mijn paard eet poep *_*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

mijn paard eet poep *_*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:37

ik liep toen straks naar mijn paardje toe in de weide en toen zag ik zijn mond helemaal bruin.. ik dacht huh hoe kan dat dan.. dus ik kijk op de grond.. zat hij gewoon paardenstront te eten.. ik heb hem daar weggejaagd, want ik heb geen idee of dat gevolgen kan hebben en bovendien vond ik het nou niet erg lekker:S

heeft iemand enig idee waarom een paard zoiets doet?
kan het misschien aan de ontwormingskuur liggen die hij gister heeft gehad?
ik vond het wel maf en ben gewoon benieuwd waarom hij dat doet.

kristientjjx

Re: mijn paard eet poep *_*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:39

ik heb altijd gehoord dat paarden mest eten als ze een vitamine tekort hebben..

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:40

Mijn vorige paard deed dit ook altijd. Is inderdaad een vitaminetekort, maar hij bleef het altijd doen, ondanks dat hij extra vitamines kreeg, zoals bijv een vitaminestoot. Je kunt het eens proberen, miss werkt het voor jou paard wel :D

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:43

hmm, had hij dat niet eerder kunnen doen.. ik was vandaag op een wedstrijd aan het kijken en daar hadden ze ook van die vitamine dingen.. nouja, moet ik even kijken. Het is ook de eerste keer dat ik het van hem zie.. en ik sta toch regelmatig bij hem in de wei (ze staan bij ons thuis dus)
maar dan zal ik denk ik maar even wat extra vitamines gaan geven aan hem.
weet ik in elk geval waarom hij het doet!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:45

eris al een topic over dit onderwerp... een daarin staan heel erg goede uitleggen over enzymen, mineralen, vitamines en al die dingen... doe even een zoekje als je wil, ik zal ook even rondkijken voor je...

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:46

haha nouja, je kunt ook even wat bij de ruitersportzaak halen.. Schadelijk is het volgens mij niet, tenminste die van mij heeft nooit problemen gehad :P

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:49

weet iemand wat voor vitamine hij dan te kort komt.. want dan kan mijn mama zo even via het werk wat bestellen (ze werkt bij een DA voor kleindieren, maar bestelt al onze paardenmedicijnen enzo via daar)
dus ik hoef alleen nog maar even te weten wat voor vitamine hij extra nodig heeft.
wij vermoeden dat het komt doordat ze nu op een stuk land van de buren staan en dat word nooit bemest (ligt om een oude houtzagerij heen, werd verder niet onderhouden dus mochten wij de paarden erop laten grazen) dus waarschijnlijk heeft dit gras niet genoeg voedingswaarden.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:51

dat weet ik zo niet.. vitaminestoot kan via de DA, anders zou ik ff googlen of informeren via de ruitersportzaak.. succes ermee!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:52

oke dankjewel.. als iemand het toch nog weet,, hoor ik het graag.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:53

het heeft temaken met dat je paard enzymen ( geloof ik) te kort komt en deze via zijn poep uitscheid en deze dan weer tot zich neemt via zijn poep... heeft deze enzymen (als het enzymen waren, nog steeds op zoek naar het topic) nodig voor de vertering van zijn voeding. en er dus nog onverteerd voedsel in hun poep zit ( darn, het stond zooo goed uitgelegd in dat andere topic)... is dus geen vitamine probleem!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:54

volgens mij doen ze dat als ze een mineralen tekort hebben,zoals ik al zag staan..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:59

[MD] paard eet eigen poep

hmm, wel mineralen en vitanimes etc...

er stond me iets bij van niet, maar geloof dat dat was omdat het paard die al kreeg...

iig, het is niet rampzalig hoor...

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:04

Een paard bij mij op stal heeft dit ook gedaan. De eigenaresse heeft haar paard 2 weken lang elke dag een pavokoek gegeven en daarna heeft ze het nooit meer gedaan!

Het schijnt idd een tekort te zijn aan mineralen/vitamines.

