Probleempje met wandelen op de weg..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__AM

Probleempje met wandelen op de weg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 15:36

Hallo,

Ik open dit topic omdat ik ergens mee zit, en graag tips of ervaringen van andere wil horen.

Ik heb een pony (kwpn) van 4 jaar, ze is zadelmak en loopt op B niveau. Vorig jaar april heb ik haar gekocht en in het jaar dat ik haar heb, ben ik niet vaak de weg opgeweest. Nu ik zomervakantie heb, en meer vertrouwen in haar heb, vond ik het wel een goed idee om vaker met haar naar buiten te gaan. Omdat ik er niet alleen mee naar buiten wil als ik erop zit, ben ik maar begonnen met wandelen. Dat gaat over het algemeen erg goed! Ze schrikt niet van het verkeer en andere dingen doen haar ook niet veel. En als ze iets eng vind, dan is dat meer omdat het onverwachts gebeurde. Dus dat is allemaal oke. Maar nu is het zo dat ze erg sterk is en hard gaat lopen waarneer ze de wei en de paarden bij ons op stal niet meer ziet. Als we daar in de buurt blijven is ze heerlijk rustig. Maar zodra ze te ver van stal raakt, wil ze alleen maar hard stappen, en gaat ze heel erg aan mij kleven. En ik krijg d'r ook niet rustig.. meestal zet ik d'r stil, en soms in d'r achteruit maar ze gaat net zo hard weer naar voren. Met andere paarden erbij heeft ze daar geen last van, dan blijft ze rustig. Maar ik wil niet teveel met andere paarden erbij de weg op, want ze moet het ook alleen kunnen.
Eigenlijk moest ik zelf een beetje denken aan een soort verlatingsangst..

sorry voor de lange uitleg, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
(ik hoop dat het goed staat. := )

Misty2001

Re: Probleempje met wandelen op de weg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:08

heey,, je reageerde op mijn topic,, dus wou jou ook proberen te helpen,
ik heb het zelf eerlijk gezegt nooit mee te maken gehad,, die van mij loopt idd ook wel harder.. maar goed hij doet verder neits loopt gewoon wat vlotter, doordat hij buiten zo geweldig vind doet hij onder zadel ook wel en met anderen..
maar dat van jou is toch anders :P, hihi ik denk idd ook dat het een stoort verlatingsangst is, omdat hij bij de groep/kudde weg gaat en geen idee waar zij beland,,
misschien gewoon lopen tot ze heel bangig of vlot word, stil laten staan lekker praten eventueel een lekker snoepje geven, rond laten kijken en loop je weer terug, en dan elke keer als je wandelt stukjes verder,,
maar goed ik weet niet hoe je paardje is, het kan ook zijn dat ze het door krijgen dat als die bangig wordt dat hij dan weer terug gaat, dat moet je niet zien te krijgen, dus misschien na een tijdje gewoon op een plekje stil staan, en weer verder lopen en zo stukjes verder komt,, want ja het diertje is nog jong en de wereld is groot voor haar,

maarja ik weet niet of je er iets aan hebt,, :o, in ieder geval succes

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:11

Ik weet niet of keren als ze bang is zo´n goed idee is :+ Ze is heel slim.. en daarom moet ik ook vooral niet bang zijn als ik met haar bezig ben want dan neemt ze mij ook meteen in de maling! Als de wei uit het zicht is, dan gaat ze zelf al een aantal keren stil staan, en dan praat ik met dr en moedig ik haar aan om verder te lopen, als ze door krijgt dat we terug gaan, of denkt dat we terug gaan dan wil ze heel hard! Heb al geprobeerd om dr aan een los touwtje te laten lopen maar daar word ze niet rustiger door.
Bedankt voor je berichtje!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:27

Angel___ schreef:
Ik weet niet of keren als ze bang is zo´n goed idee is :+ Ze is heel slim.. en daarom moet ik ook vooral niet bang zijn als ik met haar bezig ben want dan neemt ze mij ook meteen in de maling! Als de wei uit het zicht is, dan gaat ze zelf al een aantal keren stil staan, en dan praat ik met dr en moedig ik haar aan om verder te lopen, als ze door krijgt dat we terug gaan, of denkt dat we terug gaan dan wil ze heel hard! Heb al geprobeerd om dr aan een los touwtje te laten lopen maar daar word ze niet rustiger door.
Bedankt voor je berichtje!

