veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:21

ben benieuwd naar ervaringen en meningen over het vastzetten van een veulen. dus halster om en vastzetten, uiteraard wel met de moeder erbij....
graag reacties over hoe het gaat en word het eigenlijk wel veel geoefend??
of vinden jullie het niet nodig, of juist wel??
brand maar los!!

brennie75

Re: veulen halster om en oefenen met vastzetten, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:25

niet nodig hij blijft bij zijn moeder! laat het even lekker veulen blijven en laat ze lekker paard zijn! lekker laten genieten!
het is gevaarlijk je veulen vast te zetten nooit doen hoor!
succes ermee groetjes!!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:29

waarom is het gevaarlijk brennie?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:34

omdat een veulen zich kan verwonden als ie zich los wil rukken, en dat doet een veulentjes nog, en als moeder hoort dat baby zich druk maakt ,heb je een grote paniek situatie , en daar zit je denk ik niet op te wachten! ;)
ze zijn nog erg broos met beentjes hoofdje en het is niet nodig want hij volgt zijn moeder toch wel!
begrijp je? ;)
groetjes!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:36

jong geleerd is oud gedaan, halster om kan nooit kwaad, zet je ze in de wei, doe de moeder een longeersingel om en maak het veulen daaraan vast...hij loopt met mama mee, maar leert ook meelopen aan een touw

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:38

oh een halstertje kan je wel om doen als je dat wilt , maar waarom? en ik dacht vastzetten aan een paal ofzo om te poetsen! maar waarom vast aan de singel? hij loopt gewookn met moeder mee hoor!
vastzetten vind ik gevaarlijk, maar das mijn mening!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:40

precies hij loopt gewoon mee, maar zoals al gezegd..jong geleerd is oud gedaan, en zo leer je spelenderwijs je beesie meelopen aan een touw....na een paar weken lopen ze ook niet meer zo braaf mee hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:42

Ik ga het binnenkort wel doen. Het veulentje moet als hij wat groter is toch naar een keuring, en voor die tijd gewassen en netjes op de foto. Dan is het wel erg handig om hem met halster en touw vast te kunnen houden :)

Edit: vastknopen en vastmaken aan de moeder doen we niet. Gewoon mee laten lopen aan een halstertje wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:42

EmptyWords schreef:
jong geleerd is oud gedaan, halster om kan nooit kwaad, zet je ze in de wei, doe de moeder een longeersingel om en maak het veulen daaraan vast...hij loopt met mama mee, maar leert ook meelopen aan een touw

he ja dat is ook een idee, in principe lopen ze wel mee met de moeder, maar het leert dan wel aan een touw mee te lopen....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:42

Ik hou er ook niet van om een veulen vast te zetten :n

Die van mij liep vanaf het begin al niet mee met de moeder dus halstertje om gedaan, touw eraan en veulen voor je uit drukken! Inmiddels heeft ze door hoe het werkt en loopt ze gewoon mee aan het touw..maar vast knopen aan de moeder en dat soort dingen gebeuren hier niet :n

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:46

Jeanine84 schreef:
Ik hou er ook niet van om een veulen vast te zetten :n

Die van mij liep vanaf het begin al niet mee met de moeder dus halstertje om gedaan, touw eraan en veulen voor je uit drukken! Inmiddels heeft ze door hoe het werkt en loopt ze gewoon mee aan het touw..maar vast knopen aan de moeder en dat soort dingen gebeuren hier niet :n

nee mijn idee hoor! ;)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:22

ik heb het ook gedaan, heb hem niet gelijk vast gezet, op het begin alleen touw door de ring en uieinde vast houden dan kon hij zich niet verwonden en het gaat nu super goed vind niks meer ereg(nu bijna jaarling)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:37

Ik zou me eerder afvragen waarom je een veulen wil vastzetten?
Als het diertje nog bij zijn moeder loopt zit hij in de fase van leren paard te zijn. Het willen vastzetten is meer een verstoring van de moeder/kind band.

