Eindelijk weidemaatjes: Shethengst verwondt Tinker/Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Eindelijk weidemaatjes: Shethengst verwondt Tinker/Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:31

ZUCHT, nu heb ik een vervelende kwestie. Mijn ruin Bonte Japie staat 24/7 in de wei. Hij is nu 5 jaar, ik rijd er mee, les er mee, longeer er mee. Heb hem sinds hij 6maanden was. Had Shetruintje er bij gekocht als maatje. Shetje is drie maanden jonger, BARTJE. Japie heeft diverse keren geprobeerd Bartje te vermoorden, ook in hele grote weide (toen was Japie 1 jaar tot 1,5 jaar).
Japie heeft toen hij ca. 3 jaar was, tijdens belering, elders met vier Friese ruinen in de wei gestaan. Hij had mooi niets meer te vertellen. Terug naar huis, geen geschikte weidemaat meer kunnen vinden (hij is een BIG BULLY!).

Maar nu: zijn Bartje (die ik gehouden heb en inmiddels al jaren met een ongesneden Shethengst samen in de aangrenzende wei stond) en Niels (het hengstje van 11-12 jaar), via via Japie zijn wei in gedrongen (zaterdag), en wie schetst mijn verbazing: Niels het hengstje stelt zich op als een woedend leeuwtje en beschermt Bartje! Japie neemt meteen het rit an bij dreiggedrag van Niels. Niels bepaalt nu waar Japie mag grazen en hoe ver hij dichter bij hem en Bartje mag komen.
Hier was en ben ik heel blij mee: de brutale aap Japie moet nu inbinden.

Dat is prima gegaan. Iedere morgen als ik bij de wei kom staat men rustig te grazen (zag wel paar schaafwonden bij Japi en een bijtwond op z'n schouder, maar niks bijzonders, zat ook al korstje op).

Vanmorgen zag ik echter dat de grote Tinker kruising Fries Japie een 1,5 centimeter inscheurwond (met korstje) aan linkerneusgat had. Een aan beide flanken bijtwonden (ook al verkorst, maar wel opgezet), en een oppervlakkige winkelhaak op z'n lagere dijbeen.

De Shetten hadden nog geen gekrenkte haar of iets.

Nooit zie ik geruzie, onrust of gebakkelei.

Japie rent nog steeds panisch opzij als Niels aan komt lopen.

Vraag is nu: ik zit natuurlijk niet te wachten op een gehavend paard. Is dit normaal? Moet ik het nog eventjes de tijd geven? Zou Japie zich af en toe opstandig opstellen (hij staat al vier jaar tussen andere paarden, maar wel in een aparte wei; hij kent Bartje en Niels van "langszij" ook al net zo lang), dat Niels hem op z'n plaats probeert te zetten?
Hoe lang kan dit duren?
Duidelijk is dat hij niet de Shetten aanvalt, anders hadden die van die reus zeker wel verwondingen.
Het zou enorm jammer zijn ze weer apart te moeten zetten, het leek mij juist zo mooi dat Japie nu sociaal gezien gezelschap heeft.

Raad gevraagd!!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:42

Ik heb hier tijdelijk een Shethengstje te logeren, die ik ook bij mijn groep dacht te kunnen plaatsen. Dit gaat wel, want het zijn bijna allemaal merries. De enige ruin, een Tinker, die er bij staat, moet hij niet en bijt 'm inderdaad ook zo erg als dat jij beschrijft. Hij wil hem gewoon niet in zíjn kudde hebben. Ik denk dat dit bij jou ook het geval is.
Jouw Tinker (was het toch?) is als vreemde, een indringer er bij gekomen en hoort niet bij zijn 'kudde'. Ik heb mijn Tinker nu (met een paar anderen voor gezelschap) apart gezet, tot die kleine terrorist weer naar huis gaat.

terpentijn

Re: Eindelijk weidemaatjes: Shethengst verwondt Tinker/Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:53

