Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarankaII

Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:07

Ik heb een merrie van 15 jaar oud en mijn vriendin heeft sinds bijna een jaar een ruin.
Nou was mijn merrie van de week hengstig en springt de ruin er constant bovenop (ze zweetten ervan). Nou vraag ik me af of de ruin dan nog een verborgen bal heeft ergens voor de reden dat hij dit gedrag vertoont. ik hoop dat er mensen zijn met dergelijke ervaringen die informatie kunnen geven.

groetjes angela
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-04-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock op internet is hetzelfde als schreeuwen en daarnaast staat het vrij slordig. De capslock is daarom uit de titel verwijderd.

siskeh

Re: RUIN DEKT MIJN MERRIE WAAROM?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:09

er zijn wel meer ruinen die op merrie's springen, dat hoeft niets te betekenen.
maar hoe weet je dat het zweten van het dekken komt?
mijn paarden zijn nu namelijk ook makkelijk aan het zweten... puur omdat de temp. wat hoger ligt, en als ze nu wat gaan doen zweten ze doordat ze hun vacht nog niet zo goed kwijt zijn

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:10

Hallo, nee hoor dat is geen probleem. Hangt er net vanaf hoe lang die Ruin hengst geweest is. Als hij lang hengst geweest is, kent hij dat gevoel nog en zal hij het zeker niet nalaten een merrie te dekken. Mijn merrie staat in een kudde en wordt regelmatig gedekt door 1 vd mannetjes die ook net iets te lang hengst geweest is. Een klophengst (inwendige teelbal) komt echt maar zelden voor. Het is perfect mogelijk dat een ruin seksuele gevoelens heeft en daar dus ook naar handelt.
Geen paniek dus ;)

Grts,eva

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:13

mijn ruin springt ook hoor als de merries m maar lekker genoeg maken :P

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:26

deze ruin is 10 jaar oud en op papieren staat wel dat hij ruin is maar niet sinds wanneer.
de ruin dekt ook wel degelijk raak en ejaculeerd dus zeker wel.
hij besprong vorig jaar ook al een van de andere hengstige merries.
maar het feit dat hij ook hengsten gedrag vertoond baart ons en TS zorgen.
ik wilde gister deze merrie uit de weide halen en de ruin vloog mij aan toen ik de merrie vastpakte.
het zweten kwam wel degelijk door het dekgebeuren rest had nergens last van en paarden hadden geen dek op .
de merrie heeft ook beetplekken in haar nek.
DA komt maandag controleren.
bij de plaats waar de teelballen zitten zitten wel 2 littekens .

even voor de duidelijkheid ik ben staleigenaar..
en eigenaar ruin staat er nu bij.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:30

eerlijk is eerlijk, Wij mensen doen t ook omdat t lekker is :P Hij vast ook. zou me niet druk maken, ken er veel en veel meer die t ook doen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:32

Volgens mij doen heel veel ruinen dit. Merries hoor ik ook wel is dat ze het bij elkaar doen. Zou me in ieder geval niet zo veel zorgen maken

En het hoeft de volgende keer niet met capslock hoor komt zo schreeuwerig over. ;)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:36

Ik ben de eigenaresse van de ruin. Het is echt storend hoe hij t doet, maar ja we wachten nu maar de DA af wat hij zegt. Hij komt een bloedtest afnemen om de hormonen te checken en dan zien we het wel.
@malih: het klopt dat wij mensen het doen omdat het lekker is, maar volgens wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat alleen wij mensen en dolfijnen het doen omdat het lekker is :P Als ruinen het doen zal het waarschijnlik meer te maken hebben met dominantie en bewijzen dat hij de leider wil zijn of omdat ze stiekem nog klophengst zijn...

@ukje: Ik denk dat TS het met capslock heeft gedaan omdat we echt niet goed weten wat we er mee aan moeten ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:38

Ik heb een ruin, die zeker níet dominant is en ook geen klophengst (meer). Maar als de dames hier 'm wel heel erg lekker maken, wil hij ook nog wel eens springen hoor.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:39

Ik moets stiekem wel lachen bij de titel en dacht meteen: omdat hij het lekker vindt. :)
Er zijn wel meer ruinen die dat doen. Wil je zeker weten of het ruin is even een bloedtest laten doen.

Wijziging, lees nu pas dat je dat ook laat doen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:43

er zijn inderdaad zat ruinen die dekken,en zelfs hengesten gedrag vertonen.het zou kunnen zijn dat het een klophengst is,maar omdat er 2 litekens te zien zijn denk ik dat het een ruin is.
het is niet alleen storend voor jullie,het kan zelfs nog gevaarlijk zijn voor de merrie.merrie kan op deze manier een bevuilde baarmoeder krijgen en zo nooit meer drachtig te krijgen.
ik zou er voor kiezen dat als de merrie hengstig is deze dan gescheiden te houden van deze ruin.
succes met de tortelduifjes ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:45

Daarom is bij mijn huidige stal en vorige stal het ook zo dat in de wei de merries en ruinen in aparte groepen staan. Geeft veel meer rust.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:46

Maggie_Eddy schreef:
@malih: het klopt dat wij mensen het doen omdat het lekker is, maar volgens wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat alleen wij mensen en dolfijnen het doen omdat het lekker is :P Als ruinen het doen zal het waarschijnlik meer te maken hebben met dominantie en bewijzen dat hij de leider wil zijn of omdat ze stiekem nog klophengst zijn...

