Lekker weer, dus weer een ramp om de pony te vangen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mars_loves

Lekker weer, dus weer een ramp om de pony te vangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:51

Hee,

Het is weer lekker weer, dus alle paarden staan zowat weer op de wei.
Mijn verzorgpony ook, en dat ging van de winter allemaal heel goed.
Ik kon haar makkelijk vangen, en af en toe kwam ze gewoon naar me toe rennen.
Nu het weer lekker weer word, komt ze hooguit naar de andere kant van de wei toe
lopen, maar niet naar mij (niet dat dat zo'n ramp is).
Nu heb ik al van alles geprobeert om haar te vangen. Van lokken met een zak snoepjes,
tot het halster achter mijn rug verstoppen. Maar haar vangen lukt niet...
Wat moet ik doen? Want ik word hier ondertussen wel een beetje gek van... |o

Groetjess !! :Y)

blue_kim

Re: Lekker weer, dus weer een ramp om de pony te vangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:20

probeer eens om haar op te jagen. dus als je naar dr toe loopt en ze loopt weg van je ga dan een beetje jagen. dus laat dr maar rondjes draven. zodra ze stil gaat staan weer even opjagen. dan zijn ze het vaak snel zat. mijn merrie had het ook en na een paar minuten kon ik dr dan zo pakken.

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:16

blue_kim schreef:
probeer eens om haar op te jagen. dus als je naar dr toe loopt en ze loopt weg van je ga dan een beetje jagen. dus laat dr maar rondjes draven. zodra ze stil gaat staan weer even opjagen. dan zijn ze het vaak snel zat.

Klopt ;)
Dat is het handigst

ninaws

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:19

Mijn paard wil ook graag weglopen. Nu doe ik ook een soort van opjagen. Ik loop naar haar toe en zodra ze wegloopt sta ik stil. Staat zij dan weer stil loop ik naar haar toe, waardoorz e kan kiezen. Of ze komt of ze blijft lopen.
Eerst hield ze het lang vol om steeds weg te lopen, maar nu loopt ze misschien 1 keer weg en als ze dan merkt dat ik niet mee doe blijft ze staan of komt ze naar me toe *D .

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:22

Niet vangen, niet erachteraan rennen!

Ga gewoon eens zolang als nodig naar de paarden zónder ze uit de wei te halen. Zonder halster, zonder verwachtingen. Eens bij ze in de wei gaan zitten (jezelf klein maken wil vaak helpen), eens een keer naar de andere kant van de wei lopen etc. Sooner or later wek je interesse en komt ze naar je toe, kriebel haar dan even, beloon en loop dan weg vóórdat het paard van jóu wegloopt. Neem soms eens een borstel mee en kijk of je haar kunt poetsen op de wei zonder dat je verder iets verwacht (als ze weg wil mag dat). Herhaal dit zolang nodig en ga dan eens met halster de wei in. Als ze naar je toekomt laat haar aan het halster snuffen en aai haar ermee. Op een dag kun je het halster omdoen, probeer goed aan te voelen wanneer ze er klaar voor is. Goed belonen en dan weer af doen. Het belangrijkste is: niet meteen teveel willen! En nooit achter haar aanlopen!

Je intentie is ook heel belangrijk. Paarden voelen sterk aan of je de wei in komt om ze te vangen of dat je zomaar even komt om aandacht te geven.

Het belangrijkste is dat het vanuit het paard gaat komen, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je haar straks niet meer vangen met acht man sterk. Succes!

Opjagen lost het probleem natuurlijk niet op he ... 8)7

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:32

als ik de kudde roep komen ze 9 van de 10 x
die 1ne x moet ik toch helaas zelf de wei in om ze naar voren te jagen met het binnen halen.

het jagen zijn ze snel beu en blijven dan ook stil staan.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:44

Dat opjagen ga ik morgen (als ik dan kan gaan) eens proberen... Mischien is za het dan snel zat.. Ik hoop alleen niet dat ze naar de grote kant van de wei rent, want dan word het alleen lastiger... Ik hoop dat het gaan lukken. Mischien dat ik dan indd eerst even ga knuffelen.. :Y)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:19

Respect voor je geduldige manier van handelen ... 8)7

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:37

Laat je pony ook gewoon wennen aan je aanwezigheid door ook eens in de wei tegen een boom of het hek aan te gaan zitten en een boek gaan lezen. Zullen ze ook ervaren dat je niet altijd komt om iets met hén te doen, en als je voor hén komt dat dat niet meteen betekent dat ze de wei uitmoeten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:09

Dani62 schreef:

Ga gewoon eens zolang als nodig naar de paarden zónder ze uit de wei te halen. Zonder halster, zonder verwachtingen. Eens bij ze in de wei gaan zitten (jezelf klein maken wil vaak helpen), eens een keer naar de andere kant van de wei lopen etc. Sooner or later wek je interesse en komt ze naar je toe, kriebel haar dan even, beloon en loop dan weg vóórdat het paard van jóu wegloopt. Neem soms eens een borstel mee en kijk of je haar kunt poetsen op de wei zonder dat je verder iets verwacht (als ze weg wil mag dat). Herhaal dit zolang nodig en ga dan eens met halster de wei in. Als ze naar je toekomt laat haar aan het halster snuffen en aai haar ermee. Op een dag kun je het halster omdoen, probeer goed aan te voelen wanneer ze er klaar voor is. Goed belonen en dan weer af doen. Het belangrijkste is: niet meteen teveel willen! En nooit achter haar aanlopen!

