Beginnende schriktraining met clicker (mooi stukje!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miesje1985

Beginnende schriktraining met clicker (mooi stukje!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:13

Wat heb je nodig voor beginnende schriktraining met de clicker?

- Een buidelzak (om snoepjes in te doen)
- Gesneden wortel en stukjes appel (als snoep)
- Een gewone zweep
- 4 bakstenen
- Een elastiek (of 2)
- Een halstertouw
- Een clicker

Welke voorwerpen kan je gebruiken?

- Een emmer met water
- Een paraplu
- Een plastic zak aan de dichte paraplu
- Een zeil
- Een skippybal
- Een pion
- 3 ballonnen aan een touwtje

Wat kun je doen met de voorwerpen:

Met de emmer met water kun je gaan spetteren en een beetje water gooien (niet in de richting van het paard). Ga op je hurken zitten en geef, als het paard een stapje dichterbij is gekomen, direct een ‘klik’ en een snoepje, net zolang totdat het paard dicht bij de spetterende emmer met water staat. Laat het paard ook eens spetteren, of misschien wel drinken.

De paraplu maak je open en leg je neer (zorg dat er geen wind staat) laat het paard aan het voorwerp snuffelen. Pak nu de paraplu op en probeer stapje voor stapje uiteindelijk met paraplu naast het paard te kunnen lopen en hem te allen tijde open en dicht kan doen. Iedere keer als het paard het voorwerp aanraakt of er dicht in de buurt blijft staan geef je een ‘klik’ en een snoepje.

De plastic zak bind je aan het uiteinde met een elastiek op de paraplustok vast. Laat de plastic zak wapperen en zorg ervoor dat je uiteindelijk met de plasticzak over het paard mag strelen. Iedere keer als het paard het voorwerp aanraakt of er dicht in de buurt blijft staan geef je een ‘klik’ en een snoepje.

Het zeil leg je uitgespreid op de grond neer. Laat het paard eraan snuffelen en laat het ruim te tijd nemen om eraan te wennen. Ga er nu zelf op staan en vraag het paard naar je toe te komen. Zodra hij een stapje richting jou doet beloon je hem met je stem. Als het paard vlak voor het zeil staat geef je een ‘klik’ en een snoepje. Het paard wil nu ook meer snoepjes dus doet waarschijnlijk een stap op het zeil. ‘Klik’ en geef een snoepje. Ga net zolang door totdat het paard over het zeil heen kan lopen. Probeer ook een stapje achterwaarts. Let wel op: zeil kan omhoog komen als het paard erop loopt, leg het dan vast met bakstenen aan elke hoekkant. Gebruik commando’s als: “Kom”.

Een skippybal leg je neer en schop je een halve meter weg, als het paard naar de skippybal kijkt geef je een ‘klik’ en een snoepje. Als paard het voorwerp aanraakt, geef je een ‘klik’ en een snoepje. Dit herhaal je zolang en als het paard ‘speelt met de skippybal’ heb je je doel bereikt. Noem iedere keer als je dit voorwerp gebruikt een commando als: “voetbal!”.

Met de pion kun je een commando aanvast maken als: “Raak” en wijs naar de pion. Iedere keer als het paard de pion aanraakt geef je een ‘klik’ en een snoepje. Als het paard dat eenmaal doorheeft ga je een stapje verder. Zet de pion verder wel of schop de pion verder. Wijs naar de pion en zeg “Raak”. Als het paard de pion heeft aangeraakt geef je een ‘klik’ en een snoepje. Dit kun je opbouwen naar “apporteren”.

Maak 3 ballonnen aan een touwtje vast en leg een baksteen op het touwtje zodat ze niet wegwaaien. Laat het paard ernaar kijken en ga zelf iets verder weg staan (eigen veiligheid). Omdat de kans groot is dat het paard schrikt als ‘die levende ballonnen’ ineens alle kanten op waaien. Als het paard weet dat de ballonnen kunnen bewegen kun je vragen om samen naar de ballonnen toe te lopen. Geef meteen een ‘klik’ en een snoepje als het paard meeloopt. Als het paard niet mee wil lopen kun je een halstertouw omdoen (niet dwingen!) Het uiteindelijke doel is dat je paard met jou en de ballonnen zonder problemen kunnen wandelen maar dat wordt waarschijnlijk een lange weg!

