Kunnen paarden spelletjes spelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Kunnen paarden spelletjes spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:42

En dan bedoel ik uiteraard niet aan tafel gezellig een potje monopoly doen ;)
Ik bedoel meer het etteren, onder een buitenrit omdraaien en keihard naar huis racen, zich niet laten vangen in de wei en meer van dit soort 'etterige' streken.

In een VvdD-topic liep dit onderwerp erg hoog op en stiekem wil ik er wel graag over door discussiëren.

In dat topic melden sommigen dat paarden dit niet kunnen en de ruiter gewoon spiegelen.

Wat vinden jullie ervan?

Natuurlijk ook mijn eigen oordeel:
Natuurlijk kunnen ze spelletjes met je spelen.
Als ze dat niet deden had je geen ondeugende paarden die grapjes met je uithalen.

Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig geformuleerd heb..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:50

Mijn mening is dat paarden geen spelletjes spelen. Er is altijd een oorzaak voor hun gedrag. Alhoewel wij mensen ons soms afvragen wat de oorzaak is.

Alicia2u

Re: Kunnen paarden spelletjes spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:57

Paarden spelen alleen dominantiespelletjes, maar meestal is gedrag zoals omdraaien etc. tijdens het rijden gewoon gebrek aan vertrouwen in de ruiter. Is het voor het paard echter wél een dominantiespelletje, dan nog blijft de remedie hetzelde:

LEIDERSCHAP

De strategieën die je toe moet passen zijn wel anders bij een dominant of angstig paard, maar daar zijn hele boeken vol over geschreven en ontelbare dvds van gemaakt. Lees maar eens het een en het ander over NH, bv. Parelli.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:09

Ik denk niet dat paarden dit bewust doen met de bedoeling je in de maling te nemen oid. Veel van de 'spelletjes', zoals het omkeren wat jij noemt, zou ik ook zeker geen spelletje noemen, maar een gebrek aan vertrouwen, of aan respect voor jouw leiderschap.

Dat paarden je soms uitproberen, en dat wij dat als spelletje benoemen; daar geloof ik wel in, ja. Maar ik denk dat het vooral met onze woordkeuze te maken heeft, en minder met de intentie van het paard. Paarden doen dingen die wij als spelletje kunnen zien; maar een paard zal dit -in mijn mening- nooit doen als spelletje. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:14

Ik geloof ook niet dat een net opgevoed paard dat jouw leiderschap heeft erkent en vertrouwen in je heeft 'zomaar' spelletjes met je speelt als in een loopje met je nemen. Ondeugendheid is iets wat je ook bewust of onbewust toelaat. 'Mijn' paardjes doen ook weleens dingen die niet helemaal volgens de regels zijn (ja, ik weet 't, ik ben een watje ;) ) maar ze weten wel tot op de milimeter waar de grens ligt. Af en toe eventjes een klein beetje ondeugendheid vind ik eerlijk gezegd ook wel stiekum leuk... :o

En ja, in de wei, onder elkaar doen ze ook wel 'spelletjes'. 'Tik 't oudje' is favoriet, geloof ik. Idd leiderschapsspelletjes want het gaat hierbij om wie de leidmerrie durft uit te dagen en er het langst bij durft te blijven staan. Ook 'voetje van de vloer' (elkaar in de benen proberen te bijten, wie valt is 'af') is uiteindelijk een wedstrijd in dominantie. Op een speelse manier maar het is aan het eind wel duidelijk wie de broek aan heeft...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:15

nou, mijn vriendin had een paard die echt een meester was in spelletjes spelen :D maar dan wel grappige spelletjes gelukkig :)

als zij in de stal stond om hem op te zadelen en ze moest even de stal uit dan trok hij met zijn hoofd elke keer de stalduus weer dicht als zij hem open duwde.
als dat geen spelletje is weet ik het ook niet meer ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:17

Ik denk ook dat het een woordkeuze is. Waarbij "etteren" een negatieve lading heeft en "spelletje met je spelen" en positievere klank heeft. Bij beide is het een kwestie van opvoeden, leiderschap, dominantie of wat dan ook. Dus de reden is hetzelfde.

