Haflinger&ik..zo onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Haflinger&ik..zo onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:46

Ik moet echt even mijn verhaal kwijt op bokt,ik loop er al even mee in mijn hoofd en heb echt behoefte aan tips en adviezen.

Sinds eind september ben ik in bezit van een jonge(5jr)haflingerruin. In oktober eraf gelanceerd,hersenschudding. Heb hem laten nakijken en hij bleek vast te zitten in de rug. In november en december flink gelongeerd,toen,door het slechte weer en omstandigheden,heeft hij tijdje stilgestaan.
In februari weer opgepakt,hij is nogmaals gekraakt door de ostheopate. In maart heb ik hem verhuisd,met zijn vriendinnetje,naar een andere stal.
Het gaat er allemaal niet beter op.
Sinds begin maart wordt hij weer bereden. Een kennis van me heeft het rijden opgepakt,dit gaat super. Hij is braaf,lekker losjes,en lijkt het leuk te vinden. Ook heb ik nu net een bijrijdster,die er zo mee weg rijdt.

Alleen,ikzelf...ik heb hem een paar keer uitgestapt. Dit gaat overigens dus ook goed. Ik vind het wél eng en zit er niet totaal ontspannen op. Hij is nu ook aan de hand in negatieve zin veranderd.
Als hij op stal staat,zonder de merrie,gaat hij uit zijn dak. Hinniken,gillen,schrapen. Ik probeer rustig te blijven,maar ik merk dat het me irriteert. Superfout natuurlijk,dat realiseer ik me echt!
Met longeren is hij braaf. Luistert netjes,doe ook wat simpele oefeningen(ho,achterwaarts,volgen,blijven staan). Dit gaat goed.
Gaan we de bak weer uit,en het erf op,dan is de concentratie totaal weg.
Meneer lijkt niet te zien waar ik loop. Hij doet niks,niet rennen ofzo,maar hij is megalomp. Ik ruk weleens aan het halstertouw,of duw hem terug of wat ook...ik krijg weinig reactie.
In de weide is hij ook lief met zijn vriendinnetje. hij laat zich netjes pakken en is verder dus rustig.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.
Twijfel zelfs om hem te verkopen,op een of andere manier lijken we elkaar"in de weg te zitten".
Maar als ik hem dan weer in de bak zijn best zie doen,vind ik dat ook lastig.

Wat zou ik kunnen doen?Hoe zorg ik dat hij wat relaxter word?Hoe kom ikzelf zekerder en betrouwbaarder over?
Of moet ik gewoon besluiten dat wij niet bij elkaar passen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:55

heb je na hem nog op andere paarden gereden? of ben je het vertrouwen alleen bij hem kwijt? anders zou je misschien eerst een ander (rustig) paard kunnen gaan rijden en als dat goed gaat kan je hem weer oppakken..
eerst longeren en de basis goed hebben (dus aan de hand, en op het erf) en als je daar vertrouwen in hebt pas weer gaan rijden.. als de basis niet goed is, en jij bent angstig dan zit er sowieso iets niet goed tussen jullie.. geef het tijd, en stap er pas weer op als je hem vertrouwd is mijn idee :) je weet dat hij je voorbij wil rennen op het erf, dus wees daar op voor bereid, komt hij te ver naar voren zwaai dan eens met je hand opzij oid, zodat je hem "blokkeerd" ..

Anoniem

Re: Haflinger&ik..zo onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:09

Ik heb inderdaad op een ander paard gereden,met een los teugeltje. Geen momentje angst,het is écht alleen mijn eigen pony.
Longeren gaat prima,vindt hij leuk en hij luistert goed.
Ik pak hem zeker aan als hij me voorbij walst,ik zwaai met het halstertouw voor zijn neus en dan stopt ie wel.
Maar ook bijvoorbeeld op stal,in zijn onrust en onoplettendheid plet ie me zo(uiteraard krijgt ie wel een tik en een gil als ie me raakt,hij wéét het wel,hij let gewoon geen tel op).
Alleen in de bak is ie gecontroleerd,verder is het net alsof hij in zijn eigen wereldje leeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:12

dan zal je dus eerst buiten de bak met hem moeten werken.. zorgen dat hij wel op je let en respect voor je heeft, zorg dat hij je niet klem kan zetten, walst hij dan over je heen zet hem dan 1 keer goed op zijn plek zodat hij van je onder de indruk is.. laat niet over je heen lopen :) doet hij het bij die andere meisjes ook?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:14

Ik heb zelf ook een Haflingertje, was heel erg lomp en denderde zo over je heen, na veel grondwerk is het helemaal goedgekomen! Via de methode van Emiel Voest. Ik weet dat er veel mensen wat op tegen hebben, maarja, je probeerd vanalles, en dit werkte bij mijn pony gewoon het beste, is maar net wat bij jou en je paardje past. Voor meer info over de methode zelf moet je maar ff PB'en!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:40