Zou het leuk houden voor het kind, en een beetje spelen met een halsterte maar om zo'n kleintje nu vast te willen zetten lijkt me niet zo nuttig. Vroeger liet men veuelens helemaal met rust om een puur paard er aan over te houden. Daar zat wat in..Pas als het nodig was, medisch, werd ingegrepen, maar veulens groeiden op met andere veulens en wat ouderen. Mensen vonden dat ze niets met veulens moesten doen om de dieren puur te houden.

Het komt heus allemaal goed, hij leert veel van mama, ziet veel, aapt na maar leert het belangrijkste wat een paard in zijn kan leren. Hoe ben ik paard.
Alles op zijn tijd. Te vroeg ingrijpen heeft effect op de rest van het leven, en als het mis gaat en het ruzie wordt... De eerste keer doe je maar één keer.

Nu is alles spel, en leuk, zou daar in mee gaan. Veel mag nu nog, straks niet meer. Nu alles leuk maken, en houden, verhoogt de kans op een vriendelijk paard later.
Je investeert nu in een heel paardenleven.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:39

zelf ben ik wel voorstander ervan.
Zodra je moeders pakt om te poetsen de kleine ook even vast te zetten zodat hij leert dat het goed is..... niet een half uur of kwartier meer gewoon 5 minuutjes. Hij leert dan vast te staan en kent dan de druk van het touw aan de muur op het moment dat hij weg wil.
Ik heb het altijd zo gedaan bij veulens ik vind het een stukje inprenten. En het heeft meer voordelen dan een paard paard laten en later als ze groot en sterk zijn ineens vast te zetten dan kan de reactie best gevaarlijk zijn.
Veulens leren voetjes op tillen en overal aanraken halster om en kunnen vastzetten ( lees even vastzetten) vind ik bij het inprenten horen. Zo krijgt hij een basis mee en een stuk vertrouwen mee wat de rest van zijn leven bij hem zou blijven.

plus dat het ook in je voordeel werkt met oa vast zetten in trailer/ keuring bij jonge paarden.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:45

Ik zet de veulens eigelijk nooit vast. Ik heb het 1 keer bijna mis zien gaan, dus sindsdien zet ik ze al helemaal niet meer vast. En het leren meelopen aan een halstertouw, daar begin ik altijd mee in de wei. Gewoon een beetje speels kijken of het veulen een beetje mee wil lopen. Ik maak het touw niet met de knip vast, maar ik haal hem door het halster heen zodat als het nodig is ik het touw los kan trekken. En als het in de wei allemaal goed gaat dan een keer achter mama aanlopen aan het halstertouw. En zo verder opbouwen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:48

Niks mis mee, eerst het touwtje niet bastmaken maar bv door een ring halen en als het veulen gaat hangen, meegaan, en als het weer stilstaan via kleine rukjes naar voren krijgen, touwtje iets losser hangen (geeft het veulen geen druk, laat je "los")..

Als zo'n diertje dit gaat snappen kunnen je eens een veiligheidsknoopje proberen, etc.

Zo'n jong diertje leert vlug mits met rust, en tuurlijk mams er bij!
je weet maar nooit in wat voor situatie je komt waardoor je even niet anders kán!

Succes!

Delacour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:47

Ik zet het veulen ook niet vast. Wel leren we het veulen vanaf het begin om mee te lopen aan een touw.
Ik zou persoonlijk pas beginnen met vastzetten zodra het veulen bij de merrie weg kan.
Zo voorkom je paniek bij het veulen en de merrie.
Ook zou ik dit in kleine stapjes aan gaan pakken!

Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:01

Paniek? Waarvoor dan? hangt het niet af van hoe je het opbouwt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:58

Niets mis mee om een veulen aan een halster te laten wennen.
Bij ons kregen ze het de eerste keer om als ze 3 dagen oud waren (gewoon een keertje over de neus en achter de oren leggen maar niet vastmaken). De ene liet het goed doen, de andere stond gelijk op 2 benen.
Iig, gewoon rustig verder blijven oefenen met halster en op de duur meenemen aan een touwtje van en naar stal (10m :+ ). Echt vastzetten deden we niet, maar wel merrie aan balk parkeren en veulen er naast zetten aan touwtje. Touwtje werd rond balk gedraaid maar niet vastgeknoopt, 2de persoon hield dan touwtje vast.
Dit deden we allemaal van jongsaf aan. Op 6 maanden werden ze gespeend en sindsdien staan ze halsterloos veulen te wezen op de weide (zijn nu jaarlingen), maar het geeft niks dan voordelen dat ze het principe van halster en touw kennen.