Met mijn nu pas aangeschafte ruin noem ik het meer uitproberen. Hij probeert nu uit waar mijn grenzen liggen en hoe het met mijn leiderschap gesteld is. Voorbeeldje van gisteren: Hoeven uit handen proberen te trekken (niet met grof geweld overigens, meer heen en weer halen) en toen dat niet lukte heeeeel zachtjes zijn tanden in mijn bil zetten bijvoorbeeld :roll: Je kunt nagaan dat dat ik dat niet accepteerde en dat weet ie nu ook. Dus vandaag probeerde hij dat niet eens. Trok 1 keer met zijn hoef ("nee") en snuffelde wel aan mijn bil, maar toen ik bestraffend omkeek en NEE zei begon ie dus maar aan zijn eigen been te schuren.... Jaja :Y)

Dus noem het uitproberen, uittesten, etteren, spelletje met je spelen, spelen, stoeien, rollebollen... Het komt allemaal neer op: Wie is de leider? met als subvragen: Wat vind jij goed en wat niet? Waar kom ik mee weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:20

Écht bewust denken: 'Laat ik eens even de ruiter gaan pesten.' doen ze niet. Maar een paard zal wel kijken hoe ver hij kan gaan en dat heeft idd te maken met leiderschap. Als hij merkt dat hij onder z'n werk uit kan komen zal hij dat vaak doen.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:32

Ik denk wel dat paarden je soms echt bewust etteren!
Ik ken een pony dat als je het hoofdstel uit doet rend hij even om de manege heen maar komt altijd weer terug!
Als je onder hem doorloopt pak tie snel even je haar beet en dat soort kleine dingetjes.

Ik kan er soms wel om laggen ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:59

AAAH topic teruggevonden, bedankt Suuskipje :) ik vond het al zo spijtig dat ik nu de reactie van de ts niet zou kunnen lezen.

Iig, als we het hebben over de 'spelletjes' die het paard van de desbetreffende ts, ja dan denk ik eerder dat het hier over onkunde van de ruiter ging, roepen en tieren is nooit geen oplossing wanneer een paard zelf het heft in handen neemt, ik ben akkoord dat je je paard niet zomaar op je heen moeten laten lopen, maar een beetje lopen roepen dat je je paard beu bent, ja daar stel ik me dan wel vragen bij...

@lissy:

Mijn ruin die deed net hetzelde, hij duwde met z'n neus z'n deur altijd open...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:19

geen dank :0

Vond het wel een interessant onderwerp dus wilde er graag nog wat andere meningen en gedachtegangen over horen :)

Paard wat in mijn profiel staat die duwt ook zelf de deur open en stormt dan naar buiten :+ vaak nog sneller dan het licht haha :D

Maar hoe onderscheiden jullie bijvoorbeeld een spelletje met je spelen (dus dominanter worden naar jou toe) met echte angst en daarom niet verder willen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:54

[quote="Suuskipje"]geen dank :0

Vond het wel een interessant onderwerp dus wilde er graag nog wat andere meningen en gedachtegangen over horen :)

Paard wat in mijn profiel staat die duwt ook zelf de deur open en stormt dan naar buiten :+ vaak nog sneller dan het licht haha :D

Maar hoe onderscheiden jullie bijvoorbeeld een spelletje met je spelen (dus dominanter worden naar jou toe) met echte angst en daarom niet verder willen?[/quote]

Lichaamstaal.

Een paard dat echt angst heeft staat met grote neusgaten te snuiven, oren naar voren, schrikogen, stijve benen.
Een paard dat het meer als spelletje doet (dus uit dominantie niet verder wil lopen) staat/ doet ontspannender, zelfverzekerder.

