paard speelt spelletje in wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynniiie

paard speelt spelletje in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:27

Sinds een paar weken heb ik een heel lief verzorgpaard.
Met rijden is ze heel lief.
heb alleen 1 probleem, als ik haar uit de wei wil halen, speelt ze altijd een spelletje met me.
eerst komt ze heel lief naar me toen, met haar oortjes naar voren en dan rent ze opeens heel snel weg.
ik loop steeds heel rustig op haar af en kijk dan niet naar haar en toch rent ze weg..
heb het ook al met wat lekkers geprobeerd.

groetjes Lynn

hopelijk hebben jullie tips

brakke

Re: paard speelt spelletje in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:29

even mee in het oog houden, mijn popje doet dit ook vaak.
Eerst lief kijken en dan in volle galop er vandoor.
worteltjes helpen meestal wel...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

eerst naar een ander paard lopen en die even aanhalen;)
Werkt bij mijn paard wel als die eens een dagje geen zin heeft

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:17

ooh dat is misschien ook een goeie
dank je ilse, zal het gelijk morgen uitproberen

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:20

L_Ilse_L schreef:
eerst naar een ander paard lopen en die even aanhalen;)
Werkt bij mijn paard wel als die eens een dagje geen zin heeft

Dat helpt bij mij ook heel goed, uit jaloezie komt ze dan altijd driftig aanstappen.

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:35

Probeer ook eens juist van haar weg te lopen. Helpt ook wel eens!

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:25

gewoon ff doorzetten met hem lekkers te geven ook als je hem niet uit de wei wil halen zo nu en dan gewoon iets lekkers geven.
als je dat even een tijdje volhoud hoop ik voor je dat hij straks zo op je afkomt rennen om wat lekkers!

De mijne deed het ook en ff met doorzetten is het nu helemaal klaar ik roep hem nu en komt in draf op me af stormen.

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:15

Dat soort grapjes heeft die van mij soms ook.
soms wel irritant, op ten duur komt die van mij ook wel.
Iets lekkers helpt niet altijd. Ze maakt er gewoon een spelletje van. Wat ik ook welleens doe als ze weg rent, is haar juist van me weg jagen en door zelf ook van haar af te lopen, vaak komt ze me dan achterna en kan ik haar zo pakken.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

sabinaaaa schreef:
Dat soort grapjes heeft die van mij soms ook.
soms wel irritant, op ten duur komt die van mij ook wel.
Iets lekkers helpt niet altijd. Ze maakt er gewoon een spelletje van. Wat ik ook welleens doe als ze weg rent, is haar juist van me weg jagen en door zelf ook van haar af te lopen, vaak komt ze me dan achterna en kan ik haar zo pakken.

Dat deed ik ook altijd, opjagen, zorgen dat je paard niet stilstaat. Het hoeft niet hard in galop ofzo, maar gewoon stap, zacht drafje. Op een gegeven moment geeft je paard zich wel over en gaat stilstaan.

Let wel op dat je voldoende afstand houdt voor het geval je paard ineens jolig achteruit slaat.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:20

Mijn verzorgpony laat zich meestal wel pakken uit de paddock, maar laatst dus niet. Steeds heel hard wegrennen. Dus toen bleef ik gewoon stilstaan wachten tot ie uitgeraced was, nou toen lukte het dus wel. Maar de eigenaar vertelde dat hij hem een paar dagen later ook uit de paddock wou pakken en dat hij toch niet wou komen. Toen heeft ie hem net zolang opgejaagd dat ie bek af was en toen kon die hem zo mee nemen.. Dus dat kan in het uiterste geval ook nog.. ;) En anders een lijntje in de wei spannen en hem insluiten, moet je eigenlijk wel met meerdere mensen zijn..

