Paard wandelt met mij ipv andersom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estherpitout

Paard wandelt met mij ipv andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:55

Ik heb sinds gisteren een nieuw paard op stal staan.
Een jong ding van net 4 jaar oud (zie profiel voor meer info)
Hij is een wakker paard met pit die nog heel veel moet leren.

Enkel als je met hem gaat wandelen, sleurt hij je zowat mee.
Als ik stop loopt hij gewoon door me heen. Als ik wandel loopt hij met zijn
schouders telkens net iets voor mij uit.

Ik wil dit graag oplossen, en hoop dat ik wat bruikbare tips kan krijgen.
Grondwerk (ala Emiel Voest) lijkt me wel wat maar heb totaaaal geen ervaring
met grondwerken etc. Ik wilde een les van Emiel Voest regelen, maar die doet alleen
op eigen locatie. En ik heb geen trailer en vervoer etc.

Ik probeer steeds me wat kleiner te maken als ik hem leid en me groot en opgericht op te stellen als ik hem stil wil zetten. Maar nee hoor, meneer ziet me niet eens staan.
Kunnen jullie mij bruikbare tips geven hoe ik hem kan leren afstand te bewaren en mijn
persoonlijke ruimte te respecteren?

_Caitje__

Re: Paard wandelt met mij ipv andersom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:58

In de bak/paddok rond lopen, stil gaan staan, en als hij te dicht in de buurt komt, met een zweep ofzo in de lucht zwiepen, het is dan wel belangrijk dat je gewoon tegen hem blijft praten.
Dit heb ik ook gedaan met mijn paard, en nu loopt hij heel netjes naast me.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:59

Heb je hem dan wel aan een halstertouw of gewoon los?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:59

meis, nu als de sodemieter iemand erbij halen die jou kan helpen met dit paard.........

je kan nu wel eerst vanalles willen lezen en uitproberen, maar voordat je gevonden hebt wat jouw weg met dit dier moet gaan zijn........... ben je al veel te ver heen.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:00

Hoi Kiwiko, maar bij wie moet ik zijn? Wanneer weet ik dat iemand kundig is? Er zijn er zoveel die zich aanbieden. Uit wat moet ik kiezen?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:02

In het begin met halstertouw en later zonder.
Maar dat het lukte met mijn paard hoef natuurlijk niet te betekenen dat het ook lukt met die van jouw ;)
En het is idd verstandiger om iemand erbij te halen. Je kan vragen of hij/zij een filmpje heeft hoe hij/zij werkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:03

gewoon een goede rij instructeur bij jou in de buurt :) en dan kan je kijken of het iemand is die past bij jouw ideeen :)

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:03

Een paard bij mij op stal deed dat ook bij mij, ik heb haar een keer een goede knal verkocht ( met halster touw op schouder) en weg probleem :D wie niet luisteren wilt moet maar even voelen hoor... anders lopen ze zo over je heen ( wat ze dus nog wel met andere doet )

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:07

Oke dan ga ik eens met mijn toekomstige instructrice praten over dit probleem. Ik ben echt bereid om er alles aan te doen hoor. Les etc. Geen probleem ...ik betaal wel, als het maar zsm opgelost word. Een knal voor zijn kop helpt niet helaas, daar heeft hij niets van. Ik geef hem ieder keer een tikje op zijn borst om op te letten, maar nee hoor. Boos worden is hij ook maar 1 seconden van onder de indruk, en dan vervolgt hij gewoon weer zijn eigen weg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:08

ja dat is denk ik het handigste :) :) zij kan je dan precies vertellen wat jullie valkuilen zijn in het grondwerk :) :)

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:10

oke ik zie haar morgen weer, ga het er gelijk over hebben.
Ik heb zelf nog nooit grondwerk gedaan en zal ook niet weten waar ik moet beginnen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:12

basisprincipe is eigenlijk mijn ruimte, jouw ruimte :) en ik leid :D :D

even in steno uitgelegd :D :D

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:15

hahah kijk das duidelijke taal. :D Als ik die boekjes weleens doorlees zakt de moed me in de schoenen. :P Veel te moeilijk allemaal, ik kan het niet uit boekjes, ik moet het uitgelegd krijgen in persoon zeg maar. :o

Paard is echt een beetje een doerak.
Wil niet stilstaan met opstijgen etc, wilt altijd schuren ( dat moet er echt uit!)
En boos worden en schreeuwen of een tik helpt niet echt bij hem.

Hij is wel heel aanhankelijk. In de paddock komt hij naar je toe etc.

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:32

Je moet je dominant opstellen,,, als hij vervelend doet met lopen er gewoon voor gaan staan en met luide stem NEE zeggen,,, niet met een zweep!!! daar worden de pony's dan alleen maar bang van en het werkt echt niet!

Als het niet werkt kun je ook een keer vragen of een groter iemand het wil doen...niks tegen jou hoor maar als je een groot paard hebt en stel je bent zelf niet zo groot is het moeilijker om jezelf dominant op te stellen...dat is gewoon zo!!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:37

oh, hoé herkenbaar :')
Ik heb er een instructrice bij gehaald, want bij mij was het wel heel erg. Paard wist dat ie veel te groot voor me was :Y)
Boos worden hielp niet, alleen heel veel geduld. Wat bij mij heeft geholpen is voor hem uitlopen en dan opeens omdraaien. Hij moest leren om dan gelijk stil te staan. Liep ie toch door, dan weer een paar passen terug. Kost heel veel geduld, maar werkt super!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:01

Ik probeer ook voor hem uit te lopen en omdraaien en dan groot maken en dan stilstaan. Aleen paard loopt dan gewoon door, dwars door me heen }> . En als we stilstaan vind hij na 1 minuut wel weer genoeg en gaat ie klieren. Ook als ik voor hem uit wil lopen gaat hij alleen maar sneller meelopen waardoor de afstand tussen paard en mij niet groter wordt.

