem zit en dan wordt die zwarte achter een draadje geplaatst voor een paar weken zodat hij zo kan wennen.
Maar de schade is al gedaan. Ik heb de wondes verzorgt maar zijn hele rug is volgens mij kapot nu. Op sommige plaatsen heeft hij geen open wondes maar wel bulten van het bijten. Als je nu op zijn rug of kont drukt dan krimpt hij volledig in mekaar van de pijn. Ik ga zo de veearts bellen zodat die even langskomt en als die is langs gekomen bel ik een osteopaat. +Wil namelijk weten of er een beschadiging of blokkering in de rug zit en dat die dan wordt weggewerkt.
Morgen plaats ik weer een update.
Bedankt voor de tips
groetjes

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:24

Ik zou ook naar een andere stal gaan.. ookal is dat niet altijd makkelijk..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:04

nieky1993 schreef:
Hallo, bedankt voor de tips.
Bn net weer bij hem geweest en heb de paarden, behalve de zwarte, een voor een bijgelaten in de paddock en ze deden echt niets ze zaten zelfs lekker te kroelen met hem. Denk dus echt dat het door die zwarte komt. Morgen gooien allen paarden in de wei behalve de zwarte en dan kijken of ze niet jagen. En na een uurtje of twee laten we die zwarte erbij en als ze dan gaan jagen dan weten we waar het probleem zit en dan wordt die zwarte achter een draadje geplaatst voor een paar weken zodat hij zo kan wennen.

Mocht dit nou ook niet werken, kun je misschien iemand zoeken die veel verstand heeft van de paardentaal, dmv grondwerk zou je het zwarte paard ook nog kunnen leren dat ie een ander paard niet door de wei mag sleuren en dat ie hem iets rustiger moet benaderen.

Succes ermee! Klinkt alsof je het beste met je paardje voor hebt^^

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:09

even een update. Gisteren dus dit bovenstaande geprobeert en alles ging goed totdat die zwarte erbij ging. Resultaat paard weer gestresst en mijn deken kapot, gelukkig konden we die ng maken maar was er niet blij mee. Nu staat mijn paard in een wei naast die zwarte hopende dat ze zo aan elkaar wennen

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:24

ik had me paard verplaatst of apart gezet. met een maatje natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:32

Ik ken meerdere paarden die agresief reageren op paarden met een deken. Een van mijn eigen doet dit ook, nu is die 85 cm en vind mijn rijpaard met deken hem een lachertje en gaat het nu goed...
Is het toevallig een lichte kleur deken? Wit of licht blauw oid?

Het schijnt dat lichte paarden een zwake schakel zijn in het wild voor de kudde. Die valt het meest op. Het komt nog wel eens voor dat paarden met een lichte deken door de baas worden weg gejaagd. Helemaal als die geen witte/lichte paarden gewend zijn.

Verder zou ik zelf een andere stal zoeken. Hoop dat je er een kan vinden waar jij en je paard met respect behandelt kunnen worden.

Hoop ook dat het nu iets rustiger word in de wei nu het zwarte paard niet meer bij die van jou in staat.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:56

De gemakkelijkste oplossing tot dat je een nieuwe stal hebt, is toch overdag buiten zetten zonder deken en 's avonds kan die misschien ook wel zonder deken binnenstaan, maar die kan je 'savonds ook voor de zekerheid omlaten. Het gaat erom dat je paardje pas na 9 uur naar buiten gaat en al om 3/4 uur weer naar binnengaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:09

In die tussentijd worden ze ook gestoken hóór.
Een echte eczemer kan zelfs al problemen krijgen wanneer ze een uurtje de deken af hebben.

Als het goed is staat haar paardje nu tijdelijk apart.
Wanneer ik tussen de 2 kwaden moest kiezen, werd het dezelfde optie als die de TS neem, en dus apart zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:30

Hoe ernstig is de eczeem? Zou smeren ipv een deken een optie kunnen zijn?

Paard ziet er met die deken anders uit, denk dat daar 't probleem zit voor die zwarte. In ieder geval lijkt me niet dat het paard van de TS het probleem is, als de andere paarden gewoon normaal tegen hem doen. Hoe doet die zwarte wanneer er nieuwe paarden in de groep komen?

Die boer zou ik voortaan zo veel mogelijk negeren :Y) Weet gewoon niet beter, moet je maar denken :Y)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 19:54

Even weer een update. Allereerst iedereen bedankt voor de tips.
Alles gaat goed hij staat ng steeds appart. Maar nu komt er bij dat er nog iets met mijn andere paard scheelt en ik heb beu ben op die stalling, ook de staleigenaren ben ik beu zeggen de hele tijd dat ik ze zie vliegen en dat ik altijd wel wat heb bij mijn paarden enja het zelfde riedeltje. We zijn er nu dus serieus over aan het denken om ze gewoon bij ons aan huis te zetten.