Nee, Diablo, niet goed gelezen! De Shethengst en Shetruin zijn BIJ de Tinker x Fries kruising Japie in DIENS wei gekomen. Ze kenden elkaar al jaren, maar natuurlijk niet allemaal bij elkaar. Het Shethengstje is 11 jaar.
Eh... als ik vragen mag: hoe lang duurde dat bij jou, dat gebijt van de Shethengst naar de Tinker? Enne... hoe erg waren die verwondingen dan? Was die Tinker ook bang, of opstandfig naar 't terroristische hengstje?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:09

terpentijn schreef:
Nee, Diablo, niet goed gelezen! De Shethengst en Shetruin zijn BIJ de Tinker x Fries kruising Japie in DIENS wei gekomen. Ze kenden elkaar al jaren, maar natuurlijk niet allemaal bij elkaar. Het Shethengstje is 11 jaar.
Eh... als ik vragen mag: hoe lang duurde dat bij jou, dat gebijt van de Shethengst naar de Tinker? Enne... hoe erg waren die verwondingen dan? Was die Tinker ook bang, of opstandfig naar 't terroristische hengstje?

Jawel, ik heb het wel goed gelezen. Als de Shet hier ontsnapt naar de wei van de Tinker (niet zijn eigen wei dus), valt hij de Tinker ook aan, het maakt niet uit in welke wei ze staan. Ook hier staan ze naast elkaar, dus kennen elkaar. Maar alleen de draad ertussern zorgt ervoor dat ze elkaar niets doen.

Het bijten duurde zolang ik het door liet gaan. Ik had eerst niet precies door hoe erg het was, tot ik zag dat de Tinker continue alleen in een hoekje stond, hij mocht niet bij de groep komen. Toen ik hem wat beter bekeek, zag ik dat hij onder de bijtwonden zat. Het waren echt lelijke wonden. De Tinker deed niets terug, hij is geen vechter. Hij probeert het te vermijden, maar die kleine Shethengstjes zijn zo verrot snel en ze blijven maar doorgaan.....
Nu is het trouwens wel wat veranderd met de Tinker. Als ze per ongeluk toch bij elkaar komen, geeft de Tinker de Shet wel op zijn donder, maar zoals ik al zei, de Tinker vindt het op een gegeven moment wel genoeg, maar de Shet blijft doorgaan....er komt ook geen verandering in denk ik. De hengst reageert normaal, daarvoor is hij hengst. Apart zetten is de enige oplossing denk ik.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:32

OEPS! Je had het dus wel degelijk goed gelezen, dus sorry van mijn kant. Nou hoop ik niet dat het hier ook zo moet aflopen, zeg! Maar bij jou stonden er toch ook MERRIES bij? Dat heeft het hengstje mischien extra furieus gemaakt?
Mag ik nog vragen: waar zaten de wonden bij de Tinker precies, en hoe erg was "ernstig?"
Hoe lag het met de leeftijden?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:42

Misschien kwam het inderdaad doordat er merries bij stonden, maar aan de andere kant: hij jaagt ook een bepaalde merrie uit de groep, die wil hij er ook absoluut niet bij hebben. Ik denk gewoon dat hij zíjn kudde wil verdedigen tegen andere bepaalde paarden, misschien dat het bij jou ook zo gaat?

Hier wat foto's van de beten die mijn tinker had:

Afbeelding
De donkere plekken zijn allemaal bijtplekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zitten dus echt op de hoogte waar hij bij kon. Dit Shetje is trouwens niet van mij, maar ik wil met deze foto's echt niet aantonen dat het een rotbeest is hoor. Want dat is hij niet, hij is gewoon hengst en reageert zoals hij in zijn ogen móet reageren. Ik kijk hem er dus echt niet op aan. Ik heb hem er ook zélf bij gehaald (te leen) omdat dat wel zo handig is om te zien wanneer mijn merries hengstig zijn.