Ik heb beide berichtjes gelezen, Ik denk dat het ook gewoon een : De wereld is heel groot" iets is.
En wat ik zou doen staat al in je berichtje, met andere paarden erbij.

En als je gaat wandelen, ga dan uit jezelf terug voordat ze druk ofzo wordt. Dan blijf jij de baas over wat er gebeurd.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, ben ook geen expert.. maar toch. Ik lees ff mee!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:31

Juist waarneer ik omkeer wil ze hard! Dus als ik omkeer wanneer ze druk word, word ze denk ik nog drukker...
Ik vind het gewoon belangrijk, dat haar aandacht bij mij blijft, en dat ze zich aan mijn tempo aanpast.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:32

mijns inziens doe je het wel goed. alleen ziet jouw pony jou nog niet voldoende als leider.
probeer wat directer naar hem/haar? te zijn. dus niet gaan staan praten als tíe het eng begint te vinden, maar een kordaat "nee" en gelijk doorstappen.
daarmee toon je aan dat jij baas bent en bepaalt wat er gebeurt.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:36

Ja, vind het opzich een goed idee! Maar dan heb ik alsnog niks om het harder gaan tegen te gaan. Want het is dus echt zo dat ik een soort van meegesleurd word. Paard wandelt met mij ipv ik met haar :+ Daar kan ik ook wel NEE tegen zeggen, maar daar word ze denk niet slomer van.
Snap je?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:48

Mijn bijrijdpaard heeft ook. Al zolang als haar eigenaresse haar heeft, en dat is zo'n 10 jaar... Toch ben ik er sinds kort ook mee aan de slag gegaan in de hoop het er uit te krijgen. Kallista (zo heet het paard) loopt heen wel braaf mee, twijfelt wel vaak, maar is wel mee te krijgen. Zodra we omdraaien gaat ze echter drie keer zo hard stappen, en als je pech hebt irritant lopen dribbelen. Waardoor ik echt geen arm meer over heb zodra we thuis zijn :+ Heb sowieso altijd hoofdstel in, en longeerlijn er in, voor het geval ze weg spurt.

Wat ik nu aan het oefenen ben is vlak bij huis (aan de overkant van de drukke weg, zodat ze haar huis niet meer kan zien) steeds 200 m weg van huis, en dan weer richting huis. Gaat dat goed mag ze even grazen, en gaan we weer opnieuw... Net zolang tot ze langere stukjes alleen van huis kan. En uitgebreid belonen als het goed gaat. Of dit gaat werken weet ik nog niet, we komen nu nog niet verder dan een meter of 250 van huis.

Ik heb ook een kort zweepje bij me, en als ze niet luistert naar stemhulpen krijgt ze daar een tikje mee tegen dr neus. Dat principe begint ze nu ook wel te snappen.

Ik weet wel dat boos worden, kordaat optreden en dergelijke níet helpt. Ik ben zelf ontspannen, ga gewoon lekker liedjes zingen/fluiten en dergelijke, dus ik breng het ook niet over volgens mij. Met andere paarden erbij is ze wel íets rustiger, maar niet rustig genoeg.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:56

Jouw verhaal klinkt hetzelfde als de mijne vind ik :j Ik kan idd ook wel langs de weide blijven lopen aangezien daar langs een lange weg loopt.. Misschien dat ik dat maar eens ga proberen! Ik was eerst niet ontspannen, maar nu wel.. ik weet hoe ze doet dus daar maak ik me nu niet meer druk om.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:01