Je intentie is ook heel belangrijk. Paarden voelen sterk aan of je de wei in komt om ze te vangen of dat je zomaar even komt om aandacht te geven.

Het belangrijkste is dat het vanuit het paard gaat komen, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je haar straks niet meer vangen met acht man sterk. Succes!

je merkt natuurlijk gauw genoeg of je paard bang is en wegloopt of dat ze een spelletje met ze spelen.

ik ben vaak genoeg in de wei om nix te doen met me paard alleen even te kriebelen oid, maar soms heeft ze en bui en rent ze gewoon weg. en dan zie je toch echt wel dat ze een spelletje aant spelen is, nou dan ga ik niet geduldig uren zitten wachten tot het paard een keertje naar mij toe komt. dus als je het paard jaagt zoals ze dat in de kudde ook doen, gewoon even op zn plek zetten, dan komt ie gauw geneog naar je toe.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:54

blue_kim schreef:
Dani62 schreef:

je merkt natuurlijk gauw genoeg of je paard bang is en wegloopt of dat ze een spelletje met ze spelen.

ik ben vaak genoeg in de wei om nix te doen met me paard alleen even te kriebelen oid, maar soms heeft ze en bui en rent ze gewoon weg. en dan zie je toch echt wel dat ze een spelletje aant spelen is, nou dan ga ik niet geduldig uren zitten wachten tot het paard een keertje naar mij toe komt. dus als je het paard jaagt zoals ze dat in de kudde ook doen, gewoon even op zn plek zetten, dan komt ie gauw geneog naar je toe.

Ja, en mijn verzorgpony speelt juist graag spelletjes .. :Y)
En ik ben zo slim om ze mee te spelen }:0
Het is mn verzorgpony, en als ik daarheen ga, dan willen die mensen dat ik ook echt ga rijden.
Meestal kom ik dan net uit school, dus heb ik ong. 2 à 2,5 uur om dat allemaal te doen, en nog heen en terugfietsen (15 min heen enz.)
Dus ik heb niet de tijd om te wachten tot zij komt van "goh, nu wil ik wel rijden...."

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:35

Dani62 schreef:

me zusje kon haar pony ook niet krijgen want die kwam ook alleen maar om der pony uit de wei te halen om te rijden en toen zei ik ook dat je gewoon naar de wei moet gaan zonder je pony uit het land halen en gewoon ff kijken of die water heeft en proberen hem te aaien en dan gwn weer wegte lopen
en na een tijdje blijft ie staan, hij loopt niet naar der toe maar blijft iniedergeval staan. :+

en dan moet je dat wel blijven doen want anders denkt ie straks weer dat je der alleen gaat halen om te rijden ofzo ;)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:05

Toen ik mijn paard kocht was het enige 'mankement' dat ze niet te vangen was op de wei en zelfs in de bak. De eerste weken ben ik alleen maar bij haar langs geweest, borstelen, hoeven uitkrabben, af en toe iets lekkers. Daarna ging ik haar uit de wei halen om op de poetsplaats te borstelen. Na een paar weken kwam ze al naar me toe lopen op de wei. Nu heb ik haar twee jaar en ze komt vrijwel altijd, vorige week zelfs in draf!.
Zorg er wel voor dat het eerste wat je gaat doen als je pony uit de wei is leuk is. Ik geef mijn merrie een pluk hooi en een lekkere kroel. Daarna ga ik pas zadelen en wat doen. Op die manier legt ze de associatie minder met 'werken'. Doe je verder wel leuke dingen met haar, zorg dat het rijden afwisselend is en positief (veel belonen) past het zadel, het bit goed?

succes

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:19

Gister bleef ze wel goed staan. 1 van de paarden die erbij staat, staat nu op stal (hoefkatrolontsteking). Dus ze lopen niet meer naar de grote wei.. Ik heb eerst even geknuffelt, en de shet + paard een snoepje gegeven, ze bleef netjes staan, dus natuurlijk kreeg zij er ook een, en makkelijk kunnen vangen. 8-)
@ A_mieke: Tja.. Doe ik leuke dingen met haar. Ik durf het haast niet te zeggen.. (lolz) }:0
Ik kan niet veel met haar dus meestal is het gewoon dressuren en ontspannen door de bak rijden, meet eingelijk niet. Ik heb om de blaadjes geslalomd gister, maar dat merkt ze denk ik niet. Ik zou graag af en toe balkjes of buitenrit willen doen met haar, maar dat kan helaas niet :(
Soms doe ik na afloop nog even door de bak met haar stappen, maar ik weet niet veel andere dingen die ik met haar kan doen..
Als iemand een idee heeft, dan is dat van harte welkom (geen longeren)..
EDIT: owja, voordat ik het vergeet: het bit is volgens mij goed. Maar het zadel daar twijfel ik over. Ik zal binnekort zowieso nog wel rijfoto's plaatsen. (ze hebben wel pas nog een nieuw zadel gekocht maarja..) ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:23

langs de weg wandelen vinden de meeste paarden erg leuk volgens mij
nouja de mijne wel :D