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:47

Of eens een keer iemand anders vragen haar uit de wei te halen. Vaak verwachten ze niet dat die persoon ook dat soort bedoelingen kan hebben en laten ze zich daardoor zo pakken. Dan doorbreek je de 'ik krijg haar niet'-routine

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:52

Soms krijg ik de pony van me zus ook niet te pakken en die gaat dan racen, dan ga ik in het midden staan en wacht tot ze uitgeraced is. Dan loop ik haar richting op en kijk haar NIET aan, kijk gewoon om me heen of naar de grond. Als ze van een af standje al weg rend, draai ik me ook weer om, als ze weer stil staat weer hetzelfde doen. Op een gegeven moment gaf ze het op. :P Lukt het ook niet als je een emmertje met wat brok meeneemt? Even schudden en je paard weet wat erin zit. :P Of kom gewoon een paar keer per dag om alleen iets lekkers te brengen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:53

Of je loopt op dr af ofzo, kijkt haar aan, en loopt dan voorbij haar, en gaat een andere pony kroelen ofzo ;) .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:57

sorry hoor, maar is ook een kwestie van opvoeding en respect. ze spelen gewoon een spelletje met je en is een blijking van geen respect.
en dan moet je ze vooral gaan belonen met een snoepje... (NOT!)

probeer hem in een hoek te drijven kan ook werken.
en laat hem zien dat het voor jou geen spelletje is.
en inderdaad, opjagen laten lopen zodat hij zo moe is dat hij wel wil komen kan ook werken. na een paar keer denkt ie wel 'laat maar, ik ga wel meteen mee'

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:08

Opjagen is niet echt mijn ding om verschillende reden, maar meer ook omdat in een grote wei dat dan toch ook een voortzetting van het spelletje is, lekker achter elkaar aan rennen en het bij een aantal paarden geen goed idee is ze in een hoekje te planten, aangezien dat toch enige vorm van paniek kan veroorzaken.

Mijn vorige paard deed het ook wel eens, je omdraaien en ook wegrennen had bij mij stukken meer effect. Het spelletje naar je eigen hand zetten! Zodat hij achter jou aanrent in plaats van andersom.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:09

of gewoon de wei kleiner zodat hij niet zo ver kan wegrennen... doet ie zichzelf aan. gewoon deel van wei afzetten voor hem

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:24

Veel verschillende dingen doen met je verzorgpaard wil ook helpen, dus niet alleen de wei uithalen om te rijden/werken.
Verder geen aandacht geven ga rustig in de wei wachten totdat ze naar je toe komt, grijp haar niet meteen vast maar aai haar een beetje en praat tegen haar.
Probeer dat ze achter je aan loopt zonder halster.
Maak vertrouwen met het paard.
Als je het halster rustig om kunt doen tenslotte goed belonen mer stem en aai in de hals in dit geval zonder snoep of lekkernij.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:32

Ik heb een shetlander die dat vaak doet. Het landje is niet zo groot, dus ik jaag hem net zo lang op tot hij naar mij toe komt. Dan geef ik wat lekkers en kan hem meenemen. Misschien is het niet goed wat ik doe, maar negeren of weglopen heeft geen zin. Hij wil gewoon op het gras blijven staan. Hij hoeft niet aan het werk ofzo.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:32

Mijn jaarling kan er ook wat van maar tegenwoordig als ik de paddock in loop dan geef ik hem totaal geen aandacht en ga het andere paardje lekker kroelen en dan heeft hij echt zoiets van 'hallo, je bent mijn baasje'.

Zijn moeder die ik verzorg heeft soms zo'n bui dat ze zich niet laat pakken en bij haar werkt dat opjagen juist heel goed. Op een lopen zetten voor mij? Ga dan ook maar lopen. Na 4 rondjes heeft ze het dan wel gehad. Maar als je paard in een grote wei staat dan schiet dat niet op en je geeft zelf ook aan dat opjagen jouw ding niet is.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:08

bedankt voor de tips allemaal.. vandaag ging ze wel lief mee, majah dat kwam omdat er ook een ander paard uit de wei moest :P
zal volgens keer wat tips proberen, waarvan ik denk dat ze helpen :P want ja toch ieder paard reageerd weer ergens anders op.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:24