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je zelf ontspannen ben ja! De eerste keer dat ik met haar naar buiten ging was ze constant aan het draven en gallopeerde zelfs de drukke weg over met mij ernaast (wel toen het groen was maar toch). Ik had geen idee dat ze zó opgefokt kon zijn buiten. Maar nu ik zelf rustiger ben is zij het ook :) Heel stom, maar liedjes zingen werkt echt, hahaha

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:03

Het is voor haar nu nog beetje vreemd om weg te gaan van haar veiligen plek. Volgens mij is het een kwestie van veel doen en niet op haar gedrag reageren gewoon doorlopen

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:04

Haha okee.. ik ga zal het eens proberen :)) Heb ook idd gehoord dat als je zenuwachtig bent dat zingen helpt.

Binnenkort gaat er een vriendin mee om te kijken wat zij er nou van vind.

@ Eciara05 : Vorig jaar was ze super mak op de weg. Toen wandelde we heel soms.
Ben het wel met je eens dat ik het veel moet doen :)) En ben ik ook zeker van plan!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:22

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, misschien vind je het een beetje vervelend maar dat gaat vanzelf over als je geregeld naar buiten gaat. Het is gewoon een beetje spannend om opeens zonder vriendjes naar buiten te gaan. Probeer ook aan het halstertouw niet te veel druk te geven, ze gaan tegendruk geven en dat is helemaal niet prettig voor je armen :P heel veel succes! :D

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:28

Vaker de weg op zal idd goed doen! Ga nu ook zoveel mogelijk..
Dankjewel :D

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:52

Hee heel herkenbaar, ik ga ook veelwandelen met mijn arabier. In het begin liep hij steeds voor mij uit en bepaalde hij het tempo. Wat ik tegenwoordig doe, ik neem een zweepje mee. Ik waarschuw 1 keer alshijmij voorbij probeert te lopen. Reageert hij niet krijgt hij een tik tegen zijn borst totdat hij weer afstand neemt. Als hij het heel spannend vind probeert hij ook altijd voor me uit te lopen. Probeer idd rustig te blijven en bedenk voordat je gaat wandelen wat je gaat doen in zo'n situatie. Dan handel je vrij automatisch en zo leert je paard ook dat het niet mag. Probeer telkens de zelfde signalen te gerbuiken. Uit eindelijk wordt het wel beter.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:54

Bedankt voor je reactie!

Ik wil het graag anders proberen, voor ik er een zweepje bijhaal!
Vriendin vond het misschien een goed idee om het commando halt aan te leren, en haar dan elke keer halt te laten houden wanneer ze niet luisterd.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:55

Haha :+ Dit grapje ken ik !!

Ik had er ook z'n eentje.
Ik heb het opgelost door iedere keer wanneer ik naar de stal omkeerde,
niet echt naar stal te gaan := Ik liep dan gewoon de oprit naar de stal voorbij en liep dan gewoon verder de andere kant op.
Toen meneer in de gaten kreeg dat omdraaien en richting stal lopen niet direckt inhield dat hij dan ook echt naar stal ging, had hij niet zoveel haast meer. }>

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:57

Dat heb ik dus ook wel eens gedaan. Dan liep ik de laan op en neer, en ipv dat we naar stal gingen liep ik verder rechtdoor, maar het punt is dus dat ze dan de wei kan zien, en dan boeit het dr niet meer. Tenzij ik natuurlijk een grote ronde loop, en als ze druk is dat ik die nog een keer loop.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:02