Iemand anders nog leuke ideeen? :D

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:06

Heeft er verder nog iemand leuke ideeën voor deze BEGINNENDE SCHRIKTRAINING MET CLICKER?

Miesje1985

Re: Beginnende schriktraining met clicker (mooi stukje!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 10:01

Ik had er nog 1 verzonnen: 2 balken neerleggen, ongeveer 1 meter uit elkaar. 2 stokken in de grond naast de balken met aan het uiteinde ballonnen, vlaggen of plastic zakken. Dan leid je het paard door de balken en langs de wapperende voorwerpen. Blijf wel naar het paard kijken (veiligheid).

Nog meer ideeen?

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:56

dit topic zocht ik! tnx voor de tips! m'n vz pony is enorm schrikkerig (laatst schrok hij van een scheet van een andere pony in de wei naast de bak :+ )

als iemand in de buurt van Utrecht-Bunnik woont en het leuk vindt en zin heeft om mij hiermee een keer te helpen moet je even pb-en!

edit: wat doe je met t zweepje?

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:31

Met het zweepje kun je dingen aanwijzen, het paard uit jouw persoonlijke ruimte houden ;) Verder neem ik het voor de zekerheid mee.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:33

Gisteren uitgeprobeerd bij een merrie: Politietraining.

Lijstje om mee te nemen:

Ballonnen
(Om te laten knallen, wapperen en weg blazen)

Zeil
(Om overheen te laten lopen, om over het paard heen te leggen en over het hoofd te trekken)

Trekbommetjes
(Om te laten knallen bij het paard)

Plastic zak
(Om te laten ritselen in de lucht en over het paard te strelen)

Spuitbus met rook
(Om het paard langs te laten lopen)

Paraplu/parasol
(Om boven het hoofd van het paard te houden, om langs te laten lopen)

Vlag
(Om doorheen te laten lopen)

Stok met linten van 1 meter

Zwarte vuilniszak opengeknipt

Partytoeter
(Om naast het paard te houden)

Aanstaande, toeterende vrachtwagen of tractor
(Om langs te laten lopen)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 23:36

Even ter vermelding: mijn merrie is een oud politiepaard ;)

(voordat er commentaar op wordt gegeven :P)

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:56

het is ook wel fijn als je paard als gewend is aan clicker training :D

soms ook een uitdaging!
- honden
- vuilnisbak
- gillende kinderen brr... :s
- een grote plas water
- dingetjes die fout kunnen gaan bij een wedstrijd denk aan oa: wapperende jassen, los lopende honden enz.

Doris_Dre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 02:23

ga dit topic ook even volgen vind dit ook erg handig,
ook goed voor de band met je paard :P

mijn pony, schrikt erg van eenden, kan je daar ook mee trainen dat
hij er minder van schrik?

waar kan je eigelijk zo'n clicker kopen?

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 03:02

Je kan zo'n clicker kopen bij de dierenwinkel,
worden ook wel bij honden gebruikt!

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:01

Ohhw wat super handig zeg!! :D

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:07

echt leuk stukje en erg handig! :D
ik heb dit wel eens met zo'n grondzeil gedaan, een paraplu en een keer met een fel oranje plastic opblaasbal :P die kon ik uiteindelijk onder haar door rollen en zelf over haar heen gooien, was echt leuk :D
wel zonder clicker trouwens.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:38

winged_wolf schreef:
het is ook wel fijn als je paard als gewend is aan clicker training :D

soms ook een uitdaging!
- honden
- vuilnisbak
- gillende kinderen brr... :s
- een grote plas water
- dingetjes die fout kunnen gaan bij een wedstrijd denk aan oa: wapperende jassen, los lopende honden enz.

_kijken of je paard meegaat galopperen als een ander paard in de bak op verhoogd tempo galoppeerd!

nona_row_cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:13

Doris_Dre schreef:
ga dit topic ook even volgen vind dit ook erg handig,
ook goed voor de band met je paard :P

waar kan je eigelijk zo'n clicker kopen?

je kan zo'n eend kopen waarbij jegeluid krijgt als je erlangs loopt
en als je paard daar niet meer zo van schrikt ga je ermee gooien want eenden vliegen xD
zo word je paard er minder bang van (clickers zijn te koop bij bijna alle dierenwinkels

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 00:40

Kan je de klicker niet vervangen door een bepaald geluidje dat je zelf kan maken en dat steeds hetzelfde klinkt?
Dan hoef je zo'n klicker niet te kopen.

