Aan de hand stilstaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Aan de hand stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:02

Waar ik in de omgang met mijn paard wel eens problemen mee heb is dat hij midden onder het lopen stil blijft staan om naar andere paarden te kijken, of me gewoon de berm in wil trekken om te kunnen grazen. Wat voor probleem is dit precies, en hoe is dit op te lossen? Ik probeer consequent te zijn maar ik kan soms aan hem trekken hoe ik wil, hij is toch sterker...

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Dani

Re: Aan de hand stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:59

Het probleem is respect/dominantie. Jij bent niet voldoende de baas op zo'n moment, omdat hij bepaalt wat er gebeurt.

Dit is eigenlijk meer een symptoom dan een probleem op zichzelf. Als jij je paard vraag verder te lopen, dan moet dat ook gebeuren: jij bent de baas, dus jij bepaalt of hij wel of niet mag kijken/grazen/wat dan ook.

Hoe zit het met andere dingen, loopt hij bijvoorbeeld wel netjes naast je mee? Halthouden wanneer jij dat wilt, graait hij het voer uit je handen of wacht hij netjes?

Wat je kan doen is bijvoorbeeld veel oefenen met netjes aan de hand lopen. Hij loopt waar jij hem wilt (schouder aan schouder, zijn hoofd naast jouw hoofd, achter je), en leer hem ook maar dat als jij stil gaat staan, hij dat ook moet doen. Dat kun je ook oefenen als je bijvoorbeeld naar de bak loopt om te gaan rijden ofzo. Maar hij moet zich dan op jou gaan richten.

Een ander idee is schriktraining, dat kan goed werken om een stukje vertrouwen en leiderschap te geven.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:03

ben het geheel met mijn 'bovenstaander' ;) eens.
het is een stukje respect.
Jou paard denkt klaarblijkerlijk dat hij dat bij jou wel kan doen, terwijl jij wilt doorlopen.
Hier hetzelfde, veel met hem oefenen daar hij leert dat jij uitmaakt wanneer er gegraast wordt of ect en wanneer niet.
De aandacht moet bij jou wezen.

Niet een aanvallende vraag, goed bedoeld.
Hoe bedoel je 'ik probeer consequent te zijn"?
Wat doe je op dat moment?

(voordat je antwoorden krijgt die je zelf al op toepassing brengt ;))

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 00:04

Bedankt!

Verder loopt hij meestal wel gewoon mee, maar als hij wordt afgeleid door iets (andere paarden, gras in de berm) dan wil hij zijn eigen plan trekken. Ik reageer dan door hem door te "trekken'' en consequent 'door!' te zeggen. Soms loopt hij juist in langzamer tempo als mij, ook dit kan vervelend zijn. Ik weet gewoon niet hoe ik hem dat respect bij moet brengen...
Als ik met hem naar de bak loop blijft hij standaard voor de ingang stilstaan, kan ik hem naar binnen trekken of moet iemand hem een duwtje geven. Ik krijg hem dan niet vooruit... kan heel frustrerend zijn. Ik ben ook nog steeds bezig met hem volledig stil te laten staan en pas weg te stappen als ik daar hulpen toe geef; in het begin liep hij gewoon door...

Moet ik met commando's gaan werken als 'halt', 'ho', 'door', etc of hoe pak je dat aan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:09

Inderdaat een schoolvoorbeeld van geen respect voor de begeleider. Dus het resultaat het paard zoekt naar een goede leider die er niet blijkt te zijn, dus moet hij het zelf maar oplossen .

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 00:11

Ja oke, dat begrijp ik wel, maar als je iets wil veranderen moet je er wel bewust van zijn hoe je dat moet aanpakken. Daarom dat ik even een topic open, ik wil graag nieuwe dingen leren.
Het is niet dat ik geen goede begeleider wil zijn, ik weet gewoon soms niet hoe ik correct moet handelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:41

Het is goed hoor, dat je om hulp vraagt hierbij. :) Zijn er genoeg die een zweep pakken en gaan slaan, dat soort ongein.