Je paard moet eerst wennen aan alle nieuwe dingen in zijn omgeving. Mijn advies: neem een sterker iemand mee. En loop eerst 10 minutjes en ga dan weer terug naar stal, zeer uitbundig belonen! Laat hem even een paar dagen met rust en probeer het dan nog eens maar dan 3 minutjes langer doorlopen en bouw dit op. Wat ook nog wel eens wil helpen is een hengstenketting. Maar daar ben ik niet zo'n fan van omdat als je de hengstenketting per ongeluk los laat en het paard staat erop, heb je een paard zonder onderkaak ;) (srry voor de harde woorden) Dus neem (als dat nodig is) een hengstenketting en knip deze tot de helft af bij het touw (minder kans op ongelukken), op het moment dat je paard ergens van schrikt trekt hij zelf de ketting vast (jij hoeft niet te trekken, de ketting laat je los hangen). Vraag even advies van iemand die daar verstand van heeft want anders gaat het niet goed en ik kan het een btje lastig uit leggen zo ;)

Veel suc-6!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:35

hee!! een paard is een kuddedier.. hij wil graag in een grote groep paarden staan.. word hij weggehaald uit die groep, dus bv om met jou te wandelen dan word hij zenuwachtig en wil terug.. wat je dan dus niet moet doen is stilstaan en keren.. wandel gewoon stevig door en praat een beetje met hem.. laat hem weten dat het goed is en dat er niks is om bang voor te zijn.. jij bent zijn baas.. hij moet jou vertrouwen dat er niks gebeurd.. als hij respect voor je heefd dan zal hij rustig bij je blijven.. laat het absoluut niet toe dat hij gaat trekken of vervelend doen.. wees streng, hij moet naar hou luisteren.. en ook hier is het advies.. wees consequent en blijf oefenen!!!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:38

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik ga voormezelf eens even kijken wat nu het beste werkt voor ons samen, en dan kijk ik natuurlijk even naar jullie tips! consequent zijn staat bij ons heel erg voorop want dat vergeet ik soms nog wel eens :o

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:41

Wat ik ook mijn paard heb geleerd als ik in 1 keer stil sta dat hij dan ook in 1 keer stil moet staan en zelfs als zij dan dingen eng vind en ik ga in 1 keer stil staan dan doet ze dat ook.
Zo hou je haar ook bezig, als je dat af en toe gewoon doet.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:58

Heino schreef:
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je zelf ontspannen ben ja! De eerste keer dat ik met haar naar buiten ging was ze constant aan het draven en gallopeerde zelfs de drukke weg over met mij ernaast (wel toen het groen was maar toch). Ik had geen idee dat ze zó opgefokt kon zijn buiten. Maar nu ik zelf rustiger ben is zij het ook :) Heel stom, maar liedjes zingen werkt echt, hahaha

Ja idd, enne als mijn pony druk ik wil ik zelf ook nog wel eens zingen. Omdat je bij zingen goed doorademt(kan je dus neit verstijven) en je concentreert en ontspant heeft dit een goede invloed op jou en je paard!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:22

donsje schreef:
laat het absoluut niet toe dat hij gaat trekken of vervelend doen.. wees streng, hij moet naar hou luisteren..

Ik heb een vergelijkbare situatie, alleen bij de mijne zit het er dus al een jaar of 10 in... Hoe hou je een paard dat wil rennen bij je? Ik ben heel consequent én streng, maar van te streng zijn wordt ze alleen maar opgefokter (tis een Volbloed) ;)

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:29

Mijn eigen ervaring is dat je altijd eerst moet zorgen dat de basis goed is. Daarmee bedoel ik dat je ervoor moet zorgen dat het paard vertrouwen in jou heeft en jou als leider ziet.
Dat kan bij voorbeeld door grondwerk te doen met het paard.
Pas als jij het gevoel hebt dat je bij wijze van spreken iedere stap van je paard kunt controleren (op eigen terrein, bij voorbeeld in de bak) zou ik de weg op gaan.
Een paard moet leren dat hij jou moet volgen en niet dwars door je heen mag denderen, het tempo mag bepalen enz.

Zelf heb ik trouwens wel altijd een hengstenketting omgehad bij paarden die ik aan de hand mee naar buiten nam.
Paard is en blijft een vluchtdier, en als hij echt ergens van schrikt wil ik in ieder geval een poging kunnen doen om hem vast te houden :D