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:33

Eten is altijd leuk toch? als het eerste wat je doet als je uit de wei bent leuk is, ben je al een eind. Inderdaad lekker even wandelen, grazen, goeie krabbeurt bij het verharen vindt mijn merrie ook heel fijn, vooral met een speciale borstel. Of gewoon even soezen op de poetsplaats. Daarna kun je aan de slag. Let op dat je met rijden duidelijk en eerlijk bent en genoeg beloont. Miscommunicatie en dan straffen is niet leuk voor een paard.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:17

mijn paard doet dit ook, precies hetzelfde. als ik al zie dat ie gaat weglopen, loop ik naar een paard toe waar die vaak bijstaat, geef ik dat paard snoepjes en aai m..als ie dan ziet dat ik een ander paard aandacht geeft komt ie meestal wel nieuwsgierig kijken..

Nandotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:14

Daar heb ik met mijn paard ook last van ..
Het blijft nu langer licht en ze willen lekker langer blijven staan;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:14

Paar keer ernaar toe gaan in de wei gaan zitten als ze naar je toekomt wat lekkers geven, dan weer laten lopen. Dit een paar keer herhalen. Hielp in iedergeval wel bij mijn paardje

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:16

Maaike_Ma schreef:
Paar keer ernaar toe gaan in de wei gaan zitten als ze naar je toekomt wat lekkers geven, dan weer laten lopen. Dit een paar keer herhalen. Hielp in iedergeval wel bij mijn paardje

Ja dat had ik ook! gewoon in het weiland gaan zitten, dichtbij je paard.. op een gegeven moment word die nieuwgierig en komt die naar je toe.. en dan gewoon belonen! en herhaal dit en op een gegeven moment komt die naar je toe! (wel blijven belonen met bv een beetje haver, een wortel of paardensnoepje )

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:15

ik zou mijn paard gewoon laten renne.
op een gegeven moment zal je paard aangeven dat hij bij je terug wil komen door ( zijn mond af te likken, binnenste oor naar je toe te draaien, en met zijn neus vlak over de grond te gaan )
op dat moment draai ik altijd mijn rug naar mijn paard toe, en komt hij altijd gelijk naar me toe.
op het moment dat hij naar je toe komt, moet je hem heel goed belonen.
neem bijv ( wortels, of stukjes appel mee )

kijk maar wat je wilt doen.

veel succes gr steef

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:54

ik zou idd een paar keer "gewoon" de wei in gaan, evn knuffelen en weer weg.
Eventueel eens een snoepje brengen en weg gaan.
Als je haar hebt zou ik haar eens meenemen om alleen te poetsen oid en dan weer terug.
Een paardje hier konden we ook nooit vangen, zij werd eerder alleen uit het land gehaald om te rijden en daarna weer in het land gepoft. En dat wist ze. Nu staat ze direct bij het draad ongeacht of we gaan rijden of poetsen oid.

Vind dat wegjagen echt geen optie, en wat een gedoe als je dat altijd moet doen. Ik vind het veel fijner dat een paard het leuk gaat vinden om met je mee te gaan en imo bereik je dat niet met wegjagen.

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:05

Mijn dochter heeft dit ook vaak gehad met haar shetlanders.
Ik weet uit verhalen van haar dat zij inderdaad ook doet wat hier gezegd wordt: erbij gaan zitten, zonder verwachtingen en verplichtingen. Gewoon zitten totdat het paard naar je toe komt. Aaien, en knuffelen, tot je geen zin meer hebt. Dan ga jij weg.
Dat probeer je dan een paar keer, en dan ga je gewoon steeds iets verder. Tenminste, ik dacht dat dat zo ongeveer wel was wat Barbara doet..

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:21

Als het je is gelukt om hem uit de wei te halen ga dan niet altijd rijden, grondwerk/vrijheids dressuur kan je ook goed in de bak doen, mijn pony vind dit erg leuk en sinds ik dit met hem doet heb ik een veel betere band met hem en komt hij in galop er aan gerend als hij ziet dat ik bij het hek staat en fluit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:43

als je niet al te veel tijd heb:
met je hoofd naar beneden lopen, maar wel kijkend naar het paard zodat je weet waar ie is en wat ie doet (beetje stom als je tegen een steigerend paard op loopt...)
werkt soms bij mij, geen idee waarom

maar het beste is toch denk ik wat er hier boven allemaal gezegd is