Moet ik er meer achter zoeken? (klieren of medisch/oid?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Moet ik er meer achter zoeken? (klieren of medisch/oid?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:23

Lieve bokkers!

Even een heel verhaal: Een pensionklant bij ons op stal kocht anderhalf jaar geleden een fantastisch paard, Rheinlander, 50 % volbloed. Helaas kon zij niet met dit paard overweg en bovendien kwam men er achteraf achter dat "iets" met haar handwortelbeentjes in de rechter voorknie was. Ik zeg bewust "iets", omdat de ene DA er wel iets in ziet en de andere DA vindt het niet noemenswaardig. Ik heb tot aan de verkoop het paard gereden en vond het geweldig, heb zelfs even overwogen haar te kopen, maar haar knie-verhaal zat mij gewoon niet helemaal lekker :n

Een ander meisje, bekende van stal, kocht het paard over. Het ging een hele tijd enorm goed, maar de laatste twee/drie maanden was het strijd en zet tussen die twee. Het begon er mee dat het paard zich op de wei niet liet krijgen. Nicole (de huidige eigenaresse) belde mij op en ik kwam. Zeer frustrerend voor Nicole: Ik ging de wei op en het paard, Fee, kwam gewoon op mij afgestapt. Het was toen 's avonds kouder en ze had eigenlijk op stal gemoeten, daat had ze dus nu een paar dagen niet ingestaan, Nicolge had het echt al drie dagen zelf geprobeerd voordat ze mij belde :(:)

Zadel erop en rijden, ik wilde zien wat er aan de hand was. Het paard liep normaal, maar er sprong mij gelijk een zaak in het oog: Op stal was duidelijk dat er een storing was tussen die twee, Fee schrok van alle kleine bewegingen van Nicole en kroop de hele tijd naar mij toen (dat doet ze nu nog steeds, maar daar straks meer over...). Tijdens het rijden zelf sloeg Fee af en toe met haar hoofd, dit is ook iets wat ze doet als ze op de wei staat, en ze bewoog continu haar bovenlip heen en weer. Ik heb Nicole de opdracht gegeven elke dag haar paard te bezoeken, elke dag naar school even de wei op, wat lekkers geven, even halen en poetsen. Gewoon lekker aan de band werken en niet alleen van de wei halen als er een zadel op moest, wat ze tot dan wel de hele tijd had gedaan. Bovendien gaf ik haar mee consequenter in haar omgang te worden (dat miste ik echt bij het rijden, paard deed wat ze wilde) en ik zou haar rijlessen gaan geven zodra het langer licht bleef (hebben geen buitenbak met verlichting en geen binnenbak in de buurt).

Nicole belde in de dagen erna. Het ging super lekker, Fee kwam altijd naar haar toe op de wei, rijden liep lekker en ze hadden ook al weer een mooie buitenrit gemaakt waarbij ze midden door het dorp zijn gereden en alles liep goed...Een tijdje niks gehoord, toen kwam er weer een belletje: Nicole wilde een buitenrit maken. Fee was nog op het erf geschrokken en bokte daarna als een bezetene. Nicole vloog eraf, paard is weg gerend, over de omheining van haar wei gesprongen en daar is ze blijven staan. Nicole kreeg haar niet te pakken, ik was aan het werk dus ik kon niet komen. Er zijn nog andere mensen van stal bij haar langs geweest en hebben een poging gedaan om Fee te pakken, maar niks hielp. Om 23.30 heeft Nicole haar te pakken gekregen en op stalö gezet, ze had inmiddels 7 uur met zadel en hoofdstel op de wei gelopen.

De volgende dag ben ik gekomen, gezadeld en naar buiten, ik ben meegegaan op de fiets. En jawel: Fee schrikt en wil weer bokken. Ik zag echter dat Nicole vreselijk verspande op het moment dat Fee schrok en volgens mij bokte Fee daarom. Dus bij de volgende keer dat ze schrok beval ik Nicole de teugels met rust te laten, gevolg: Een hele natuurlijke, normale schrikreactie en daarna stapte ze lekker verder. Nog het een en ander aan tips meegegeven en gezegd dat ze de komende tijd beter even niet naar buiten kan gaan maar in een vertrouwde omgeving aan haar band met dit paard moet werken, zowel op de grond als onder het zadel. Ik zou de week daarop komen en de eerste rijles geven.