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:10

Iemand met een brommer door de wei laten rijden ;)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:09

Hannel schreef:
Kan je de klicker niet vervangen door een bepaald geluidje dat je zelf kan maken en dat steeds hetzelfde klinkt?

Ligt eraan wat voor geluid. Als je met je stem bedoeld raad ik het niet aan, het is namelijk zo: je humeur is met de dag anders en je paard reageert daarop. Dus als het weer je niet aanstaat vandaag, voelt/hoort het paard dat aan je stemgeluid. Als jij bang bet reageert een dier daar ook op dus zal hij dat ook met stemgeluid en houding hebben. Misschien kan je wel een materieel geluid nemen wat steeds hetzelfde klinkt maar dan zou je even moeten laten weten wat voor iets je bedoelt ;)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:10

Laura_____x schreef:
Iemand met een brommer door de wei laten rijden ;)

Dat is hetzelfde als langs de weg wandelen := dat deed ik vanaf het begin af aan al met mijn jonge paarden :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:14

Miesje1985 schreef:
Hannel schreef:

Ligt eraan wat voor geluid. Als je met je stem bedoeld raad ik het niet aan, het is namelijk zo: je humeur is met de dag anders en je paard reageert daarop. Dus als het weer je niet aanstaat vandaag, voelt/hoort het paard dat aan je stemgeluid. Als jij bang bet reageert een dier daar ook op dus zal hij dat ook met stemgeluid en houding hebben. Misschien kan je wel een materieel geluid nemen wat steeds hetzelfde klinkt maar dan zou je even moeten laten weten wat voor iets je bedoelt ;)

Jazeker kan dat, dat noem je een 'Bridge' volgens het boek van Inge Teblick.
Eigenlijk veel handiger, omdat je diezelfde bridge dus ook tijdens het rijden kunt gebruiken, terwijl je niet met je clicker in 1 hand kunt gaan rijden om je paard erop te attenderen dat hij iets goed doet.
Ik gebruik daarvoor het woord braaaaaaffff en dat werkt bij die van mij prima hoor :)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 10:42

@opisop_shop: Kan je mij een plaatje laten zien van de 'bridge'? Want ik kan op internet niets vinden (het plaatje dan he ;))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:32

Een bridge is niets, is een stemgeluid/commando dat je gebruikt zoals bij mij het woord braaaaffff. Je stem heb je altijd bij je en kun je overal voor gebruiken. Ik kan het boek van Inge Teblick overigens echt aanraden, vind het een fijn boek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:36

ff gezocht op google, hier een stukje van inge teblick over de bridge, misschien dat dit het verduidelijkt:

Voedsel als beloning gebruiken (een wortelschijfje, een paar korreltjes graan, een centimeterblokje appel...) betekent dat je je in de plaats stelt van een ranghoger paard dat er een maatje bijneemt. Want zo werkt het ook in het wild: paarden kunnen individuele vriendschappen hebben, over de 'rangorde' heen. Dat heb je vast al wel eens gezien op de wei: een ranghoger paard dat de meeste andere paarden wegzendt, behalve één speciaal maatje, dat mag mee-eten van dezelfde hoop hooi of hetzelfde plaatsje supergras - maar wel altijd op zijn voorwaarden.

Paarden durven zichzelf wel eens te vergeten als ze een wortel zien, maar dat mag niet betekenen dat ze je plots niet meer als hun leider zouden mogen gaan beschouwen. Jij bent en blijft de baas over het voedsel. Jij bepaalt of en wanneer je maatje met je mee mag eten. Omdat paarden zo graag die wortel willen hebben, willen ze er ook heel veel voor doen. Geleidelijk aan echter, doorheen de oefeningen, zul je merken dat het helemaal niet meer over die wortel gaat.

Het paard wil uiteindelijk héél veel doen, waarbij dat ene wortelschijfje dat hij achteraf krijgt, nog slechts 'symbolisch' is - en uiteindelijk niet meer nodig. Dit effect ontstaat omdat we dat wortelschijfje niet zomaar weggeven - je paard moet er eerst iets voor doen, en dat wat hij juist doet, benadrukken we door het hardop tegen 'm te zeggen. Dat lijkt misschien overbodig (uiteráárd kun je een paard trainen zonder elke keer hardop tegen 'm te zeggen "dat heb je goed gedaan") maar als je de moeite neemt om het eens uit te proberen én even door te zetten voorbij de basisoefeningen, dan zul je merken hoe belangrijk dat hardop-geluidje voor je paard is geworden.

