Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 18:50

Hallo,
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe pony, ik ken haar al langer.

Nu ben ik net bij haar geweest en deed ze heel vervelend.
Elke keer als ik haar hoeven wilde uitkrabben begong ze naar me te slaan en me tegen de boxwand te pletten.
Nu ben ik niet iemand die snel opgeeft en ging ik zelfverzekerd en doortastend door, maar ze werd steeds gevaarlijker, begon te richten met trappen en zich supersnel met de kont naar me toe te draaien, ook al stond ze vast. Ik heb geprobeerd haar te straffen, maar dan werd ook voor mezelf gevaarlijk...

Misschien is ze ook wel hengstig, en vertoont ze daarom dit gedrag maar het moet zowieso stoppen, want het is gewoon gevaarlijk.

Kent iemand dit probleem of weet een oplossing?
Ik denk er zelf aan om naar een gedragstherapeut te gaan als het aanhoud of een boyscan te laten doen, of er niets mis is.

Dankuwel
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 12-06-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Re: Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:54

ik denk dat ze je uitprobeert, wat doet ze als je haar straft als ze slaat? Dat jij haar dus een flinke tik geeft??

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 18:55

Als ik haar straf gaat ze gewoon door, slaat nog harder en gerichter. Dit gebeurd trouwens alleen bij hoeven krabben, ik kan wel gewoon haar poetsen(alleen de onderbenen dus neit goed)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:57

mischien heeft je pony een nare ervaring aan haar benen..ik zou er de tijd voor nemen..rustig steeds iets lager gaan tot ze genoeg vertrouwen in jou heeft..

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 18:58

brenniie schreef:
mischien heeft je pony een nare ervaring aan haar benen..ik zou er de tijd voor nemen..rustig steeds iets lager gaan tot ze genoeg vertrouwen in jou heeft..

Ze doet dit pas 2 dagen, de 16 jaar ervoor nooit gedaan, tenminste neit dat ik weet.

Het zou wel kunnen, misshcien een nare ervaring in de wei, maar ik zie of voel geen zwellingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:59

Wat heb je gedaan om dat gedrag te corrigeren?
Ook al is een paard hengstig, heeft ze haar dag niet, wordt ze gepest door haar buurman....dan nog mag zij je niet trappen/pletten!
Mijn paard heeft vaak last van vliegen en wil dan wel eens tijdens het uitkrabben uithalen naar de vliegen, zelfs dan krijgt ze een flinke tik of schop.
De volgende keer wanneer ze dit weer doet moet je dit genadeloos afstraffen, liefst met stemverheffing maar wanneer dit niet helpt een flinke tik of trap. Om te voorkomen dat dit in de toekomst gaat escaleren.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:01

Coby schreef:
Wat heb je gedaan om dat gedrag te corrigeren?
Ook al is een paard hengstig, heeft ze haar dag niet, wordt ze gepest door haar buurman....dan nog mag zij je niet trappen/pletten!
Mijn paard heeft vaak last van vliegen en wil dan wel eens tijdens het uitkrabben uithalen naar de vliegen, zelfs dan krijgt ze een flinke tik of schop.
De volgende keer wanneer ze dit weer doet moet je dit genadeloos afstraffen, liefst met stemverheffing maar wanneer dit niet helpt een flinke tik of trap. Om te voorkomen dat dit in de toekomst gaat escaleren.

Ik snap dat ze me nooit mag trappen of pletten!
Ik zal het geven van een trap proberen, misschien is poetsen buiten de box zodat ze me niet kan pletten een idee>??, zodat ik veiliger ben>

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:01

je moet altijd heel duidelijk zijn tegen je paard.. misschien ben je dat nu ook wel maar iedere keer als ze slaat of poging maakt tot slaan een flinke tik/mep verkopen en daar bij streng nee zeggen..een tik onder de buik geven wil ook nog wel eens helpen. ;) een paard bij de manege waar ik rij, heeft op zijn vorige manege zich zelf aangeleerd de kinderen die op hem moesten uit de stal te jagen door te happen en te slaan enz. maar ik ben ook niet zo'n opgever dus ik gaf hem net zolang een flinke mep met de FLAKKE hand totdat hij ophield en nou als ik bij hem in de stal kom ishet een lievertje haha. het klinkt misschien mishandeling maar dit doen paarden ook bij andere paarden die niet willen luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:03

Wat heb je zelf gedaan om het te corrigeren?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:06

Coby schreef:

Roepen:, Nee! En een klap geven, een trap geven gaat iets te moeilijk als je zo dicht bij de boxwand bent, dan je je been niet op kan tillen. Toen het aanhield, heeft iemand anders het geprobeerd, zelfde verhaal. En dat is nog wel een oudere vrouw met zelf zo`n probleempaard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:12

Ik zou hem inderdaad voorlopig even uit de stal halen om te poetsen en de hoeven te krabben. Heb je ook meer ruimte om opzij te stappen. En later, als het buiten de stal goed gaat, weer binnen proberen.