Ze staan nu dus apart van elkaar, ik heb laatst wel weer geprobeerd of het misschien tóch wel ging, maar helaas.....ik denk ook dat dat niet gaat lukken, ook niet bij jou. Het is nu eenmaal een hengst en die doet wat hij moet doen....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 18:49

Pfffttttt, dit doet mij nigzins de moed in de schoenen zakken, en paar van die plaatjes van verwondingen lijken SPREKEND op die van Japie.......Vooral nr. 3 van boven, waar het ook zo'n beetje opgezet is. Nou heeft J. niet zo veel beten, zeg, maar na hoe lang (of kort) was dit bij jouw Tinker dan? Vn een afstand dacht je natuurlijk, met zo veel wit op je Tinker (Japie is vrijwel zwart op z'n body) dat het vuil was door het rollen!
Mijn G.. arme TINK! Alsof er een horde RATTEN op gesprongen is en hem aangeknaagd heeft!

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:53

ik zou het nog even aankijken als ik jou was.
Toen ik ging verhuizen met mijn paard zat hij ook onder bijtwonden, en nog steeds vind ik wel een nieuw wondje! Het is ook een beetje de natuur denk ik dan en zolang ze de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan moet het nog even uit te houden zijn!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:59

Helaas, ik kan met jullie meepraten.

Ik heb 2 shethengsten, en 1 Trekpaardruin.
Ik heb het geprobeerd, maar de shetten (samen of apart, maakt niks uit) maken het trekpaard helemaal in.
Niet te geloven, Het wit komt voor de ogen en ze zijn niet te stoppen, zoo kwaad!
Ze hangen in de flanken/hals en laten echt niet weer los, ook al ga ik er tussen staan schreeuwen (normaal hebben ze echt wel ontzag voor me) Helaas dit is bij ons niet goed gekomen, en ik weet zeker dat dat ook niet zo was geweest als we het hadden gelaten.
Het trekpaard werd zo angstig voor ze, hij is over/door een hoog hek gesprongen en door de stroomdraden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:01

SLIK!!!!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:03

Sorry

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:40

terpentijn schreef:
Pfffttttt, dit doet mij nigzins de moed in de schoenen zakken, en paar van die plaatjes van verwondingen lijken SPREKEND op die van Japie.......Vooral nr. 3 van boven, waar het ook zo'n beetje opgezet is. Nou heeft J. niet zo veel beten, zeg, maar na hoe lang (of kort) was dit bij jouw Tinker dan? Vn een afstand dacht je natuurlijk, met zo veel wit op je Tinker (Japie is vrijwel zwart op z'n body) dat het vuil was door het rollen!
Mijn G.. arme TINK! Alsof er een horde RATTEN op gesprongen is en hem aangeknaagd heeft!

Dit was na een halve dag ofzo, ik weet het niet meer. Is inmiddels alweer mooi bijgetrokken hoor, hij heeft er niets aan overgehouden (ja, een wrok naar de shet :D ).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:47

Dit stelt mij hahaha nou niet gerust. Japie had soweiso al een hekel aan Shetten.
Bij Japie waren die verwondingen pas vanmorgen (dus na een halve week) maar niet zo erg als bij jouw Tinker, zeg, dat is vreselijk. Hoe lang heb je het geprobeerd alvorens uit mekar te halen? Ja, dat ze snel genezen weet ik, het zijn ook geen hele diep of ernstige verwondingen natuurlijk. MAAR WEL VEEL!!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:18

Wat ik al zei, een halve dag ofzo. Nog niet eens denk ik. Ze kunnen gewoon echt niet samen staan, ik probeer het ook niet meer. hoeft ook niet, want is geen blijvertje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:50

Mijn paard staat ook samen met een shethengstje, en ze zijn wel goede maatjes, maar bij het spelen kan het er erg ruw aan toe gaan.

Ik vind Noah (mijn paard) regelmatig met happen, beten, wondjes,... maar het zijn altijd 'kleine' wondjes, het moet niet gehecht worden en met isobetadine en groene leem zo opgelost. Noah heeft in de loop van de tijd de hoeven/tanden van de shetlander weten te ontwijken tijdens het spelen.