Trekken heeft eigenlijk weinig nut. Een paard is veel sterker dan jij, dus dat trekken hebben ze niet bijzonder veel last van. Dat wordt anders met een bit, of een touwhalster, maar in principe is pijn toch al geen goede leermeester.
Je kunt hem bijvoorbeeld wel achterwaarts laten gaan, en dan weer voorwaarts vragen. Dan krijgt-ie snel genoeg door dat meelopen leuker is dan stoppen, want dan moet hij achteruit en dat is vervelend.

Als hij langzamer gaat lopen, wacht tot hij weer naast je komt, dan uitvoerig belonen. Gaat hij stilstaan (omdat jij wacht), achteruit laten lopen, dan weer vooruit.

Bij de bak, is hij echt bang (is de doorgang smal oid?) of is het gewoon een gewoonte geworden? In het eerste geval, ga regelmatig met hem oefenen, belonen voor elke stap in de goede richting. Voor het tweede, kun je ook weer gaan werken met achteruit lopen.

Natuurlijk is steeds maar achteruit laten gaan geen oplossing. Het kan helpen bij bovenstaande problemen, maar het leiderschap krijg je daar niet meteen mee.

Misschien is clickertraining een idee. De meningen verschillen over het nut van voedselbeloningen, maar naar mijn mening kan het een paard gemotiveerder maken om iets goed te willen doen, dus kan je ze sneller iets aanleren.

En gedraag je als een leider. Hij mag jouw niet omver duwen, dan duw jij terug. Als jij wilt dat hij een stap opzij zet, dan gáát hij opzij, ookal moet je met je volle gewicht tegen hem aanduwen voordat het gebeurt. Dan natuurlijk wel heel erg belonen als hij het goed doet.

Je moet als het ware ervoor zorgen, dat het leuker wordt om naar jou te luisteren, dan om iets anders te gaan doen.

Wat bij mijn paard bijvoorbeeld ook enórm goed werkt, is negeren. Ik werk altijd los met haar, in de bak. Als ze dan ineens niet luistert naar iets, of ze bijt oid., draai ik me onmiddelijk om en loop weg. Reageert ze daar niet op, loop ik vlak langs haar heen terwijl ik heel duidelijk de andere kant op kijk. En elke keer opnieuw kwam ze onmiddelijk naar me toe draven.

En consequentie. Niet denken 'oh, ik heb haast, laat nu maar zitten', want dan gaat het nooit werken.

Overigens: ik weet ook niet alles, hoor..misschien zeg ik ook wel dingen die voor jou helemaal niet zouden werken. :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:48

Heel erg bedankt, hier kan ik wel iets mee! :)
Hij wil de bak niet in omdat hij weet dat hij dan zal moeten werken, gewoon eigenwijzigheid dus.
Op dat moment heeft hij dus ook een bit in maar alsnog trekt hij zijn hoofd naar achteren en krijg ik hem maar moeilijk mee. En dan heb je die mensen nog die zich ermee gaan bemoeien en zeggen dat ik hem een goeie moet verkopen.. ik weet soms ook niet wat ik met die praktische probleempjes moet.

Ik ga het zeker proberen met achteruit lopen e.d. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:52

Vind hij het werk wel leuk? Wat doe je precies met rijden?

En als dat het probleem is, neem hem dan eens mee de bak in, geef hem een snoepje, en ga weer naar stal. Of laat hem eens lekker rollen, en meer niet. Zorg dat de bak ook leuk kan zijn, en niet altijd werken betekent.

