Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesje1985

Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:08

Hoi mijn hengstje van 1 jaar en 3 maanden is echt een schat, bahalve als ik met hem aan de hand moet lopen.

Nu heeft iemand mij aangeraden een hengstenbit te gebruiken. Hoe weet ik welke maat ik moet hebben? Want ik heb 12,5 cm liggen maar die is echt te groot. Hij heeft de grote van een ponyhoofd en gebruikt al COB halsters op de kleinste maat. Maar zijn er überhaupt maten in hengstenbitten? En welke denken jullie dat ik het beste kan nemen?

Groetjes en alvast bedankt!

Caira

Re: Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:11

Wat dacht je ervan om hem gewoon in een kudde te zetten en er even af te blijven? Je gaat een jaarling toch geen bit in hangen? Als je nu al zoiets heftigs als een hengstenbit nodig hebt, hoe wil je hem dan handelen als hij 4 is? Gooi dat dier aub in de opfok of castreer hem, veiliger voor jou en voor je paard.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:13

tja ik had ook al zoiets van dat beesie is 1! laat hem even lekker 1 wezen..

als je nou echt met hem moet gaan wandelen of iets doe dan een halster met een hengstenketting onder de kin..
wordt ie echt wil zou het nog over de neus kunnen
maar nu al een bit?

lijkt me niet verstandig!

voel je niet aangevallen hoor zijn tips!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:39

Een jaarling hoort geen bitje in te hebben en helemaal geen hengsten bit.
Gooi hem lekker nog een periode het land op, hij is nog zo jong.
En als hij niet te controleren is zou ik hem zeker jong castreren.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:14

Bestaat er eigenlijk een ponymaat in dat bit of is 12,5 toch 1 maat? :=

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:15

Owja, en aan bovenstaande personen: Het ligt heel anders bij mijn hengst maar verder wil ik me er niet over uit laten. Ik wil gewoon weten of er verschillende maten zijn en welke maat goed zou zijn. ;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:17

zoals boven gezegd wordt:
Probeer een hengstenketting en ga nog niet met bitten aan de slag, bitten zijn niet bedoeld voor "baby's" en helemaal niet als reden dat je em anders niet kan houden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:18

Hij is dus geen schat maar loopt nu al over je heen. Ik zou de oplossing niet in een bit zoeken maar hem tussen andere paarden zetten die hem op de plaats zetten. Want dit zijn geen hengstenmanieren maar is gewoon onopgevoed gedrag.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:23

Nee, zo zit het niet. Hij loopt niet over me heen. Een hengstenketting is geen oplossing. Mijn paard heeft helaas een ernstige afwijking in zijn hersens en ik heb niet echt de behoefte om daarover te praten. Verder is degene die mij het bit heeft aangeraden notabene een dierenarts.

Welke maten zijn er nou in hengstenbitten? Ik kan het ook niet op google vinden...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:25

Gewoon eens informeren bij een ruitersportzaak! Die kunnen het je vast vertellen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:28

lekker de opfok in ;)

dan wordt hij wel opgevoed.

en als je dan toch een keer wil wandelen gebruik dan geen bit maar een hengstenketting.

(wat een dierenarts adviseerd hoeft niet altijd juist te zijn ;) want ik ken er ook een paar en die weten niet alles )

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:31

Ben ik geweest (1tje dan) maar die wisten niet eens waar ik het over had...:= We hebben nog in bestelboeken gekeken maar daar stonden geen maten bij... tja, dan maar naar huis en op een forum vragen (bokt geworden :P)

Maar ik denk dat ik zo'n speciale hengstenbit laat maken (rubbere onderdelen ter verzachting) zodat het niet als 'straf' is. En verder smeer ik er iedere keer stroop of appelmoes op zodat hij het niet erg vindt.

Maar is er niemand die weet welke maten er hierin zijn?

@quera: ookal is het een dierenarts uit Utrecht (de kliniek)? Ik geloof hem wel, hij heeft To ook geopereerd en hij kan nu een beter leven krijgen. Opfok is geen optie, hij staat met oudere paarden die rustig zijn in een kudde.

rubber is juist verzachtend, niet voor IN de mond maar waar de mondhoeken zitten (zie je ook bij gewone bitten)
Laatst bijgewerkt door Miesje1985 op 06-05-09 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:32

niet van rubber!

dat doet juist zeer.

zoals ik al zei. zet m in de opfok

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:33

Miesje1985 schreef:
Ben ik geweest (1tje dan) maar die wisten niet eens waar ik het over had...:= We hebben nog in bestelboeken gekeken maar daar stonden geen maten bij... tja, dan maar naar huis en op een forum vragen (bokt geworden :P)

Maar ik denk dat ik zo'n speciale hengstenbit laat maken (rubbere onderdelen ter verzachting) zodat het niet als 'straf' is. En verder smeer ik er iedere keer stroop of appelmoes op zodat hij het niet erg vindt.