Ik denk dat je met hengsten altijd gaat houden dat ze wat feller zijn, en dus hun hoeven/tanden echt gaan gebruiken en te ver gaan in het spelletje. Ik heb het aangekeken en mijn paard heeft er goed mee leren omgaan en geeft de shetlander regelmatig zelf op zijn kop. Ik zou het dus nog even aankijken :)

Quality_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:07

Het klinkt alsof de shetlanders de baas zijn. Ieder paard gaat daar van tijd tot tijd opnieuw proberen. Wordt blijkbaar op de plaats gezet. Kiezen: of apart zetten, of ander maatje (aan te raden geen hengstje ivm dominantie aangezien die van jou het onderspit delft). Ik heb zelft een dressuurhengst en shetland hengst samen. Hengsten zijn toch wat meer van het opnieuw proberen andere positie in te kunnen nemen....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:30

Solleke_Noah schreef:
Mijn paard staat ook samen met een shethengstje, en ze zijn wel goede maatjes, maar bij het spelen kan het er erg ruw aan toe gaan.

Ik vind Noah (mijn paard) regelmatig met happen, beten, wondjes,... maar het zijn altijd 'kleine' wondjes, het moet niet gehecht worden en met isobetadine en groene leem zo opgelost. Noah heeft in de loop van de tijd de hoeven/tanden van de shetlander weten te ontwijken tijdens het spelen.

Ik denk dat je met hengsten altijd gaat houden dat ze wat feller zijn, en dus hun hoeven/tanden echt gaan gebruiken en te ver gaan in het spelletje. Ik heb het aangekeken en mijn paard heeft er goed mee leren omgaan en geeft de shetlander regelmatig zelf op zijn kop. Ik zou het dus nog even aankijken :)

Ik zal je eens foto's laten zien van mijn Tinker, die op een gegeven moment écht de Shet wel op zijn donder gaf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet, hij was echt geen doetje. Mensen die die foto's al gezien heben, zeiden dat ze maar bang waren dat de Shet wat zou overkomen. Nou, écht niet hoor, het is echt andersom. De Shet (en ik denk veel hengsten) gaat maar door en door, die geeft niet op. terwijl de ruin het op een gegeven moment wel goed vindt en niet meer wil vechten. Bovendien vecht een hengst veel feller en gemener dan een ruin, dat kun je wel zien aan de beten die de Tinker had. En dan gaat die Shet dus gewoon door.....wees er voorzichtig mee, met dat aanzien.....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 11:28

Tsja, moeilijk, moeilijk.... heb nu afgelopen dagen (na ontdekking van eerder gemelde verwondingen) niet een nieuw wondje meer aangetroffen bij Japie. Ze staan vandaag 1 week samen.
Zodra ik weer nieuwe verwondingen zie is het voor mij dan maar einde verhaal, dat betekent, begrijp ik nu, dat het inderdaad niet zal stoppen.
Het moet wel leuk blijven, voor beide partijen......

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:48

shetten denken dat ze 2.10 zijn en beeeere sterk
voor je paard is het gevaarlijker gezien de traphoogte
(knieschijven)

ook hier is de shet (RUIN) de baas
over klophengst anda en kruizing pony/paard ruin

hij is altijd de leider geweest
nieuwelingen moesten eerst zich aan hem onderwerpen
(tonen dat ze het er echt mee eens waren dat hij de baas is )
voordat ze bij de kudde gelaten werden

de 3 spelen nu dagelijks en dat gaat er niet altijd zachtjes aan toe
dus ook hier wel eens een plekje hier of daar
maar hier weet ik heel zeker dat het spelen is
soms wel even een discussie puntje tussen hengst en shet wie de leider is
en de hengst straft soms af dmv in de nek bijten
maar als er na het zonnebaden weer tijd is om elders te gaan grazen
bepaald de shet dat ,, (zou het een merrie in vermomming zijn 8-) )

als het echt niet klikt kijk dan uit
shetters hebben gevaarlijke hoogte voor paarden

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:12

Ja, maar dat is dus ook zo lastig. Diablo (de Tinker) geeft ook op een gegeven moment wel aan dat het goed is, dat hij niet persé de baas hoeft te zijn. Maar de Shet accepteert hem gewoon niet. Het is een echte hengst, al het andere mannelijke wordt uit de groep verjaagd. Zo had ik er ook een jaarlinghengst bij staan, die hij zó achterna ging, dat de jaarling (hij is zelf 1.50m. maar nog echt een baby) uit angst over de draden van 1.50m. hoog is gesprongen. Die zet ik er dus ook niet meer bij. Ik weet nu wel dat de jaarling goed kan springen :D .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:38

@Diablo:indrukwekkende foto's :) En héél herkenbaar!