Ik heb sinds zaterdag een paard en die vond alles op de nieuwe stal eng. Stond dan dus als de eerste beschrijving. Met een beetje geruststelling en geduld liep ie dan wel weer mee. Een verzorgpaard wat ik gehad heb, als die niet mee wilde, draaide die zich gewoon om of liep over je heen... Die zag mij echt nog niet als leider in het begin.

Dus net zo goed als dat een paard naar jou lichaamstaal kijkt om te zien of jij leider bent, kun jij naar je paard kijken of hij echt angstig toont of dominant.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:55

Paarden nemen de ruimte die de ruiter hen aanbied.

Hetzelfde paard zal dus bij de ene ruiter geen spelletje spelen en bij de ander wel.

En dat heb je zowel met bijvoorbeeld buiten zetten als met rijden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:00

Ik "speel" wel degelijk met mijn merrie. Meestal als ze los in de bak is, dan laat ik haar zo gezegd schrikken, rent zij weg en komt dan weer terug en zo gaat dat een tijdje door. Ik kijk vooral naar haar gezichtsuitdrukking

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:07

ik denk dat de "spelletjes" die paarden met ons mensen spelen, spelletjes zijn die we zelf uitlokken om het zo maar te zeggen.
maar dan nog, het ene paard zal dat veel sneller doen als de ander!

daarnaast kunnen ze ook zonder ons "spelletjes" doen natuurlijk.
paarden in de wei spelen ook met elkaar, of met speelgoed.

en je hebt ook nog de monstertjes, die dingen open kunnen maken e.d.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:15

trustHim schreef:
Ik "speel" wel degelijk met mijn merrie. Meestal als ze los in de bak is, dan laat ik haar zo gezegd schrikken, rent zij weg en komt dan weer terug en zo gaat dat een tijdje door. Ik kijk vooral naar haar gezichtsuitdrukking

Dat is niet wat hier bedoeld wordt :D
Het gaat om paarden die mensen al dan niet bewust in de maling nemen, niet om het samen een spelletje spelen.

Angst en 'klieren'..ik voel het bij mijn paard gewoon. Ging laatst trailerladen oefenen. In het begin was ze echt bang, maar na een tijdje sloeg dat om en was het gewoon 'nou weet je, ik sta hier wel best, heb niet zoveel zin om daarin te lopen'. Met mijn paard is het minder te zien aan lichaamstaal (behalve als iets Heel Eng is), wel aan haar gedrag. Bij enge dingen is ze ook onderzoekend, stapje naar voren, stapje terug, voorzichtig ruiken - op die manier. Bij klierderigheid doet ze dat niet, dan blijft ze gewoon eigenwijs staan.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:38

Idd, en dat is vaak ook het probleem, jij ziet bij je paard wel wanneer het op angst gaat en wanneer niet en dat is heel belangrijk want als je dat niet kan zien loopt het heel dikwijls gewoon verkeerd af. De aanleiding van deze post was een ander topic waar een ts haar frustratie kwijt wou over haar 'vervelend' paard (zo zei ze het zelf) en daar is redelijk was reactie op gekomen, de ts schreef zelf dat ze niet zoveel ervaring had en veel mensen schreven dus dat het probleem bij haar zat en niet bij haar paard en daar moest ik de meerderheid ook gelijk in geven...

Vandaar de vraag of er mensen zijn die geloven dat paarden hun 'bewust' tegenwerken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:43

Paarden spelen wel degelijk spelletjes alleen zijn dat vnl dominantie spelletjes om te zien wie er hoger in rang staat. Denk maar aan de 7 games van Parelli, dat zijn dominantiespelletjes die paarden ook met elkaar spelen. Wie beweegt wie.

Ruinen onderling kunnen ook nog wel echt speels gedrag laten zien, halstertje trekken bijvoorbeeld.

Veel zgn lollig gedrag van paarden is ook om te kijken hoe de verhouding ligt en wie er de baas is. Het ene paard zal daar wat directer in zijn dan de ander en bij het ene paard zal het wat makkelijker te herkennen zijn dan bij de ander.

