Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magaaa

Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 02:37

Help..

Ik rijd al een tijdje met een paardje en wou het al meerdere malen opgeven..

Namelijk als ze opgezadelt is en ik ga met haar door de gang voor naar de piste te gaan aan 1stuk door dan is er geen probleem , moet ik onderweg even stoppen en doorgaan dan steigert ze en laat ze haar achterovervallen en ligt ze stokstijf neer op de grond , daarna als ze terug rechtstaat doet ze alsof er niets aan de hand is.. Na het opstappen en ze moet vooruit doet ze dit ook ; ze steigert en laat haar recht op haar rug vallen .. Niet alleen is dit heel gevaarlijk voor haar maar ook voor mij

Ik ben ten einde raad , opgeven wil ik ook niet want eenmaal dat je ermee vooruit bent is ze het BRAAFSTE EN BESTE paardje dat er maar is .. Maar dit kan toch zo niet verder ..

Hopelijk kan iemand me helpen

Palmera

Re: Steigeren en achterovervallen .. Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 02:42

Oooh, dat is echt doodeng ja! En levensgevaarlijk.

Heb je de dingen al nagecheckt? Dus of het zadel goed ligt, of ze geen rug, hals, been problemen heeft (haal hier dus een goede DA bij en desnoods een fysio of osteopaat) of is er misschien iets in die gang waar ze doodsbang voor is dat ze zich gewoon laat vallen?

Het lijkt mij in ieder geval een heel lastig probleem en het kan meerdere oorzaken hebben. Dat je paard goed loopt als ze eenmaal loopt zegt ook niets natuurlijk. Het zou kunnen dat ze zich er dan maar bij het probleem -wat dat dan ook mag zijn- neergelegd heeft. Dat doen meerdere paarden.
Veel succes!

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 02:50

femke27 schreef:
Oooh, dat is echt doodeng ja! En levensgevaarlijk.

Heb je de dingen al nagecheckt? Dus of het zadel goed ligt, of ze geen rug, hals, been problemen heeft (haal hier dus een goede DA bij en desnoods een fysio of osteopaat) of is er misschien iets in die gang waar ze doodsbang voor is dat ze zich gewoon laat vallen?

Het lijkt mij in ieder geval een heel lastig probleem en het kan meerdere oorzaken hebben. Dat je paard goed loopt als ze eenmaal loopt zegt ook niets natuurlijk. Het zou kunnen dat ze zich er dan maar bij het probleem -wat dat dan ook mag zijn- neergelegd heeft. Dat doen meerdere paarden.
Veel succes!

Nee schrik van iets in de gang denk ik niet .. Ze stopt niet vanzelf , als ik haar moet doen stoppen omdat het poortje nog niet open is of er een ander paard moet passeren en ik wil dan verder stappen met haar dan krijgt ze het ..

Ik snap het echt niet .. Een normaal paard laat zich niet vanzelf achterover vallen , toch ?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 02:54

Nee, dat klopt. Dus is er toch iets aan de hand. En ik raad je echt aan om eventuele medische problemen of problemen met het harnachement eerst uit te sluiten voordat je verder zoekt naar een andere oorzaak.

Zaak is wel dat dit opgelost wordt, want het is inderdaad levensgevaarlijk.

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 02:57

femke27 schreef:
Nee, dat klopt. Dus is er toch iets aan de hand. En ik raad je echt aan om eventuele medische problemen of problemen met het harnachement eerst uit te sluiten voordat je verder zoekt naar een andere oorzaak.

Zaak is wel dat dit opgelost wordt, want het is inderdaad levensgevaarlijk.

Oke , en door hoe of wie of wat kan ik haar laten onderzoeken ?
Dierenarts is tevergeefs , zei dat er niets aan de hand was uit bloedonderzoek etc ..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 03:02

Maar een bloedonderzoek zegt natuurlijk niets over b.v zenuw pijn, vastzittende wervels enz.

Om te beginnen zou je je zadel natuurlijk kunnen laten nakijken door een goede erkende zadelmaker uit jouw regio. Wellicht dat daar het probleem in zit.

Als dat niet zo blijkt te zijn moet je maar eens zoeken naar een goede fysio of osteopaat in jouw omgeving. Eentje met verstand van zaken. Misschien dat mensen bij jou op stal een goede voor je weten. En anders kun je altijd een advertentie hier op bokt plaatsen bij 'diensten'.

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 03:15

femke27 schreef:
Maar een bloedonderzoek zegt natuurlijk niets over b.v zenuw pijn, vastzittende wervels enz.

Om te beginnen zou je je zadel natuurlijk kunnen laten nakijken door een goede erkende zadelmaker uit jouw regio. Wellicht dat daar het probleem in zit.

Als dat niet zo blijkt te zijn moet je maar eens zoeken naar een goede fysio of osteopaat in jouw omgeving. Eentje met verstand van zaken. Misschien dat mensen bij jou op stal een goede voor je weten. En anders kun je altijd een advertentie hier op bokt plaatsen bij 'diensten'.