Twee dagen later: Fee smeet Nicole op de wei van haar rug (ze was bij de eerste boksessie blijven zitten maar is daarna afgestapt om zichzelf en het paard gerust te stellen, dom natuurlijk. Bij de tweede keer erop stappen smeet ze Nicole er toen vanaf). Hele diepe zucht...Ik had geen tijd, dus gezegd dat ze tot de eerste les maar even niet moest rijden maar longeren. Donderdags was toen de eerste les. Fee was bij het zadelen enorm gespannen. Ik heb een touw om haar hals gebonden en Nicole gezegd dat als er iets gebeurd, ze zich aan het touw vast moest houden. Nicole stijgt op, ik laat los, Fee maakt twee stappen, schrikt en Nicole trekt weer aan de teugels. Fee bokt weer. Ik ben er heen gelopen en Fee zocht mij als het ware op, ze was bang! Even weer gerustgesteld en losgelaten, Fee wilde weer weg en bokken, ik roep: Pak het touw vast! Dat deed Nicole. Nu galoppeerde Fee twee rondes, maar bokte niet...Ze ging op gegeven moment steeds langzamer en toen gaf ik aan dat nicole langzaam de teugels op mocht pakken en terug mocht rijden in stap. Gedaan. Toen liep eigenlijk alles goed. Op een ding na: De hele tijd als ik Nicole de opdracht gaf rechtsom op een volte stelling te nemen, sprong Fee op en wilde ze weg rennen. Küt dacht ik, toch ergens een blokkade, toch pijn, het zou in het schematje met bokken en hoofdschudden passen.

Ik ben er toen even opgekropen. Fee stelde zich veel beter, hield bijna helemaal op met het hoofdschudden en liep veel meer ontspannen :? Ik snapt even niks van het paard...Nu moet ik er bij zeggen dat Nicole nooit les heeft gehad en er zeker wat aan haar rijden gedaan moet worden, maar dat komt nu hoop ik...

Gisteren weer even geweest. Het liep veel beter dan de week daarvoor. Alleen weer: Opstijgen en Fee wilde weer weglopen en bokken. Ik kon haar nog aan een teugel vastpakken, liet haar om me heen draaien en mopperde even flink :o Ze hield wel op en heeft de hele les niks meer gedaan. Ook niet weggerend. Wel weer hoofdschudden, lip bewegen, pasje terugrijden kreeg Nicole bijna niet voor elkaar, rondrijden eigenlijk ook niet mooi, dan ging ze meteen hangen en ze negeerde meer dan eens Nicole's beenhulp volledig. Ik er daarna even weer op. Ik stel haar graag wat dieper in, want ze laat dan helemaal los en er onstaat een heel fijn, licht contact. Ze stelde zich wel beter, maar negeerde soms ook mijn been, schudde maar 1 keer met haar hoofd en terugrijden ging ook, zij het met moeite.

Goed. Nicole mag van mij en haar ouders de komende tijd geen buitenritten maken. Nicole moet van mij Fee minstens 3 keer per week beweging geven, dit deed ze voorheen te sporadisch terwijl Fee dit echt nodig heeft. Aangezien ze er nog geen DA bij wil halen, heb ik ik tips voor loswerken gegeven en vooral heel veel actief stapwerk met bijbehorende oefeningen als huiswerk gegeven. Wat mij verder opviel, is dat de spieren van het paard in de hals achter de oren en bij de halsaanzet knalhard zijn, aan beide kanten :? Bij de rug voel ik niks en ze reageert ook niet met pijn bij aanrakingen/drukken.

