Paard moeilijk te vangen, halster omlaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Paard moeilijk te vangen, halster omlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:45

Hallo bokkers,

Souvenir is mijn 10jarige merrie!
Als ik haar uit het land wilt halen heeft ze bij mijn altijd al een halster om gehad, alleen het nadeel hiervan vind ik dat ze ook snachts op stal met een halster op stal staat omdat ze staleigenaar haar smorgens naar buiten gooit, en heeft aangegeven dat hij er niet aan begint om smorgens halsters om te doen.

Als je haar roept komt ze meestal aanrennen/lopen.
Ze komt dichtbij je staan, maar de mogelijkheid om haar hoofdje te pakken is er niet.
Het lijkt wel ofdat ze bang is om aangeraakt te worden.
Als je een hand uitstrekt om haar te pakken loopt ze weg, maar ze komt altijd weer terug.
Ik heb het idee dat het geen uitproberen is of een spelletje want je merkt dat ze echt met je mee wilt naar binnen, maar op de een of andere manier weet ze even niet hoe.

Zijn er meer mensen met dit probleem? welke oplossingen zijn hiervoor?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:04

beetje vreemde manier van omgaan met paarden als je ze geen halster aan wilt doen. hoe zet hij ze dan buiten?
zoals je paard reageert lijkt het of ze een onprettige ervaring heeft met het halster.
ze is het vertrouwen een beetje kwijt (ze wilt wel graag mee, maar oei, dat halster!)
probeer er achter te komen waardoor ze wat kopschuw is geworden, dan kun je gericht handelen.

SteffiiY

Re: Paard moeilijk te vangen, halster omlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:07

Ze is totaal niet kopschuw alleen op het land, stal/paddock is er echt niets aan de hand.
Smorgens worden ze gewoon per land losgelaten en lopen ze er zelf naartoe.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:11

Komt me heel erg bekend voor.
Zelfs als ik wat te eten mee neem, dan grijpt ze het van me hand af, maar krijg ik niet de mogelijkheid om haar halster om te doen. Zo heb ik laatst ruim een uur erover gedaan haar te pakken te krijgen (na uit het land halen van andere paarden), toen was voor mij de maat vol en nu staat ze dag en nacht met een halster om.
Ik denk dat komt omdat die van mij gewoon geen zin heeft om te werken. Want de afgelope week had ze een dik been en hoefde ze niks te doen behalve dagelijks dr been afspuiten en dan komt ze zelfs bijna naar me toe gelopen.
Ik heb ook nog niet de perfecte oplossing gevonden.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:13

Mijn paard doet het echt niet uit boosheid want ze wilt met je mee, maar ze vind me bewegingen gewoon eng.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:17

ook niet als je met brokjes ofzoo de wei in gaat?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:18

ThaGirl schreef:
Zo heb ik laatst ruim een uur erover gedaan haar te pakken te krijgen (na uit het land halen van andere paarden), toen was voor mij de maat vol en nu staat ze dag en nacht met een halster om.
.

Tot de dag komt dat ze met haar halster ergens blijft hangen en zich levensgevaarlijk kwetst of staat te stikken....

Halsters kunnen levensgevaarlijk zijn, dus pas op ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:18

Of ik nou met of zonder voer ga, ze blijf naar me toe komen van ik wil mee, maar zodra ik halster of touw om wil doen(touw om der nek slaan).
Zelf als ik haar gewoon wil aaien, heeft ze zoiets van blijf van me af.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:19

Chikiboy schreef:
ThaGirl schreef:
Zo heb ik laatst ruim een uur erover gedaan haar te pakken te krijgen (na uit het land halen van andere paarden), toen was voor mij de maat vol en nu staat ze dag en nacht met een halster om.
.

Tot de dag komt dat ze met haar halster ergens blijft hangen en zich levensgevaarlijk kwetst of staat te stikken....

Ja ik weet het :j
Maar kan er weinig aan veranderen voor dr.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:22

Mijn bijrijdpaard loopt ook altijd met een halster om in het weiland, omdat je hem anders ook niet makkelijk te pakken krijgt. Als ze overdag buiten en 's nachts binnen staan doen we wel het halster af en doet de staleigenaar hem 's ochtends weer om om hem buiten te zetten.

Maar ik begrijp dat de staleigenaar bij jullie de paarden gewoon zonder halster naar buiten doet?

Is je paardje altijd al moeilijk te pakken geweest in het land of heb je haar nog niet zo lang?

Als mijn bijrijdpaard eens zonder halster staat (vergeten om te laten of verloren of i.d.) lukt het me na een tijdje altijd wel om eerst een halstertouw om zijn hals te doen en daarna het halster. Het heeft in ieder geval geen nut om hem ergens mee te lokken en hem zo proberen te vangen.