Bedankt ik zal zeker nog iets laten weten .. Ik HOOP dat het probleem daar ergens zit

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 04:07

Vind je het gek dat je paard gaat steigeren als je hem letterlijk lekprikt met je sporen! Zet dat paard als de sodemieter op het land en neem eerst eens fatsoenlijk les op een manege voordat je zelfs maar weer OVERWEEGT om op dit paard te stappen!

Ik HOOP van harte dat er iemand in jouw buurt is die je van je paard aftrekt en aangifte doet van mishandeling! Dat heb je verdomme verdiend!

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 04:15

mick75 schreef:
Vind je het gek dat je paard gaat steigeren als je hem letterlijk lekprikt met je sporen! Zet dat paard als de sodemieter op het land en neem eerst eens fatsoenlijk les op een manege voordat je zelfs maar weer OVERWEEGT om op dit paard te stappen!

Ik HOOP van harte dat er iemand in jouw buurt is die je van je paard aftrekt en aangifte doet van mishandeling! Dat heb je verdomme verdiend!

Dit is een ander paardje dat zonder sporen gereden word ;)
En mishandeling ? DOE EENS NORMAAL JOH

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 04:18

Lees jij je andere topic nog even goed door...

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 05:02

Magaaa schreef:
dit is een ander paardje dat zonder sporen gereden word ;)

Neem dit paardje mee naar het strand, kan die ander op rust en genezen!

Wat ik mij afvraag, het paardje laat zich iedere keer achterover vallen, met zadel op neem ik aan? Is dat zadel nog heel? Ik heb er ook wel wat achterover zien klappen, zelden liepen ze daarna zuiver of voelde het niet zuiver, daarnaast op een harde ondergrond hebben ze vaak ook schuifwonden..............dus dierenarts, osteopaat, fysio is geen overbodige luxe.

Wel apart, iedere keer achterover klappen, opstaan en zonder verwondingen verder gaan..............

Tip: Op het moment dat ze na het stilstaan weer moet doorstappen, wachten tot ze uit haarzelf wegstapt, zou dat verschil uitmaken, dat niet jij maar zij bepaalt. Op het moment dat ze dan wegstapt, al is het na een half uur, er meteen een snoepje instoppen en woordelijk belonen. Na een tijdje snoepje weglaten en woordelijk belonen.

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 05:14

pri_lady schreef:
Magaaa schreef:
dit is een ander paardje dat zonder sporen gereden word ;)

Neem dit paardje mee naar het strand, kan die ander op rust en genezen!

Wat ik mij afvraag, het paardje laat zich iedere keer achterover vallen, met zadel op neem ik aan? Is dat zadel nog heel? Ik heb er ook wel wat achterover zien klappen, zelden liepen ze daarna zuiver of voelde het niet zuiver, daarnaast op een harde ondergrond hebben ze vaak ook schuifwonden..............dus dierenarts, osteopaat, fysio is geen overbodige luxe.

Wel apart, iedere keer achterover klappen, opstaan en zonder verwondingen verder gaan..............

Tip: Op het moment dat ze na het stilstaan weer moet doorstappen, wachten tot ze uit haarzelf wegstapt, zou dat verschil uitmaken, dat niet jij maar zij bepaalt. Op het moment dat ze dan wegstapt, al is het na een half uur, er meteen een snoepje instoppen en woordelijk belonen. Na een tijdje snoepje weglaten en woordelijk belonen.

Ja met het zadel, en het zadel is nog in goe vorm niets mis mee..
1keer is ze achterovergeslagen tegen de muur toen had ze schaafwonden aan haar nek voor de schoft..
Maar al die andere keren heeft ze echt niets voor, we snappen het zelf niet.. Ze heeft echt al veel geluk gehad en ik hoop dat dat zo blijft .. Het paardje is zelf niet van mij ik rij er alleen mee, maar wil niet dat haar iets overkomt

Die laatste tip zal ik morgen eens toepassen en hopen dat het zo zal gaan .. Het opstappen zal nog een probleem worden
Maar zal eerst eens met die eigenaars over die osteopaat en over fysio praten.. Lijkt me ook het beste

Bedankt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:27

doet ze het alleen mét zadel?
is het misschien angst, is het een jong paard, hoe lang is ze al onder het zadel,
en hoe is dat gegaan, het beleren?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:35

Mss heeft je paard een slecht zicht? In ieder geval grondig laten onderzoeken, want dit is niet normaal!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:39

Dit is echt stom en heel gevaarlijk ik zou er iemand bijhalen die er iets meer van weet want alleen zou ik met zo'n paard nooit aan de slag gaan VEEL TE GEVAARLIJK!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:42

Tja, beetje 2 kanten verhaal dit. Als ik je 2 topics lees denk ik niet dat je een handige ruiter bent.
Ik bedoel mijn paard steigert gegarandeerd ook als ik sporen erin duw, en helemaal tot aan wonden toe. Je zegt dat dat weer een ander paard is, maar wellicht dat je bij dit paard ook zo prikt.