En verder: Waarom kruitp dit paard steeds naar mij toe? Zo goed was onze band naar mijn idee ook niet, ik heb haar hooguit vier weken gereden. Dat ze niet met haar hoofd schud bij mij etc. snap ik wel, omdat ik haar anders rij, sterker met benen en ik houd contact, maar Nicole rijdt ook zeker niet slecht. Is het dominantie, pijn of beide? De ene keer denk ik dat dit paard echt pijn heeft, de andere keer denk ik dat het een spelletjes is. Dat bokken bijv. Bij de eerste keer dat ik het zag tijdens de eerste les was ze echt bang, dat idee kreeg ik gisteren niet. Of kwam het door de mislukte buitenrit, want daar heeft Fee ook zeker een kwade herinnering aan over gehouden, dat was voor zeker geen fijne gebeurtenis. De volgende keer ga ik als eerst op Fee omdat we even willen kijken of ze bij mij ook meteen wil bokken als ik er op zit...

Wat denken jullie, wat zijn jullie ideeen? Is dit klieren of is dit iets anders? Ik zou graag eens andere visies hierop willen hebben, daar leer je toch vaak veel van! :j

Kom maar op dus! (voor wie het onduidelijk is: Vragen!)...En sorry voor het hele verhaal...
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-05-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

zij

Re: Moet ik er meer achter zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:30

dat ze tegen jou aankruipt kan heel simpel zijn: jij bent consequent en staat stevig in je schoenen en bent dus een duidelijke leider. de nicole in jouw verhaal is dat duidelijk niet, dus zal het paard zelf de leider proberen te zijn.

een paard wordt van nature liever geleid dan dat het moet leiden, dus zal blij zijn als er iemand in de buurt is die beter kan leiden. het paard zal dan ook snel de leiding overgeven...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:34

zij schreef:
dat ze tegen jou aankruipt kan heel simpel zijn: jij bent consequent en staat stevig in je schoenen en bent dus een duidelijke leider. de nicole in jouw verhaal is dat duidelijk niet, dus zal het paard zelf de leider proberen te zijn.

een paard wordt van nature liever geleid dan dat het moet leiden, dus zal blij zijn als er iemand in de buurt is die beter kan leiden. het paard zal dan ook snel de leiding overgeven...

Dat was dus ook mijn idee en ik heb dit nog niet tegen Nicole gezegd, maar wel tegen de vriend en de pensioneigenaar waar Nicole bekend mee is en waar wij ons paard hebben staan. Ik denk niet dat ze onze 4 weken zo geweldig vond en nu helemaal verliefd op me is :+ , maar inderdaad wat jij zegt, gewoon meer rust en uitstraal, meer leider ben...

Ik heb soms ook het idee dat Nicole wat bang voor haar is. Ze heeft een overstap gemaakt van alleen pony's tot max. 1.40 m. naar een paard van 1.76 m. Heel ander verhaal dus...En Fee is gewoon wat heftiger qua reactie, maar dat is haar op voorhand verteld...Bloed zegt niet alles, maar Fee is van vaders kant zuiver volbloed, ik denk toch dat dit iets zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:34

Naar de kliniek toe gaan en laten onderzoeken. Het kan van alles zijn... Je wil niet het risico lopen om ermee door te rijden denk ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:37

VivaLaVida schreef:
Naar de kliniek toe gaan en laten onderzoeken. Het kan van alles zijn... Je wil niet het risico lopen om ermee door te rijden denk ik.

Ik niet, dat heb ik meteen gezegd, maar: Ouders weigeren. Normaal gesproken was ik er dan niet mee aan het werk gegaan, dat zeg ik eerlijk, maar Nicole ken ik nu al een hele tijd en ik weet hoe zeer zij aan dit paard hangt. Ze is als de dood dat haar ouders het paard verkopen als het niet gaat lukken.

Het is gemeen, egoistisch, hypocriet, lüllig en ik voel me er absoluut niet lekker bij dat ze niet met dit paard een ostheopaat o.i.d. opzoeken, maar ik zit gewoon (alweeeeeeer, laatst ook al :( ) tussen twee vuren...