Afbeelding

(hier viel de kleine achterover)
Afbeelding

(rechtkomen van het vallen)
Afbeelding

(achtervolging)
Afbeelding

Het blijft idd oppassen, maar ik vind dat ze zoiets ook (tot op zekere hoogte) zelf moeten uitvechten. Natuurlijk heb je dan het risico dat als er echt iets ernstig gebeurt, je je schuldig gaat voelen. Moeilijk!

edit: hengsten blijven idd wel doorgaan, het is ook altijd mijn paard dat onder de wondjes zit, terwijl hij toch echt géén doetje is. Maar voor hem blijft het 'spelen', dus hij gaat niet gericht zijn hoeven/tanden gebruiken. Dat is het verschil denk ik. Foto hieronder om het te illustreren, Noah (paard) wijkt altijd uit met zijn hoofd en houdt zijn voorbenen naar beneden gericht, de shetlander gaat er steeds frontaal voor.

Afbeelding

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:39

Ja, zo gaat het hier ook. Maar de wondjes bij de Tinker waren niet leuk meer. Dit (de wonden dus) was na een halve dag en toen had de Shet er nóg geen genoeg van. Zodra de Tinker te dicht bij de groep kwam, of de Shet had er gewoon zin in, gaf hij de Tinker op zijn lazer. Het was zo erg dat er dikke, open bijtplekken bijtplekken zaten op de plek waar de singel zit (dus niet rijden), en ook zijn lippen waren kapotgebeten. Dat vind ik geen spelen meer, dat kan de bedoeling niet zijn. Bovendien wilde ik niet dat mijn Tinker uit de groep verstoten werd en dat gebeurde hier duidelijk, dus die staat nu (totdat de Shet weer naar zjin eigen baasje gaat) met andere paardjes apart.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:44

Hmmm heel herkenbaar.....wij hebben een shethengstje wat normaal samen met
een shetmerrie in een weiland staat, maar 2 keer is het hem gelukt uit te breken en
heeft hij tussen de grote paarden gestaan. De eerste keer heeft hij het aan de stok gehad
met een ruin van 1.75 die we toen nog hadden staan en die ruin was dus aardig toegetakeld, stond
achterin de wei en durfde niet meer naar voren te komen :(:)
Tweede keer heeft hij ruzie gemaakt met een Friese merrie en ook die merrie zat onder de wonden
van onze shethengst :(:)

Het gekke is dat de shetmerrie hem dus wel de baas is :D En vroeger stond hij met mijn oude
merrie en ook dat ging helemaal goed, heel aparte die shethengsten hoor :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:50

Ja ProudJustify, ook dat herken ik heel erg. Hier is dus één merrie die hij ook absoluut niet moet (behalve als ze hengstig is :D ) en waarom? Joost mag het weten. Zij staat dus nu samen met Diablo en de jaarlingshengst.
De andere merries hebben bijna allemaal veulens, misschien dat hij instinctief weet dat hij die met rust moet laten. Ik heb er ook nog een hele oude merrie van 26 bij lopen en die heeft hem de wacht aangezegd toen hij net in de groep kwam, die laat hij dus ook met rust. En de alpha merrie, daar is hij schijtens benauwd voor. Als ze hem maar aankijkt, gilt hij al van angst. Maar dat is ook een bitch, eerlijk is eerlijk :D .

Hier trouwens het topic van toen de Shet net bij ons kwam, is wel erg grappig om te zien:

[ITP] Shethengst Lucky (van Kimmie261) in de hemel op aarde....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:58

Zo die heeft het aardig te verduren gehad op zijn eerste dag :D
Was maar 1 merrie die hem gelijk aardig vond :)
De rest had vast al een voorgevoel van wat voor een klier het was :+
Wel hele mooie foto's :)