Succes in ieder geval!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:23

Loop je direct op haar af? Soms kan het werken met een boogje erop af te lopen, of van mij part zijwaarts of achteruit, zodat je er vlak naast komt te staan en rustig een touwtje om de hals kan doen (en een hoop snoepjes, hoe fout ook, het werkt wel).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:23

Neem een leren halster, dat knapt wat eerder in geval het ergens blijft hangen. Zorg ook dat het halster niet te ruim zit, zodat er geen hoef in kan haken als hij een keer met zn achterbeen bij zn hoofd krabt.

Overigens staat mij paard op een super stal en daar fokken ze ook echt met toppers maar die gaan allemaal met halster de wei in. Er gebeurt nooit wat.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:25

Het land word opengezet(de paarden die daarop staan) en dan gooit die gewoon de stallen open van de paarden die daar in staan, en dan lopen de paardjes samen met ze alle naar het land toe.

Ik heb haar nu 2 jaar, en vanaf dat ik haar had heeft ze dit gedaan.
Ze doet het echt alleen in het land in de paddock enz. kan ze wel zonder halster.

@ Beantsje: is dat werkelijk zo dat leer sneller kapot gaat dan nylon?

Misschien dat ik het morgen maar weer ga proberen om haar zonder halster te doen, en gewoon met veel voer en geduld het ga proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:29

En wat doet ze als je alleen een halster touw om haar nek legt en dan het halster om doet ? Noble liep in het begin ook regelmatig weg en als ik een touw om zijn nek legde bleef hij keurig staan. verder uitbundig belonen wanneer je haar halster wel om krijgt..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:30

Chikiboy schreef:
ThaGirl schreef:
.

Ja dat weet ik. Dat risico neem ik dan maar

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:31

Anoniem schreef:
En wat doet ze als je alleen een halster touw om haar nek legt en dan het halster om doet ? Noble liep in het begin ook regelmatig weg en als ik een touw om zijn nek legde bleef hij keurig staan. verder uitbundig belonen wanneer je haar halster wel om krijgt..

Als ik na een half uur rommelen eindelijk dat touw om der nek heb kan ik alles bij haar doen :+
Maar dat touw om der nek is al een groot probleem :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:32

SteffiiY schreef:
@ Beantsje: is dat werkelijk zo dat leer sneller kapot gaat dan nylon?

Ja, echt waar en dat maakt dat leer veiliger is.

*waarom denk je dat ze leren mentuigen versterken met nylon?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:34

aha!

Bedankt voor je tip :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:37

Ik laat ook het halster om op het land, is toch makkelijker bij het vangen van de ene merrie. De andere merrie is zo makkelijk die draagt hem nooit in het land.
Ik wil idd alleen het nylon halster nog vervangen door een leren halster. En als we 3 weken op vakantie zijn laat ik het af.
Het is altijd tegen mijn principes in geweest tot ik deze merrie had....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:39

Ja ik zit ook vaak met een rotgevoel van als het maar goed gaat.
Misschien dat ik maar gewoon elke dag tijd moet uitstippelen om haar te vangen, en misschien als ik gewoon doorzet door haar gewoon steeds te ''vangen'' dat ze na een poos denkt van he het is normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:50

mag je haar wel gewoon aaie/poetsen als zij los in het land staat ? want als ze dat wel gewoon doet kan je haar "verassen" door ineens het touw op haar rug te leggen en vervolgens door te schuiven naar haar nek.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:54

Nee, aanraken gaat totaal niet.
Zelfs als ik het halster of touw op de grond hebt en niks in me handen heb.
Misschien dat ik wel gewoon eerst op de vertrouwingstour moet.
Touwtje uit het zicht en net zo lang aaien totdat ze niet meer bangerig is en dan verassen met het touwtje.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:49

je hebt als het goed is ook speciale halsters voor in de wei, daarin zit dan of elastiek, zodat het halster afschiet als je paard blijft hangen, of er zit een stuk in wat breekt..
Dit lijkt me wel zo veilig als je paard zijn halster om moet houden.

op deze site staan er in elk geval 2 http://boomloosrijden.nl/bridleshop.htm

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:19

Dat is misschien dan wel een 2e oplossing, ga het eerst maar even weer een paar dagen proberen :j

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:45

Als ik het goed begrijp is er dus een veilige manier van afzetten mogelijk, omdat ze ook zelf naar het landje kunnen lopen? Misschien kun je het gewoon andersom toepassen, want ze komt dus wel naar je toe gelopen, en je zegt dat ze in principe ook wel mee wil.
Wat als je haar gewoon roept, wacht tot ze bij je staat en dan gewoon het weiland uitloopt? Als ze je volgt dat doe je op stal gewoon het halster om.

Maar met hoofdstel indoen, of met halster omdoen op stal doet ze geheel niet moeilijk?
Want dan denk ik dat ze je gewoon een beetje loopt te stangen, en mocht ze daar nou mee door blijven gaan dan kun je nog de wegjagen-achter haar aan blijven lopen - weer proberen - lukt het niet dan weer wegjagen - methode toepassen.. Maar dat is natuurlijk niet echt leuk als ze wel schattig naar je toe komt gelopen.

Succes ;)