Ze komt gewoon níet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Ze komt gewoon níet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:31

Mijn merrie. Serieus, wát een drama.
Gister was het weer zo ver, rond tien over drie stonden we (dat zijn mijn moeder en ik) in de wei om haar te vangen, om half 5 nog steeds geen enkel succes. We hadden haar zelfs ingesloten tussen het hek en het schrikdraad ('de poort'), maar toen ze besefte dat ze vast zat nam ze een aanloop en sprong ze over het draadje heen :') . Dus dat doen we maar niet meer, voor het geval ze opeens buiten de wei terecht komt of niet goed springt.Toen toch maar mijn vader en broer gebeld, broer met zijn gouden conditie de hele wei achter haar aangerend en om vijf uur had ze er geen zin meer in en liet ze zich ein-de-lijk vangen.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet met haar... Níks lijkt te helpen. Als we bij de wei komen loopt ze bij voorbaat al weg. Met een voerschep komen helpt ook niet, als ze die ziet rent ze ook alvast (nog harder) weg. En het is niet zo dat we niet bij de wei komen als we niks van haar hoeven. We komen heel vaak om gewoon wat brood of een appeltje ofzo te geven, ik heb een ruintje en die komt altijd in volle galop aangerend. Maar die merrie niet. We belonen haar uitgebreid als ze komt met biks en lieve woorden en ze hoeft láng niet altijd te werken als we haar gevangen hebben. Soms vangen we haar ook, geven we haar lekkers en laten we haar weer los. Maar om één of andere reden weet ze precies wanneer we haar mee naar stal nemen. Straffen als ze uiteindelijk komt heb ik uit wanhoop ook geprobeerd, maar dat hielp al helemaaaaal niet, de keer daarna rende ze nog harder weg.
Ik ben op zoek naar dé gouden tip, alles is welkom en ik wil álles doen om te zorgen dat ze zich gewoon laat vangen :')

Stravero

Re: Ze komt gewoon níet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:34

Bakje brokken, en niet op d'r donder geven als je haar uiteindelijk hebt. ;)

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:35

Ja, we belonen haar altijd (behalve die ene keer dat ik me echt niet kon inhouden) en als we met brokken komen rent ze alleen maar harder weg omdat ze dan weet dat we iets van haar moeten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:36

Ze geeft aan Stravero, dat ze dit al vaak geprobeerd heeft.

Inderdaad niet straffen wanneer ze wel komt. Hoe moeizaam het ook gaat. Ligt de weide bij jou aan huis?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 11-06-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:36

Ja, vlak achter ons huis.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:36

ik zou zeggen, zorgen dat ze het spelletje niet meer kan spelen.
dus dan maar in een padock of heel klein weitje zetten.
en dan elke dag gewoon haar er uit halen, ene keer laten grazen aan de hand, andere keer poetsen, andere keer werken.
met als doel te zorgen dat het bij haar 'gewoontes' gaat horen dat jij haar elke dag meeneemt uit de wei of padock.
en hopelijk vervaagd de huidige gewoonte van het wegrennen dan...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:39

Oeh ik ken dit, mijn paard was vroeger ook zo, wat een ellende! Mijn vader en ik hebben dr op een gegeven moment met de longeerlijn in een hoekje moeten drijven, en toen was ze er zomaar door heen. Heb je dit al geprobeerd met een longeerlijn? Hoe groot is de wei? (ook niet geheel onbelangrijk ;) ) Misschien is het een idee om eerst een stukje af te zetten, zodat ze minder ruimte heeft om er van door te gaan.

Er achter aan rennen hielp bij mijn paard in ieder geval niet, daar mee jaag je ze alleen maar op. Ga anders eens een middagje gewoon in de wei zitten, negeer haar compleet, en kijk eens of ze dan komt. Zonder haar te pakken, gewoon zien of ze op je let, en of ze geinteresseerd is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:39

Blijkbaar is ze niet onder de indruk van belonen met voer. Maar misschien wel voor belonen op een andere wijze. Ik zou haar (in een periode wanneer je echt even de tijd hiervoor heb) keer op keer uit de weide halen en wanneer ze komt los laten (de beloning). Ik heb dit met mijn paard ook gedaan omdat ik hem niet met voer wilde belonen en na een tijd kwam hij uit zichzelf. Je moet wel een lange adem hebben niet boos worden en net zo lang doorgaan tot het werkt.

