Pony flipt bij bit indoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony flipt bij bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:52

Hoihoi :wave:

Ik heb 2 shetlandpony's, allebei hengstjes van 3 jaar oud. Aangezien ik ze nu inmiddels toch oud genoeg vind om eens een bitje in te doen, ben ik daar dus mee bezig om ze dat te leren. Bij [***] gaat het prima, geeft helemaal geen kick als je met het bit komt. Maar [***] is een ander verhaal... Hij is sowieso erg schichtig van karakter (jaja, zulke shetlanders bestaan :)) ), dus vind vrijwel alles eng. Ik ben nu al een paar weken bezig met het bit bij hem indoen, maar er komt gewoon echt geen verbetering. Ik heb er weleens een kwartier over gedaan om dat bit in zijn mond te krijgen :\ Het is niet zo dat het pijn doet o.i.d., want ik zorg ervoor dat ik zijn tanden niet raak, en zogauw het bit eenmaal zit, is hij weer helemaal rustig en kauwt hij er niet eens meer op, alsof hij er altijd al mee gelopen heeft. Ik probeer nu de bit-in-is-een-snoepje-methode, aangezien het echt een vreetzak is ( :+ ), maar daar gaat het ook niet veel beter van.... Heeft iemand de gouden tip? Nogmaals, hij heeft géén last van zijn gebit o.i.d., want als hij het bit in heeft lijkt het net alsof hij er al jaren mee rondgelopen heeft ;)

P.S. Om misverstanden te voorkomen, ik ga er niet op rijden ;)

A_mieke

Re: Pony flipt bij bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:11

Nu oefen je met het bit in is een snoepje, probeer een aantal stappen terug ook te belonen. Misschien beloon je nu ongemerkt 'het bit indoen na heel veel heibel' en je wilt juist belonen als je pony rustig is met het bit indoen. Beloon dus als hij rustig is als je het bit in je hand hebt, de volgende keer als je het bit rammelt, daarna als je het bit tegen zijn hals mag houden en zo verder Google eens op target training; Je leert dan je pony het bit aan te raken en bent dan een stap voor het bit indoen bezig. targettraining is ook leuk voor andere dingen, je leert dan je paardje juist naar 'enge' dingen toe te gaan, ook omdat hij zo schrikkerig kan doen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:55

A_mieke schreef:
Nu oefen je met het bit in is een snoepje, probeer een aantal stappen terug ook te belonen. Misschien beloon je nu ongemerkt 'het bit indoen na heel veel heibel' en je wilt juist belonen als je pony rustig is met het bit indoen. Beloon dus als hij rustig is als je het bit in je hand hebt, de volgende keer als je het bit rammelt, daarna als je het bit tegen zijn hals mag houden en zo verder Google eens op target training; Je leert dan je pony het bit aan te raken en bent dan een stap voor het bit indoen bezig. targettraining is ook leuk voor andere dingen, je leert dan je paardje juist naar 'enge' dingen toe te gaan, ook omdat hij zo schrikkerig kan doen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Heel erg bedankt, ik zal het eens proberen :j

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:00

Is het een optie om hem gewoon geen bit in te doen, maar vanaf het begin af aan bitloos te leren? Misschien is dit gewoon geschikter voor hem.
Even voor de duidelijkheid, ik rij zelf gewoon met bit, maar het zou een optie kunnen zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:07

Fem_daf schreef:
Is het een optie om hem gewoon geen bit in te doen, maar vanaf het begin af aan bitloos te leren? Misschien is dit gewoon geschikter voor hem.
Even voor de duidelijkheid, ik rij zelf gewoon met bit, maar het zou een optie kunnen zijn toch?

Nee, ik ga niet bitloos aan het werk. Daar ben ik zelf namelijk helemaal geen voorstander van, en bovendien mis je dan ook de verfijning die je hebt mét bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:46

Bizzybijtje schreef:
Nee, ik ga niet bitloos aan het werk. Daar ben ik zelf namelijk helemaal geen voorstander van, en bovendien mis je dan ook de verfijning die je hebt mét bit.

Fijn voor wie, voor jou of voor de pony?
Voor de pony blijkbaar niet, want hij wil het bit niet eens in hebben.
Behalve dat, het hengstje is pas 3 jaar en nog onbeleerd. Wat wil je nou met die "verfijning"? Meteen de Z in ofzo? :+

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:01

Ze wisselen tussen de 2,3 a 4 jaar het kan zijn dat hij last van zijn tanden heeft. Ik zou daar eerst maar eens goed naar kijken.

vampire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:18

al is stroop op het bit geprobeerd of iets anders derop ??

en natuurlijk ook gewoon stap voor stap :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:55

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je niet bitloos aan het werk wilt met hem? Hij geeft toch duidelijk aan dat hij last heeft van het bit. Verfijning is ook bitloos namelijk heel goed mogelijk :j
Ik vind het een beetje vreemd dat je er vanuit gaat dat hij geen last van zijn gebit heeft omdat hij verder niets met het bit doet als het eenmaal in zijn mond ligt. Hij geeft van te voren toch duidelijk aan dat hij het niet in wilt?

Je zegt er niet op te gaan rijden, wat ga je dan met hem doen? Of is het de bedoeling dat iemand anders met hem gaat rijden?