Tsja, ik had dat de eerste keer dat onze verzorgshet op het nieuwe land stond ook. Niet dat ie naar me toe komt, nee. Hij blijft altijd lekker staan waar hij staat, koppie wel op mij gericht met oortjes naar voren. En doet dan een paar pasjes mijn richting uit en dan kom ik langszij en aai hem even, klopje etc. Even begroeten dus. Dan ga ik het halster ophalen in de stal (moet door hun wei/paddock heen om daar te komen, vandaar) en toen.... had ie dus die eerste keer dat ik alleen kwam geen zin en liep voor me weg. Ik heb met luide stem aangegeven dat ik dat niet pikte (zijn naam op bestraffende toon) en ben linea recta boos op hem afgestapt en met mijn touw gezwaaid. Hem dus verjaagd als het ware. Hij liep weg met laag koppie en ik ben triomfantelijk even op zijn plek gaan staan. Toen ben ik kalmer naar hem toe gelopen en gezegd "kom maar hier Sando" en toen bleef ie staan, deed weer even dat pasje naar mij toe en kon ik zijn halster omdoen. Ik heb sindsdien dit probleem dus nooit meer gehad. Ik kom, begroet hem, ga halster pakken (en spullen klaar zetten/ leggen) en dan loop ik naar hem toe en doe het halster om.

Vraag me door dit topic trouwens af (en ik stel het hier want ik denk dat TS er ook wat aan heeft): OK het is niet goed als ze wegrennen van je. Maar moet je paard altijd naar je toe komen? Of als het paard blijft staan en je kan er gewoon bij en hup halster omdoen en zonder problemen meenemen: is de rangorde zeg maar dan ook goed?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:28

haha ik ken die grapjes.. mijn merrie doet het ook..
ik pak altijd haar maatje aan het halster loop ik daar mee weg.. dan is mevrouw beledigd en wil ook oppeens mee :P
zo doe ik het altyijd of ik ga in de wei zitten en dan komen alle paardje om me heen staan voor wat lekkers en dan wil mevrouw ook oppeens 8-)
maar als ik zo op dr afloop dan weet ze niet hoe snel ze weg moet zijn :P..

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:02

Er is een antwoord die ik hier mis!
wat dacht je van de wei ingaan terwijl je niks met je paardje wil gaan doen.
Gewoon in de wei zijn, niet gericht alleen naar je paardje maar ga ergens zitten.
Als je haar makkelijk kan pakken neem haar eens mee en poets haar en zet haar weer terug.
Dan weet ze dat je haar ook kan komen halen om iets anders te doen dan werken.
Maar niet met snoepjes lokken.
De tip om met een ander paard te gaan kroelen is ook een goede, en dan weggaan!
de volgende keer als jij dan de wei in komt wil ze graag naar je toe. Waarschijnlijk wil ze zelfs graag de eerste zijn.
succes

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:09

sannoa die schort er idd aan en voel me ontzettend stom omdat ik dat eigenlijk altijd adviseer :o bij mijn merrie werkt het goed :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:21

Wat anders in de wei doen dan je paard pakken is inderdaad een goede tip, ga uitmesten ofzo, tien tegen een dat ze even komen kijken wat voor interessants je in de kruiwagen aan het scheppen bent :P Verder: zorg ervoor dat je paard het leuk vindt om wat met jou te gaan doen, door afwisselende dingen te doen, door goed te kijken naar wat hij aangeeft wanneer jullie aan het werk zijn en door hem te belonen wanneer hij iets goed doet. Overigens komt mijn paard meestal naar me toe wanneer ik hem wil pakken, ik ben namelijk iemand bij wie hij graag wil zijn. Hij doet ook zelf zijn neus in het halster, nadat ik hem natuurlijk eerst heb gevraagd of ik in zijn ruimte mag komen en hem even heb gekriebeld. Een enkele keer loopt hij weg en probeert zich achter de andere paarden te verstoppen :P Dan loop ik rustig achter hem aan, wanneer hij stilstaat sta ik ook stil (druk weghalen) en dan komt hij vanzelf wel naar me toe :)