Wat Zorro schrijft deed ik daarnaast ook. Gewoon in de weide aan de kant zitten en als hij kwam geen aandacht geven. Gewoon laten zien dat je geen interesse hebt, succes!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:44

Haar wegjagen, (dan moet het weiland natuurlijk niet super groot zijn anders heeft ze tijd om te rusten omdat je het niet bij kan houden)
Paarden hebben er een enorme hekel aan dat ze uit de groep gejaagd worden, en dan moet het zo zijn dat ze geen kans heeft om stil te staan/te gaan grazen. Als je dan aan haar kan zien dat ze zich over gaat geven, stoppen met wegsturen, en proberen rustig bij haar te komen. Loopt ze weg, meteen weer wegjagen! Het kost even tijd, maar de lol gaat er op deze manier snel vanaf!
Dit hebben we laatst nog bij een haflinger gedaan, nou ze rent niet meer weg! Ander paard hier doet het nog wel eens, 1 minuut wegjagen en ze staat als een lammetje..

(het wegjagen moet je dan niet als een idioot gaan doen, ze moet niet bang worden. Maar haar gewoon constant wegsturen)
Laatst bijgewerkt door rensju op 11-06-09 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:46

Ik heb ook zo'n paard gekend. Telkens weer! :( Niks hielp, zelfs geen voer.
En de landen waren zo lang. Dus je kon elke keer naar achteren lopen en dan dacht meneer hiha |( .....ik ga weer naar voren :D
Dus wat hebben we gedaan. Hebben hem lekker een paar dagen laten staan. Gewoon genegeerd. (Natuurlijk wel in de gaten gehouden) Nou hij stond te hiniken steeds. Hij snapte er niks van. ;( Toen hebben we hem na 5 dagen eruit gehaald, nou meneer liep gelijk mee en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:47

Het weer loslaten hielp bij mijn paard juist niet als beloning, die kwam daarna juist nog slechter. Wegjagen ben ik persoonlijk niet zo fan van, mijn paard is een dominant ding, die dit alleen als spelletje zou zien. Toch is beide het proberen waard.

Ik heb nu een paard wat ik altijd zo kan pakken, die komt als ik roep, maar waar ik ook gewoon op af kan lopen zonder dat ze er vandoor gaat. Zo nu en dan probeert ze het wel even hoor, rent ze even weg als ik vlakbij ben. Ik mopper dan even heel boos op haar en zeg dat ze onmiddelijk komen moet, waarop ze gelijk omdraait en toch maar komt. :D

Het is te leren, alleen het zal je echt wel wat moeite kosten, en vooral veel geduld.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:47

Nee met een longeerlijn insluiten hebben we inderdaad nog niet geprobeerd, misschien inderdaad 's proberen (hoewel ik wel een béétje bang ban dat ze daar ook weer overheen gaat springen := ). De wei is ongeveer een hectare groot, een stuk afzetten is eigenlijk geen optie..
Dat in de wei zitten zal ik zeker een keer proberen (op een zonnige middag). Telkens vangen en loslaten ga ik ook maar proberen dan (heb nu toch vakantie :+ ) en hopen dat dat werkt...
@ rensju; dat hebben we dus precies gedaan. Ik stond in het ene gedeelte van de wei, m'n moeder in het andere dus we hoefden er niet telkens achteraan te hobbelen. Ook broerlief is er nog een tijd lang achteraan gegaan, maar de enige reden dat ze toen uiteindelijk stopte was dat zo volgens mij totaal uitgeput was; ze had enórme neusgaten en zweette over haar hele lichaam (nadeel van dat ze zo zo in top sportconditie is :') )

En ja, ik ging ook mopperen op haar (dat vind ze normaal heel erg). Ik zei zelfs dat we haar gingen verkopen maar het hielp niet :+

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:50

hooi
ik heb een verzorgpony, en die doet dat ook telkens ik was er gewoon een beetje bang van geworden want als ik haar vastklikte dan sleurde ze me gewoon mee achter in de wei.
maar ik heb steeds geoefend met wat brokjes in mijn hand en dan er rustig heen lopen..(een beetje praten)
en dan vastklikken,, en heel streng zijn als je voelt dat ze weg wil meteen een rukje geven..(Niet te hard!!)