Ouders runnen een grote boerderij en ik denk dat daar die instelling weg komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:47

tja, dan is dit topic vrij nutteloos ben ik bang...
Het kan een dominantie spelletje zijn..... maar het hoeft niet.
Denk aan; scheve wervels, ontstoken spieren... scheef bekken, knel zittende zenuwen.... is allemaal funest voor de band die je met je paard hebt want rijden=pijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:51

VivaLaVida schreef:
tja, dan is dit topic vrij nutteloos ben ik bang...
Het kan een dominantie spelletje zijn..... maar het hoeft niet.
Denk aan; scheve wervels, ontstoken spieren... scheef bekken, knel zittende zenuwen.... is allemaal funest voor de band die je met je paard hebt want rijden=pijn.

Daar heb ik dus ook mee zitten spelen, dat zou ook de onrust bij o.a. het zadelen verklaren. Maar waarom reageert het paard dan zo anders wanneer ik er op zit, daardoor twijfel ik.

eerlijk, als dit mijn paard was, was er al lang iemand bij geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:54

Misschien zit jij op een andere manier dan de eigenaresse? zoiets is gewoon niet te zeggen.. Jammer dat die ouders het eerst zo ver willen laten komen voor ze (misschien) naar de kliniek willen gaan....

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:01

Ik zou in eerste instantie inderdaad boven genoemde ondernemen ( VivaLaVida )
Al lees ik inderdaad dat dat geen optie is nu op dit moment.

Verder zou het niet een combi kunnen zijn van een licht pijn-irritatie en b.v onbalans van de ruiter?

Jij bent gewend om grotere beesten te rijden. Vanuit balans en vw nw krijg je een mooie stabiele aanleuning. Hoofd schudden kan ook van een instabiele zit komen, welke zorgt voor constante druk verandering op derug. Zou mij irriteren en als ik niet meer kan bokken ga ik ook met me kop schudden?

Kan je daar wat mee misschien?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:01

VivaLaVida schreef:
Misschien zit jij op een andere manier dan de eigenaresse? zoiets is gewoon niet te zeggen.. Jammer dat die ouders het eerst zo ver willen laten komen voor ze (misschien) naar de kliniek willen gaan....

haha zie dat jij er ook zo aan dacht bah wat zijn we weer eensgezind haha

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:06

Rana schreef:
Ik zou in eerste instantie inderdaad boven genoemde ondernemen ( VivaLaVida )
Al lees ik inderdaad dat dat geen optie is nu op dit moment.

Verder zou het niet een combi kunnen zijn van een licht pijn-irritatie en b.v onbalans van de ruiter?

Jij bent gewend om grotere beesten te rijden. Vanuit balans en vw nw krijg je een mooie stabiele aanleuning. Hoofd schudden kan ook van een instabiele zit komen, welke zorgt voor constante druk verandering op derug. Zou mij irriteren en als ik niet meer kan bokken ga ik ook met me kop schudden?

Kan je daar wat mee misschien?

Oh! Das zeker een fijne theorie die heeeeeel erg goed in het beeld past! Dat schrijf ik even op! We gaan gewoon alles langslopen :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:07

VivaLaVida schreef:

Inderdaad...Moeders is denk ik nog wel te overtuigen, vaders absoluut niet, en dat terwijl hij vroeger zelf altijd gereden heeft...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:42

kwam dit net nog even tegen in een boekje welke ik mijn Bijbel deel 1 noem hihi:

Citaat:
Aanleuning:

Het begrip bestaat uit 3 punten

1. het contact tussen de zit van de ruiter en het paard.

2. de inwerking van de kuit van de ruiter op het paard

3. Bij aanleuning moet je dus niet alleen aan de teugel denken; de reactie van het paard, op de kuit van de ruiter is minstens zo belangrijk. In feite staat of valt deaanleuning met die drijvende inwerking. Het paard moet ten gevolge van de drijvende hulp met vertrouwen de het contact met de hand van de ruiter opzoeken
Of ook wel gezegd; " de aanleuning moet door het paard opgezocht worden, en door de ruiter mogelijk gemaakt.