Waarom dat gebeurt, is eigenlijk heel simpel: het is héle precieze informatie voor je paard waardoor hij véél sneller weet dan daarvoor wat het precies is dat hij goed heeft gedaan. Zonder dat geluidje moet je paard eerst veel meer verschillende mogelijkheden blijven uitproberen voor het hem helemaal duidelijk wordt wat je precies van hem wilt. Dit geluidje helpt 'm véél sneller uitsorteren waar je precies naar op zoek bent. Uiteraard, als je letterlijk zegt "dit heb je goed gedaan", dan is dat de tijd van bijvoorbeeld 4 galopsprongen, terwijl je eigenlijk alleen maar de overgang bedoelde. Zelfs "goed zo" zijn nog twee galopsprongen, en dat terwijl we toch wel héél precies willen gaan werken. Daarom is het geluidje best zo kort mogelijk.

Er zijn mensen die een clicker gebruiken, maar zelf vind ik dat nogal onhandig; je hebt vaak je twee handen nodig, zowel op de grond als in het zadel. Je stem heb je wél altijd bij je. De meeste mensen die een geluidje gebruiken, zeggen "yes" of "ex" (van "excellent"), bijvoorbeeld. Je hebt dit overigens vast al eens in werking gezien als je naar een dolfijnen- of zeeleeuwenshow ging: je hoorde een fluitje, precies op het moment dat de dolfijn helemaal bovenaan doorheen de hoepel gaat. Dat fluitje betekent dus "dat heb je goed gedaan, de oefening is gedaan, kom je beloning maar halen". Het fluitje is dus eigenlijk een overbruggingssignaal, het overbrugt de tijd tussen de juist uitgevoerde oefening en het krijgen van de beloning; ofwel kort gezegd een bridge.

Deze manier van trainen, met bridge en voedselbeloning is de enige gebruikte trainingsmethode in moderne dierentuinen en -parken, en het is de snelst groeiende trainingsmethode wereldwijd. Alle soorten dieren worden met dit systeem getraind, van wolven en beren over apen en vogels tot krabben en vissen. Daar kun je immers geen halster aandoen om ze van de ene plaats naar de andere te slepen; en een orka met een zweep gaan trainen lukt ook al niet - hij zwemt immers gewoon weg.

Paarden trainen zit in wezen niet anders in elkaar dan eender welk ander dier trainen. Het enige dat bij ons verschilt, is dat we ook willen rijden, en daarom moeten we als ruiters en trainers toch leren omgaan met het gebruiken van "druk" - meer bepaald met het meebewegen met druk. "Druk" of "gevoel" dat doorheen je zit komt, je benen, je teugels. Dat neemt niet weg dat de bridge ook perfect te combineren is met déze vorm van belonen. Je kunt bridgen, en prompt loslaten, net zoals je kunt bridgen en een wortelschijfje geven of beter nog combineren: bridgen én loslaten én een wortelschijfje geven. Ook dan merk je dat het gebruik van een bridge het leerproces vele malen versnelt.

Natuurlijk, je kunt het leren van je paard pas gaan versnellen door middel van de bridge door 'm eerst die bridge aan te leren. Dat kan aan de hand van een simpel introductiespelletje, namelijk targetten: raak m'n hand aan; op dat moment zeg ik "x", en als je dan een beleefd stapje achteruit zet krijg je van mij een wortelschijfje als beloning.

Bron: http://www.paardentips.com/kk_100119.html

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:24

Doris_Dre schreef:

Moet je er wel eerst een eend gaan vangen :D
Je kan indd wel zo'n neppe blokker eend gebruiken, zoals eerder vermeld.
Ermee gooien zou ik dan weer niet doen; volgens mij zijn die dingen van steen :+ .

Clickertraining moet je trouwens wel een beetje bijhouden. Volgens mij vergeten ze anders de functie van de click.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:31

één keer clicken en een voertje geven en ze weten alles weer hoor ;-)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:38

Een ijzeren ladder op de grond leggen en daaroverheen een net met lege blikken (of lege blikken aan elkaar gebonden) eroverheen trekken.