@Dees_daan: de andere 2 zijn,net als ik,ook geen jonge meisjes. Ik ben 27,het kennisje 28 en mijn bijrijdster is 40.
Ik kan hem op zijn plek zetten wat ik wil,dan luistert hij ook wel(even),maar echt onder de indruk is hij nooit.
Als hij iets hoort,is hij onmiddelijk afgeleid. in de bak dus niet.
Geen idee hoe ik zijn aandacht op mij gevestigd kan krijgen(en ik geef toe,ik word er moedeloos van...ik rijd al maanden dus niet en begin het toch wel enorm te missen. Ik sta gestald tegenover het bos..ongetwijfeld heeft mijn pony mijn frustratie door..)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:48

Heel veel grondwerk doen!
En als je hem op zn plek zet doe dat dan kort maar krachtig, dan maak je vaak meer indruk dan wanneer je de hele tijd gefrustreerd blijft. Is moeilijk, maar het werkt op den duur wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:29

Dat probeer ik ook wel. Als hij dreigt(deed hij eerder nog weleens,nu niet meer)in de stal,krijgt hij een resolute felle "nee foei!"van me te horen,als ik ernaast sta,kan hij ook een klap krijgen. Het is niet zo dat ik hem dus bijvoorbeeld 10 keer een klein tikje geef ofzo..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:48

DIT KEN IK!! kijk maar in mijn onderschrift, daar staat een topic van mij,
van een paard wat net zo was als die van jou.....ook vast in
de rug bleek uiteindelijk. ALSJEBLIEFT!! verkoop je troetel niet,
ik heb het ook zo ervaren, en later dacht ik...als ik haar NU had kon ik haar wel aan, was ik er niet afgepleurd en konden we een leuke toekomst tegemoed gaan. Kijk eens of er ergens in de buurt een paardenfisio is zodat de spieren losser worden, wacht even met rijden,
laat hem los komen, neem grondwerk, laat zien wie de lijder is, om dit te doen kun je bijvoorbeeld lichaamsbewigingen gebruiken waar
paarden nog steeds op reageren. Kijk naar onderen rug naar het paard en hij zal naar je toekomen, uiteindelijk.....enz..enzz..
kijk naar iemand die ervaring heeft met paarden die zo doen en laat hem er een tijdje op rijden, ook onder het rijden hem goed bezig houden tegen hem praten en goed blijven ademhalen.
Ik ben nu ook later na mijn gebeuren en een onzekere tijd waar ik nu helemaal boven op ben een 3 jarige haflinger aan
het doorrijden en die weet nu als geen ander,....Lotte is de baas, ik niet.

zoek hulp, het zal je helpen en ga naar de fisio!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:01

Hij is allang onder behandeling geweest bij de ostheopate(Els Bach).
Zijn rug is weer keurig in orde.
Dus dat is niet meer nodig.
Het is nu echt gedrag. En natuurlijk kan het pubergedrag zijn, én een wisselwerking met mijn gevoelens/gedrag.
Maar momenteel zie ik het gewoon even niet zitten..
Morgen wil ik wel kijken of ik een kalmerend supplement kan vinden,iets natuurlijks. Zodat die onrust van zijn kant wat minder wordt als ik hem uit de weide naar me toe haal,en hij wat meer gefoccused is..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:05

Anoniem schreef:
Hij is allang onder behandeling geweest bij de ostheopate(Els Bach).
Zijn rug is weer keurig in orde.
Dus dat is niet meer nodig.
Het is nu echt gedrag. En natuurlijk kan het pubergedrag zijn, én een wisselwerking met mijn gevoelens/gedrag.
Maar momenteel zie ik het gewoon even niet zitten..
Morgen wil ik wel kijken of ik een kalmerend supplement kan vinden,iets natuurlijks. Zodat die onrust van zijn kant wat minder wordt als ik hem uit de weide naar me toe haal,en hij wat meer gefoccused is..

als je zo benauwd voor hem bent als je omschrijft,...tja ik heb het zelfde ervaart,...ik heb uiteindelijk een
nieuwe start gemaakt maar wat helpt? Aan de longe, hoe is hij dan>?
Misschien is dat een beginnende oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:07

Aan de longeerlijn is hij braaf. Het is absoluut geen vervelend,of gemeen dier. Hij schrikt niet,bokt niet(meer),is lief voor andere paarden en mensen.
Alleen super ongeconcentreerd. En ik zit met mijn rij-angst,en in de stal is hij super onrustig..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:16

dan is het toch een kwestie van doorpakken,het klinkt naar,
maar je haffie zal toch effe moeten weten dat jij uitendelijk diegene is die bepaald waar we heen gaan, en niet hij...
laat hem niet nadenken wat hij wel of niet zal doen in die ene hoek of
wanneer hij geeen zin heeft in rijden dus dat hij even een sprintje geeft
en jij er af vliegt...Hou hem voorwaarts,laat hem duidelijk maken dat
jij de baas bent!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:18

Hoe ben jij in zijn stal en als je naast hem loopt, ook onrustig om je heen kijkend, steeds oplettend of hij je niet plet of op je tenen gaat staan?