Enne..als jij wel een klik met hem hebt, ben je al een heel eind. Desnoods haal je er een keer iemand bij om je te helpen, die misschien ziet wat je verkeerd doet. Maar verkopen is voorlopig niet nodig hoor, zou ik zo denken. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:57

Niet gaan trekken, hij is toch sterker! Sla hem maar een keer tussen zijn voorbenen en dwing hem een stukje achterwaarts.jij bepaalt niet hij! Verder zijn er al goede adviezen gegeven!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:29

Danibanani heeft wel een goed punt: doe iets anders in de bak dan werken. Laat het paard van mij part even achter een ander paard aan lopen zodat ze even samen in de bak kunnen spelen

Maar goed, belangrijkste is dat je op jouw houding moet letten, dan verandert het paard wel mee.
Consequent zijn dus en het geeft echt niet om een paard een tik te geven op bv de borst als die weigert achteruit te gaan! of echt een flinke ruk aan het halster te geven als hij denkt te gaan gras eten. Dus even doorpakken moet wel.
Vergeet niet om na een correctie zelf goed te ontspannen, zo leert het paard dat het beter is om wel te luisteren

Zoek er wel even hulp bij, want het gaat niet goed tussen jullie communicatie. Als je nu gaat straffen en je houding verandert niet, zal het paard niet begrijpen waarom je het straft (en kan het escaleren).
Paard heeft je nodig als leider, want rangorde biedt veiligheid. Werk niet met snoepjes, want het ligt aan je houding. Dat los je niet op met snoepjes ;) Want rangorde is de belangrijkste motivatie voor een paard! (dingen doen voor eten staat op plaats 4).

Maar even heel praktisch: paard met hoofd teveel naar buiten? korte ruk aan het halster geven en daarna ontspannen als je de juiste reactie krijgt :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:58

Bedankt!!

Ik werk niet alleen maar in de bak, ik laat hem ook wel eens los. En wat voor werk we doen, voornamelijk gewoon basiswerk. Geen idee of dat saai voor hem is, ik kan het ook niet veel leuker maken dan wat afwisseling qua oefeningen enz.

Het gekke is, met uit de wei halen, buiten wandelen, dat gaat allemaal veel beter. Hij komt gewoon mee. Ik hoef hem nauwelijks meer te corrigeren, in het begin liep hij langs me weg in een hoog tempo. Nu loopt hij al langs me en onderweg hou ik meerdere malen halt en lopen we weer verder. Op zich een goede oefening dacht ik zo. Ik beloon hem ook goed erna, ook tijdens en na het rijden. Ik had het idee dat we de goede weg opgingen en hij mij als leider ging zien.

Ik denk dat de vorige eigenaar ook niet superconsequent is geweest. Hij werd altijd tussen twee stallen vastgemaakt om te poetsen zodat hij niet wegkon. Toen heeft hij bij mij leren stilstaan aan 1 ring. En nog meer van zulke dingen... maar het gaat zich dus echt lonen als je nu strenger bent?

Hoe leer je hem stilstaan bij het opstijgen en bij het uitdoen van harnachement? Daar wil hij nog wel eens onrustig zijn aandacht aan iets anders geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:20

Een paard dat jou als leider ziet, zal het erg moeilijk vinden dat jij ineens achter zijn voorvoet komt. Dus zal hij achteruit gaan. Wat ik doe als ik wel naar achteren moet lopen op bv op te stijgen, is om met mijn hand vanaf zijn hoofd zo mee te lopen naar achteren: je aait hem dus. Vaak blijven ze dan wel staan :)

Hoe is het paard met halthouden onder het zadel?

Als paard aan de wandel gaat als je het hoofdstel uit doet, kan die van mij direct een tik voor de borst krijgen! (maar als jouw paard gevoelig is kan een dreigen van een tik al genoeg zijn door bv met een touw voor de borst te wiebelen)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:10

Welshcobfan schreef:
Een paard dat jou als leider ziet, zal het erg moeilijk vinden dat jij ineens achter zijn voorvoet komt.

Hoe bedoel je dit? :)

Vandaag was ik met hem gaan wandelen in het bos, en heb dus veelvuldig haltgehouden en doorgelopen met commando's, en uitbundig beloond steeds. We kwamen op een grasrijk stukje waar ik dus ook niet wou stoppen maar gewoon zei dat we doorliepen, toen gaf hij me uit het niets zomaar een klein geniepig bijtje!! Ik was echt zo boos. Op zo'n moment zakt de moed me in de schoenen. Dit heeft hij nog nooit gedaan... Ik heb flink aan het halster getrokken en hem heel boos laten merken dat dit niet kon, en je zag hem gewoon zo met z'n ogen wegtrekken, hij weet best dat het niet mag...