En veulens worden veronderstelt hun moeder te volgen, maar er zijn genoeg snoodaarden die dat vooral niet doen. Dan sta je daar met rondhupsend veulen en hysterische merrie omdat haar veulen niet volgt, niet leuk :n . Beste is ze toch gewoon gelijk gewend te maken.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:12

Ik zette haar heel kort vast en met een paniek haak aan het halster. Als ze vast stond leide ik haar af met borstels en gekroel. Zodra ze ging hangen bleef ik rustig en maakte ik haar los met de paniek haak als ze doorzette, als ze maar heel kort ging hangen maakte ik haar niet los... Maar voor de veiligheid is een paniek haak wel handig ;)

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:16

Wel laten wennen aan het halster, kan de hoefsmid wel waarderen, maar niet vastzetten.
Het touw door de ring wat je vervolgens wel vasthoud met de hand, maar vooral meegaan met de bewegingen van het veulen.
Met vastzetten gebeurd het nogal eens dat een veulen (of ouder paard) zich op wil hangen, met het gevolg dat (vooral bij breken verbinding) de atlas wil verschuiven, met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 01:01

Veulen halster om en mee laten lopen: ja.
Veulen vastzetten: nee.
Als ze in paniek raken en gaan knokken kun je dat tere nekkie meer bezeren dan je wilt, met mogelijk blijvende gevolgen.
Vastzetten geleidelijk aan gaan doen, en uiteinde van het touw daarbij vasthouden zodat je mee kunt geven als het nodig is.

Later kun je het veulen vast gaan zetten met bijv. een Blocker tie ring

De Blocker tie ring heeft een soort veiligheidspal. Je halstertouw kan er op verschillende manieren doorgehaald worden, zodat de weerstand gaandeweg groter wordt, maar het paard bij echte paniek nog los kan komen.

http://www.blockerranch.com/

Bekijk het filmpje even op de site, kan even duren met laden...

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:19

Heb hier nuttige tips gelezen, en wilde er even aan toevoegen dat je idd soms niet anders kan! Ben mijn veulen nu aan het behandelen tegen luis en dan moeten we haar echt wel even vasthouden (gebruiken als een shampoo maar die je niet uitspoelt)
Ze is verder wel erg braaf aan het touw, en we houden haar niet kort én de merrie blijft er natuurlijk bij.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:12

Mijn veulen kreeg de 1e dag al een halster om. De eerste twee keer waren wat lastig, maar daarna vond hij alles prima. Hij is nu 5 weken en loopt iedere ochtend naar de wei en iedere avond terug van de wei mee aan een halster met touw.
Hij wisselt af en toe van kant met de merrie, maar kan ze prima alleen meenemen. Vast zetten doe ik niet.
Voetjes geven ben ik na een week mee begonnen, jong geleerd is oud gedaan. Zolang het maar veulen vriendelijk is en leuk blijft.

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:22

Ik heb het gedaan op het gevoel, heb niks ervaring met veulentjes! eerste geboorte voor merrie als voor mij!
Hij is nu bijna 4 weekjes oud en ben op de tweede week begonnen met halstertje aan te doen (even moeten vangen maar ging eigenlijk vrij snel) dit elke dag tijdens ik de stal doe. Toen hij 3 weken was koortje eraan en dat vind hij leuk! Komt naar me toe om zijn halstertje aan te doen en dan met het koortje te spelen :D en lekker te kriebelen op zijn rugje.
Mijn veulen is ook niet echt een mama volger }>
Voetjes geven kan hij ook al (heel trots hihi) en vastzetten doe ik ook niet (stil langs mij staan is ook al heel goed!!)
Maar hou het leuk *D en speels