Ik krijg de indruk dat jullie je allebei nogal druk maken en zo elkaars onrust versterken. Aan die onrust bij je paard kan jij in eerste instantie niet zo veel doen, maar wel aan die bij jezelf. Wees rustig en duidelijk in wat je van je paard wilt, ga daaraan werken zonder te rijden. Zo te lezen is het rijden goed onder controle met de bijrijder en verzorger. Ga tijd besteden aan een betere band met je pony, zonder stress, door te poetsen, aan de hand te wandelen (een goed gebruikte hengstenketting om het halster doet wonderen) en te longeren omdat dat wel goed gaat. Als jullie elkaar meer vertrouwen kunnen jullie het rijden weer oppakken.

Doe de dingen die je van hem vraagt niet te lang. Het is een jonkie met een korte concentratieboog.

Uit ervaring met mijn haflingertje weet ik dat ze duidelijke leiding nodig hebben. Als die niet geboden wordt gaan ze zelf de leiding nemen, maar omdat ze dat uit onzekerheid doen worden ze lomp en onhandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:20

Onder het rijden doet hij niks. Ik heb inmiddels 2 mensen op hem zien rijden,hij is superbraaf.
Alleen met rijden ben ik zelf bang.
Wat omgang betreft weet ik wel dat ik hem aan moet pakken waar nodig,maar het feit is,dat niks hem boeit.
Niks lijkt hem te interesseren en hij let gewoon niet op me. Hij loopt wel mee,wacht netjes voor het hek,rent niet weg ofzo..maar hij is gewoon zo onrustig...gillen,hinniken,hoofd op en neer schudden,krabben met zijn benen,draaikonten...

Op stal is hij verschrikkelijk onrustig als de merrie in de weide is. Ik vertik het om hen constant samen uit de weide te halen en vervolgens haar op stal te laten staan(merrie is niet van mij).
Hij is niet aan het opletten waar ik me bevind op stal.
Schrapen,gillen,draaien...hij heeft het 1 keer gepresteerd eruit te lopen(walsen)over mij heen,maar dat heeft ie dus wel geweten. Dat probeert hij niet meer. Maar de onrust straalt gewoon van hem af..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:33

Anoniem schreef:
Onder het rijden doet hij niks. Ik heb inmiddels 2 mensen op hem zien rijden,hij is superbraaf.
Alleen met rijden ben ik zelf bang.
Wat omgang betreft weet ik wel dat ik hem aan moet pakken waar nodig,maar het feit is,dat niks hem boeit.
Niks lijkt hem te interesseren en hij let gewoon niet op me. Hij loopt wel mee,wacht netjes voor het hek,rent niet weg ofzo..maar hij is gewoon zo onrustig...gillen,hinniken,hoofd op en neer schudden,krabben met zijn benen,draaikonten...

Op stal is hij verschrikkelijk onrustig als de merrie in de weide is. Ik vertik het om hen constant samen uit de weide te halen en vervolgens haar op stal te laten staan(merrie is niet van mij).
Hij is niet aan het opletten waar ik me bevind op stal.
Schrapen,gillen,draaien...hij heeft het 1 keer gepresteerd eruit te lopen(walsen)over mij heen,maar dat heeft ie dus wel geweten. Dat probeert hij niet meer. Maar de onrust straalt gewoon van hem af..

zoek een goede instructrice, die kan je helpen met je problemen,...wij bokkkers kunnen verder niks meer hier aan doen
als je weet waar het probleem licht en aan wie, hoe je moet aanpakkeen moet je echt tijdens les te horen krijgen/....

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:36

En een tijdje erop rijden terwijl iemand hem aan de longe heeft? Je weet dat hij dan braaf is en je kunt steeds meer zelf gaan doen naarmate je meer vertrouwen krijgt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:54

wat vervelend voor je dat je zo onzeker bent geworden.
Ik heb een haflingerkruising die is erg snel afgeleid. Ik ben daarentegen niet bang voor haar, maar ik snap dat je er soms moedeloos van wordt.
Waarschijnlijk komt het toch echt door jou houding naar hem, omdat met de bijrijdsters niets aan de hand is.
Kijk eens goed naar je bijrijdster en vergelijk dit met je eigen gedrag.
Het kan bijna niet anders of jij moet onzeker gedrag vertonen, ook misschien onbewust.