Hij loopt verder niet kreupel ofzo? Is er misschien pas een (nieuwe?) hoefsmid geweest die misschien erg ruw is geweest, of in het leven heeft gesneden ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:25

SB_Beessie schreef:
Coby schreef:

Roepen:, Nee! En een klap geven, een trap geven gaat iets te moeilijk als je zo dicht bij de boxwand bent, dan je je been niet op kan tillen. Toen het aanhield, heeft iemand anders het geprobeerd, zelfde verhaal. En dat is nog wel een oudere vrouw met zelf zo`n probleempaard.

Buiten de box zetten is dan inderdaad even een betere optie.
Mijn paard kwam van een handelsstal en was ook erg goed in lomp pletten. In het begin heb ik toen zelf de punt van mijn hoevenkrabber in haar zij moeten prikken om te voorkomen dat ik geplet werd.
Maar buiten de box heb je meer te zeggen.
Ze kan de box overigens ook zien als haar plekje en liever daar niet gestoord worden, er zijn paarden die dat echt vreselijk vinden.
Vooral omdat ze nog pas bij jou is...dan kan het zijn dat ze een veilig plekje in haar box gevonden heeft, en boos is dat dat verstoord wordt.

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:18

Ik zou haar buiten de box zetten, en dan gewoon beginnen met hoevenkrabben, lasof er niets aan de hand is. Rustig blijven, ik weet dat je soms een ietsiepietsie hyperactief kan zijn :+

Wees een bitch, een grotere bitch dan beessie... want dat is me er een. }:0
Zij slaat?Jij slaat! geef haar een knietje in haar buik ofzo, jij bent de baas. :Y)
Niet op je laten zitten hoor!

en consequent blijven..

succes, Lau.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:23

Ik heb dit gedrag een paar keer gezien, in eerste instantie zeker niet straffen.
Wat ik aan kan raden is een osteo,-of manueeltherapeut even de rug na te laten kijken. (In mijn laatste geval ging het om een hernia).
Bij de afdeling vrijheidsdressuur kunnen ze je ook vast wel helpen met clickertraining c.q. aanleren van ander gedrag dmv beloning.
Blijkt dit alles niet te helpen zou ik rap zorgen dat ie vertrok. Maar met een beetje kundigheid denk ik niet dat het zo ver hoeft te komen. Vertrouw echter nooit een paard dat naar je toe komt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:45

Mijn pony deed dit in het begin ook....die ging hangen,slaan of trappen als ik zn achterhoeven wilde krabben.
Heb toen de hoeven even gelaten voor wat het was,en ben eerst verder met hem aan de slag gegaan.(vertrouwen opbouwen).
Nu is er geen vuiltje meer aan de lucht,maar als hij een rotbui heeft wil hij nog weleens wat uitproberen kwa hangen of opzij trappen(iets wat hem dan wel komt te staan op een mep terug).
Inmiddels weet hij het,en is een harde euhhhhhh genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:51

ik weet niet........ maar ik persoonlijk ben niet zo heel er lief tegen een paard wat mij plet en naar me wil slaan bij het hoeven uitkrabben......

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:11

SB_Beessie schreef:
Hallo,
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe pony, ik ken haar al langer.

Nu ben ik net bij haar geweest en deed ze heel vervelend.
Elke keer als ik haar hoeven wilde uitkrabben begong ze naar me te slaan en me tegen de boxwand te pletten.
Nu ben ik niet iemand die snel opgeeft en ging ik zelfverzekerd en doortastend door, maar ze werd steeds gevaarlijker, begon te richten met trappen en zich supersnel met de kont naar me toe te draaien, ook al stond ze vast. Ik heb geprobeerd haar te straffen, maar dan werd ook voor mezelf gevaarlijk...

Misschien is ze ook wel hengstig, en vertoont ze daarom dit gedrag maar het moet zowieso stoppen, want het is gewoon gevaarlijk.

Kent iemand dit probleem of weet een oplossing?
Ik denk er zelf aan om naar een gedragstherapeut te gaan als het aanhoud of een boyscan te laten doen, of er niets mis is.

Dankuwel

Ik Ga haar nu zowieso buiten de box poetsen.
En ik ga proberen haar vertrouwen wat meer op te bouwen.

het idee van Clickertrianing is ook een goed idee, ik ga voor boeken kijken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:17

hou toch op.......... je moet het nu oplossen....

en als jij het niet kan oplossen moet je er nu iemand bijhalen die jou helpt dit op te lossen.

wat wil je gaan doen dan als het dier je morgen weet plet......... even vragen of hij op wil houden want je moet even opzoeken in het boek wat je nu moet doen?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:21

@ KiWiKo: Ja, daar heeft ze wat aan. Ik snap je wel hoor, maar zeg dan wat jij zou doen.
Ik denk dat ze de hoeven maar even moet laten voor wat ze zijn tot ze de oplossing heeft.
Ik vind het toch weer jammer dat ze in eerste instantie toch naar de goedkopere oplossing grijpt, zo typisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:24

Ik......... wat ik zou doen zou ik niet andere mensen aanraden omdat het allemaal met timing te maken heeft.