Heeft je eigen instructrice je goed kunnen helpen Amy?
Ik zat ook te denken een priveles te nemen van centrum de balingenhof of zoiets?
Alleen best prijzig voor een huisbezoek (175,-) maar mischien toch wel de moeite waard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:03

is zonde van je geld :) hier kan je eigen instructeur jou prima mee helpen :D :D

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:04

ja? ik dacht dat dat wel als goed centrum was aangemerkt :)
Maar inderdaad eerst me instructrice maar proberen, dan kunnen we dat altijd nog overwegen als dat niet lukt. hihi

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:07

jahoor is ook een heel goed centrum, maar jouw probleem is niet zo drastisch dat je hun in moet gaan huren :) :)

eigenlijk is jouw probleem in 3 passen opgelost, echter jij moet leren dit zelf op te lossen...... daarom is het handig als je iemand dicht bij hebt die je daarin kan begeleiden :)

je hebt een lastige bloedlijn, die hebben wel vaker chinees geschreven gebruiksaanwijzingen :D :D

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:11

haha is dat zo kiwiko? Ik weet niet zoveel van de bloedlijn en hun streken. Zie helaas niet zoveel andere nakomelingen van Stedinger op bokt. (hoop stiekem ook dat het een laatbloeier is hihi)

Gelukkig dat het nog niet zo drastisch is. Ik heb hem pas sinds gisteren in mijn bezit. Ben wel al een paar keer naar hem geweest van te voren. Weet nog niet echt wat zijn karakter precies is. Of het nou puberen is, of dominant karakter, of lekker uitproberen, of eigenwijs, gewoon de leeftijd, of een combi van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:12

estherpitout schreef:
Ik probeer ook voor hem uit te lopen en omdraaien en dan groot maken en dan stilstaan. Aleen paard loopt dan gewoon door, dwars door me heen }> . En als we stilstaan vind hij na 1 minuut wel weer genoeg en gaat ie klieren. Ook als ik voor hem uit wil lopen gaat hij alleen maar sneller meelopen waardoor de afstand tussen paard en mij niet groter wordt.

Heeft je eigen instructrice je goed kunnen helpen [naam]?
Ik zat ook te denken een priveles te nemen van centrum de balingenhof of zoiets?
Alleen best prijzig voor een huisbezoek (175,-) maar mischien toch wel de moeite waard

Ja zeker, ze doet een opleiding bij Emiel Voest dus het zit wel goed :)
Ik denk ook dat je probleem niet zo groot is dat je naar centrum de balingenhof hoeft, zo drastisch is het niet. Wat bij mij hielp was dat als ie me echt inhaalde, een tik met het halstertouw tegen zn borst. NIet hard, gewoon dat de boodschap overkomt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:13

Idd met je instructeur uitzoeken.
Wat bij die van mij nog wel eens wil helpen, hand voor z'n hoofd houden, terwijl je stil gaat staan. Geen reactie? Mep met een zweep of halstertouw of wat ik dan ook in m'n handen heb, op z'n borst. Dat geintje had hij na een paar keer wel door.
Helaas werkt het ook niet altijd, naar de wei brengen s'ochtends blijft een drama.

Sucses ermee in elk geval!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:14

Dan zit dat wel goed inderdaad amy.
Ik probeer ook steeds consequent een tik tegen zijn borst te geven als hij inhaalt of mij meeneemt. Alleen helaas, no response. Jaa, voor een halve seconde....en dan laat hij me weer uit

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:17

Ik weet ook niet of hij dit doet omdat hij alles spannend vind omdat hij net op een nieuwe stal staat. Maar ik vind het dan alsnog niet kunnen. Hij moet gewoon met mij mee ipv ik met hem. Ik haalde hem vanmiddag uit de wei en liep achter de paarden aan naar stal. nou nou nou.... meneer trok zowat de blaren op me handen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:18

Ik zou even lekker in de bak oefenen totdat je meer controle hebt over je paard.
Als hij echt zo sterk is, gewoon even met hoofdstel. Stilstaan is stilstaan. Moet gewoon op een stemhulp en op 't moment dat jij langzamer gaat lopen. Doet ie 't niet op jouw stemhulp, dwing 'm dan een paar passen achteruit te gaan en stap dan weer vooruit. Belonen als hij goed luistert. En 1 minuut stilstaan is best lang voor een ongeduldig paard. Ik zou dat nog niet van 'm vragen in 't begin.

Ik heb dat bij mijn jonge paard vorig jaar een paar dagen zo volgehouden, sindsdien luistert hij prima. Als hij mij toch voorbij dreigt de gaan, zet ik 'm gewoon stil op mijn stem. Te weinig reactie, dan zet ik 'm wat hardhandiger stil aan 't halster en moet hij een paar passen achteruit. Ik vind 't zo irritant als je niet eens relaxed met een paard kan lopen, dat ik daar altijd wel veel aandacht aan besteed.

Met kleine dingen consequent zijn en je zult zien dat de grote dingen straks ook veel gemakkelijker gaan.