Veel succes verder!!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:52

ruin meenemen en haar gewoon negeren voor een periode is misschien wel een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:56

Mijn merrie rent ook telkens weg, nu ben ik haar op een andere manier gaan benaderen. Ik parelli nu met haar, en binnen een week zie ik al verschil.

Misschien iets om je in te verdiepen?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:02

Zo'n draak had ik ook. Ik heb haar een aantal maanden op een goed omheinde kleine paddock gezet waar er niet ver te rennen viel. Een aantal keer per dag eruit gehaald, soms alleen voor een worteltje.Daarna was het helemaal over.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:20

"wegjagen"... hier komt het weer. als je die tip geeft, geef het dan ook de juiste naam: join-up. wegjagen is het niet. En in dit geval, helpt het niet. Blijkbaar zwaait iedereen graag met die manier van werken. Monty roberts lacht in zijn vuistje, maar draait zich om in zijn toekomstig graf moest hij weten dat het te pas en te onpas als tip wordt gegeven. Ken je het niet, heb je er geen ervaring mee, pas het dan ook niet toe. want dan verknoei je nog meer.
Mijn merrie is ook zo: niet komen naar mensen. Ik heb er ook al uren achter gezeten. Na veel gelezen en geobserveerd te hebben, is dit mijn manier nu, en nu komt ze vanzelf naar mij: negeren. ga de wei in, met een gerust gemoed, eerst op grote afstand van haar. Ze zou niet mogen reageren, zo ver ben je. Je doet vanalles en nog wat, bloempjes plukken of zo. maar je geeft geen aandacht. je wandelt gewoon rond. Zelfs in gedachten mag je niet denken: komt ze of komt ze niet. Je gaat steeds dichter bij haar wandelen. Reageert ze, of maakt ze aanstalten tot een vluchtreactie, afstand terug verruimen. Zo ga je gewoon door, totdat ze accepteert dat je haar vastpakt. in het begin kan dit eventjes duren, maar neem je tijd. Je hoeft haar ook niet altijd aan te lijnen. doe dit gewoon en streel haar gewoon en ga terug weg. zo associeert ze je niet altijd met vastlijnen. na een paar weken komt ze gewoon vanzelf naar je toe.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:25

Je zou kunnen proberen om haar een tijd lang compleet te negeren. Gewoon lekker laten staan, ook 's avonds mocht je dan op stal willen zetten. Bij sommige werkt dit prima en hoef je het maar 1x te doen.
Als 2e optie zou je haar pas op stal wat lekkers kunnen geven, dus niet in de wei mocht ze naar je toe komen en dan meenemen. Maar pas op stal. Eerder niet.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

meliciana schreef:
"wegjagen"... hier komt het weer. als je die tip geeft, geef het dan ook de juiste naam: join-up. wegjagen is het niet. En in dit geval, helpt het niet. Blijkbaar zwaait iedereen graag met die manier van werken. Monty roberts lacht in zijn vuistje, maar draait zich om in zijn toekomstig graf moest hij weten dat het te pas en te onpas als tip wordt gegeven. Ken je het niet, heb je er geen ervaring mee, pas het dan ook niet toe. want dan verknoei je nog meer.

:)* Niets meer aan toe te voegen!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:27

Haal je het paard toevallig alleen maar uit het land als je gaat rijden?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:31

meliciana schreef:
Mijn merrie is ook zo: niet komen naar mensen. Ik heb er ook al uren achter gezeten. Na veel gelezen en geobserveerd te hebben, is dit mijn manier nu, en nu komt ze vanzelf naar mij: negeren. ga de wei in, met een gerust gemoed, eerst op grote afstand van haar. Ze zou niet mogen reageren, zo ver ben je. Je doet vanalles en nog wat, bloempjes plukken of zo. maar je geeft geen aandacht. je wandelt gewoon rond. Zelfs in gedachten mag je niet denken: komt ze of komt ze niet. Je gaat steeds dichter bij haar wandelen. Reageert ze, of maakt ze aanstalten tot een vluchtreactie, afstand terug verruimen. Zo ga je gewoon door, totdat ze accepteert dat je haar vastpakt. in het begin kan dit eventjes duren, maar neem je tijd. Je hoeft haar ook niet altijd aan te lijnen. doe dit gewoon en streel haar gewoon en ga terug weg. zo associeert ze je niet altijd met vastlijnen. na een paar weken komt ze gewoon vanzelf naar je toe.