Weet ik, maar t klinkt gewoon leuk :P nee ff sirieus, zal wel niet zo erg zijn, gewoon eentje met veel hormonen.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:48

Het is inderdaad ook wel zo dat de merrie niet bij m weg te slaan is en m steeds weer opzoekt, en hij haar ook, hij is al 2 keer door de draad heen gedenderd. Wanneer er geen hengstige merries bij m in de wei staan hebben we m (nog) niet betrapt.
@amazone: We houden ze nu inderdaad ook gescheiden van mekaar, zij smorgens de wei in en hij s'middags ;)
@malih: haha ja t klinkt inderdaad leuk, en tis dat het bewezen anders hadden wij t ook gedacht :P

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:50

@ineke: wij hebben niet de mogelijkheid om de groep echt op te delen (niet genoeg wei om dan de hele zomer door te kunnen ;) ), we kunnen ze alleen maar om beurten naar buiten doen in dit geval ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:51

Ik wist niet dat ruinen konden ejaculeren :P althans, niet met zaad ofzo ', wel appart gevalletje die ruin, ben benieuwd naar die testuitslag

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:51

Tjah... mannen heah :+ die doen net alsof er niets aan de hand is :')

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:58

@lifaya: laten we het erop houden dat er in ieder geval "iets" uitkwam, de merrie zat er in ieder geval mee onder.. :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:03

Oh god :') mischien toch klophengst? :+

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:09

Op de vorige plek waar mijn paard stond waren ongeveer 5 merries en 16 ruinen allemaal in een kudde samen in de wei. Sommige "heren" ( een stuk of 5) besprongen de merries regelmatig, ook een 2 jarige merrie werd er regelmatig "tussengenomen". Mijn Merrie vond het prachtig, 5 dagen lang had ze vrienden die haar "bedienden"en de andere 25 dagen schopte ze ze verrot als ze al bij haar in de buurt kwamen..
Neen, ik was er niet blij mee, niet voor haar, want ze had steeds wondjes van ijzers, en ook niet voor de andere paarden die kreupel en vol bijtwonden van de wei afkwamen..

Maar ook hier spoot er bij de heren er wel iets uit, en gingen ze er vol in ;) Geen van alle ruinen was een klophengst, 2 waarvan we het dachten zijn onderzocht, en van een andere heb ik zelf bijgestaan toen de ballen verwijderd werden, binnen een jaar sprong, en spoot hij nog op de dames!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:11

ik heb ook zo'n ruin. Hij is al vrij jong geruint (2 jaar) en hij is nu 6 maar hij dekt als een hengst met alles erop en eraan

Als zijn voorkeurs merrie erbij staat dan slaat hij ook de andere ruinen weg. hij vertoont dus echt hengsten gedrag.

Voor een merrie eigenaar kan ik me goed voorstellen dat dit vervelend is, en daarom is het soms beter om aparte ruinen en merrie groepen te maken

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:18

@lifaya:ja wie weet, maar ja das nu maar even afwachten...
@sorell: Ja het is inderdaad echt vervelend dus daarom gaan we ook een test afnemen dan weten we in ieder geval wat meer.
@kokopelli: Ja ik weet dus niet wanneer hij gecastreerd is, we hebben m pas sinds oktober, maar ik begin me ondertussen toch ook echt af te vragen hoe lang hij nu ruin is... Wat ik al eerder zei, wij kunnen helaas geen aparte groepen maken, dus nu is t heel sneu maar moeten ze maar om en om, in ieder geval in de hengstige periodes, want daarbuiten doet ie niks verkeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:09

tjonge zeg, wat een kouwe drukte. Een ruin is gewoon een hengst zonder ballen, dus warom zou die opeens niet meer springen?? Ik ken ze bij bosjes die het doen en dat geeft eigenlijk nooit problemen.
Wel zijn er twee voorwaarden:
1) de je-weet-wel-hengst dient het netjes en voorzichtig te doen,
2) eigenaar van ruin en merrie moeten aandacht hebben voor de hygiëne.
Dat laatste hoort eigenlijk standaard te zijn, hoewel topics met dat onderwerp vaak uitwijzen dat veel paardenbezitters er "vies" van zijn om de edele delen van hun paard netjes en schoon te houden.

Dat een ruin dekt heeft niet per se met hormeonen te maken. Mijn ene ruin doet het ook en een bloedtest gaf een nauwelijks meetbaar niveau hormonen aan. Toch weet hij hoe het zit en doet daar ook, heel netjes, wat mee.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:32

er kan gerust nog "iets" uitkomen dat is dan meestal prostaat vocht. mocht het wel een klophengst zijn die zijn meestal niet vruchtbaar.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:49

Praktisch alle ruinen die bij mijn merrie worden gezet gaan dekken... Ja, mijn merrie kan er wat van :+

Sinds er echter een ruin op haar is gesprongen die vol met zijn ijzer op haar rug heeft geslagen (ijzer-afdruk stond dus in haar rug, flinke rugblessure waardoor ze toch zeker 4 maanden stil heeft gestaan) zet ik mijn merrie echt nooit meer met ruinen in de wei. Ik heb gezien wat er mis kan gaan en neem het risico niet meer, het is nu goed afgelopen....