Zulke koeken zou ik zeker proberen! Ze zijn gewoon te koop in een ruitersportzaak, ze zijn van pavo en zitten in een soort kartonnen box met hengsel eraan.

Succes!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 19:06

ik denk niet dat wij hier pavo koek hebbe.. ik woon namelijk in oostenrijk, maar ik zou mijn DA anders nog even kunnen bellen en vragen wat zij ervan denkt en wat ik zou kunne geven en of het ook echt nodig is.

helpt het misschien om extra hooi te geven, zodat hij wel die voedingsstoffen een beetje binnenkrijgt? want dat hooi komt van goed land af.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:48

Als hij nu ook al hooi krijgt denk ik dat het weinig zin heeft, maar proberen kan altijd!

Jammer dat je in Oostenrijk woont eigenlijk, denk idd niet dat ze daar Pavokoeken hebben... Maar als het probleem je echt dwars zit zou ik misschien overwegen het eens te proberen en die koeken laten versturen ofzo.

Succes verder!

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:07

doet mijn veulen ook, haha

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:11

Je kan ook gewoon van die vitamine tabletten bij de drogist of de supermarkt halen, die oplossen in water en ze door het voer doen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:28

alle veulens doen dit, die eten mest van hun moeder.

Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een tekort, het is zeker zinvol om dit uit te zoeken, maar sommige paarden vinden het ook gewoon lekker of doen dit uit verveling.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:32

Mijn pony doet dat al vanaf dat we haar hebben; 4,5 jaar. Z?e is nog nooit ziek geweest, dus 't zal wel niet erg zijn. En ik kan het toch niet tegen houden. Maar volgens mij is het niet slecht; er zitten vitamines in poep.

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:03

in Bit 169 staat op pg. 13 ook zo'n geval.
Ze zeggen dat hetmineralentekorten, verveling en ruwvoertekort kan zijn.
In het geval in Bit (paardentijdschrift) is het denken ze aangeleerd door andere paarden.
Je moet hem maar eens kopen en kijken.(kost 6,75 euro)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:08

Mijn paardje at ook haar eigen poep.

Toen werd mij verteld dat ze bepaalde voedingsstoffen tekostkwam, oftewel dat ze waarschijnlijk gewoon behoefte aan gras kreeg, de anderen op stal hadden het namelijk ook.

het werd alweer lente en tijd om de wei op te gaan.

Nu eet ze het al niet meer :P

maar ik lees dat jou paardje al op de wei staat?
misschien is bijvoeren met musli een optie? of een liksteen in de wei, daar komen ook vitaminen en mineralen vanaf.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:30

Dat is waarschijnlijk een tekort aan vezels of aan andere voedingswaarden. Ik zou dus even het eten van je paard controleren (ofdat het genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt van alles wat ze nodig hebben).
Als een paard poep eet kan dat niet zoveel kwaad hoor dus maak je daar maar geen zorgen over.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:32

hafjelinger schreef:
Mijn pony doet dat al vanaf dat we haar hebben; 4,5 jaar. Z?e is nog nooit ziek geweest, dus 't zal wel niet erg zijn. En ik kan het toch niet tegen houden. Maar volgens mij is het niet slecht; er zitten vitamines in poep.

Dan zal ik toch eens de voeding nakijken van je paard, ofdat ze wel alles binnenkrijgt wat ze binnen hoort te krijgen...
Als een paard poep eet is het een teken van tekort aan bepaalde voedingsstoffen.
Je zou hem/haar bijv kunnen bijvoeren met muesli, of een liksteen aanschaffen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:33

Evelien14 schreef:
doet mijn veulen ook, haha

Dat is een veulen het doet is niet zo gek, dit doen veulens meestal. Omdat er meer vitamine/voedingsstoffen in het poep zitten vd moeder. Dit zullen ze niet altijd blijven doen, het moet verminderen zodra ze brokken bijgevoerd krijgen.
Ook kan het bij een veulen spelen en/of verveling zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:36

Meschien vind ze het wel gewoon lekker :9