Met dank aan mevrouw T. Bartels hihi

en:

Citaat:
aan de kuit,
aan de zit,
aan de teugel.

met dank aan de Heer Hinnemann

Als aan het been goed is, lijkt mij het stukje aan de zit een mogelijkheid zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:53

Rana schreef:
VivaLaVida schreef:

haha zie dat jij er ook zo aan dacht bah wat zijn we weer eensgezind haha

een heeele goede vriendin van mij heeft gister haar paard in laten slapen, die is ook vaak zat geprobeerd te corrigeren door mensen die er niet bij nadachten dat er wat mis kon zijn. Die kreeg dus gewoon op haar falie zo van " dominantie probleem". Daar was zij heel zuur door geworden (door de pijn die ze had) en hun maar afstraffen. Tot die vriendin haar kocht. Die heeft altijd gekeken naar hoe ze zich voelde, ze hoefde ook niks qua werken. Gister naar de kliniek geweest en bleek neurologisch te liggen. Zenuwpijnen dus. En dan te bedenken dat ze haar er gewoon "doorheen hebben gepakt" waar ze vroeger stond.
Ze is gister verlost uit haar lijden en we zijn er allemaal kapot van. Maar zo zie je maar dat er zo veel aan de hand kan zijn, waar je in 1e instantie niet aan denkt!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:54

nou inderdaad... daar is niets leuks aan...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:55

Rana schreef:
kwam dit net nog even tegen in een boekje welke ik mijn Bijbel deel 1 noem hihi:

Citaat:
Aanleuning:

Het begrip bestaat uit 3 punten

1. het contact tussen de zit van de ruiter en het paard.

2. de inwerking van de kuit van de ruiter op het paard

3. Bij aanleuning moet je dus niet alleen aan de teugel denken; de reactie van het paard, op de kuit van de ruiter is minstens zo belangrijk. In feite staat of valt deaanleuning met die drijvende inwerking. Het paard moet ten gevolge van de drijvende hulp met vertrouwen de het contact met de hand van de ruiter opzoeken
Of ook wel gezegd; " de aanleuning moet door het paard opgezocht worden, en door de ruiter mogelijk gemaakt.

Met dank aan mevrouw T. Bartels hihi

en:

Citaat:
aan de kuit,
aan de zit,
aan de teugel.

met dank aan de Heer Hinnemann

Als aan het been goed is, lijkt mij het stukje aan de zit een mogelijkheid zijn...

Interessant! We hebben het hier gisteren over gehad toen ik Nicole na het warmrijden vroeg Fee aan de teugel te rijden. Ze begon meteen met haar vingers/handen te "spelen". Hierop zei ik dus ook dat ik dat zo niet wil zien, maar dat je een paard van achter naar voren als het ware tegen het bit moet drijven, tegen de aanleuning en dan volgt wel bij Fee wel de nageeflijkheid, want dit kent ze. Op deze manier hou je ook de achterhand erbij, op de manier van Nicole loopt Fee wel rond, maar loopt ze op de voorhand te sjouwen... :n Het was voor mij ook meer een test om te zien waar ruiter en paard mee bezig zijn geweest en wat ze kennen en kunnen, maar ik vrees dat we even helemaal terug moeten naar de basis en Fee eerst even weer moet leren op eigen benen te lopen en te reageren op beenhulp, hierbij verwijs ik terug naar het gebrek aan consequentie tijdens rijden en grondwerk...

Bedankt voor de hulp en moeite!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 13:56

VivaLaVida schreef:
een heeele goede vriendin van mij heeft gister haar paard in laten slapen, die is ook vaak zat geprobeerd te corrigeren door mensen die er niet bij nadachten dat er wat mis kon zijn. Die kreeg dus gewoon op haar falie zo van " dominantie probleem". Daar was zij heel zuur door geworden (door de pijn die ze had) en hun maar afstraffen. Tot die vriendin haar kocht. Die heeft altijd gekeken naar hoe ze zich voelde, ze hoefde ook niks qua werken. Gister naar de kliniek geweest en bleek neurologisch te liggen. Zenuwpijnen dus. En dan te bedenken dat ze haar er gewoon "doorheen hebben gepakt" waar ze vroeger stond.
Ze is gister verlost uit haar lijden en we zijn er allemaal kapot van. Maar zo zie je maar dat er zo veel aan de hand kan zijn, waar je in 1e instantie niet aan denkt!