Pff. :( Is dit omdat hij merkt dat het nu menens is en ik zijn gedrag probeer te corrigeren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:57

Welshcobfan bedoelt het volgende (denk ik): als een paard heeft geleerd dat hij nooit vóór jou mag gaan lopen, dan zal hij dit ook voorkomen. Als jij dus meer naar achter gaat (achter zijn voorbenen, zodat hij dus feitelijk voor jou staat) zal het paard naar achter lopen om dit te corrigeren.

Maar, dat kan best wel even duren voordat dát gebeurt hoor, dus ga je niet blindstaren op dat feit. :)

Dat veelvuldig oefenen, is heel goed. En dat bijten kan inderdaad heel goed zijn uit irritatie. Misschien ook een stukje uitproberen: 'oh, ben je nu wel de leider? Mag ik je dan nog bijten of niet?' Zoiets. Goed dat je ook even kwaad bent geworden, dat mag best op zo'n moment. Gewoon doorgaan op deze manier, volgens mij ben je wel goed bezig.

Halthouden met opstijgen was bij mijn paard een ramp. Geduldig doen hielp niet. Achteruit dwingen en dan weer stilzetten hielp niet. Rondje laten draaien hielp niet. Tegen de muur zetten hielp niet. Uiteindelijk heb ik de buitenteugel kort genomen, en tegen de nek/borst duwen (vanaf de zijkant waar jij staat), zodat ze niet meer kunnen draaien. Toen was het ineens heel snel over. :P

Uitdoen van harnachement, is weer iets wat ik eerder zei: zorg ervoor dat het alternatief (stilstaan) leuker wordt dan zijn idee (bewegen). Dus, als hij niet stilstaat doe jij ook niets af. En al sta je 10 minuten - pas als hij weer stilstaat, ga jij weer verder met aftuigen.

Wees daarin wel oplettend, je moet namelijk al belonen (dus verder gaan met aftuigen) als hij 1 seconde stilstaat. Hij moet weten wat jij verwacht.

Oh ja, en met rijden: is het zadel/gebit wel eens nagekeken? Het zou kunnen dat hij daar iets last van heeft, en daarom meer protesteert als hij aan het werk moet.
Basiswerk is goed natuurlijk, maar geef je hem ook wel eens de ruimte? Gewoon even lekker galopperen zonder oefeningen, of een keer in z'n eigen tempo laten draven met een lang teugeltje? Zijn maar ideetjes hoor, maar het zou kunnen dat je paard het werk niet zo leuk vind en daarom voor die bak blijft staan.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:06

Fijn om te lezen wat jullie ervaringen zijn hoor, ik kan hier echt wat mee. Ik ga het zeker uitproberen. Ik probeer inderdaad heel duidelijk te zijn door nu één commando te gebruiken voor elke handeling, "halt", "door", "hooo" etc. En als hij doet wat de bedoeling is, dan uitbundig belonen. En het ging heel goed, totdat hij waarschijnlijk geïrriteerd raakte dat ik het -tig keer vroeg. Maar ik hoop dat hij nu doorheeft wat de bedoeling is, toen hij braaf was heb ik hem bewust laten grazen op een stuk, en ook weer mee doorgevraagd en wederom beloond.

Onder het zadel staat hij goed snel halt, maar inderdaad met opstijgen e.d. - al wegstappen voordat ik er aanleiding naar gaf, of niet stilstaan met opstappen of uitdoen van harnachement. Soms gaat het een paar keer goed, maar een volgende keer als ik de peesjes uitdoe en hij ziet iets leuks stapt hij weer doodleuk weg...

