Mijn naam is Vina, ben 20jaar, en heb sinds 12.06.2009 m`n eige paardje, Ax (yep, samen zijn me VinAx ^^) Nu is het zo, ik heb Ax van m`n ouders gekregen. Ik kende hem helemaal niet, maar was meteen al stapelgek van hem. MAAR.. Ax is in mei 5 geworden, en ongeveer 9 maanden geleden geruind.
Onze eerst les ging eigenlijk vrij goed, hij was een beetje lui, maar verder was hij echt heel braaf, als je er bij stil staat dat hij in een nieuwe omgeving was, ook geen omheiningen en hoefslag e.d. Hij schrok wel 2x van zonnenstralen op het strand, maar dat was dan ook echt alles.
Gelukkig, ik had eerlijk gezegt erger verwacht. Op stal bijt hij graag, en wanneer ik hem naar de wei breng, of er van haal, durft hij wel eens trekken. Op de wei is hij lekker actief, een paar bokjes, en veel heen-en-weer gedraaf, af en toe ook een galopje.
Toen het tijd was voor de 2de les, stond hij kreupel. DA gebeld, een ontsteking rond de koot, een week stil staan. Na die week was hij natuurlijk helemaal hyper, hoe zou je zelf zijn. Natuurlijk moest hij aan de hand stappen, maar jee wat een ramp. VOOR hem lopen, dan trapt hij je schoenen uit, neem ik hem NAAST me, staat hij gegarandeerd op m`n tenen. Onder het getrappel door, bijt hij ook nog in je benen.
Na zijn weekje stil staan mocht hij 3 dagen de wei in. Daarna moest hij terug aan het werk.. Heb nog nooit zo`n drama gezien. Ik wou opstappen, hij kapte met z`n achterbeen naar m`n been. Zit ik er op, begint hij te bokken, schoppen, omhoog te gaan en naar m`n voeten te bijten. Een vriendin van me heeft er toen even met gereden, en hem echt moeten aanpakken, na een half uur kalmeerde hij pas. De dag erna flikte hij gewoon hetzelfde.
Plots heeft ie 4 dikke benen. DA: oedeem. Niets ernstigs, gewoon veel laten bewegen. Hallo, ik wil heus niet dood! Kijk, hij bokt ontzettend rot: neus tegen de muur, en gaan. Natuurlijk pak ik hem aan dan, dan begint hij te bokken. Krijg ik hem weg van de muur, gaat ie achteruit lopen. Nou op een gegeven moment moet ik dan wel stoppen met kappen, wil niet dat hij volle kracht tegen beton schopt. En zo gaat het maar door.
Laat ik hem los in de piste, gaat ie omhoog, em kapt hij. Stiefpa`s gezicht gemist op amper 2cm.
En ondertussen blijft hij bijten, en ook op stal op m`n voeten trappen. Ja natuurlijk ga je nu zeggen dat hij geen respect voor me heeft, dat besef ik maar al te goed. Maar jee, hij maakt me echt gigantisch bang, hij is m`n eerst paardje, ik wil goed doen, en dan doet hij zo.
Vanaf volgende week komt er een prof bij, die me gaat helpen met Ax te leren longeren, dat hij op die manier energie kwijt kan, want heb zo`n vermoeden dat hij daarom zo hyper doet, als je het vergelijkt met onze eerste les..
Help! Iemand dit ook meegemaakt? Hoe opgelost?
__VinAx

Nuja, zij denken dat ik te weinig zelfvertrouwen heb, dat hij gewoon echt hyper is (wat ook wel kan, heeft al 2x moeten stil staan door beenproblemen, maar toen ik dus daarna, toen hij genezen was en hem 3x op de wei had gezet, wou rijden deed hij zo rot dat ik het niet nog eens wil testen door er zo terug op te springen) en dat ik gewoon effe moet door bijten. Nu ja, zaterdag neem ik les met hem, gaan hem een half uurtje goed longeren (is heeeeel lang geleden voor hem) en dan weten we het meteen..