Dat wil ik dus niet. Het doorheen rijden heeft voor Fee en Nicole geen zin, dat werkt voor Fee gewoon niet, dat is iets wat ik in die 4 weken ook heb gemerkt...

Heel erg spijtig voor je vriendin trouwens...Eigenlijk wordt ik nu gewoon nog kwader om het feit dat de ouders er geen specialist bij wil halen..Maar goed, de pensioneigenaar heeft onlangs ook op mijn advies (en tot mijn grote verbazing) een ostheopaat bij een paard gehaald en dat gaat nu heel goed, laatst vroeg ze al of dit ook niet iets was voor Fee, waarop ik natuurlijk heb gezegd dat dit zeker heeeeeeel erg zinvol zou zijn. Misschien kan zij met hen praten, ik denk dat dit beter aan komt omdat zij gewoon een stuk volwassener is zeg maar...Ik ben toch 'maar' 22....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:00

Zou het niet een optie zijn dat jij het paard even onder je hoede neemt, bv twee weken, verzorging en rijden en dat nicole heel even een stapje terugzet.

Dan kun je kijken of het gedrag verandert in de positieve zin of niet.
Wordt het paard in die tijd meer ontspannen ed., dan is het duidelijk waarin het probleem zit,

Spanningen in het lichaam, hoofd slaan, bokken ed kunnen een gevolg zijn van lichamelijke problemen. Maar ook van verkeerd rijden/spanning tijdens het rijden en dat kan in hele kleine dingen zitten; verkeerde omgang met bit, angst voor trekken aan de teugel, niet goed meegaan in de bewegingen van het paard, onrustige benen... noem maar op. Zeker als het een gevoelig paard is. En op de grond speelt leiderschap een rol en dat zit hem natuurlijk nog veel meer in de uitstraling van degene die met het paard omgaat dan in hetgeen je daadwerkelijk doet.
Dat daarin een probleem zit, lijkt mij duidelijk aan de hand van het verhaal.

Gezien er geen da bij komt, lijkt me een kortdurende ruil een goede optie om de situatie beter in te schatten.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:00

graag gedaan. Best slecht eigenlijk, ik heb dat boek op het werk liggen en wist dat dit naar mijn mening heel mooi beschreven staat. Dus tijdens het werk even opgedukelt haha! succes ermee. en ik denk dat terug naar de basis zowiezo een strak plan is als ik alles zo lees.

Hoop dat de ouders wel over te halen zijn om medisch gezien alles uit te sluiten. Verhaal welke Vida aanhaald is helaas een veel voorkomende praktijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:04

wat ik niet begrijp is wat iemand die nooit rijles heeft gehad met een 50% volbloed moet.....beetje hoog gegrepen lijkt mij...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:08

liljebo schreef:
Zou het niet een optie zijn dat jij het paard even onder je hoede neemt, bv twee weken, verzorging en rijden en dat nicole heel even een stapje terugzet.

Dan kun je kijken of het gedrag verandert in de positieve zin of niet.
Wordt het paard in die tijd meer ontspannen ed., dan is het duidelijk waarin het probleem zit,

Dat is inderdaad een hele goede optie, maar op dit moment heb ik 3 paarden in berit en geef nog lessen, het wordt voor mij ook allemaalö krap aan in de tijd...Dat zou dan haast moeten wachten tot in de zomervakantie.