@quera: ookal is het een dierenarts uit Utrecht (de kliniek)? Ik geloof hem wel, hij heeft To ook geopereerd en hij kan nu een beter leven krijgen.

dat zegt nog niet alles.;)
wij hebben een dierenarts gehad die wist het verschil niet tussen hoefbevangen en spierbevangen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:35

-O-

Sowieso als hij een ernstige hersenafwijking heeft zou ik eens goed kijken wat er überhaupt mogelijk is met hem.
Zou em lekker in de opfok zetten en niet teveel mee omknoeien nog.
Bitten ed zullen em geen goed doen :n

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:36

Probeer eerst eens een gewoon bit, een hengstenbit is eigenlijk alleen voor de echte ongelooflijke klieren. Het is niet echt een vriendelijke oplossing. :n Zeker niet voor een eenjarige.

Hengstenbitten heb je in alle maten, net als gewone bitten. Ze zijn alleen wat moeilijker te vinden.

Doe zelf maar eens een rubber bit langs je mondhoeken, AUW! Dat brandt verschrikkelijk!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:37

quera schreef:
Miesje1985 schreef:

@quera: ookal is het een dierenarts uit Utrecht (de kliniek)? Ik geloof hem wel, hij heeft To ook geopereerd en hij kan nu een beter leven krijgen.

dat zegt nog niet alles.;)
wij hebben een dierenarts gehad die wist het verschil niet tussen hoefbevangen en spierbevangen

Natuurlijk zegt dat niet alles, maar een 'gewone' dierenarts en een wetenschappelijke dierenarts uit de Utrechtse kliniek....tja dan ga ik voor de mening van de 2de. Maar ieder zijn mening, de mijne is gewoon een hele goede (vindt ik haha)

Maar heb je wel gelezen wat ik eerder had neergezet? Opfok = geen optie bedoel ik?

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:39

Shattered schreef:
Probeer eerst eens een gewoon bit, een hengstenbit is eigenlijk alleen voor de echte ongelooflijke klieren. Het is niet echt een vriendelijke oplossing. :n Zeker niet voor een eenjarige.

Hengstenbitten heb je in alle maten, net als gewone bitten. Ze zijn alleen wat moeilijker te vinden.

Doe zelf maar eens een rubber bit langs je mondhoeken, AUW! Dat brandt verschrikkelijk!

Ik begrijp jullie reacties! echt! Maar ik heb eigenlijk geen keuze: ik moet een hengstenbit hebben.

Rubber is idd miss niet zo'n goed idee... dacht dat het beter zou zijn maar als je het zo steld mmm...

Ik vindt ze idd moeilijk te vinden die hengstenbitten.. :P

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:40

En als het nu al zo ernstig is, hoe wil je dat straks dan doen? wat voor hersenafwijking heeft dat dier dat hij niet normaal met leeftijds genoten kan omgaan? en hoe wil je dit later gaan doen? Ik vraag me af waarom dit dier uberhaubt dan nog leeft als het nu al zo ernstig is dat hij een bit in moet, en hij niet gewoon paard kan zijn. Is het niet wat om dat dier gewoon met rust te laten en over 2 jaar verder te kijken?

Denk dat het handig is dat je even wat over je paard vertelt, voordat je hier een relltopic van maakt omdat je zo nodig geheimzinnig moet doen. Misschien zijn er bokkers met ervaring met dit soort dieren en kunnen ze je uit de brand helpen... tis maar net wat jij wil.. en bit in zijn mond pleuren of advies aannemen.

Overgens is een dierenarts niet alleswetende onthou dat goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:41

Denk je dat je met een bit meer te vertellen hebt over hem dan zonder? Als hij een afwijking aan zijn hersens heeft zal een bit hem ook niet tegenhouden maar wordt het waarschijnlijk geassocieerd met pijn en wordt het gedrag misschien erger. En geloof niet alle dierenartsen. Als ik ze allemaal had geloofd (jawel artsen van de faculteit Utrecht) dan hadden 3 pony's er nu niet meer geweest en eentje waar door hen van gezegd werd dat ze de longen van een "jonge godin" had bleek achteraf zo dampig als ik weet niet wat. Maar dat terzijde...om o.t. te komen...laat hem lekker ravotten met wat maatjes in de wei en kijk over een paar jaar verder. Wat wil je met hem gaan doen dan op deze leeftijd?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:42

ik zou hem lekker in de wei laten staan waar ie staat...

en rubber is idd niet verzachtend voor de mond! dat gaat schuren en branden!

ik weet niet of er maten zijn in hengstenbitten, maat ik zou persoonlijk ook geen bit in hangen bij een jaarling...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:43

Idd wat meer info zou niet verkeerd zijn.. wat mankeert het dier?
Ben het met Benfan eens :j (en de rest)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:43

even je profiel bekeken, maar iemand met 30 paarden zal toch wel weten hoe en wat over bitten en de maten daarvan? of ben ik nou te naief?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:45

maar nogmaals,een hengst....je kunt ook overwegen om z'n ballen er onderuit te halen.dan zullen zijn hormonen ook verminderen.
een ernstige hersenafwijking,is het dier nog wel in staat om normaal te functioneren?
staat hij op stal?staat hij op de wei?
opfok is geen optie,waarom niet?vanwege de hersenafwijking?
kan hij dan niet alleen op de wei?

waarom,hersenafwijking of niet,zet je zo'n jong dier niet op de wei en laat je hem met rust tot hij 3 jaar is?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:45

Benfan schreef:
even je profiel bekeken, maar iemand met 30 paarden zal toch wel weten hoe en wat over bitten en de maten daarvan? of ben ik nou te naief?

30?? volgens mij 21 Benfan ;)