Ik verplaats dit trouwens naar OPG aangezien het niet zozeer alleen rijtechnisch is maar ook in de omgang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:44

DaniBanani schreef:
Dat is niet wat hier bedoeld wordt :D
Het gaat om paarden die mensen al dan niet bewust in de maling nemen, niet om het samen een spelletje spelen.

Angst en 'klieren'..ik voel het bij mijn paard gewoon. Ging laatst trailerladen oefenen. In het begin was ze echt bang, maar na een tijdje sloeg dat om en was het gewoon 'nou weet je, ik sta hier wel best, heb niet zoveel zin om daarin te lopen'. Met mijn paard is het minder te zien aan lichaamstaal (behalve als iets Heel Eng is), wel aan haar gedrag. Bij enge dingen is ze ook onderzoekend, stapje naar voren, stapje terug, voorzichtig ruiken - op die manier. Bij klierderigheid doet ze dat niet, dan blijft ze gewoon eigenwijs staan.

Serieuse vraag/ opmerking:
En het verschil tussen gedrag en lichaamstaal is...?
In mijn opinie is het gedrag ve paard o.a. af te lezen aan zijn lichaamstaal. Hoe gedraagt het paard zich = hoe beweegt het zich: de oren, de oren, het lijf, de benen... Dat is lichaamstaal.

Dus ben benieuwd hoe jij het verschil tussen lichaamstaal en gedrag ziet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:49

Brando090309 schreef:
Idd, en dat is vaak ook het probleem, jij ziet bij je paard wel wanneer het op angst gaat en wanneer niet en dat is heel belangrijk want als je dat niet kan zien loopt het heel dikwijls gewoon verkeerd af. De aanleiding van deze post was een ander topic waar een ts haar frustratie kwijt wou over haar 'vervelend' paard (zo zei ze het zelf) en daar is redelijk was reactie op gekomen, de ts schreef zelf dat ze niet zoveel ervaring had en veel mensen schreven dus dat het probleem bij haar zat en niet bij haar paard en daar moest ik de meerderheid ook gelijk in geven...

Vandaar de vraag of er mensen zijn die geloven dat paarden hun 'bewust' tegenwerken

Bewust tegen werken, ja daar geloof ik wel in. maar niet van te voren uitgedacht zoals wij onverbeterlijke mensen het zouden doen (wraakacties). Bij paarden is het echt op het moment zelf dat ze besluiten van: dit mens voldoet nu niet aan mijn beeld/ voorwaarden etc wat ik van een leider verwacht, dus ik staak nu.
Uiteraard kan het gevoel van het paard dat de betreffende mens geen leider is er langzamerhand insluipen door eerder opgedane ervaringen van slecht leiderschap. Slechte ervaring + slechte ervaring = staakgedrag op den duur. Had ruiter er anders op gaan zitten die dag dan had ze misschien wel een meewerkend paard gehad.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:30

Ik denk dat dat ook wel kan hoor...
Maar ik merk ook.. (vooral omdat ik er zelf met me domme kop vaak intrap) dat ze bijv. als je ze wil gaan halen eerst naar je toelopen, en dan heb je bijna het halster om, en dan loopt ze lekker weg, met zo'n gezicht van "haha ! kom jij me maar eens halen" en dan ga ik er met me domme kop achteraan lopen (ik weet, dat is niet goed, gaat automatisch) terwijl ze andere dagen gewoon blijven staan :Y)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:04

Zilfstar schreef:
Bij paarden is het echt op het moment zelf dat ze besluiten van: dit mens voldoet nu niet aan mijn beeld/ voorwaarden etc wat ik van een leider verwacht, dus ik staak nu.

Gewoon een kwestie van lijfsbehoud, lijkt me. 'Het mens' is geen veilige haven dus volg ik mijn eigen plan. Bewuste wraakacties van paarden of bewust tegen willen werken, daar geloof ik niet zo in. Lijfsbehoud en instinct, dat wel.
kazary schreef:
Paarden nemen de ruimte die de ruiter hen aanbied.