IK persoonlijk, skup een paard de hoek in als die zich zo tegenover mij opsteld.

maargoed, dat is niet zomaar op de juiste manier gedaan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:29

Oke, dus wij beheersen een techniek die niet iedereen aan te raden is, wat we dan ook niet doen. En wat ik ook niet zou doen aangezien lichamelijke gebreken niet vastgesteld zijn.
Maar moet je dan nodeloos een opmerking neerzetten dat ze bij voorbaat al stom bezig is, terwijl ze hier gewoon om advies vraagt?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:33

KiWiKo schreef:
ik weet niet........ maar ik persoonlijk ben niet zo heel er lief tegen een paard wat mij plet en naar me wil slaan bij het hoeven uitkrabben......

Idem :+ om het voor jezelf veilig te houden ts, zou ik haar inderdaad buiten de box poetsen maar de boxdeur open laten staan zodat je zelf achter de boxwand kan gaan staan als het even té heet wordt,, kan ze je alvast niet pletten.
Een paard mag in mijn ogen NOOIT maar dan ook NOOIT jou gaan pletten, al steek je z'n/haar staart in de fik, al ligt hij/ze in de sloot, wat er ook gebeurd, ze moeten respect blijven hebben.

Heb zelf een soortgelijk probleem gehad ivm vliegenproduct,, ik heb een zweep genomen en op mijn gemakje (water in de bus gedaan :D was wat kostelijk geweest anders) beginnen spuiten naast haar. Elke keer dat ze een voet verzette ging ik waarschuwen, verzette ze er twee duidlijk in mijn richting (met dus de bedoeling me te pletten, dan kreeg ze een mep zo hard als ik van uit mijn positie kon slaan, recht op 'r kont. Ik zorgde er altijd voor dat ik bij r schouder bleef staan, pletten blijf ik leuker vinden dan een mep van 'r achterebenen... Ik moet zeggen,, ik heb maar 2 zo'n meppen gegeven. Ja ze heeft naar mij geslagen, maar door mijn positie kon ze aan mij niet aan en ik kon altijd de stal in in noodgevallen. Na die tweede mep moest ik na die twee stappen mijn zweep maar opheffen en ze was alweer weg. Moet zeggen,, nu kan ik rustig r hele lijf bespuiten zonder dat ze meer doet dan wat trippelen, en dan nog enkel als ik op haar hals spuit en 't is nog geen half jaar geleden (was begin lente herbegonnen omdat ik wist dat de problemen weer gingen komen ...) hoogstwaarschijnlijk komt er ooit ook een tijd dat ze zich helemaal op r gemak voelt met dat spul en moet zeggen, als paard zijnde zou ik dat enger vinden dan hoeven uitkrabben.
Overigens wou ze ook 'r hoeven niet geven, mr ze ging gewoon heen en weer dribbelen en r hoeven uit m'n handen trekken,, niet pletten of slaan. Ging trouwens ook veel beter buiten de stal (waar ik ook mee begonnen ben; buiten de stal trekken) ...
Feit dat ze dit vroeger niet deed en nu plots wel heeft naar mijn weten geen wetenschappelijke oorzaak (wat natuurlijk niet uit te sluiten is), maar ik eis nog steeds van mijn paard dat wanneer ze pijn heeft, ze dat op een andere manier duidelijk maakt dan me pletten en afslaan ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:35

ik weet niet of een nodelose opmerking een opmerking is dat ze er deskundige hulp bij moet halen........ want dat is wat ik zei :)

ik heb ook gezegd dat ik niet zo lief ben op dat soort momenten, maar dat ben ik......

en uit boeken wil je het helemaal niet willen halen :) want een boek kan nooit inspelen op het hier en nu :)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:38

SB_Beessie schreef:
brenniie schreef:

Ze doet dit pas 2 dagen, de 16 jaar ervoor nooit gedaan, tenminste neit dat ik weet.

Het zou wel kunnen, misshcien een nare ervaring in de wei, maar ik zie of voel geen zwellingen!

Wat voor mij duid (op afstand blijft het een gok uiteraard) is dat hier meer aan de hand is dan onwil, dus vind ik 'geweld' in eerste instantie niet de oplossing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:43

onwil of niet............ er zijn subtielere manieren om een mens wat duidelijk te maken.......
mits de mens een goed verstaander is.

daarom zeg ik, hulp bij halen :D