Ik denk dat je heel veel met hem aan de hand moet gaan oefenen. veel onzekere mensen gaan goed om met hun paard als hij luistert, maar vergeten hun leidende rol totaal als het paard afgeleid is.
Onthoud goed dat het paard jouw moet volgen, jij bent zijn leider. Hij moet dus op jou letten.
In de kudde werkt het precies zo, het volgende paard let erg goed op de leider, en als hij even niet oplet en dan in de weg staat, kan hij een flinke beuk krijgen van de leider.

Wat je dus moet doen is zorgen dat hij op jou let en niet de kans krijgt om afgeleid te raken..
Ga buiten lopen met hem aan de hand en dan niet rechtdoor, maar zet hem aan het werk. Ga om bomen slalommen, halthouden en weer vooruit, achterwaarts, zijwaarts enz enz.
Neem desnoods een zweepje mee om je hulp wat te verduidelijken.
Voel je dat zijn aandacht verslapt denk dan niet: ooooh jee daar gaat hij weer. Haal diep adem, zing een liedje, maar blijf kalm. Zet een oefening in, bijvoorbeeld een rondje om een boom lopen, dwing zijn aandacht af. Al is het een rondje van 5 minuutjes en hij heeft zijn aandacht erbij gehad, prima, dan zet je hem weer terug.

Verder vind ik dat je bepaalde dingen niet toe moet laten. Het rijtje dat jij noemt, gillen, schrapen, draaien, hoofd op en neer schudden enz enz. Als mijn paard dit doet krijgt ze een flinke NEE te horen en bij een tweede keer een tik.

Elk paard is gebaat bij een duidelijke leider, onzeker of juist dominant.

Wat ook kan helpen is de volgende oefening. Zet buiten pionnen neer of een parcoursje waardoor jij zelf heel duidelijk weet waar je heen moet. je zal dan ook veel zelfverzekerder dit parcoursje lopen. Laat je niet door hem afleiden, maar loop stevig door met hem het hele parcoursje af. Kijk recht naar het volgende punt waar je heen gaat en leid duidelijk

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:12

wat Def zegt vind ik ook een goede, hou zijn aandacht bij jou.. als dat allemaal niet lukt is het misschien goed om een nieuwe start te maken? even helemaal niets zodat je er weer 'fris' in stapt en minder snel geirriteerd raakt. ik heb een half jaar niet op mijn bijrijdfries gereden en ik moet zeggen dat we daar wel van opgeknapt zijn, en de band is een stuk beter dan daarvoor, we zijn allebij weer leeg begonnen zeg maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:14

bedankt voor alle tips.
Het niet kunnen rijden vind ik op zichzelf dan niet heel erg,al mis ik het buitenrijden enorm(maar niet persé met hem,want ik ben met hem pas 1 keer naar buiten geweest..).
Ik heb een boek over grondwerk besteld op bol. Hopenlijk komt dat morgen hier aan.
Ik ga zeker aan de slag met lopen aan de hand. Maar wat ik met die enorme onrust op stal aanmoet/aankan??

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:21

Misschien staat ie niet graag alleen ofzo? Weet niet of er andere paarden naast staan ofzo?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:07

Uit wat je hier zelf al zei, is het toch heel duidelijk dat je paardje tracht dominant over te komen naar jou toe dus de leiderspositie is hier zeker nog niet in orde.

Anoniem schreef:
Aan de longeerlijn is hij braaf. Het is absoluut geen vervelend,of gemeen dier. Hij schrikt niet,bokt niet(meer),is lief voor andere paarden en mensen.
Alleen super ongeconcentreerd. En ik zit met mijn rij-angst,en in de stal is hij super onrustig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:36

Ja. Ik ben me hier ook zeker bewust van. Ben ook niet boos op hem,of wat ook. Denk alleen dat onze karakters botsen..
En momenteel twijfel ik ernstig,of ik hier nog mee aan de slag wil.
Ik heb hiervoor een dier gereden waar ik een vreselijke klik mee had,die mis ik nog steeds behoorlijk. dat karakter lag me erg goed..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:42

Uit je laatste post krijg ik ineens het vermoeden dat je deze twee paarden misschien steeds aan het vergelijken bent, bewust of onbewust, en dat hierdoor je huidige paardje steeds aan het kortste eind trekt doordat je er met je gedachten niet helemaal bij bent?

Geef hem de kans, dat je met hem gaat grondwerken is al heel positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:44

De problemen zijn er al een tijdje. Ja,ik vergelijk deze 2 paarden ook wel met elkaar. Maar dat heeft wel een reden(die pb ik,mocht je die willen weten).
Enerzijds wil ik hem zeker een kans geven,anderzijds speelt dit nu al zolang,en heb ik er weinig plezier meer in..