Dit ook trouwens...Komt op hetzelfde neer, denk ik.
Is heel grappig te zien bij onze oudste merrie, vooral met rijden. Al is ze met echte beginners en kinderen de braafheid en meewerkzaamheid zelve, bij mensen die denken dat ze kunnen rijden kliert ze de hele boel bij elkaar en als ze is uitgeklierd gaat ze bij het hek staan met zo'n koppie van 'Schat, haal 'dat' er eens af, ik ben klaar'. Bewust gedrag? Ik weet 't niet. Wel zeker is dat die mensen te weinig leiding nemen en mevrouw dus haar eigen ding gaat doen. Bij echte beginners of die keer dat er een ukkie op zit staat er een (bege)leider naast die ze dan ook erg in de gaten houdt. Als er iemand als de eigenaar, ikzelf of gewoon een duidelijke ruiter opstapt loopt ze weer de sterren van de hemel. Erg grappig om te zien hoe ze binnen vijf tellen kan veranderen van 'klierknol' naar 'toppertje' alleen omdat er iemand anders opstapt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:52

Zilfstar schreef:
Serieuse vraag/ opmerking:
En het verschil tussen gedrag en lichaamstaal is...?
In mijn opinie is het gedrag ve paard o.a. af te lezen aan zijn lichaamstaal. Hoe gedraagt het paard zich = hoe beweegt het zich: de oren, de oren, het lijf, de benen... Dat is lichaamstaal.

Dus ben benieuwd hoe jij het verschil tussen lichaamstaal en gedrag ziet.

Lichaamstaal is wat eerder werd genoemd: opengesperde neusgaten, verstijven, grote ogen, oren ergens strak op gericht. Dus wat er met het lichaam gebeurt. Gedrag is echt wat het paard doet, dus even ruiken, stapje naar voren zetten, dan weer stapje naar achter..zo bedoelde ik het, iig. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:01

Ik ben er wel van overtuigd dat paarden spelletjes spelen.
Mijn paard zijn algemene spelthema is 'kijken hoe ver ik kan gaan'.
Tsja, het is een ruin (zijn al speelser) en het was een flessenveulen (dus nog meer rare trekjes van mensen overgenomen).
Dat 'kijken hoe ver ik kan gaan' doet hij op alle gebieden. Ik heb gewoon een vrolijk paard wat blaakt van zelfvertrouwen en die is dus constant bezig met zijn omgeving uit te proberen.

Verder is het een ontzettend goed opgevoed paard wat prettig is in de omgang.

Over bang zijn of twijfelen in mijn leiderschap. Ik heb toch al menige 'iek iek' reactie onder de knie gekregen door een brul/tik etc. Dan zou een paard hier eigenlijk nog banger van moeten worden maar het tegendeel is waar.
Neem de waterbak. Wat getreuzel en onderzoek doen bij de rand (=onzekerheid) vind ik prima maar niet meer reageren op een voorwaartse hulp en zelf omdraaien(=spelletje spelen) zijn wat mij betreft not done.

Reggue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:40

Suuskipje schreef:
En dan bedoel ik uiteraard niet aan tafel gezellig een potje monopoly doen ;)
Ik bedoel meer het etteren, onder een buitenrit omdraaien en keihard naar huis racen, zich niet laten vangen in de wei en meer van dit soort 'etterige' streken.

In een VvdD-topic liep dit onderwerp erg hoog op en stiekem wil ik er wel graag over door discussiëren.

In dat topic melden sommigen dat paarden dit niet kunnen en de ruiter gewoon spiegelen.

Wat vinden jullie ervan?

Natuurlijk ook mijn eigen oordeel:
Natuurlijk kunnen ze spelletjes met je spelen.
Als ze dat niet deden had je geen ondeugende paarden die grapjes met je uithalen.

Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig geformuleerd heb..

tuurlijk kan dat! dat deed mijn oude paard altijd!