+:)+ dat is echt een geweldige methode!

Mijn merrie is ook zo, als ze weer eens last heeft van een 'bui' dat ze geen zin heeft om te komen, laat ik dr gewoon lekker lopen. Ga ik wel andere dingen doen. Ik kan dan hoog springen en laag springen, komen doet ze toch niet. Inmiddels is het zo dat ze gewoon naar me toe komt om te knuffelen en een beetje te spelen. Soms heeft ze nog steeds geen zin in het halster, nou, dan niet. Poets ik haar wel in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:55

(Hopelijk heb je het niet inmiddels al ergens in het topic gezet) Maar heb je al eens geprobeerd om gewoon de wei in te gaan, haar te aaien (als je eenmaal in de buurt kan komen) en/of wat lekkers te geven om daarna gewoon weer weg te gaan? Zo leer je haar aan dat er ook best iets leuks kan gebeuren als jij de wei in komt :j

Wegjagen kan soms wel helpen maar je moet het met mate toepassen. Ik heb het een aantal jaar geleden gedaan bij een Ardeens trekpaard hengst. Hij was niet te vangen en denderde iedere keer weg zodra ik in de buurt kwam. Om zelf de 'leiding' te nemen over de situatie ben ik hem gaan wegjagen 'je wil toch niet bij me zijn? Rot dan maar op maar wel wanneer ik het zeg'. Na dat hoogtens 10 minuten gedaan te hebben ging ik grassprietjes tellen op mijn hurken of ik ging de buurezels aaien die naast zijn wei stonden. En je mag 3 keer raden wie er binnen no time achter me stond :D Dat heb ik 1 keer moeten doen en sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met het vangen. Uiteindelijk vond hij de aandacht als ik met hem bezig was zo leuk dat hij in volle galop op me af kwam zodra hij me aan zag komen :)

Overigens is wegjagen nog geen join up, bij een join up is het de bedoeling dat het paard zich helemaal overgeeft en zich onderdanig opstelt dmv kauwen en likken. En je moet lang volhouden en doorzetten wil je dit als eindresultaat hebben. Met wegjagen verras je het paard eerder door ineens een heel andere benadering toe te passen. Ik ben zelf ook tegen de JU en raad mensen zeker niet aan om dit te gaan doen. Een JU voltooien zou ook niet eens gaan in een wei, daarvoor heb je echt en round pen nodig.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:01

Ik heb ook z'n paard gehad.
Kreeg haar nooit te pakken, heb uren in de wei gezeten.
Insluiten, lukte nooit, sprong ze overheen.
Voer trapte ze niet in.
Negeren maakte haar niet uit, ze dacht ik sta hier prima dus...
Wegjaagen kon bij haar niet, dan was ze bang.

Ik heb wel het halster om gehouden in de wei en dan een appel of iets anders en dan snel het touwtje eraan klikken.
Dat was het enige wat soms ( zelden ) hielp.

Heel erg veel succes!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:05

Ik nam een longeerzweep mee in de wei en ging merrie toen longeren. Reed ook zo'n pony. Ik sloeg dr niet of zo, maar ze bleef altijd op zo'n afstand dat ik wel contact met haar had, maar niet kon pakken. Ging d'r gewoon alsof ik in de longeerbak was longeren. Heb ooit 3 uur achter d'r aan gejaagd, en dat hielp niet. Dus dit geprobeerd en het hielp perfect, na een half uurtje was ze het geren zat :Y) En kwam ze naar me toe, ideaal...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:17

Less schreef:
meliciana schreef:

:)* Niets meer aan toe te voegen!

Ik weet wat een join up inhoud, en hier bedoel ik dit dus niet mee.
Ze zegt zelf al, ze heeft een erg dominante merrie. Kortom mevrouw doet lekker waar ze zelf zinin heeft.
Dus als je haar negeert, gaat ze lekker haar eigen gangetje. Als ze niet nieuwsgierig is naar jou, zal ze ook niet komen.
Maar oke, misschien kan je beter het negeren eerst proberen. Als dit niet helpt kan je mijn tip proberen, want jouw paard is dus gewoon een spel met jou aan het spelen. Dus speel het spelletje mee, ze krijgt er vanzelf genoeg van.

(zie post hierboven, ik noem het dan wegjagen, maar het gaat al snel over in los longeren ja)