Maar ik zal zeker volhouden. Ik hoop dat ik er ook baat bij ga hebben wat onze uiteindelijke band betreft, ik heb hem immers nog niet heel lang. Wanneer kun je merken dat hij je écht als leider gaat zien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 00:46

Gebruik geen commando's! Dan laat je juist zien dat jij een probleem hebt en het paard moet ervaren dat die een probleem heeft die hij moet oplossen!
Paard moet zónder commando's alles doen. Uitbundig belonen is ook absoluut niet nodig. enige beloning die het paard nodig heeft is dat jij daarna direct ontspant: staat het paard stil als jij stil staat? direct zelf even diep zuchten en echt je spieren ontspannen.
Weet je wat het probleem is van commando's en daarna overdreven belonen? dat het paard alleen op de commando reageert ipv op jou let. Tuurlijk kan je het paard best een keer even lekker aaien als het een tijd goed gaat. Maar bedenk: jij bepaald wanneer dat begint en eindigt (dus als jij weg stapt en paard wil nog evne lekker schuren moet dat bestraft worden door hem een stap achteruit te zetten)

Je wilt toch een leider zijn? dan moet je in principe zonder woorden een paard kunnen leiden.
Hapt het paard naar je? geef maar een tik voor de borst! dat is echt slecht gedrag en moet bestraft worden. Dan zegt het paard alsnog: ik heb lekker sch*t aan je :+

Maar bedenk goed: paard reageert nu op de commando's omdat er een beloning op volgt en niet omdat hij jou als een leider ziet...
Mijn pony staat direct stil als ik stil sta: dan ontspan ik ook direct (ik let ook niet echt op: ik kijk vanuit mijn ooghoek wat naar hem). Staat hij niet direct stil? hoppa! hij mag direct achteruit! Staat hij te vroeg stil? dan vraag ik hem weer een stap naar voren.
Maar denk echt om je eigen spierspanning: dat leest een paard.

Een paard ziet jou als echte leider als hij achter jou blijft, jouw persoonlijke ruimte respecteert en vraagt of hij in jouw ruimte mag komen (hoofd gaat dan laag en paard is rustig). Een paard die jou als leider ziet zal niet zomaar zelf gaan eten als jij met hem bezig bent: een leider bepaald wanneer een paard eet of drinkt.
In geval van angst zal het paard hooguit 2 meter bij je wegspringen, maar zal nooit écht wegrennen want een leider = veiligheid.
Een echte leider zal daarom ook tussen paard en gevaar in gaan staan :)

Belangrijkste is dus dat je paard jouw persoonlijke ruimte (en die kan zo groot zijn als je zelf wilt!) zal respecteren.
Maar een paard zal áltijd uittesten of jij nog wel een goede leider bent, door net even een stapje teveel te zetten bv.Daarop staat direct een straf (= achteruit; weg uit mijn persoonlijke ruimte zeg je daarmee).

Denk er nogmaals aan dat als je het paard achteruit stuurt, je zelf blijft staan waar je staat!

dus: belonen is dus niets meer dan ontspannen (druk eraf halen). Dat is de grootste beloning voor een paard :) Want dan kunnen ze de link maken van: als ik dat doe, he! dan is de druk opeens weg!
Neem inderdaad de tijd voor het afzadelen, doe het niet te snel en als je bv 1 riempje losmaakt en paard staat netjes? houd het daar dan even bij. Wacht, ontspan en ga dan verder met riempje 2. Goed? weer ontspannen en even wachten. Ga zo dan door. Uiteindelijk zal een paard doorhebben dat het een plezierige gebeurtenis is :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 08:55

Jeetje zeg, dat zijn dingen die ik dus echt niet wist (commando's etc) Ik ga het zeker weten proberen!

Hij loopt inderdaad meestal iets achter me met zijn hoofd laag, eerst rende hij half voor me weg. Op zich toch een verandering denk ik. Verder waren we bij andere paarden gaan kijken aan het halster in het bos en er kwamen een aantal paarden op hem af en na even snuffelen sprongen ze allemaal weg (van schrikdraad geloof ik), en hij schrok duidelijk maar sprong gewoon naar achteren en zette het niet op een rennen. Alleen op smalle paadjes waar dus eerst 1 van d e2 langs moet merkte ik dat hij gewoon naast me wou blijven, niet achter me terwijl dit wel de bedoeling is. Moet ik hem dan een tikje op de borst geven met het touw?

Het zijn echt bepaalde dingen waar hij zo voorbarig is, juist als ik het meest zou waarderen dat hij stil bleef staan.. ik ga zeker hiermee oefenen. Als hij me wegtrekt als hij gras ziet dus meteen een rukje geven en gelijk ontspannen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:25

Om te beginnen zou ik hem niet meer te pas en te onpas aan de hand overal laten grazen. Als je aan de hand wilt grazen, zoek dan een of twee plekjes uit waar je dat doet, en hij mag op die plekken alleen maar grazen als jij daar toestemming voor geeft. Dat voorkomt dat je iedere keer op je buik er achteraan gaat.

Tweede punt is dat je het paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Ik zou je willen adviseren om een touwhalster te gebruiken want dan kan hij minder gewicht zetten, en op de momenten dat hij in de rem gaat, in een hoek van 90 graden bij hem vandaag lopen terwijl je druk op het halster houdt. Doordat je druk houdt en wegloopt, verlies het paard zijn evenwicht, moet hij een stap zetten en is het bevriesmoment verbroken. Op het moment dat hij die stap zet, laat je de druk op het touwhalster varen alsof je je verbrand hebt. Door het wegvallen van de druk, beloon je het goede gedrag.

Paarden onderling hebben een spelletje, dat heet: wie zijn benen beweegt is onderdanig. Een ranghoger dier dat op een ander paard afloopt zal niet accepteren dat het ranglagere dier niet voor hem opzij gaat. Als je paard staakt en aan de hand blijft staan, moet jij ervoor zorgen dat hij zijn benen beweegt, door idd in die hoek van 90 graden bij hem vandaan te lopen, of door met behulp van carrot stik, touwhalster en leadrope hem een klein cirkeltje om je heen te laten stappen of draven. Ga niet zelf als een idioot om hem heen staan dansen terwijl hij stil blijft staan. Zo bevestig je alleen maar dat hij hoger in rang staat.

Op de momenten dat hij bevriest kun je ook voor hem gaan staan, druk houden op het touwhalster, en de druk acuut laten varen alsof je je verbrand hebt op het moment dat hij een stap naar je toe zet. In het begin kan het een kleine gewichtsverplaatsing zijn, daar moet je goed op letten. Nogmaals, het wegvallen van de druk is de beloning voor het goede gedrag. En waak ervoor los te laten voordat je de gewenste reactie hebt gekregen want dan beloon je het verkeerde gedrag. Leer de nuances van de reactie van je paard herkennen, en beloon niet met stem of snoepjes, maar met wegvallen van druk, en het paard even een rustmoment gunnen. Je moet het gewenste gedrag makkelijk, en het ongewenste gedrag moeilijk maken. Reageert een paard niet zoals hij moet reageren? Laat hem zijn benen bewegen, zet hem aan het werk, en vraag het aansluitend nog een keer.

Je vroeg hoe je de band met je paard kon versterken: ik zou aan grondwerk doen, en kan je Parelli adviseren. Dat lost ook de ongehoorzaamheid op bij het werken vanaf de grond en vanuit het zadel.

En nog een tip: wees konsekwent. Wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. Wegstappen voordat je zit, of als je net zit? In zijn achteruit, en zeker 1-3 minuut blijven staan. Wegstappen bij het uitdoen van de peesjes? Terug op zijn plek zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:07

Staat een paard echt pal achter je? dat is levensgevaarlijk! want stel paard schrikt en springt naar voren: dat is inderdaad dan boven op jou.

Wat ik voor mijn pony doe , is dan een tik op zijn schouder geven die aan de buitenkant zit. Net zolang tot hij weer naast mij staat (bij hele smalle doorgangen waar je echt achter elkaar moet lopen, bv bij een deuropening ligt het natuurlijk even anders: dan moet je achter elkaar lopen).
En daarna weer direct ontspannen.