Maar inderdaad iets waar ik ook over ne heb gedacht, ik vrees alleen dat als het ook voortkomt uit dominantie het geen hulp gaat zijn, maar daar zouden we dan wel achter kunnen komen in twee weken denk ik, of het een dominantieprobleem is of niet.

liljebo schreef:
Spanningen in het lichaam, hoofd slaan, bokken ed kunnen een gevolg zijn van lichamelijke problemen. Maar ook van verkeerd rijden/spanning tijdens het rijden en dat kan in hele kleine dingen zitten; verkeerde omgang met bit, angst voor trekken aan de teugel, niet goed meegaan in de bewegingen van het paard, onrustige benen... noem maar op. Zeker als het een gevoelig paard is. En op de grond speelt leiderschap een rol en dat zit hem natuurlijk nog veel meer in de uitstraling van degene die met het paard omgaat dan in hetgeen je daadwerkelijk doet.
Dat daarin een probleem zit, lijkt mij duidelijk aan de hand van het verhaal.

Dit zijn dus inderdaad zaken waar we tegenaan zijn gelopen! Je zag het zo mooi bij de eerste les: Toen Nicole het touw vastpakte en niet meer aan de teugels trok galoppeerde ze wel twee rondes, maar ze bokte niet en na die twee rondes werd ze vanzelf rustiger.

liljebo schreef:
Gezien er geen da bij komt, lijkt me een kortdurende ruil een goede optie om de situatie beter in te schatten.

Ik ga er eens hard over na denken, ik begin er toch ook steeds meer voor te voelen als ik lees wat ik typ. Ik zou Fee ook graag weer even bij me willen hebben, maar Nicole beslist en ik weet dat zij sterk aan Fee hangt, dus maar even kijken dan...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:11

geerke schreef:
wat ik niet begrijp is wat iemand die nooit rijles heeft gehad met een 50% volbloed moet.....beetje hoog gegrepen lijkt mij...

Nee, nooit rijles hebben gehad maar een tijd gereden op makkelijke pony's en dan denken mensen dat ze kunnen rijden :')

Dit paard is voor haar op dit moment absoluut te hoog gegrepen, maar ik hoop dat we er toch wat van kunnen maken.

Waarom ik destijds niks bij de verkoop heb gezegd: Kerstin, de vorige eigenaresse lag in een rechtzaak met de vrouw van wie ze Fee kocht, omdat deze Fee niet terug wilde nemen, zij was al lang blij dat Fee weg was...Wie ben ik om de verkoop te saboteren, ik heb een fijne stal waar mijn paardje staat en ik wil daar erg graag blijven, snap je?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:15

Schiet me nog iets tebinnen!

Ik heb een helepoos terug ook een lesklantje gehad waar ik een steeds terugkerend probleem ervaarde.

Ik heb een les op video laten zetten en die avond uren lang opnieuw bekeken rewind-forward. Een evaluatie op papier. Bijna op de stap nauwkeurig. Het heeft mij enorm geholpen want ik kwam er toen achter dat de amazone iedere keer heel licht meer steun op de linker beugel nam, en daarna begon het gehannes iedere keer opnieuw. Kost veel tijd. Maar hielp me wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:17

aldil....ik snap het....je hebt het wel bij het goede eind gehad...
jammer voor het paard....misschien met hele goede begeleiding dat het goed komt...ik heb er eerlijk gezegt niet veel vertrouwen in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:22

geerke schreef:
aldil....ik snap het....je hebt het wel bij het goede eind gehad...
jammer voor het paard....misschien met hele goede begeleiding dat het goed komt...ik heb er eerlijk gezegt niet veel vertrouwen in.

Ik heb van begin af aan eerlijk tegen Nicole gezegd dat als het niet gaat lukken, ze heel erg serieus moet gaan overwegen Fee te verkopen omdat het te gevaarlijk voor haar gaat worden :j

Bedankt voor het begrip...We hebben op dit moment nog zo'n geval op stal staan die iemand op proef heeft...Het gaat heel moeilijk worden als ze het paard koopt, ze is geen makkelijke, maar ik hoop dat ze het doet omdat het paard dan zeker een beter leven krijgt, ik weet alleen niet of het met die twee gaat lukken...en dan? Weer verkopen...? Soms is het allemaal zo moielijk...Maar uit die verkoop hou ik me echt buiten, dat heb ik mezelf al plechtig beloofd :o
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-05-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt