Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:34

Ik ben al een tijdje aan het oefenen met mijn knollie om het halster om te doen in de wei. Eergister en de dag daarvoor ging het super. Soms heeft ze buien in de wei dan wil ze namelijk haar halster niet meer om als hij eenmaal af geweest is. En dan spurt ze dus weg als ik het kopstuk over haar oren wil doen. Zelfs met touw om haar hals als ze echt een bui heeft. Die fase heeft ze in de winter ook gehad op stal dat ze dat eng vond het kopstuk over haar oren maar ja nu dus in de wei :\ .

Had hem van de week af gedaan in de wei omdat ze schuurplekken kreeg van het dag en nacht op de wei met halster (witte fries is ook zowat) en heb nu een veiligheidshalster in huis gehaald met neopreen. Wou hem gisteravond om doen in de wei (ook ivm verwachte onweer dan moeten ze naar binnen) maar ja dat ging dus niet. Madam heeft weer een nieuw truucje hard wegrennen als ik op een paar meter afstand ben en dan blij door de wei gaan rennen }:) . Nu dus vanmiddag weer geprobeerd en ze moet vandaag dus echt op stal en morgen ochtend naar de smid :=

Mijn moeder was er vanmorgen bij maar die durfde niet mee het land in om te helpen. Verder heb ik dus niemand om te helpen. Dus moet het vanavond in mijn eentje op zien te lossen.
Lokken met biks helpt niet daar is ze helemaal niet zo dol op namelijk raar paard. De andere paarden in de wei daar in tegen wel. Alle paarden er uit en dan pas zei helpt ook niet. Dan paard over de zeik.

En nu?????
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 03-07-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Re: Krijg mijn paard al 2 dagen niet uit de wei! SPOEDJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:37

Net zolang blijven proberen tot je haar hebt...
Als ze naar je toekomt, of als je vlakbij haar bent haar wegjagen.
Als je dat blijft doen merkt ze vanzelf dat ze moet rennen, dus moe wordt, als ze zich niet laat vangen. Dit werkte met mijn pony altijd erg goed, na een tijdje zakte hij met zn hoofd en kon ik hem meestal pakken.
Succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:39

kun je geen pad maken naar de stal?
en dan de andere paarden aan de hand meenemen en haar los mee laten lopen?

of een touw om haar hals gooien, en vasthouden tot ze rustig staat, om vervolgens een halster om te doen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:40

Dus wegjagen werkt niet averechts? Hoopte eigenlijk ook dat ze vandaag moe zou worden van het rennen. Ging wel steeds minder hard maar bleef mij ontduiken. Kwam echt niet in de buurt. Na een uur of 2 in deze hitte was ik het echt zat. Werd bloedheet en sjago ervan heb ik niet laten merken aan haar maar ja misschien voelde ze het wel. Gisteravond stond ik ook tot half 10 in de wei pfff.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:43

Marigold schreef:
kun je geen pad maken naar de stal?
en dan de andere paarden aan de hand meenemen en haar los mee laten lopen?

of een touw om haar hals gooien, en vasthouden tot ze rustig staat, om vervolgens een halster om te doen?

Weet ik niet of ik een pad kan/ mag maken. Stalhoudster zegt dat ze niet los over het erf mee kan komen omdat ze dan vast de andere kant op gaat. Verder sta ik er alleen voor dus weet niet hoe ik dat alleen moet doen.

Voor touw om de hals kan ik helaas niet dicht bij genoeg komen. Op een paar meter afstand gaat dat gekke beest er al van door. Mijn moeder gaf ze gras en als ik haar het touw gaf (hield ze achter de rug) en ze het touw zag was ze meteen weer weg. Ze staat mij echt op te wachten en lacht mij als het ware gewoon uit. Als ze een middelvinger had gehad....... :o

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:43

Inderdaad wat marigold zegt als ze nu toch perse eraf moeten. Andere paarden eraf halen en dan haar los mee laten lopen als dat mogelijk is, ze zal toch niet alleen willen blijven.
Erna veel gaan oefenen en belonen, omdoen en weer afdoen en dan wat lekkers geven. Neem aan dat er wel iets is wat ze lekker vind naast de biks?

Sommige paarden zijn ook heel nieuwsgierig als je gaat zitten in de wei. Heb hier ook al vaker paarden mee gevangen, soms met heel veel geduld. Maargoed denk dat je daar vanavond weinig aan hebt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:46

Stalhoudster wil ze niet alleen laten lopen zei ze helaas. Anders had dat van mij best gemogen met het toegangshek dicht.

Het gekke was dat dit dus echt buien van haar zijn die echt uit het niets komen. Nam haar expres dan wel er mee uit en dan niet. Als ze kwam kreeg ze een snoepje en liet ik ze los of nam ze mee naar stal en daar kreeg ze dan muesli. Is gewoon vanaf de winter goed gegaan en nu dus in ene weer die geintjes want ze is echt niet bang ofzo volgens mij.

Ga vanavond eens zitten in de wei misschien is dat wel een idee. Heb wel geprobeerd om ze te lokken door bij de ingang te gaan staan met een emmer en dan de andere paardjes aaien. Werd ze wel ff jaloers van maar als ik dan in de buurt kwam dan was het alsnog weer zoefffffffffff Erg lastig geduld op brengen zeker met dit weer :o

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:50

wat je ook kunt doen is haar naar je toe laten komen en zodra ze bij je is draai jij je "kont" naar haar toe en loop je rustig bij haar vandaan.Een paar meter,kijk of ze je volgt,doet ze dit dan draai je je om,beloon haar en loop gewoon rustig weer de wei uit!
dit doe je een paar x per dag,staat ze bij je dan streel je haar es met de hand over het hoofd,achter de oren enz.belonen en weer weg lopen.
altijd zorgen dat jij degene bent die als eerste rustig er vandaan loopt
dit wekt nml de nieuwsgierigheid van het paard waardoor ze je zal gaan volgen.Niet meteen drammen met halster omdoen dat komt uiteindelijk vanzelf goed!
even geduld hebben en gegarandeerd dat je na een week het veel makkelijker hebt.
Succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:51

misschien zijn er bokkers bij je in de burt die je even willen helpen,
ik zou je zo helpen als je in de buurt woonde maar dat is niet het geval.
dus misschien helpt een oproepje op eea wel, met een paar man sterk heb je meer kans dat iemand haar te pakken krijgt.
helemaal nu met het gekke weer wat er is of er aan kan komen, wel zo handig om haar dan binnen te hebben als ze dat gewend is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:54

Goed idee heb 2 stalgenoten een pb gestuurd (heb geen nummers helaas) verder weet ik niet of er bokkers in de buurt wonen ga even kijken.

Ja de andere paarden gaan als het gaan onweren op stal. Alleen staan kan ze helaas ook niet. Dan komt ze waarschijnlijk over of door de hekken heen. De stalhoudster maakt zich er zorgen om dat ze dan vanacht het land om ploegt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:56

Ow wat klinkt dit frustrerend. Heb echt met je te doen in dit weer. Misschien helpt het om een kleiner stuk om haar heen af te zetten met flexibele paaltjes en draad. Zo kan ze niet meer zo ver weg rennen en kan je ze, bij wijze van spreken, longeren. Dus wegjagen totdat ze het zat is :D en dan uiteindelijk vangen als ze naar je toe komt. Omdat de ruimte kleiner is heb je de aandacht en hoef je er ook niet iedere keer achteraan te sjokken.

Het is een optie, als het mogelijk is natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 03-07-09 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:57

Is het een grote wei?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:58

Weet niet hoe groot je land is maar wat wij met een pony deden is een draar (stroom) spannen over het weiland en dan naar voren lopen dat je zegmaar in een heel klein stukje hebt en meestal krijg je ze dan wel te pakken..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:59

De wei is op zich niet heel groot. Heb helaas geen paaltjes en draad. Zat eerst te denken om haar in een hoek te sturen met een longeertouw maar daar moet je toch wel minimaal met 2 personen voor zijn.

Heb idd al veel achter haar aangesjokt terwijl je weet dat dat amper nut heeft. Als zo'n paard zo'n bui heeft kan je er achter aan blijven hollen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:00

Uhuh zeer herkenbaar..had er in het verleden ook weleens last van
En gewoon echt niet komen he, dat is na 2,5 uur ook wel eens genoeg :=
Net zo lang achter hem aanrennen tot hij het zat was werkte niet.. ik was het eerder zat dan hij en dan 'wint' hij het spel alleen maar

Ik zette weleens schrikdraad paaltjes in de grond, en zorgde zo dat hij een steeds kleiner stuk had om in te lopen door steeds die paaltjes te verzetten naar hem toe tot je zo ongeveer de grootte van een longeerbak hebt, dan even rondjes laten lopen net als longeren en daarna had ik hem wel binnen een paar minuten..
Oooh wat ben ik blij dat hij dit nu niet meer doet

Succes :(:)
Edit:

Oh lees nu dit pas
Horse_ schreef:
De wei is op zich niet heel groot. Heb helaas geen paaltjes en draad. Zat eerst te denken om haar in een hoek te sturen met een longeertouw maar daar moet je toch wel minimaal met 2 personen voor zijn.