Hoofd teveel naar buiten? ruk geven! is hij daarna netjes bij je met zijn hoofd? direct ontspannen. Zo niet? geef nog maar een korte ruk (en weer gewenst effect? ontspannen: blijf maar rustig stilstaan en zucht gewoon even diep :) )

Let erop op dat je het touw niet te strak hebt staan als je wandelt, of direct vast hebt bij de haak zeg maar. Dat is voor paarden echt een heeeel irritant gevoel (en ook daar kunnen ze van bijten uit pure irritatie) als er contstant wat druk op het touw staat. Dus laat het touw maar wat vieren, klein boogje erin is voor het paard prettiger en des te groter zal het effect zijn van een korte ruk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:01

Wil je per sé dat hij achter je blijft? Ik heb mijn paard liever schouder aan schouder namelijk, omdat ik dan kan zien waar zij naar kijkt en op reageert.

Overigens heb ik bij mijn paard wel voedselbeloning gebruikt (clicker), en ik gebruik mijn stem veel, juist omdat ze daar heel sterk op reageert. Maar de clicker was om het aan te leren, stem om te bevestigen, en daarna gebruik ik beide nog maar af en toe. Ze doet alles wat ik vraag ook zonder 'echte' beloning (wel ontspannen, natuurlijk), maar qua aanleren maakt het haar wel gemotiveerder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:43

Ik heb mijn pony altijd met de neus naast mijn schouder, maar dat is afhankelijk van hoelang de hals van je paard is :P
mijn pony heeft een korte hals, dus als hij met zijn neus naast mijn schouder loopt, is zijn schouder daar ook al bijna :+
Belangrijkste is dat het paard niet met z'n voeten voorbij jouw voeten komt. (en dat hij wel naast je loopt ivm veiligheid voor jou) . Maar belangrijkste is dat jij bepaald waar hij loopt (bij korte hals is neus naast je schouder prima, maar bij een lange hals is naast de neus lopen minder handig omdat je dan niet snel eventueel een tik op de borst kan geven omdat je daar net iets te ver weg staat :P)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:17

Vandaag weer geoefend, maar ik ben wel geschrokken. Ik had hem even naast de stal vastgemaakt om hem even snel te poetsen voor ik ging wandelen, en hij was wat met de buurman aan het snuffelen. Ineens uit het niet krijg ik een bijt!! Ik vraag me echt af wat er met hem aan de hand was, dit doet hij normaal echt nooit. Misschien was hij beetje boos om het paard waar hij mee aan het snuffelen was, maar waarom moet hij dan naar mij happen, ik was gewoon even aan het poetsen. Jeetje. Echt gemeen, zo uit het niets... deed echt pijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:23

Ik denk dat jij echt even heel hard met hem aan het werk moet, want uiteindelijk gaat dit van kwaad tot erger. Hoe heb je op die beet gereageerd? Ik hoop dat je hem de indruk hebt gegeven dat je hem levend vilt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:31

Heb je hem direct gestraft daarvoor?
Ik zou als ik jou was toch even kijken voor hulp, want het kan best zijn dat je iets niet goed doet waardoor het paard geirriteerd is. of hij probeert je nu echt uit om te zien of je wel een echte leider bent. Maar bijten mag nooit!
Ik geef mijn pony dan direct een flinke mep voor de borst (zodat ie achteruit gaat = uit mijn persoonlijke ruimte want ik ben de leider), heb ik niets voorhanden: wil ik ook best een schop voor de borst geven. En dat moet je ook echt vol overtuiging doen! (kijk maar eens hoe de leider van de kudde uit kan halen! Die eist ook dat een paard voor hem achteruit gaat! Doe het echt vol overuiting)
Maar als hij dreigt te bijten of te knabbelen, dan doe ik snel mijn onderarm omhoog (ik weer dus af met mijn onderarm, want als ik hem dan per ongeluk wel raak is het een doffe klap voor hem.).
Ontspan daarna wel direct na een afstraffing! want juist door ontspanning laat je zien: ik heb geen probeem, ik ben de leider. Jij hebt een probleem!