Steigeren en omvallen doen ze vaak alleen maar uit protest en pijn. dus in 1 van die dingen moet je het gaan zoeken. Maar je zegt dat het is als je in de bak wilt gaan rijden en je moet wachten voor je de bak in gaat? Dan kan het zijn dat je paard zon gruwelijke hekel heeft aan in de bak rijden met jou of met iemand anders. Dat hij bij voorbaat al zoiets heeft van dat dacht ik niet.

Wellicht zit het misschien in de rug, maar dan zou ze het eigenlijk ten alle tijden moeten doen en niet alleen bij de bak ingaan. Misschien moet je wat meer over je paard vertellen, dan is het iets duidelijker.
Als je dit maar niet met geweld of wat dan ook op gaat lossen, danverpest je haar voorgoed. Eerst een osteo erbij, goed naar de rug/heupen en derg laten kijken. En dan naar een prof brengen die hier verstand van heeft. Steigeren en omvallen is 1 van de gevaarlijkste dingen die een paard kan doen en iets wat ze zeker niet voor niets doen.
Helaas heb ik het zelf moeten ondervinden een maand geleden, en ik heb sindsdien nog niet op een paard kunnen zitten. En ja mijn paard protesteerde tegen het feit dat ze zonder veulen het erf af moest, was ze het niet helemaal mee eens. Alleen het omvallen was niet haar bedoeling maar ze verloor evenwicht. ;) dus nou niet denken dat ik mijn paard mishandel :+

Ik zeg regel het met de osteo en een prof ruiter. Dankomt t vast weer goed met paardmans..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:45

als die verder gewoon braaf is........ dan is er echt wat met het dier aan de hand.... kan niet anders

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:49

Dit is abnormaal gedrag, dit kan lichamelijk iets medisch zijn, maar ook psychisch. Ik vind sommige antwoorden van je een beetje ongeloofwaardig, als een paard achteroverklapt en op een harde ondergrond terecht komt, en over die harde ondergrond heen schaaft zou ze ook wondjes moeten hebben aan der kogels. En als ik het mis heb, zou ik als eerste overwegen per direct dit paard op de wei te zetten, de dierenarts, ostheopaat en de tandarts te laten komen, en het paard volledig laten onderzoeken, zeker ook op de zenuwen, en wat ook meestal wel belangrijk is, op het paard haar hormonen. En als er echt niks medisch aan de hand is, zou ik een zeer goede ruiter vinden die er een keer opgaat. Belangrijk is dan een ruiter die echt kan voelen waar een probleem ligt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:50

KiWiKo schreef:
als die verder gewoon braaf is........ dan is er echt wat met het dier aan de hand.... kan niet anders

Dit is dus wat ik ook bedoel maar heb het in het lang verwoord :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:51

KiWiKo schreef:

ik was al aan het zoeken waar het stond, maar jij zei het gelukkig.

Waarom zou hij als hij zo'n pijn heeft wel kunnen lopen zodra je hem in zn vooruit hebt?..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:58

Misschien kun je eens buiten opstappen ipv in de bak?
En eens in de bak opzadelen ipv op de poetsplaats, onderweg een keer halthouden in de gang en kijken of hij dan nog omhoogkomt; dan weet je dat het aan het zadel ligt.
Probeer dan ook eens zonder zadel op te stappen in de bak (voetje van iemand anders), kijken wat hij doet.

Kortom: als je het paard zou losgooien of longeren in de bak en er komt dus geen zadel aan te pas, steigert hij dan ook onderweg als je hem laat halthouden?
Doet hij het buiten ook, als je hem laat halthouden aan de hand?
Doet hij het in de bak ook, als je er niet opzit, een stukje loopt en laat halthouden?

Ik vind: zadelmaker erbij en daarna een ostheo / fysio.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:00

Sorry maar ik denk niet dat dit topic serieus is. Zeker niet als ik het andere topic van de ts zie... :o

Magaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:09

Marigold schreef:
doet ze het alleen mét zadel?
is het misschien angst, is het een jong paard, hoe lang is ze al onder het zadel,
en hoe is dat gegaan, het beleren?

Ja met zadel en met hoofdstuk aan ..
Iedereen dacht dat ze zoveel schrik had van alles maar dat is eigenlijk niet waar, want ben er mee buiten gaan rijden en doet niets.. Ze is echt braaf als je derop zit.
Ze is 8jaar en heeft als ze 3-4 jaar was dacht ik bereden geweest.. En is dat meisje er veel van afgevallen
Nu heeft ze enkele jaren stil gestaan en ben ik er een paar maand mee bezig..

_Brittx3KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:15

Dit is mss een 'brute' manier,
maar wat met een iets scherper bitje en haar is een keer voor zijn..
Als ze steigert, is EEN keer een snok geve zoda ze t voelt, mt da scherp bitj dan.
Of haar zelf is achtrover trekke? Haar daar dus ook voor mee zijn..
Veel succes ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:32

@Brittx3kc

Wat wil je daarmee bereiken? Dat het paard bang wordt om aan te geven dat het misschien wel pijn heeft?
Want ik blijf erop hameren: laat zowel het paard als het harnachement onderzoeken door deskundigen.

Als dat allemaal in orde blijkt te zijn en het is echt pure koppigheid dan kun je eens een keer zoiets uit proberen. Maar zeker niet eerder!