Persoonlijk ben ik sowieso geen voorstander van bitgebruik bij jonge paarden gezien ze dan wisselen, als je het dan toch wilt gebruiken zou ik zeker eerst het gebit door een DA of tandarts laten checken.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:33

we hebben een paard op de manege die het vertikt zijn mond open te doen voor het bit, dus houden mensen een snoepje achter het bit, als hij zijn mond open doet, krijgt hij én het bit én het snoepje. maar ik vraag me af of dit voor jou iets is, want je wilt natuurlijk dat hij het leert zonder snoepjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:05

Als je paard zo panisch reageert op het bit, heb je al eens naar de tanden laten kijken? Een wolfstandje waar dat bit tegenaan zit kan heel erg zeer doen, en als het eenmaal pijn heeft gedaan is dat een slechte start geweest. Dus TA laten komen, doppen laten verwijderen, eventuele wolfstand laten verwijderen, daarna nog een keer proberen.

En een duim in een mondhoek, en met je duim even over de lagen wrijven wil ook helpen dat hij eerder zijn mond open doet. Dan staat hij ook niet een kwartier met dat bit voor zijn mond.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:14

Daan_Ordeal schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je niet bitloos aan het werk wilt met hem? Hij geeft toch duidelijk aan dat hij last heeft van het bit. Verfijning is ook bitloos namelijk heel goed mogelijk :j
Ik vind het een beetje vreemd dat je er vanuit gaat dat hij geen last van zijn gebit heeft omdat hij verder niets met het bit doet als het eenmaal in zijn mond ligt. Hij geeft van te voren toch duidelijk aan dat hij het niet in wilt?

Je zegt er niet op te gaan rijden, wat ga je dan met hem doen? Of is het de bedoeling dat iemand anders met hem gaat rijden?

Persoonlijk ben ik sowieso geen voorstander van bitgebruik bij jonge paarden gezien ze dan wisselen, als je het dan toch wilt gebruiken zou ik zeker eerst het gebit door een DA of tandarts laten checken.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, dan zou hij toch ook vervelend doen als hij het bit al in heeft? TS geeft aan dat als hij eenmaal het bit in heeft er niets meer aan de hand is.

Ontopic: TS, kun je niet een keer bitloos proberen? Misschien bevalt het wel uitstekend :) Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:17

Hij hoeft niet perse vervelend te doen als hij het bit inheeft, die reacties komen pas als je aan teugels gaat zitten. Laat een TA de mond controleren voordat je verder gaat.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:43

De voortanden wisselen in de periode van 2/3/4 jaar een bit wat in moet kan soms tegen de tanden aangaan wat pijn doet, ik heb ook een 3 jarige en heb nog even gewacht met bit in doen, want bij haar zag je ook duidelijk dat er tanden los zaten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:57

Allereerst even de tandarst ernaar laten kijken, één van mijn pony's deed laatst ook lastig met het bit indoen (en daarna was er niets aan de hand) en bleek toch ook een paar haken te hebben, dus die zijn weggevijld. Echt even laten doen, kan nooit kwaad!

Welk bit gebruik je? Dikke kans dat hij veel te dik is voor je shetlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:11

JoviBan schreef:
Bizzybijtje schreef:

Fijn voor wie, voor jou of voor de pony?
Voor de pony blijkbaar niet, want hij wil het bit niet eens in hebben.
Behalve dat, het hengstje is pas 3 jaar en nog onbeleerd. Wat wil je nou met die "verfijning"? Meteen de Z in ofzo? :+

Tsjongejonge, sorry? Ik hoop dat ik zelf mag beslissen of ik mijn pony wel of niet een bit in mag doen ;)
Ik ken mijn pony overigens al door en door, en als hij echt last van zijn gebit had, zou hij gelijk helemaal gek worden als je er druk op zou zetten. Hij loopt ook gewoon netjes mee, en als ik hem wil laten halthouden zet ik er expres een beetje druk op om te kijken of het daar écht niet door komt, maar hij geeft dan echt geen kick. Het bit is zeker niet te dik, had eerst wel een dikker bit maar bij nader inzien toch een andere gekocht :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:47

Wat voor bit heb je nu dan? Foto?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:56

Als hij echt een kwartier met zijn tanden op elkaar staat, hoe reageert hij als je een duim in zijn mondhoek doet en over zijn lagen of verhemelte wrijft?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:13

Bizzybijtje schreef:
Fem_daf schreef:

Verfijning met een driejarig shetje????
:7

Paarden wisselen op deze leeftijd en dat kan een reden zijn waarom hij het bit niet in wil. Je schrijft dat hij geen last heeft als hij het bit in heeft, maar misschien protesteert hij op dat moment gewoon niet meer. (zeker niet met een neusriem om, want dan wordt protesteren toch al wat moeilijker als het subtiel gebeurt)
Dat hij zo'n moeite heeft met het indoen, geeft aan dat hij het niet fijn vindt.
Ongeacht wat hij daarna doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:56

Hij heeft geen neusriem om......

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:58

Je moet er rekening meer houden dat hij ook ze voortanden wisseld als het bit in moet kan het zijn dat hij daar tegenaan komt en dat het hem dus zeerdoet. Je shetje is 3 en kan echt nog wel een tijdje zonder bit aan de gang hoor.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:23

Jelleee schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:38

Jelleee schreef:
Jelleee schreef:

Sorry dat ik niet gelijk naar de camera spring >;)
Maar ik heb op dit moment geen camera tot beschikking ;)
Ik heb een gewoon 10,5 cm, gebroken watertrens.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:18

Watertrens is vaak al te dik voor een shetlander, enkelgebroken is ook niet favoriet. Ongebroken/dubbelgebroken is vriendelijker ivm het notenkrakereffect van de enkelgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:46

Jelleee schreef:
Watertrens is vaak al te dik voor een shetlander, enkelgebroken is ook niet favoriet. Ongebroken/dubbelgebroken is vriendelijker ivm het notenkrakereffect van de enkelgebroken.

Dubbelgebroken heb ik al gehad, en dat is niet voor herhaling vatbaar. Dat bit was echt hartstikke dik namelijk ;)