Hopelijk kun je die stalgenootjes dan iig bereiken.. wanneer je paard eenmaal kleinere ruimte heeft heb je hem vaak vrij snel te pakken
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-07-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:00

Wat ook kan helpen is dat als ze naar je kijkt haar juist weg stuurt en dat dan een tijdje doen en na half uurtje komt ze echt wel naar je toe (is NH heb ik ook maar ergens geleerd ;) )

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:03

aller belangrijkste is niet opgeven, een van de methode's die echt werkt is er achteraan gaan totdat het paard zich "overgeeft" maar....je kan wel eens heel erg lang bezig zijn!
en hoe kleiner de ruimte hoe makkelijker je hem te pakken kan krijgen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:04

ArabicQueen schreef:
Wat ook kan helpen is dat als ze naar je kijkt haar juist weg stuurt en dat dan een tijdje doen en na half uurtje komt ze echt wel naar je toe (is NH heb ik ook maar ergens geleerd ;) )

In een grotere wei zal dit waarschijnlijk niet werken.. dan zijn weidemaatjes, gras en vrijheid vaak net iets belangrijker dan het baasje dat je daar weg staat te sturen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:04

Wat ik vroeger als penny altijd deed (alleen). Geheel onverantwoord, maar wel effectief en nooit ongelukken van gehad.
We hadden het hek in een hoek zitten. daaraan knoopte ik een longeerlijn en legde het andere uiteinde zo ver mogelijk de weide in. Dan was het een kwestie van het paard in die hoek weten te sturen. gewoon rustig lopen. Ze liep immers toch voor me weg.
Als ze dan in de hoek stond, huppa touw omhoog en dan gaf ze zich over :) Als je paard overal dwars doorheen rent is het uiteraard geen optie. Maar ik heb reusachtig vaak zo die pony gevangen.

Een iets makkelijkere optie is om een vanghokkie te maken hekken of schrikdraad met paaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:05

Dat is de omkeermethode. Zodra ze wegloopt, jaag je haar weg. Dit hoeft niet in rengalop, gewoon wegjagen, constant laten draven of laten lopen.

In het begin zal ze denken van joehoe leuk! en zal ze hard weggalopperen. Na een tijdje zal ze rustiger gaan lopen. Blijf haar wegjagen.

Zodra ze begint te stappen en te 'zoeken' ga je rustig achter haar aan lopen. Met zoeken bedoel ik wat draaien met het hoofd naar je toe. Na een tijdje zal ze in eens omdraaien en naar je toe komen.

Wat is nu het hele effect? Je draait het spelletje om. Dit heeft ook effect op langere termijn, want zodra jij haar weg zal jagen zal ze denken, ok laat maar.

Succes!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:06

Jouw paard vind het gewoon leuk op de wei en dat is normaal.
Zorg dat als je haar uit de wei haalt dat je daarna leuke dingen met haar doet.
Zodat het voor je paard net zo leuk is om de wei uit te gaan.
Zou niet met eten lokken, maar rustig gaan zitten totdat ze komt.
Daarna niet meteen het halster om doen maar zorg dat je voldoende tijd hebt om haar te knuffelen en aandacht te geven.
Zorg ervoor dat ze deze aandacht voor je houd.
Daarna doe je rustig het halster om nadat je eerst een beetje met het halster over haar hals hebt gestreken.
Begrijp dat je misschien weinig tijd hebt maar probeer het in alle rust te doen.
Zodra ze eenmaal uit de wei is, stop haar niet direct in de stal maar ga een stukje met haar wandelen.

ArabicQueen

Wat ik ook wel eens heb gehoort ... weet niet of het hierbij zal helpen maar heb wel eens gehoort dat als paarden de trailer niet meer in gaan dat ze het paard 3 dagen geen brok geven (wat ze wel gewend zijn) en dan trailer gaan oefenen met brok en meestal hebben ze dan zn ''honger'' dat ze er in gaan en dan belonen ze hem goed met brok enzo het schijnt Goed te helpen! misschien kan je dit proberen met de wei

Anoniem

Dit kun je trouwens in een grote wei ook met meerdere mensen doen. Maar blijf gefocust en iedereen moet hetzelfde wegjagen, niet te vroeg gaan proberen te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:07

ArabicQueen schreef:
Wat ik ook wel eens heb gehoort ... weet niet of het hierbij zal helpen maar heb wel eens gehoort dat als paarden de trailer niet meer in gaan dat ze het paard 3 dagen geen brok geven (wat ze wel gewend zijn) en dan trailer gaan oefenen met brok en meestal hebben ze dan zn ''honger'' dat ze er in gaan en dan belonen ze hem goed met brok enzo het schijnt Goed te helpen! misschien kan je dit proberen met de wei

Opo een groot weiland krijgen ze niet zo snel honger ;)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:08

Tshja daar heb je idd kans in ;)

Mjaa het was te proberen toch ;)